LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] En weer mijn zelfde verhaaltje..

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
whompingwillow
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2006 21:22

En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door whompingwillow »

Hallo!
Ik wil even zeggen dat het absoluut niet oké is om een hond via zogenaamde farms of internet te halen.
'Mensen die af een toe een nestje willen' zijn niet te vertrouwen. Juist niet als een rasechte hond voor een prikkie te koop is (plus stamboom, maar dit zegt niets!). Er zijn mensen die dit doen (veel meer dan je denkt, ook al lijken ze nog zo aardig en betrouwbaar) om zo illegaal geld te verdienen. Ze 'gebruiken' het teefje 2x per jaar om zo veel geld te verdienen.
Als je echt een puppy van iemand op marktplaats e.d. wilt, informeer dan bij de ras club (van elk ras is er een nationale club) of deze persoon bekent is.

Als iemand namelijk een teefje heeft en het leuk vindt om een nestje te krijgen, moet diegene een bepaalde procedure langsgaan:
Eerst reutje 'aanvragen' bij de club. De club heeft deze honden testen laten ondergaan en deze honden zijn goedgekeurd en hebben een stamboom.
Het baasje van het vrouwtje krijgt dan een paar reutjes aangewezen, waarbij de baas kan kiezen op eigenschappen die hij voor de puppy's wil.
Er worden dan vele dingen geregeld en er ontstaat een prachtig nieuw nestje met puppy's, om legale manier ontstaan.

Als je een puppy wilt, ga dan naar een goede en erkende fokker, informeer eerst bij de club van het ras.
Wil je een volwassen hond of puppy, voor een wat lagere prijs? Ga dan naar een asiel. Daar zijn genoeg honden die op je wachten...Ik hoop dat mensen wat beter nadenken voordat ze in winkels en op internetsites dieren kopen en aanbieden.
Doe dit voor de hond en voor jezelf. Een hond die op de illegale manier is verkregen, kan later vele dingen aan de hand krijgen, mentaal én fysiek.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door Wubo »

Ja, ook hier kan je weer alle kanten op.
Ken zat mensen die gewoon een keer een nest pups willen, en daar dan ook voor kiezen zonder dat ze eerst bij een club te rade gaan voor een dekreu, die dus toch met goede bedoelingen een nest krijgen.

whompingwillow
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2006 21:22

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door whompingwillow »

Ja, dat kunnen mensen dan wel willen en dat is ook honderd procent oké, maar toch moet je dan de club benaderen als je alles goed wilt doen. Dat is echt het beste voor iedereen en veel moeite kost het niet, je hoeft niet eens lid te zijn van de club (ook al is dat altijd wel de moeite waard als je een rashond hebt, ze hebben altijd bazaars en daar verkopen ze dan leuke spulletjes van het ras :) ).

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door just the cook »

en daar dan ook voor kiezen zonder dat ze eerst bij een club te rade gaan voor een dekreu, die dus toch met goede bedoelingen een nest krijgen.
En hoe weet ik dan zeker dat de ouders geen erfelijke dingen aan ''mijn'' toekomstige pup doorgeven?

whompingwillow
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2006 21:22

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door whompingwillow »

Het vrouwtje en mannetje hebben allebei een stamboom en zijn goed gecontrolleerd door de dierenarts. Het mannetje mag alleen dekken als reu én teef geen eventuele erfelijke ziektes bezitten.

Maar als je écht de informatie wilt, neem dan contact op met de club!! Die kunnen je echt alles vertellen!! :D

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door just the cook »

Ja, WW, maar ik verwachte eigenlijk een antwoord van Wubo.

Binnenkort zal onze tweede pup bij de fokker geboren worden.
Vanaf de dekking, en de echo leven we al mee.
We krijgen uitslagen van HD ED en PRA onder onze neus geschoven met tekst en uitleg.
Daarom betaal ik liever meer dan dat ik ''zomaar'' een pup van een goedbedoeld nestje zou kopen.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door Wubo »

@ just the cook
'Mensen die af een toe een nestje willen' zijn niet te vertrouwen.
Hier ging het mij om, en niets anders.
niet alles over 1 kam scheren.
(maar snap wel dat ze het niet zo bedoeld, en snap de strekking)

Niet iedereen die zomaar een nestje wilt heeft verkeerde honden, maar voor mensen die zulke honden nemen, zijn mensen die niet kijken naar bepaalde erfelijke eigenschappen die kunnen overgeven maar gewoon een leuke hond willen.
Dan maakt het dus ook niets uit of ze bij een club aangesloten zijn.

Zit al 26 jaar in de dieren en ken zat fokkers, en ik zou er persoonlijk eerder voor kiezen om een fokker te zoeken, omdat je idd weet welke eigenschappen de dieren zouden kunnen hebben qua lichaamsbouw, gedeeltelijk ook qua gezondheid.
Qua karakter kan je je beste doen, maar lig ook daarnaast geheel aan opvoeding.

Dan kan je nog zo'n fantastische hond bij een fokker halen, maar als je hem zelf verknalt... heb je het ook zelf gedaan.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Prachtig al die echo's etc etc maar HD[vrij] is pas één jaar na de geboorte definitief vast te stellen. :shock: ennuh ouders HD vrij is geen garantie :shock: :shock:

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door Ophidia »

Een afwijking als HD heeft niet alleen met erfelijkheid te maken.
Ook met voeding en hoe je de hond laat bewegen in z`n groeiperiode.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Ook met voeding en hoe je de hond laat bewegen in z`n groeiperiode.
Je komt toch niet weer met dat wolvenvoer aanzetten en een pup beweegt als een pup. Onze boxer zal altijd anders bewegen als jouw mopshond en daar hoef ik echt niets aan te doen en nog even dit :volwassen en uitgegroeid zijn ze pas na 2 jaar. :shock:

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door just the cook »

Een afwijking als HD heeft niet alleen met erfelijkheid te maken.
ennuh ouders HD vrij is geen garantie
Bij bepaalde rassen is er een erfelijke aanleg voor de ontwikkeling van heupdysplasie. Bij deze rassen is het verstandig om VOOR het fokken de ouderdieren te controleren op deze afwijking en de jonge dieren te controleren op het optreden van HD.
Bij 2 x HD A is de KANS op HD gewoon iets kleiner, daarom zal ik niet zomaar een pup kopen als je niets van de ouders weet.

Wanneer je praat over de niet erfelijke oorzaak dan komt het vaak door uitwendige invloeden zoals groeisnelheid, lichaamsgewicht, beweging, spierontwikkeling en voeding.
Goede voeding is belangrijk, maar niet te veel.
Overmatige belasting van de heupgewrichten voorkomen - beperken van springen, trap lopen en trekken en dat soort dingen.
Er zijn ook rassen die na hun 18 de maand pas foto's kunnen laten maken.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Er heerst bij fokkers, eigenaars en dierenartsen nogal wat verwarring over wanneer de eerste symptomen van HD kunnen opgemerkt worden, zowel klinisch als radiografisch. Omdat de leeftijd voor de officiële radiografie van HD één jaar is (en in sommige rassen anderhalf jaar), menen sommigen dat vóór deze leeftijd HD niet waarneembaar is. Dit is onjuist. HD is waarneembaar en veroorzaakt symptomen vanaf zeer vroege leeftijd bij sommige honden. Zo is het niet ongebruikelijk om af en toe een hond van drie tot vier maanden te zien die een extreme vorm van HD vertoont en waar de twee heupkoppen reeds volledig uit de kom liggen. Veel meer echter ziet men problemen bij dieren van zes tot negen maanden.


De laatste faktor mbt. het ontwikkelen van HD die even belangrijk is, is het karakter en de speelsheid van de hond. Het is ook gebleken dat honden die zeer onstuimig zijn, veel spelen en springen, van links naar rechts bewegen en draaien, meer kans hebben op HD dan hun nestmaatjes die het rustig aandoen. De reden hiervoor is eenvoudig. Honden die onstuimig zijn bewegen hun gewrichten veel meer ook in stress-situaties. Een hond die rustig leeft en mooi rechtdoor loopt beweegt zijn heupen in een eenvoudig patroon waarbij de heupkom mooi rondom de heupkop ligt. Een hond die naar links tot rechts springt, beweegt zijn heupen als dusdanig, dat de heupkop neiging heeft om uit de kom te klikken. Het is dus wenselijk om jonge hondjes, verdacht van HD, of met een milde vorm van HD, rustig te laten leven tot zij volwassen zijn. Op die manier kan de evolutie afgeremd worden.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door bitchy »

ik vraag me af bij wie jij de verwarring bespeurd, fokkers die weten waar ze mee bezig zijn weten ook waarom ze zo streng fokken, om zo min mogelijk erfelijk risico mee te geven.
& een dierenarts kijkt er niet eens meer van op wanneer er een jonge hond op het spreekuur komt omdat hij zo moeilijk opstaat.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door Ophidia »

@reintje vitesse; Ik heb geen mopshond! Voor dit ras zal ik ook nooit kiezen,omdat dat ras nou niet het gezondst is met z`n platgeslagen smoel en veel te grote ogen.
Ja en HD kun je beïnvloeden door je hond `wolvenvoer` te geven.
Dat wil dus zeggen dat je oòk zeker voedingsmiddelen die rijk aan vitamine C. aan je hond moet geven.
In commercïele voeders zit te weinig vit. C.
Vit. C. is geen essentïele vitamine,omdat de hond in staat is om deze zelf aan te maken,maar extra vit. C. (het liefst in natuurlijke vorm) heeft een gunstig effect op HD.
Voor artikelen hierover; typ `HD en vitamine C.` in bij Google.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

@bitchy

Tis maar hoe je het bekijkt.

Zijn goede fokkers verantwoord bezig als ze al die testen en populatieonderzoeken laten doen, of zijn deze verplichtingen fokkers opgelegd vanuit de gedachte: Als/toen het kalf verdronken is/was dempt men de put?

Vanuit de tweede invalshoek zijn er maar weinig goede fokkers en die weinigen die praten er zo over en die vinden het erg dat het zover is moeten komen, maar die zie je zelden of nooit op forums, daar hoor je nooit klachten over, die lossen dat immers keurig zelf op, want er kan altijd wel iets misgaan omdat pups per slot van rekening levende wezens zijn en die hebben beduidend meer vraag naar pups dan dat ze ooit zelf kunnen/willen fokken, daar heb je geen garantiebewijs bij nodig, bij wijze van spreken, omdat de fokker en zijn kennel al praktisch genoeg garantie is voor een goede pup.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Ik heb geen mopshond! Voor dit ras zal ik ook nooit kiezen,omdat dat ras nou niet het gezondst is met z`n platgeslagen smoel en veel te grote ogen.


Ieder zijn keus maar echt diervriendelijk kom jij in ieder geval niet over :o :o

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door Ophidia »

Een garantieovereenkomst is eigenlijk overbodig,omdat er een wettelijke garantie is op dieren.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door Ophidia »

Dat mag jij zo vinden reintje vitesse,maar in werkelijkheid ben ik wel zeer diervriendelijk. Dat jij dat niet ziet,zegt mij genoeg.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

@ Ophidia

Quote:

Een garantieovereenkomst is eigenlijk overbodig,omdat er een wettelijke garantie is op dieren.

--

Daar heb je weer gelijk in Ophidia, want de wet prevaleert ten allen tijde, mocht het fout gaan.

PS. Je bent wat mij betreft wel degelijk een dierenliefhebber met gevoelens, je laat alleen je emoties niet de overhand krijgen. :wink:

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: En weer mijn zelfde verhaaltje..

Ongelezen bericht door Ophidia »

Glennfiddisch,jij hebt mij helemaal door! :P

Gesloten