LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Honden probleem

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
dbusink
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mar 2007 23:17

Honden probleem

Ongelezen bericht door dbusink »

hallo lieve mensen.

Ik heb 2 teven, allebei terriers en ze vechten regelmatig. Ik word hier gek van en wil ook dat dit stopt, ik zit met de honden op cursus en moest de roedel omgooien, ik heb nu het idee alsof de roedel gewoon ontzettend verstoord is.

Willen mensen reageren die ook 2 honden hebben en hoe ze de problemen hebben opgelost?

Alvast heel erg bedankt!!!

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door petty1950 »

Ik vrees dat die roedeltheorie hier niet opgaat :? Als de twee dames elkaar echt niet moeten heb je echt een groot probleem.
Ik heb zelf 2 keer twee teven gehad. Bij het eerste stel was de hierarchie duidelijk. de 1 (de oudste) was een van nature onderdanig typ terwijl de jongste opgroeide tot een regelrechte bitch :roll:
Zolang ik zorgde voor rust in huis ging dat eigelijk altijd wel goed.
Anders werd het toen oudste overleed en ik door omstandigheden een andere teef in huis kreeg en dat verliep een stuk minder vreedzaam.
Soms ging het goed maar de keren dat de vlam in de pan sloeg volgden elkaar steeds verder op. Van alles geprobeert een jaar lang maar niets was afdoende.
Toen het zo erg werd dat ik ze om beurten in de bench moest doen heb ik de zware keus gemaakt om de jongste te herplaatsen.

Reuen (mits niet gestoord) die vechten om hun dominantie te bewijzen is tot daaraantoe. Maar teven maken elkaar af :!:
Ik heb daarna nooit meer twee teven in huis gehad, altijd een reu/teef combi.

Suzan83
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:11

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door Suzan83 »

Ik had ook de grootste problemen met onze twee teven en dankzij het meedenken van hondenkenners op de emailgroep Kennis van Honden (http://pets.groups.yahoo.com/group/KennisvanHondenNL/) is het me gelukt het vechten te voorkomen. Ze draaien best nog wel eens om elkaar heen. De kleinere en oudere teef is een harde en zij daagt de grotere zachtere hond regelmatig uit maar beide zijn dames met pit (Pumi, Hongaarse herdersterriër en een Kuvasz, Hongaarse Berghond). Eerder gaf ik ze beiden op hun kop onder het motto: "Ik ben hier de baas en ik wil hier geen geknok!" maar dat werkte averechts. Het bleek dat deze reprimande het wankele overwicht van de grotere maar jongere en zachtaardiger hond schaadde. Toen ik de kleine berispte en opdracht gaf om bijv. naar haar mand te gaan en de grote de hemel inprees omdat ze gewoon is wie ze is, was het probleem in één keer onder controle. Ik moet altijd wel alert zijn maar zolang ik de grote niet in aanwezigheid van de kleinere corrigeer, hebben we geen toestanden meer. Zonder onze aanwezigheid hebben ze nooit problemen. Het gaat dus ook om het bij het baasje in het gevlei komen.

Eline078
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2007 15:56

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door Eline078 »

Belangrijk is als je een roedel in balans wilt krijgen is om er 1 heel duidelijk de baas te laten zijn. 2 honden leven niet als gelijken maar er is er altijd 1 meer dan de ander. Denk niet dat je de ander tekort doet, maar zo leven zij gewoon. Trek 1 voor. 1 is er de baas, 1 krijgt altijd eerst eten, 1 bepaald. Als je die rangorde duidelijk krijgt moeten de problemen in ieder geval een stuk minderen.

sevda
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2007 16:09

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door sevda »

Ik vraag me af of dit vanaf het begin zo is of dat dit zo gegroeid is.

Zelf heb ik 3 terrier teven (moeder en 2 dochters) en de jongste (nu 2 jaar) kan soms ook een beetje bitch zijn, maar dan verhef ik mijn stem en ik laat zien dat ik de roedelleider ben. Ook geef ik ze in volgorde van leeftijd hun eten. Tot op heden werkt dat prima. Natuurlijk willen ze wel eens een keer snauwen naar elkaar, maar bij mij is niemand van die drie echt de baas over de ander.
Als zou blijken dat er een duidelijk boven de ander(e) in hierarchie wil komen dan vind ik dat ik dat toe moet laten, zodat het niet steeds een strijd wordt. Een ding zullen ze moeten accepteren en dat is dat wij mensen de baas zijn. Geef dus zelf duidelijk leiding en wees consequent naar de honden. Ga niet vandaag dit proberen en morgen wat anders, want daarmee raakt de hierarchie zeker verstoord.

Succes!

wimromani
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jan 2007 19:51

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door wimromani »

waarom zou je 2 honden nemen.een is toch genoeg en je kan hem of haar de volle aandacht geven.Heb ook 2 honden gehad en kreeg hetzelfde probleem.de oude hond ging steeds meer vechten tegen de jonge en dit veranderde niet.Het fijne gedrag van de oude hond veranderde helemaal.als je er bij kan blijven gebeurd er niets maar als je weg bent begint het gedonder en dat wordt steeds erger.uitlaten is ook een ramp en als je op vakantie ben zit je met je honden. dus een goede raad bezint eer ge begint.

Banjertje
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2007 16:27

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door Banjertje »

Ik had een volwassen Ierse setter reu toen ik twee jonge honden er bij nam. 1 duitse herder teef en 1 Tervuerense herder reu. In het begin ging dat heel goed tot ze volwassen werden. De Ierse setter accepteerde de reu helemaal niet meer. Hij mocht eigenlijk niets. Niet lopen, niet eten en zeker niet spelen. We hebben van alles geprobeerd, maar het herdertje bleef heel ongelukkig en bang en werd regelmatig gebeten. Ook wij hebben die moeilijke beslissing moeten nemen om hem bij anderen te plaatsen. Gelukkig is hij goed terecht gekomen bij mensen zonder andere honden, waardoor hij zich verder goed kon ontwikkelen. De teef is vorig jaar overleden en we hebben sinds 6 weken 1 van haar jongen en die van de Ierse setter terug. Een teef van bijna 4 jaar die het kaas niet van haar brood laat eten. Zij flikt nu hetzelfde als haar vader bij het reutje deed. Zij grauwt naar hem als hij zijn eigen eten wil opeten en die lummel pikt het allemaal van haar. En dat alleen maar omdat het een teefje is.
De samenstelling van 1 reu en 1 teef bevalt idd een stuk beter.

RL

sunas
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 okt 2005 19:33

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door sunas »

Ik heb al sinds jaren twee teefjes bij elkaar en heb nog nooit problemen gehad met vechten. Een oudere teef waarbij dan een pup kwam, overleed de oudere dan kwam er weer een jongere bij.
Wat ik wel altijd deed de oudere eerst eten geven of een koekje en dan de jongere. Wel samen eten.
Nooit problemen, ook met uitlaten niet.
Sinds 2 jaar een "vreemde "hond erbij die al twee jaar oud is bij de oudere teef van 9 jaar, de jongere moest even wennen maar geen vechten, dus het kan wel.

Ik denk dat het ook een hoop aan de baas ligt

Fishman1964
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:36

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door Fishman1964 »

De voorouders van onze hond, de wolf, hanteren ook de roedelrangorde.
Wat je idd vooral niet moet doen is de "gebeten" hond voor gaan trekken of aandacht geven. Laten zoals het is anders krijg je geheid ruzie...

relratje
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 feb 2006 14:06

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door relratje »

Tja, ik weet niet of je er iets aan hebt hoor... maar ik had eerst een teefje (vuilnisbakje) daar is een pup reu bij gekomen en dat ging prima, het broertje van die pup was bij min moeder, maar mijn moeder werd ziek en kon niet meer goed voor hem zorgen zodat hij sowieso in de weekeindes bij mij was. Toen zij kwam te overlijden (de gebroedertjes waren toen net 1 1/2 jaar oud) heb ik haar hondje uiteraard definitief bij me gehaald...
Met het teefje ging het prima maar die twee reuen begonnen vanaf dat moment te vechten... Ik heb daar hulp bij gehaald en kreeg te horen dat als er al iets kon helpen het een castratie van beide reuen was, in het geval het teefjes zouden zijn zou een sterilisatie mogelijk helpen...
Indien dan het vechten niet zou stoppen was er nog maar een optie.. een van de twee wegdoen... Het heeft inderdaad te maken met de leiding van de roedel overnemen...
Gelukkig heeft het bij die van mij geholpen... moet er niet aan denken een van mijn beestjes op te moeten ruimen!!!!

Ik hoop dat je er toch iets mee kunt...

sevda
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2007 16:09

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door sevda »

Alvorens je overgaat tot steriliseren, bedenk je dan dat dominante teven nog dominanter kunnen worden als ze gesteriliseerd worden. Daarmee kan het probleem nog groter worden.
De juiste oplossing is dat jijzelf nog duidelijker de leiding moet nemen. Daarnaast heb je alpha en beta honden.
Niet iedereen die hondentrainingen geeft heeft voldoende verstand om jou te helpen.
Zoek een goede gedragsdeskundige als je er zelf niet uitkomt. Zo'n persoon komt bij je thuis kijken en ziet vaak in een oogopslag wat jij verkeerd doet. In de natuur was het probleem allang opgelost omdat er dan geen mensen bij betrokken zijn die zich ermee bemoeien. Daar zoeken ze het gewoon zelf uit.

dbusink
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mar 2007 23:17

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door dbusink »

Bedankt allemaal voor de reacties al zaten er ook wat reacties bij waarmee ik weinig kon. Ik ga geen 2 honden nemen ik heb er al 2.

De roedel begrijp ik heel goed, en ik ben ook de baas. Ik kom er alleen zelf niet uit, wie van de honden nou onder mij hoort te staan... Eerst was het de jongere hond, en nu zou het de oudste hond moeten zijn..,

Zolang ik dit niet weet, weten hun dat zelf ook niet. En hoelang mag je tijd trekken om zoiets te gaan uitvogelen? 1 week? 2 maanden?


Ik weet niet of castratie de oplossing is, ik kan er maar 1 laten castreren, maak ik dan de ander niet dominanter?

Ik zal ook nooit meer 2 teven nemen, maar ja het is zoals het is, ze gaan nog een jaar of 14 mee, allebei zijn ze vrolijke honden en komen niets te kort, alleen de roedel is momenteel zwaar verstoord.

Bedankt in ieder geval voor alle reacties, ik ga er een hondengedragdeskundige bijhalen en maar blijven hopen. Ik heb al wel 2 muilkorven, dus het bloed vergieten is vrijwel over.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Je kan ook niet zomaar een hond bij een andere hond plaatsen. De eerste heeft altijd de meeste rechten en daarbij komt ook nog eens dat jaloezie erg speelt. Wanneer je 1 of meerdere honden hebt dan zul je tijdens de zwangerschap deze er al bij moeten betrekken, want doe je dat niet en het kind wordt geboren dan kun een harde kluif aan die honden hebben. Zij zien het kind dan als mindere terwijl deze boven hen staat en weer de jaloezie kan ernorm opspelen. Zelfs zozeer dat als je niet oplet de hond(en) het kind kan doodbijten, omdat zij het kind als bedreiging zien. Nu moet je zowiezo tijdens de eerste levensjaren van het kind erbij blijven en niet alleen laten, want dan kan de hond gecorrigeert worden.

aylapol
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2007 10:34

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door aylapol »

Ik heb 2 teven, een labrador van 10 en een Jack Russel van 5. Gelukkig heb ik nooit problemen gehad. Maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer ik er een Jack russel teef bij zou zetten onze Jack Russel wat we al hebben baas zou gaan spelen en haar rechten gaat verdedigen. Zo mag ze op de bank, naar boven en slaapt ze bij ons op bed... De labrador mag natuurlijk niet op de bank, durft niet naar boven en ligt natuurlijk niet op bed. Maar als ze dit zou moeten delen zou het denk ik anders zijn.

Misschien is het een oplossing om eens naar de bekendste dierentrimmer van Nederland te bellen, of zijn dochter. Ik kom ff niet meer op hun naam...

Suc6 ermee.

vandisselhorst
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:20

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door vandisselhorst »

Ik heb drie teefjes, af en toe is het ook wel eens grommen en grauwen. Maar bij een roedel is er maar één de baas en dat ben jij, want jij bent de roedelleider. Dus vind het niet gek om ook te grommen als ze elkaar niet verdragen. Jij bent de BAAS, dus laat rustig weten dat je het niet accepteert. Desnoods zet je ze ieder apart en negeer ze maar eens een uurtje, dat maakt het ze wel duidelijk, bij mij werkt dat in ieder geval.

Succes ermee!
Met vriendelijke groet,
Janny

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door petty1950 »

''Ik weet niet of castratie de oplossing is, ik kan er maar 1 laten castreren, maak ik dan de ander niet dominanter?''

Klopt helemaal!!! Niet doen dus! Maar het ligt anders dan jij het ws bedoeld :wink: Castratie maakt teven extra bitchy!

dbusink
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mar 2007 23:17

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door dbusink »

Ja daar kwam ik zo langzamerhand ook al achter. Bij teven is castratie niet de oplossing....

Suzan83
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:11

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door Suzan83 »

Precies. Die waarschuwing kreeg ik ook en daarom heb ik met castratie gewacht tot het probleem onder controle was.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door showgirl »

castratie maakt teven feller dan men denkt, soms komt ook incontinentie voor.
laten zien dat JIJ de baas bent heeft alleen nut als jullie met zijn drieen zijn, zijn je teefjes alleen, zullen ze weer willen kijken wie hoger staat.
2 teefjes is soms geen doen! mensen denken vaak dat 2 teefjes een perfecte combinatie is maar dat is helemaal niet waar.
2 teefjes vechten vaak feller dan 2 reuen doen.
ik hoop dat je een beslissing gaat maken voor er een keer een knokpartij komt die uit de hand gaat lopen.

Balou78
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2007 15:57

Re: Honden probleem

Ongelezen bericht door Balou78 »

dbusink, hoe gaat het nu? Heb je al contact gezocht met een gedragsdeskundige?

Mvg Balou78

Gesloten