LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kennen jullie dit kennel

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door bitchy »

Wel voor de ouderdieren, die moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen om te dekken of om een nestje te krijgen.
& op de stambomen staan meteen de gezondheidsuitslagen van de ouders, daar is dus niet mee te sjoemelen.
& je weet ook zeker dat er geen oom x tante, neef x nicht,
half broer x half zus, of erger, vader x dochter enz enz plaats heeft gevonden. maar als iemand de stamboom niet belangrijk vind zullen deze dingen hem waarschijnlijk ook een worst wezen :roll:
En dat een fokker 4 teven heeft en 2 reuen. Dat is toch juist goed
juist, zo weet je ook zeker dat de enigste teef die aanwezig is niet elk jaar of elk half jaar een nestje zal krijgen.
Als je een echte fokker hebt, die fokt uit het liefde voor het ras niet voor het geld, loopt er, als ze al langer fokker of honden hebben, ook wel een oma rond. Die brengt geen geld meer op, maar het is hun huisdier, geen haar op hun hoofd dat ze die honden herplaatsen!! Bij een broodfokker zul je nooit opa's en oma's tante's e.d. aantreffen, die kosten alleen maar geld.
helemaal mee eens 8)

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door aussienl »

Wat een verhalen. Broodfokkers zijn niet goed, pups zonder stamboom zijn niet goed. *****, wat een onzin. Ik heb in mijn hele leven nog nooit een hond MET stamboom gehad en al mijn hondensterven door ouderdom en zonder ook maar ooit ziek te zijn. In mijn omgeving ken ik veel mensen die stad en land af rijden om bij de "speciale " fokkennel een hond te kopen met stamboom waar ze bedragen voor betalen waar ik helemaal van achterover sla. En de helft van de tijd liggen die honden bij de dierenarts. Ligt aan het ras zeggen de fokkers dan, dit specifieke ras heeft meer last van dit dan een ander.
Besteed dat geld liever aan een goed doel dan aan een ras hond van een "bonafide" fokker . En kom er niet mee aan dat deze officiele fokkers (met stamboom, gekeurd, kynologisch bond en meer geneuzel) er niet dik geld aan verdienen. Ik zit al mijn hele leven in de hondensport en heb genoeg van die "verantwoorde" fokkers meegemaakt. Als ze de kans krijgen trekken ze het vel over de oren van een onwetende en/of onnozele "stamboomgek".

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door bitchy »

helaas voor jou draai ik in het hondenwereldje ook al geruime tijd mee.

ik moet je gelijk geven dat er rassen zijn met een prijskaartje waar je stijl van achterover slaat, dat soort prijzen begrijp ik dan ook niet omdat het juist de broodfok in de kaart speelt.

een stamboom zijn de kosten niet, ik begrijp ook niet dat mensen zich zo druk maken over die stamboom.
een stamboom laat zien dat je een Raszuivere hond hebt,
Geen inteelt, En geen gesjoemel met gezondheidsuitslagen.

misschien dat jij veel rashonden kent die van alles mankeren, ik ken er vreselijk veel die van een puppyfarm of handelaar komen & het eerste jaar doodziek zijn of het niet eens halen.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door showgirl »

En de helft van de tijd liggen die honden bij de dierenarts.
misschien zou je eens op het forum rond moeten lezen hoeveel honden er bij een handelaar of zogenaamde fokker vandaan komen die hartstikke ziek zijn, waarschijnlijk meer dan de honden die jij noemt, met stamboom.
ook worden de honden met stamboom vaak met contract verkocht.
waardoor de fokker dus meebetaald aan DA kosten.
moderassen zijn om te kotsen zo duur, er zijn echter ook honden onder de 800 euro zitten :? maar misschien zijn dit de rassen waar mensen niet op zitten te wachten.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door aussienl »

Als ja al jaren meedraait Bitchy weet je ook wel dat elke dierenarts zal zeggen dat een "bastaard" veel sterker is dan welke rashond dan ook.

Het feit dat de meeste zogenaamde bonafide fokkers prijzen vragen die helemaal buiten proporties staan heeft alleen de slechte broodfokkers in de kaart gespeeld. Ik heb zelf genoeg honden gefokt, (puur voor het plezier, en misschien 1 nestje per jaar of twee jaar) en ik kan je wel vertellen dat prijzen van meer dan € 200.- puur winst zijn.
Zelfs als je de verplichte regsitratie voor een "stamboom" meeteld.
Prijzen van €500,- €600.- en meer is gewoon winst maken. In mijn ogen zijn deze fokkers gewoon bezig met winst maken oftewel "broodfokken".

Anna F
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2006 19:05

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door Anna F »

Over het voordeel van wel of niet een stamboom hebben zullen de meningen wel altijd verdeeld blijven dat even terzijde.

Maar als je perse een "goedkope"hond wil hebben, waarom dan niet voor een Herplaatser gaan??

Oja, en mocht je twijfels hebben over deze "fokkers" zou je ook even in Google kunnen gaan zoeken, heb ik net ook gedaan, niet dat ik me nog ervan hoefde te laten overtuigen bij het zien van hun site dat dit dus zeer duidelijk broodfokkers zijn, maar had de hoop misschien een positief verhaal over hun tegen te komen tegen beter weten in, helaas.......

Veel plezier en geluk met je goedkope hondje hoor!

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door showgirl »

en ik kan je wel vertellen dat prijzen van meer dan € 200.- puur winst zijn.
jij bent niet goed bij je paasei zeker!
doe ff normaal, als je een eigen dekreu hebt kan je misschien net kiet spelen, maar als je al 500 euro voor een op alle erfelijke kwalen geteste dekreu moet betalen + de testen voor je eigen teef + het extra energy voer voor de teef + het puppyvoer + de ontworming voor moeder en pups + de controle en eerste inenting van de dierenarts dan red je het niet hoor.
en dan moet alles nog naar wens verlopen.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door showgirl »

bitchy heeft zelf bastaarden of kruisingen, die is het vast met je eens.
of bastaarden echt sterker zijn dan een goede rashond weet ik niet.
wel durf ik te beweren dat een rashond waar zoveel mogelijk rottigheid uit is gehaald en puppies die zo goed mogelijk behandeld (inenten e.d.) worden , vele malen minder kans loopt op ziektes dan een handelaar op pupfabriek die hetzelfde ras verkoopt.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door bitchy »

ik weet niet of bastaarden sterker/gezonder zijn dan rashonden.
mijn honden zijn nooit ziek dus ben ik geneigd te zeggen je hebt gelijk, maar de rashonden van mijn vriendin zijn ook nooit ziek...

de ziekelijke rassen zijn in mijn ogen de bulletjes die met een zo plat mogelijk bekkie gefokt moeten worden, dat is pas ongezond.

volgens mij kan je voor 200 euro geen gezonde pup verkopen & er winst aan overhouden. er komt te veel bij kijken, er zijn trouwens rassen zat die maar een paar pupjes per nestje hebben.
er zijn echter ook rassen zat die er heel veel per nest hebben die hebben automatisch al meer over wanneer ze alle pups verkopen.

& aussie, ik deel wel je mening dat vooral de hoge prijs bij de fokkers ( & volgens mij vooral van modehonden) schrikbarend hoog is.
ze moesten zich schamen, ze spelen inderdaad de handelaar in de kaart.
laten we verder over stambomen niet moeilijk doen.
de stamboom is het geld niet; je kan alleen maar zien dat je een zuivere rashond hebt, dat er geen inteelt inzit & de gezondheidsuitslagen staan hierop vermeld, maar het papiertje zijn de kosten niet.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door aussienl »

als je een eigen dekreu hebt kan je misschien net kiet spelen, maar als je al 500 euro voor een op alle erfelijke kwalen geteste dekreu moet betalen + de testen voor je eigen teef + het extra energy voer voor de teef + het puppyvoer + de ontworming voor moeder en pups + de controle en eerste inenting van de dierenarts dan red je het niet hoor.
Ik vergat effe dat jullie in Nederland zitten waar de dierenartsen iedereen het vel over de oren halen. Ik leef in Belgie en daar betaal je nog normale prijzen voor de dierenartsen, nesten inenten worden niet per pup gerekend maar 1 behandeling met korting op de injecties.
En € 500,- per dekreu is misdadig. Zelfs een paard laten dekken is goedkoper. De hele kynologische wereld is verziekt door winstpakkers die roepen dat ze zo goed bezig zijn met hun ras maar tegelijkertijd hun zakken vullen met onzinnige kreten dat een rashond nu eenmaal duur is. Een niet rashond kost net zoveel aan dierenartsen, voeding etc. Alleen het "papiertje" van €50,- is extra. En dan blijkbaar de brood dekkers die €500,- durven vragen (en krijgen) voor het dekken. En hoe je het ook went of keert? Ik noem ze brooddekkers, de opbrengsten overschrijden vele malen de kosten.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door showgirl »

En € 500,- per dekreu is misdadig
ja, dat kan allemaal wel, maar omdat je als eigenaar van een teef dan op safe wilt spelen en geen ongeteste dekreu wilt gebruiken neem je die reu toch.
het zijn ook ''richt''prijzen vastgesteld door de rasvereniging, net als de pupverkoopprijs (bij sommige rassen).
ik zal nooit een nestje zal nemen, maar als ik zou gaan fokken en blindelings een reu zonder uitslagen zal gebruiken zal de rasvereniging mij ook royeren als je dat doet. ( maar ik vind de erfelijke dingen te belangrijk om een ongeteste reu te nemen).
en dat terwijl pupkopers het vaak belangrijk vinden dat je aangesloten bent bij een vereniging.
en zo is de cirkel alweer bijna rond.
ik ben trouwen nergens geen lid meer van, teveel gezeik en vriendjespolitiek, ik heb ook geen plannen voor een nestje.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door aussienl »

het zijn ook ''richt''prijzen vastgesteld door de rasvereniging, net als de pupverkoopprijs (bij sommige rassen).
ik zal nooit een nestje zal nemen, maar als ik zou gaan fokken en blindelings een reu zonder uitslagen zal gebruiken zal de rasvereniging mij ook royeren als je dat doet
Zoals je al aangeeft is het een typisch kliekje die elkaar de hand boven het hoofd houdt. Waarom zou je geroyeerd moeten worden als je een ras reu hebt maar die verder nooit op verschillende keuringen hebt aangeboden? Ze willen gewoon alles binnen hun clubje houden en bepalen hoeveel er verdient wordt.
ik ben trouwen nergens geen lid meer van, teveel gezeik en vriendjespolitiek
Gelijk heb je. Ze moeten gewoon controleren of de ouders ras honden zijn, de pups controleren of ze van deze ouders afkomstig zijn en dan papieren afgeven. Verder moeten ze niet bepalen wat een hondeneigenaar vraagt voor een dekreu of een pup. Richtprijzen worden daar door de vriendjes beslist en natuurlijk volgen alle fokkers dit, ze willen allemaal dik geld verdienen. Het is een heel naar, ellitair en arrogant clubje.

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door just the cook »

Waarom zou je geroyeerd moeten worden als je een ras reu hebt maar die verder nooit op verschillende keuringen hebt aangeboden?
In fokregelementen staan eisen die ze stellen wanneer je een nestje wilt.
Alle fokkers laten hun honden op de verplichte dingen testen, geen keuring, maar echte gezondheidsonderzoeken.
Neem je dan een reu die niet getest is, maar goedkoper, dan kan de vereniging zeggen dat je het ras niet ten goede komt. Immers, fokken doe je enkel met een hond die getest is.
Ik mag ook hopen dat wanneer ik mijn hond bij een fokker koop dat ik erop kan vertrouwen dat zowel de vader als moeder getest zijn op HD en niet alleen op goed geluk 1 van de 2.
Dat ik daar dan extra voor betaal, dat is dan zo.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door aussienl »

In fokregelementen staan eisen die ze stellen wanneer je een nestje wilt.
Alle fokkers laten hun honden op de verplichte dingen testen, geen keuring, maar echte gezondheidsonderzoeken
mijn honden worden elk jaar getest bij de dierenarts, zeg maar een service beurt. Foto's van de heupen en alles. Kost me € 100. Dus ook dit is een drogreden om gigantisch veel geld te vragen voor een dekking of een pup.

Ik heb nog geen een reden gezien om "over the top" prijzen te vragen behalve zakkenvullen van bij de kynologische club aangesloten "officiele" fokkers

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door just the cook »

De fokker van mijn hond moest naar Zeist voor officiele foto's daar betalen voor het maken van de foto's en die werden weer opgestuurd naar de Raad van Beheer, en daar ook aan betalen, die red het niet met 100 euro.
Verder bestaat er nog iets als nestcontrole? Dat zat toen dik in de 200 euro, ik weet niet wat het nu is, daar zit wel de chip bij.
Maar het is niet enkel HD wat onderzocht word. In mijn ras zitten nog wel meer dingen, en ik betaal graag met liefde iets meer dan dat ik geld in mijn knip heb maar over een paar jaar met de ellende kom te zitten.

Er zijn ''over de top prijzen''. Dit zijn vooral bedragen voor de honden die erg in trek zijn. Dat je voor een hond 1200, of 1500, moet betalen is niet normaal meer. Maar is het ook niet wat mensen graag willen?
Iedereen moest een tijdje geleden ineens een choc bruine lab.
Die ging spontaan meer kosten dan een gele of zwarte :shock: terwijl de kosten voor een nestje choc bruine net zo duur zijn als voor een nestje met zwarte pups.
Belachelijk natuurlijk! Het gaat toch om de hond, om zijn karakter, de kleur is wel het laatste wat belangrijk is, maar mensen betalen er kennelijk graag voor om iets aparts te hebben.
Laatst gewijzigd door just the cook op 03 jul 2006 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

De vraag hoort in dit topic misschien niet thuis, maar zou je kort door de bocht, een dekreuhouder niet net zo goed als een fokker kunnen betitelen mbt. het aantal dekkingen.


En dan heb ik dus nog niet eens over een dekreuhouder die een dekreu op "fokkersvoorwaarden" in huis heeft. :wink:

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door just the cook »

Voor mij is iedereen die bezig is met het vermeerderen van honden een fokker, of het nou een hobbyfokker, beroepsfokker, broodfokker, gelegenheidsfokker, handelaar of wat dan ook is.
Bij de rasvereniging aangesloten dekreu eigenaar is in mijn ogen ook een fokker. Maar dan weer wordt via de vereniging beslist hoevaak de reu mag dekken. Ik geloof in Nederland 8 nestjes in zijn hele leven?
Dat zal voor alle rassen wel anders zijn vermoed ik.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Dat is dan dus bijv. een "maas" in de rasverenigingsregel:

Aangesloten bij rasvereniging met onbegrip van dekreu, hou me aan het aantal dekkingen zoals voorgeschreven.

Verlaat rasvereniging en fok dan rustig door met dekreu, die zijn sporen al verdiend heeft.

Maar ik ben het wel eens met je antwoord just the cook, maar wat stelt zo'n rasvereniging dan voor?

Met het oog op stamboom-pupkopend Nederland.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door aussienl »

De fokker van mijn hond moest naar Zeist voor officiele foto's daar betalen voor het maken van de foto's en die werden weer opgestuurd naar de Raad van Beheer, en daar ook aan betalen, die red het niet met 100 euro.
Dat zat toen dik in de 200 euro, ik weet niet wat het nu is, daar zit wel de chip bij.
Bewijst dit niet dat je gewoon geflest wordt? Je wordt naar een dierenarts gestuurd die door hen bepaalt wordt. Die vraagt voor het maken van foto's een prijs die gewoon diefstal is. Dan betaal je nog eens €200,- voor wat administratief werk en een chip. Daarna betaal je nog eens € 50,- voor je officiele stamboom papieren.

ga je naar je eigen dierenarts betaal je een "gewoon" tarief voor dezelfde foto. De chip wordt dan een normale prijs. En op de koop toe betaal je twee keer voor administratief werk.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: Kennen jullie dit kennel

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Dus ik moet uiteindelijk gaan betalen voor de miskleunen in de vroegere reguliere fokkerij?

Dat is hun verantwoordelijkheid toch en niet de mijne.......... of ben ik nu fout?

Hoef ik als pupkoper toch niet financieel voor op te draaien.

Daar komt geen broodfokker aan te pas, bij al dat blauwe bloed en die regels. :wink:
Laatst gewijzigd door Glennfiddisch op 03 jul 2006 14:17, 3 keer totaal gewijzigd.

Gesloten