LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Anorexia bij poes

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door roerganger »

Oudt, ik begijp het even niet helemaal, maar zijn jij en RenR bekenden of familie van elkaar?

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Nita »

Misschien spreekt de poes hier zelf wel een woordje mee. :oops:

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Soraya »

En???? We duimen hier heel hard, en hopen echt dat het geen leukemie is....
En geef de kat ook maar een flinke knuffel van mij.

Ayla

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Ayla »

=Nita

Dan heeft de vermagering dus niets met anorexia te maken maar met een bepaalde ziekte, erg genoeg.Ook raskatten worden vaak te ver doorgefokt waardoor er allerhande erfelijke ziektes ontstaan.Zelf heb ik 3 kruisingen (Turkse van kat x Burmees ,zeer grote katten)gehad waarvan er nu nog 1 over is die inmiddels zeer gezond 18 jaar is.De andere 2 zijn 17 jaar geworden .Waarmee ik maar wil zeggen dat een kruising of gewone huis tuin en keuken katten veel sterker zijn. DE oorzak dat Soraya haar kat niet eet kan wel te maken hebben met kieskeurigheid want,zoals ik al beschreef kreeg mijn loebes dit ook ineens op zijn oude dag.Gebitprobleem kan ook wel eens een rol spelen.Ook proppen haar kunnen in de darmen vast blijven zitten dan kunnen ze zoals je wel weet moeilijk poepen en eten ze ook niet meer.
Heb voor deze katten een pers gehad die daaraan geopereerd moest worden ,die heeft dat overigens niet overleeft.
Ben stapel op katten en hoop dan ook dat de poes het gaat redden.
Ik ben het met je eens dat de gewone huiskat of kruising over het algemeen veel sterker zijn, wij hebben altijd raskatten gehad, de persen werden 12 jaar, maar de maincoon er zijn er drie 2 jaar geworden en 1 is op dit moment bijna 8 maar volgens de D.A. worden ze niet echt oud ook hij zegt dat raskatten veel zwakker zijn.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Anorexia bij katten.

Mijn persoonlijke ervaring was onze kat die kennelijk na 18 jaar het leven wel voldoende vond.
Stopte met eten en nam zelfs nauwelijk water vanuit de hand.
Stierf dan ook na zo'n anderhalve week en was toen broodmager.

Bovendien heb ik zoiets (al vele jaren geleden) overigens ook met onze hond meegemaakt die nergens meer te vinden was en kennelijk in een eigen gegraven kuil tussen dichte struiken heeft gewacht op zijn dood.

Dieren voelen kennlijk hun naderend einde beter aan dan mensen.

Grootvader

Ayla

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Ayla »

=kanovaarder

Mijn persoonlijke ervaring was onze kat die kennelijk na 18 jaar het leven wel voldoende vond.
Stopte met eten en nam zelfs nauwelijk water vanuit de hand.
Stierf dan ook na zo'n anderhalve week en was toen broodmager.

Bovendien heb ik zoiets (al vele jaren geleden) overigens ook met onze hond meegemaakt die nergens meer te vinden was en kennelijk in een eigen gegraven kuil tussen dichte struiken heeft gewacht op zijn dood.

Dieren voelen kennlijk hun naderend einde beter aan dan mensen.

Grootvader

ja dat klopt ook ik heb daar ervaring mee een hond van ons kroop ook weg achter de bank en een kat onder het bed, maar ook de andere beesten voelen dat aan , ze mijden dan de kat /hond die aan het sterven is.

Marja56
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 apr 2007 22:11

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Marja56 »

Jammer dat er zo lacherig en neerbuigend over je huisdier is gesproken,sommige kunnen in ieder geval begrip opbrengen.
En denken zelfs mee en delen ervaringen en geven tips.
Vraagje voor jou, heb je nog meer katten, ik had een kat van 6 jaar oud en daar kwam een kitten bij.
Echt veel contact hadden ze niet met elkaar omdat de oudste het niet echt geweldig vond, maar accepteerde haar wel.
Toen Sita 1 jaar was veranderde haar karakter enorm in een dominante kat, en daar leed Poeike (de Oudste) enorm onder.
Zo erg dat ze niet meer naar beneden durfd te komen, overdag niet durfde te slapen.
Bang om continu aangevallen te worden, ze werd steeds magerder van de stress.
Dat werd uiteindelijk een keuze gaan maken, we kozen met z'n drieen voor poeike , we vonden dat zij het oudste recht had, en ze knapte weer zienderogen op.

Groetjes Marja

Petry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2007 18:38

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Petry »

Via Google kwam ik er achter dat mijn naam op dit forum werd genoemd.
Dus ging ik op onderzoek uit.
Ik zie dat het in verband met de leververvetting vrehalen op mijn website is. Ik heb me aangemeld omdat ik de discussie wat eenzijdig vond.

Als eerste wil ik even informeren hoe het met de zieke poes is, want dat kan ik hier niet meer vinden?

Verder wil ik even ingaan op het lacherige omtrent de psyche van de kat!
Leververvetting is een ziekte die al vele malen mijn pad heeft gekruisd en elke zomer word ik door talrijke kattenliefhebbers gebeld en gemail, wat men met hun dier aanmoet, hij/zij eet niet meer.
Deze katten hebben bijna allemaal heimwee gehad tijdens de vakantie van hun mensen.
Ook echtscheidingen zijn funest, katten voelen veel meer als wat iedereen denkt. Of een verhuizing, of nieuwe huisgenoten.
Ze komen in een depressie en staken het eten, daarna krijgen ze anorexia en daarna leververvetting, waaraan ze zullen sterven als er niet langdurig behandeld wordt.
De kat is tijdens de leververvetting ook vaak erg depresief.
Dus niet zo lacherig over wat er tussen de oren zit bij een kat.
Ik heb het hier in huis 2 keer met dezelfde poes meegemaakt, de tweede keer werd haar fataal.
Als deze kat een mens was geweest dan had ze al jaren bij een psychiater gelopen.

Maar hoe is het nu met de poes waar het in deze topic omgaat.

Petry.

Meer verhalen over leververvetting op mijn website: http://www.nemophila.nl/Desluipmoordenaar.htm

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Marianna »

Inderdaad, hoe is het nu met de poes? Was/is het leukemie en is er een behandelplan opgesteld?

Petry je hebt de ellende van uithongering en leververvetting geweldig beschreven, de link heb ik al veel vaker doorgegeven aan mensen die op zoek zijn/waren naar informatie.

De posters die zo lacherig doen en de draak steken met deze ellendige aandoeningen zijn niet eens een reactie waard :evil:

Groetjes,

Marianna

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Marianna »

FIP is een virusziekte het coranavirus, iedere kat heeft het virus bij zich maar het kan actief worden als de kat stress heeft of iets schokkend mee maakt
Het is erfelijk bij ons was het moeder en zoon die er aan overleden zijn.
Je hebt 2 soorten de natte vorm die is meestal dodelijk en de droge vorm dat is chronische
Over het algemeen zijn ze er erg ziek van bloedvaten lekken ogen zwellen op ze verhongeren koorts en nog vele dingen gaan mis.Ze noemen het ook wel kattenaids
Al met al een ellendige ziekte

Het klopt dat de meeste katten het coronavirus bij zich dragen, maar voordat het FIP kan veroorzaken moet het goedaardige Coronavirus eerst muteren in een kwaadaardige variant en als de weerstand van de kat dan afneemt (meestal door stress) dan krijgt de ziekte kans. Er is natte en droge FIP, droge Fip verloopt sluipend en kan heel veel uiteenlopende klachten veroorzaken, natte FIP verloopt dramatisch snel en dankt de naam aan de vochtophopingen die in buik en/of borstholte ontstaan.

Het goedaardige Coronavirus is erg besmettelijk, de mutatie vind in het lichaam van de kat plaats en zou behalve van moeder naar kittens niet besmettelijk zijn. Bij iedere aan FIP overleden kat blijkt het gemuteerde virus verschillend te zijn en daardoor is er ook nog altijd geen mogelijkheid een vaccin te ontwikkelen waarmee FIP voorkomen kan worden.

De diagnose FIP kan alleen bij sectie met zekerheid worden gesteld en is bij nog levende katten (nog) niet met zekerheid te stellen, het is altijd een waarschijnlijkheids diagnose en vaak wordt galgangontsteking ook voor natte FIP aangezien en zijn er nog altijd veel dierenartsen die als ze gewoon niet weten wat de oorzaak van de ziektebeelden is wel erg gemakkelijk FIP roepen.

Groetjes,

Marianna

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Marianna »

Ik ben het met je eens dat de gewone huiskat of kruising over het algemeen veel sterker zijn, wij hebben altijd raskatten gehad, de persen werden 12 jaar, maar de maincoon er zijn er drie 2 jaar geworden en 1 is op dit moment bijna 8 maar volgens de D.A. worden ze niet echt oud ook hij zegt dat raskatten veel zwakker zijn.
Hier worden precies twee rassen die verziekt zijn door hun populairiteit, ze zijn enorm doorgefokt en verziekt door inteelt en lijnteelt. Gelegenheidsfokkers die niet testen voor kat en kater bij elkaar worden gezet zijn oorzaak van veel aandoeningen die door selectief en verantwoord fokken kunnen worden voorkomen. Gelukkig zijn er ook fokkers die wel alles doen om de gezondheid zo goed mogelijk te houden/krijgen, maar daar kost een kitten dan meestal ook meer dan bij een gelegenheidsfokker die helemaal niets van erfelijkheid afweet.

Groetjes,

Marianna

Petry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2007 18:38

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Petry »

Petry je hebt de ellende van uithongering en leververvetting geweldig beschreven, de link heb ik al veel vaker doorgegeven aan mensen die op zoek zijn/waren naar informatie.
Ook dit jaat heb ik het weer meegemaakt, leest en huivert:

Ik paste op de katten van mijn collega, fokjes van ons(we fokten Noorse Boskatten) De katjes werden al een jaartje ouder en hadden verzorging nodig. Thomas, die al eerder leververvetting heeft gehad, na heimwee in een kattenpension, was er ook bij.
Ik dacht dat het MIJ niet zou gebeuren, ik zat er tenslotte met mijn neus boven op.
Toch duurde de vakantie van bijna 3 weken een paar dagen te lang.
Thuis gekomen at hij niets meer, hij is notabene een kat van 9 kilo, en dat word je niet als je niet graag eet.
Na 3 weken van ellende en nog steeds niets eten, heeft de dierenarts een maagsonde geplaatst. Hij heeft 6 weken te eten gekregen door de sonde. Die 6 weken was hij erg afwezig, erg stil en helemaal niet zichzelf.
Op een dag trok hij zelf de sonde eruit en ging weer eten.
Een wonder, een kat die 2 keer deze ziekte overleefd.
Heimwee dus weer, ik zie met angst en beven de vakantie van volgend jaar tegemoet!

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Marianna »

Ohh wat een narigheid en zorgen... Het lijkt inderdaad een wonder dat dezelfde kat twee maal die rotziekte overleefd.

Eind tachtiger jaren van de vorige eeuw at mijn Spippie niet meer, na veel proberen likte hij heel kleine beetjes van een koffielepeltje en alles kwam er net zo hard weer uit. Wanhopig probeerde ik van alles en voor Spippie bleek ieder uur een lepeltje yoghurt met ongeklopte slagroom en een paar brinta vezels het wondermiddel. Het heeft toen maanden geduurd voor hij niet meer gevoerd hoefde te worden en weer spontaan uit zichzelf begon te eten. Voor Spippie was eten van een sierasperge de oorzaak.

Quive!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2008 17:16

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Quive! »

@RenR
Als je kat niet eens dan is er wat anders aan de hand. Ik vind het wel heel erg al dan niet vreselijk dat mensen denken dat katten anorexia kunnen hebben. Zo ver gaat een kattenbrein niet. Waarschijnlijk heeft je kat een ziekte.. en dat kunnen er zoveel zijn. Het is een jonge kat zeg je dus ga naar de dierenarts en ga na of de kat niets ernstigs heeft.

Ik heb zelf een pers en die is 15 bijna 16 en die is altijd kieskeurig geweest. Mevrouw kijkt me altijd aan alsof ik dood moet als ik huismerk voer neerzet.
En ze is nu wat magerder
maar anorexia..

Wat ben je stom dan zeg!
en vind je het gek dan dat mensen zo reageren..

Petry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2007 18:38

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Petry »

Ik vind jou erg dom!!! Want stom zul je niet zijn denk, je kunt toch spreken???
Ik heb al meerdere malen mensen meegeholpen als hun katten door een depresie anoraxia kregen. Die hadden geen andere ziekte alleen stress om het één of ander! Per jaar wel een 6 tal mensen die mij hierover bellen, als het er niet meer zijn.
Maar goed dit soort info is aan jou niet besteed denk ik.
Maar laat iig mensen in hun waarde, je antwoord is gewoon overbodig, want wat schieten we daar nou mee op!!!!!

Petry

Quive!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2008 17:16

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Quive! »

het kan zijn dat ik wat overdreven hard reageerde.
Maar ik geloof niet in ziekten als anorexia bij katten


Overigens als we het over mensen in hun waarden laten hebben zou jij ook nog eens een lesje mogen hebben hierover.

Als een kat niet eet of drinkt is er wat mis. Dan zit er ergens in het lichaampje iets niet goed.

Straks gata iedereen denken dat ze kat anorexia heeft en dan gaan er niemand meer naar de dierenarts.

Petry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2007 18:38

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Petry »

Natuurlijk ga je wel naar de da.
Want die kan je medicijnen geven die kunnen zorgen dat een kat wel gaat eten.

Petry

Quive!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2008 17:16

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Quive! »

oke jij hebt gelijk

roeptumaar
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jan 2008 18:44

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door roeptumaar »

Geplaatst op 13 Jan 2008 20:16 door Petry



Ik heb al meerdere malen mensen meegeholpen als hun katten door een depresie anoraxia kregen
Ja, mensen die geen verstand van katten hebben kun je alles wijsmaken.
Anorexia bij katten,hoe krijg je het bedacht.

Petry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2007 18:38

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Petry »

Tja heb je zelf katten?

Gesloten