LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
JPdeJong
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mar 2006 15:04

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door JPdeJong »

Mag ik weten waar die idiote aanvallen vandaan komen?
Ik ben helemaal geen fokker maar weet dondersgoed welke kosten er gemaakt worden.
Wat voor aanvallen zijn dit en waarom word dit in hemelsnaam zo fel gedaan? Steek liever je energie in die lui op marktplaats of andere verkoop sites die hier de aanbieders van zijn en via deze handel pups inkopen.
Je weet echt niet waar je over praat als je mij (pardon ken ik u???) als een broodfokker wilt betitelen.

Die 2.000,- voordat er uberhaupt gefokt kan worden is wel degelijk een reeel bedrag.
Het begint al met de aanschaf van een goede pup deze is uiteraard niet gratis. Dan volgt er na de leeftijd van minstends een jaar een aantal onderzoeken die verschillend zijn van welk ras de hond is. Meestal betreft het een HD onderzoek, of patella en/of ogen. Soms ook test voor ras gerelateerde afwijkingen zoals allergie of doofheid.
Iedere rasvereniging schrijft voor dat een goede fokker met zijn toekomstige fokteef eerst een aantal (meestal 2 of 3)shows dient te bezoeken, de kosten voor zo'n show zijn al rond de 80,=.
De leeftijd waarop voor het eerst met een teef gefokt mag worden ligt bij veel rasverenigingen rond de 2 jaar. Tel 2 jaar voeding en verzorging, tel alle bovenstaande kosten en de aanschaf van een goede hond om mee te gaan fokken en je komt al gauw uit op een 'begin prijs' van rond de 2.000,=
Laatst gewijzigd door JPdeJong op 07 mar 2006 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door bitchy »

overdrijf niet,
een show kost tussen de 45 & 50 euro.
80 euro! hoe kom je erbij!! :roll:
de Winner is 1 van de duurste, en die komt net aan de 56 euro. schrijf je na een bepaalde datum in dan komt tie ergens aan de 62 euro.
(niet precies, maar absoluut in de buurt)

HD foto, BEAR testen & jaarlijkse PRA & E.D. kom ik nog niet aan de 500 euro.
en zijn dit niet de dingen die je als fokker gewoon doet? omdat je graag een gezond ras wilt??


klungelig om de aanschaf van je raspup mee te rekenen.
dat komt over als ''na zoveel nestjes heb ik de aanschaf van mijn pupje eruit''
auw .. foei!!!!!
handelaar mentaliteit?

JPdeJong
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mar 2006 15:04

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door JPdeJong »

Jij bent dan zeker op de fiets naar al die shows geweest???

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door bitchy »

daar sta je van te kijken zeker dat er nog mensen zijn die inzien dat je GIGA overdrijft & doorhebben dat je de kosten van de aanschaf van je pup eruit wilt halen, dat is geen goede reden om te beginnen met een nestje.

& nee, ik ga niet op de fiets naar een show, mij te ver.
maar ik lees wel trouw het magazine ''onze hond'' & daar staan alle inschrijfformulieren voor de tentoonstellingen in. & ik ben ook een keer met mijn vriendin meegeweest.
so easy :roll:


vriendelijke groeten
JoAnn 8)

JPdeJong
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mar 2006 15:04

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door JPdeJong »

Tjezus wat een verschrikkelijk forum is dit. Wat een vooroordelen, wat een negativiteit.
Ik heb vanmiddag bij toeval een laatste stukje op de tv van radar gezien over deze hondenhandel. Ik heb op het internet het hele filmpje op deze site zitten bekijken met tranen in mijn ogen. Wat walgelijk allemaal. Je leest wat op dit forum en wilt graag een zegje doen. En wat blijkt, je word uitgemaakt voor broodfokker terwijl men niet eens weet wie er hier reageert. Ik ben helemaal geen fokker! :(

Dan word er een verhaal helemaal uit zijn verband gerukt en word er meteen weer gescholden met 'hondenhandelaar'
Weten jullie echt wel waar je zelf mee bezig bent? Stop je energie toch liever in het echt aktief bezig zijn om dit enorm grote probleem over de rug van onschuldige dieren aan te pakken.
Nee, lekker bezig zijn om je frustraties op onschuldige nieuwkomers af reageren is zeker leuker dan de echte problematiek te erkennen?

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door showgirl »

misschien komt het door je eigen verhaal?
na dit programma begin jij toch over fokkers, en waarom de prijs zo hoog is.
een fokker mag van mij wat meer vragen dan de handelaar, mits hij echt met goede gezonde honden fokt, helaas gaat het bij sommige rassen de spuigaten uitlopen.
en wat bitchy ook al schrijft is het niet juist om de aanschaf en verzorging 2 jaar lang mee te rekenen in een puppyprijs.
dat is toch van de gekke!
maar laten we maar bij het onderwerp blijven, de uitzending.

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door Broodjebal »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Broodjebal op 14 sep 2010 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

JPdeJong
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mar 2006 15:04

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door JPdeJong »

Voor Showgirl, (ik weet niet hoe ik hier moet quote-en)
Ik reageerde alleen maar op de opmerking over
'absurde hoge prijzen' die 'zgn. hobbyfokkers' zouden vragen.
Mijn inziens zijn die prijzen niet absurd hoog en veelal, zo niet altijd door de RV als adviesprijs aangereikt.
Het absurd hoge bedrag leg ik uit door te stellen dat er al meer dan 2.000,= aan kosten gemaakt zijn voordat je uberhaupt over fokken zou kunnen gaan denken.
Dat is een heel bedrag hoor. Zeker voor een hobbyfokker die met 1 teefje dus 1 nestje per jaar fokt.
Het gaat hier niet over het optellen en aftrekken van de allereerste aanschaf, ik bedoel dat het over een grote investering gaat die je er nooit van zijn leven financieel uit krijgt en dat het dus ondanks de 'absurd hoge puppie prijzen' wel degelijk liefde oud papier werk is.
Daar wil ik een lans voor breken.

En dat ik me laat meeslepen om in de verdediging te gaan om daarna e.e.a. ter verduidelijken had ik misschien niet moeten doen, maar je kunt mij als nieuwkomer niet kwalijk nemen dat ik mij verdedig, zeker nadat ik mij van geen kwaad bewust ben en ik hier meteen voor handelaar en broodfokker uit gemaakt wordt, om al helemaal niet te spreken van de opmerkingen van Reintje vitesse.
Respectloos!

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door Rasje34 »

JPdeJong, trek het je niet aan. Als ze bloed hebben geroken zijn ze niet meer te stoppen :wink:

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door bitchy »

een hond is geen investering JPdeJong, het is een dier dat je vroeger hebt aangeschaft, en misschien niet om te fokken, misschien wel. als je nou hd foto's gaat maken & die zijn zeer slecht, is ze dan een slechte investering?
& wanneer we praten over prijzen die gevraagd worden voor bepaalde honden vraag ik me af waarom die zo hoog zijn, omdat ze HIP zijn ofzo?

een rasverening is ook niet altijd eerlijk, wanneer ze er zelf beter van worden omdat ze afhankelijk zijn van iemand staan ze gewoon dekkingen toe die niet toegestaan zijn.
& hoe zit het met die zogenaamde teckelrasv. van ''grote blauwe vogel''?
die reageren ook niet echt op een klacht van over een handelaar die lid is van HUN vereniging.
maar oke, ik weet niet hoe serieus ik bl.vogel moet nemen.

en de Jong.
ik ben gewoon geen voorstander van het fokken, als het dan toch moet dan graag met gezonde, dus geteste dieren.
& dat een fokker daar meer voor vraagt dan de handelaar, dat snap ik allemaal best.
maar overdrijven is ook een vak, en de aanschaf van je eerste hondje moet je niet mee gaan rekenen in de verkoopprijs van je nestje.
dat komt niet echt positief over.

reintje? :lol: zo is hij nou eenmaal, ik heb al met zijn gebrek leren leven. :wink:

JPdeJong
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mar 2006 15:04

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door JPdeJong »

Het gaat hier toch over de fokker die het allemaal doet uit verbetering van het ras?
Je denkt toch niet dat ze dan met de eerste de beste hond die ze ooit hebben aangeschaft na een aantal onderzoekjes hiermee maar het ras kunnen gaan verbeteren?
Dan heb je geen goed idee van wat een fokker met liefde voor een bepaald ras allemaal onderzoekt alvorens er achter te komen welke bloedlijnen en welke gezondheidsnormen er van toepassing zijn.
Iedereen schaft een hond aan met liefde. Maar er is behalve liefde voor een goede fokker wel iets meer gedaan alvorens deze met een bepaalde rashond begint met fokken. Voor mij is dit een goed uitgangspunt en niet we hebben een hondje met een stamboom en zullen als deze gezond is ons maar ineens als goede fokker gaan gedragen en maar eens een nestje fokken....

Ik heb hier toch een heel ander idee over. En ja, dat is een hele investering. En nee, dat heeft niets met je liefde en zorg voor een hond te maken. De allerbeste kampioen verdient het net zo goed om liefde en aandacht te krijgen als de lelijkste bastaard.
Dat moet je wel heel goed gescheiden kunnen houden als je besluit een bepaald ras te dienen en daar als fokker aan wilt mee werken om dit in stand te houden zo niet te verbeteren.
Staat helemaal los overigens van de hondenhandel...Is in de verste verte hier niet mee te vergelijken en daarom vind ik de allereerste opmerking om meteen maar een goede fokker af te vallen en te roepen dat het ZIJN schuld is omdat er zulke absurd hoge pupprijzen gevraagd word niet eerlijk en zeker niet van toepassing op de titel bij deze topic.

mamafleur
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2006 09:56

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door mamafleur »

hoi
ik merk dat sommige mensen soms dingen zeggen terwijl ze er niks van weten. Als fokker heb je al genoeg regels om je aan tehouden. Wil je teminste echt het beste voor je ras. Zo moet je aangesloten bij je ras verreniging. bijvoorbeeld ebcn (engelse bulldogen club nederland) die heeft regels waar aan je je moet houden. allerlei testen en onderzoeken. ook mag je maar maximaal 2 rassen fokken wil je erkent blijven. en ga maar door. Bij het raad van beheer word je als fokker ook met allerlei regels geconfronteerd. Die ook nog eens geregeld veranderen. nu ben ik zelf bezich met mijn bedrijfsplan voor het fokken van Bulldogen en Bulmastiffs en volg alles met arends ogen, deze pups moet je niet kopen via internet zonder stamboom of voor 700,- want een keizersnede, echo, ontwormen extra voer, werpkist warmte lamp enzo zijn niet goedkoop. Want mijn Grootse angts is dat deze pups worden gebruikt in andere fokkerijen en zo de slechte genen ook hier door druppelen.

Mensen ik wil jullie graag 3 tips geven bij het kopen van een hond
1 kijk bij de ras verreniging want per fokker wil de prijs verschillen(soms werpt ze wel natuurlijk zijn dierkosten lager. enzo)
2 kijk bij meerdere fokkers en vraag of je van vorige kopers info mag over deze fokker
3 laat je niet een hond zonder stamboom aansmeren want zo kan je niet achter halen of de fokker je een ondeugelijk product heeft verkocht.

veel lief mama fleur :lol:

mamafleur
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2006 09:56

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door mamafleur »

he jp

Ik als beginnende fokker doe het met liefde en juist daarom zoek ik alles tot de bodem uit. Een bastaart zijn mooie dieren maar dit heeft niets met de hondenhandel te maken. dat heeft temaken dat nederland zijn wetgeving over grens bepaling een goed moet na kijken waarom moet ik als ik een pup uit afrika wil eerst met 3 maanden daar bloed laten prikken bij het dier en als dan blijkt dat de enting tegen rabies goed is aangeslagen nog 4 maanden moet wachten voor mijn pup hier is. Terwijl dus oosbloklanden pups van 6 weken ongeent en wel de grens overkrijgt.
Als fokker heb je meer kosten dan mensen aan denken. En ja dat gaat ook in de verkoop prijs zitten. En ik kan het weten ik heb bij kk dogs in latum mijn hond Engelse bulldog gekocht. Met stamboom. JAAAA maar toen die niet kwam gingen we bellen........ het was fout gegaan in afrika volgens de kennel eigenaar. en na maanden zou er een nieuwe komen. wij hebben 1100 euro betaald voor onze modo die nu allergies is voor huisstof mijd en dat is erfelijk. maar zonderstamboom kan je niets bewijzen. Hij is nu 3 en nog geen stamboom. en waarom omdat wij zo DOM waren om bij een niet erkende fokker onze hond te halen.
ja en dat kost meer geld dan ff 300 meer betalen. dat had ik in die 3 jaar er wel uit gehad.

Dus nederland doe eerst wat aan je grens bewknig en ga dan pas de fokker in eigen land die wel aan de regels houd bestraffen. Met strengere grens bewaking gaan die broodfokkers vanzelf dood.

mama fleur

JPdeJong
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mar 2006 15:04

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door JPdeJong »

Dat is toch uiteindelijk ook de oplossing zoals er hier de topic begonnen is.
We moeten geen honden zonder FCI erkende stambomen ons land binnen laten. We moeten veel beter de grens controleren. Eigenlijk is dit gewoon ordinaire smokkel en m.i.z. is dat nog steeds verboden.
Deze honden zijn niet gecontroleerd op welke ziekte dan ook en ook niet fatsoenlijk geent.(hoor wat ze zelf toegeven in het filmpje van tros radar). Wel eens een pup zien overlijden aan PARVO?? :(

Ik heb ooit jaren geleden een hond uit Australie laten komen (1996) en zowel bij de RVV als bij de douane op het vliegeveld wisten ze niet welke regels van toepassing waren. In het KLM dierenhotel moest ik zogenaamd wachten op een DA die de hond zou komen enten voor rabbies. De RVV beweerde dat hij niet eens het land in mocht want Australie kon en wilde niet enten tegen rabbies en invoer mocht alleen als de hond 4 weken voor vertrek geent was. Het rabbies vaccin is niet eens verkrijgbaar in Australie.
Eind van het liedje was dat ik voor het welzijn van de hond heel erg boos geworden ben en gedreigd heb er werk van te maken want het was absolute onzin en dieren kwelling om een hond die ruim 24 uur onderweg was geweest op deze manier nog langer opgesloten te laten zitten. Ik heb de hond opgepakt, meegenomen naar het Amsterdamse bos en eerst eens lekker zijn benen laten strekken. Toen verder naar huis gereden en een rabbies enting bij mijn plaatselijke DA gehaald. Nooit meer iets van gehoord :?

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door Rasje34 »

3 laat je niet een hond zonder stamboom aansmeren want zo kan je niet achter halen of de fokker je een ondeugelijk product heeft verkocht.
Sorry hoor, we hebben het hier over levende wezens en niet over producten die al dan niet ondeugelijk zijn. En jij wilt zelf ook gaan fokken? Hou m'n hart vast. Iemand die zo praat over honden :roll:

JPdeJong
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mar 2006 15:04

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door JPdeJong »

He wat slap toch dat mensen hier alleen gepakt worden op een enkel woord.
Of je met een woord 'verkeerd' in de ogen van een ander meteen maar een handelaar of broodfokker bent, of een dombo die er allemaal niets van snapt.
Ik vind die vaste kern hier heel erg negatief en geeft niet een nieuwkomer het voordeel van de twijfel. Meteen afmaken schijnt hier leuk te zijn.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door Rasje34 »

He wat slap toch dat mensen hier alleen gepakt worden op een enkel woord.
Of je met een woord 'verkeerd' in de ogen van een ander meteen maar een handelaar of broodfokker bent, of een dombo die er allemaal niets van snapt.
Ik vind die vaste kern hier heel erg negatief en geeft niet een nieuwkomer het voordeel van de twijfel. Meteen afmaken schijnt hier leuk te zijn.
De woorden "ondeugelijk product" past in mijn ogen niet bij een dierenvriend en daar reageer ik op ja. Daar is een forum ook voor. En bovendien weet ik wel dat jij en Mamafleur het goed bedoelen, maar ook jullie vallen in herhaling.

JPdeJong
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mar 2006 15:04

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door JPdeJong »

Nou fijn, maar ik word graag als individu gezien als men mij niet kent en niet meteen met een ander over een kam geschoren omdat er toevallig 2 reageren met een andere mening.
Ik hou het wel graag netjes en beleefd.

Herhaling??
Ik denk dat we niet vaak genoeg kunnen benadrukken en herhalen hoe slecht het hier in Nederland geregeld is met de hondenhandel. Hoe de goede fokker keer op keer in de verdediging moet om niet meteen als hondenhandelaar of broodfokker uitgemaakt te worden.
Ik neem aan dat je zelf ook in het bezit bent van een hond?
Dat diertje komt toch ook ergens vandaan? Ik hoop dat je de allereerste keer een goede beslissing hebt genomen en je hond bij een erkende fokker met hart en liefde voor zijn dieren hebt gehaald. Is dit zo dan vraag ik me nog steeds (ja,ja herhaling :) ) af waarom hier zo negatief op gereageerd word.
En heb je zoals zoveel mensen die voor de eerste keer een pupje kopen en er niet op willen of kunnen wachten, of zich niet goed verdiept in het ras daarom bij een broodfokker gekocht, dan moet je helemaal je steun geven aan mensen die er alle moeite voor doen op een verantwoorde manier een nestje te fokken.
En weer voor de herhaling :roll: IK ben geen fokker.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Effe snel antwoord, want ik moet gaan werken. Ja, ik was in het bezit van een hond (helaas overleden op Valentijnsdag dit jaar) en die kwam van een erkende fokker gevonden via Raad van Beheer. En in het najaar komt er, als het goed is, een tweede hondje, van diezelfde fokker. En ik scheer jou niet over 1 kam met iemand anders, maar ik wilde alleen effe zeggen dat ik nu wel weet dat je geen fokker bent en dat je het goed bedoelt.
Vanavond kom ik hier nog wel op terug (mocht ik nu niet duidelijk zijn), want ik moet nu echt weg :wink:

Groeten Belinda

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Uitzending Hondenhandel 6-3-2006

Ongelezen bericht door showgirl »

als je geen fokker bent, wat moet je dan met een hond uit australie?
zijn de honden hier niet goed genoeg ofzo?

verder heb ik 8 jaar in het bestuur van een rasvereniging gezeten.

en nog verder houdt ik liever mijn mond maar, ik wordt kots misselijk van jullie gepraat over ''produkten'' en ''investeringen''
Laatst gewijzigd door showgirl op 08 mar 2006 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten