LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proefdieren

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

@chopper: je hoort er niet veel over, maar er wordt al jaren onderzoek gedaan naar testmethodes waarbij geen dieren meer nodig zijn. De industrie betaalt daar aan mee. Huidonderzoekers proberen bijvoorbeeld huid in bakjes te kweken die net zo reageert als de huid van een echt dier. Mooier nog, je kan er zelfs mensencellen voor gebruiken. In plaats dat je een echt beest moet offeren, kan je vervolgens nieuwe shampoo testen op die gekweekte huid.

(Ja, getver idd, maar toch beter dan echte dieren.)

Trouwens, mensen worden ook al lang als proefdier gebruikt. Je kan daar aardig geld mee verdienen. Alleen doen ze dat wel met medicijnen waar vrij zeker van is dat je er niet dood aan gaat (daarvoor hebben ze eerst dieren geprobeerd.)

Islamorada
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:54

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Islamorada »

Ik vind dierproeven een zeer kwalijke zaak en absoluut overbodig. Het is tenslotte ons lichaam en in ons belang om producten te gebruiken. Waarom moeten dieren daar dan onder lijden? Als je kijkt naar Yves Rocher, The body Shop, Oriflame, ETOS, e.v.a., die geven het goede voorbeeld, en laten zien dat dierproeven niet nodig en bovendien wreed zijn, door zowel de ingrediënten als eindproducten niet op dieren te testen. En zo hoort het ook! Dit heeft naar mijn mening niks te maken met religie, maar puur met menselijkheid. Hoe kun je als mens in vredesnaam genieten van (met behulp van cosmetica) schoonheid, wanneer je weet dat een ander levend wezen daar zoveel leed door heeft gehad?

Islamorada
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:54

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Islamorada »

Ophidia,

Denk je werkelijk dat wij het recht hebben om dieren te gebruiken omdat wij zogenaamd superieur aan dieren zijn? Ik ga er vanuit dat dit een misplaatste grap van jou is, want door dit soort instellingen moeten dieren wereldwijd enorm lijden. Wij hebben geen enkel recht om welk levend wezen dan ook te behandedelen zoals wij dat willen.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

@Islamorada; Dan ben jij zeker veganist,heb je geen huisdieren en gebruik je geen medicijnen? Uiteraard leef je zonder auto.
Oeps,wel een computer die op stroom werkt. Of heb je een milieuvriendelijke energieopwekker? (windenergie en/of zonne-energie)

Dat jij jezelf wegcijfert heb ik geen problemen mee,hoor.
Maar bepaal dat alsjeblieft niet voor een ander!

Islamorada
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:54

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Islamorada »

Even kalm aan met die scherpe tong van je. Ik reageer puur op jouw opmerking waarin jij aangeeft dat mensen het recht hebben voor dieren te bepalen. Veganisme en medicijngebruik, rijden met een auto en het gebruik van een pc staan hier wel even los van. Denk even na voordat je reageert!

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

De manier waarop wij mensen leven,met alle luxe e.d.,heeft alles te maken met hoe wij met dieren en hun habitat omgaan!
Denk zelf dus even verder,als je dat kan tenminste. :?

anayl
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2007 00:04

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door anayl »

Hallo allemaal,

ik wil heel graag even reageren op dit onderwerp. Ikzelf heb met proefdieren gewerkt. Met ratten en met muizen. Ik ben ermee gestopt omdat ik het niet meer kon verantwoorden tegenover mezelf. Wat eigenlijk heel dubbel is, aangezien ik wel vlees eet en af en toe eens medicijnen gebruik. Maar dat daar gelaten; ik wil dit onderwerp heel graag gebruiken om het 1 en ander toe te lichten en `misverstanden` eens de wereld uit te helpen.

Hier even twee stellingen:

-mensen die met proefdieren werken hebben een hekel aan dieren.

ik heb dus in het wereldje gewerkt, en de meeste (uitzonderingen zijn er altijd) houden heel veel van dieren, en zijn ook begaan met haar/zijn dieren. De ratten worden regelmatig geknuffeld, al vanaf het moment dat ze binnen komen. Dit niet alleen omdat dat fijn is voor het diertje, maar ook om ze te laten wennen aan je en ze handelbaar te maken.

-proefdieren worden gebruikt voor cosmetica en onnodige proeven

ten eerste is het uitvoeren van dierproeven voor cosmetica in Nederland verboden. Ten tweede is er een speciale comissie die dierproeven al dan niet goedkeurd. Deze comissie bestaat oa uit dierenartsen, professoren, analisten. Deze overwegen met uiterste zorg of een bepaald experiment door mag gaan. Hierbij letten ze op het doel van het experiment, is dat van zodanig belang dat er proefdieren gebruikt moeten worden? Zijn er alternatieven? ALS die er zijn wordt er ALTIJD een alternatief gebruikt. Hoeveel dieren worden er gerbuikt? Kan het met minder dieren? Hoeveel dierenleed komt erbij kijken? En weegt dat op tegen het belang van het experiment?

Nog even over die alternatieven: ik ken mensen die juist de studierichting `dierkunde` (het werken met proefdieren) gekozen hebben om alternatieven te vinden voor het dierproeven. In mijn studietijd was die richting alleen gericht op het werken met proefdieren, tegenwoordig worden de studenten goed ingelicht over alternatieven en krijgen ze daar ook scholing in.

Als laatste wil ik nog iets anders over dit onderwerp kwijt:

nadat ik gestopt was met het werken met proefdieren, ben ik diergeneeskunde gaan studeren. Hierbij denk je dat je dieren helpt, toch? Als ik mensen vertel over dat ik werk met proefdieren kijken ze bedenkelijk en afkeuren. Vertel je dat je diergeneeskunde doet dan prijzen ze je en vinden ze dat je goed bezig bent. Heb je wel eens bij de bioindustrie gekeken? Tijdens mijn opleiding kreeg ik daarmee te maken. Tot mijn verbazing heb ik daar veel dierenleed gezien, misschien zelfs meer dan tijdens mijn werk met proefdieren. Varkens met biggetjes worden 5 weken lang in een stalen kooi geplaatst en kunnen alleen maar liggen en staan op dezelfde plaats. En dat voor 5 weken lang!! Koeien worden te `drogen` gezet na het kalven. Dit houdt in dat ze met een stalen halsband vast worden gezet en de hele dag moeten staan en alleen maar kunnen eten, poepen en piesen. En dan heb je de scharrelkip, hmm dat is toch goed denk je? die kunnen scharrelen... fout!! ipv 10 kippen op een m2 zijn dat er 7!! snaveltjes worden gekapt om het pikgedrag tegen te gaan. en ga zo maar door!! En ga zo maar door. En dat voor je lekkere glaasje melk!! Of je lekkere varkenshaasje. Je lekkere scharreleitje `s ochtends bij het ontbijt!

anayl
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2007 00:04

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door anayl »

Nog even een aanvulling want ik kon niet meer verder typen:

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet voor niets gestopt met het werken met proefdieren. Maar ik vind de mensen die tegen proefdieren zijn en wel hun medicijnen innemen en hun lekkere stukje vlees eten zo schijnheilig! Mensen weten niet waar ze over praten.

Ik heb een experiment gedaan over dwarslaesie. Stel u raakt verlamd en er zijn `medicijnen` op de markt waardoor u weer zou kunnen gaan lopen, zou u ze nemen? Ze zijn wel getest op proefdieren....

mankon
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 jan 2006 13:12

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door mankon »

En dan te bedenken, dat (de meeste) shampoo's, douchecreme's en de hele reutemeteut nog steeds voorzien is van kankerverwekkende
bestandsdelen.
Hoe zinvol zijn de dierproven dus eigenlijk, want wij worden als consument bedonderd waar wij bij staan (of zitten).
Ook met levensmiddelen e.d. overigens.

mankon
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 jan 2006 13:12

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door mankon »

Anayl, wel super goed trouwens dat je uit principe gestopt met
het werken met proefdieren!

wakky
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2008 15:58

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door wakky »

Ik ben van mening dat mensen die voor dierproeven zijn zichzelf ter beschikking moeten stellen want zij zijn immers ook dieren.
Het is nogal raar dat je voor dierproeven bent maar dat je er zelf niet aan deel wilt nemen. Hierdoor ontkracht je namelijk je eigen opstelling.

Kom dan niet aanstappen met: mensen hebben meer vermogens. Want er zijn genoeg mensen die deze vermogens niet hebben of niet altijd hebben (bijv als ze slapen) en anderzijds hecht je meer waarde aan immorele intellectualiteit dan aan primitieve moraliteit. Dat betekent dat ze je aan de schandpaal mogen nagelen want er zijn altijd mensen die het beter weten.

Kom ook niet aanstappen met je broek, jas en hoed want menige aap kan zich ook goed kleden.

Peuter ook niet in je neus want dat is erg primitief en past niet bij je zgn. hoge ontwikkeling en vind ik daarom erg vies.


.

Gesloten