LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kat gestolen door Dierenasiel

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door Amyl »

Tja... ik snap dat ook nooit, je kunt de kat gewoon leren om zijn behoefte in de bak te doen... als je hem dat goed leert dan komt hij dat ook netjes daar doen en niet in andermans tuin. Dat is wel smerig inderdaad, vind eigenlijk dat baasjes dan maar een weekend de tuin van de buren moeten doen.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door kuklos »

ik snap dat ook nooit, je kunt de kat gewoon leren om zijn behoefte in de bak te doen...
Ik heb een hoop katten gehad in mijn leven, en geeneen liet zich daarin trainen. Waarbij je nog weglaat dat katten uit het asiel meestal geen jonkies meer zijn.
Sorry, maar ik deel jullie mening gewoon niet.
Ik snap dat buren er niet blij mee zijn, en terecht. Maar we verwachten nu dat we katten die al miljoenen jaren geëvolueerd zijn zich maar even aanpassen aan een ontwikkeling van zeg de laatste 70 jaar.

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door brenda229 »

Dan denk ik dat het aan jou ligt.
Een vriendin van mij die heeft katten, altijd de zieligste en oudste van het asiel. Ze heeft er al veel gehad, aangezien ze op leeftijd zijn als ze bij haar komen.
Er is nog nooit een kat buiten haar tuin geweest. die blijven gewoon in haar tuin.
En het gaat altijd prima. Ze stop er in begin hoop tijd in, maar hierdoor veel plezier. De katten (ja ook de zwerfkatten) doen netjes de beheofte op de kattenbak.

Daarbij vind ik dat katten in hun eigen terrein hun behoefte moeten doen, ik moet hier dus bijna dagelijks kattenstront ruimen voor dat mijn zoon naar buiten gaat. Aangezien ik nu zwanger ben is dit ook niet geheel zonder risico!

Ik heb wel eens gedacht, hoe zouden de buren het vinden als ik mijn hond elke keer in hun achtertuin de behoefte zou laten doen..... denk dat de buurt te klein is.
Ik heb ze ooit op aangesproken, maar ze vinden het zielig om de poezen hele tijd binnen te laten. Tja ik vind het zelf belachelijk dat ik dus stront moet opruimen.
Helaas heb ik geen hele waakse hond, misschien maar de hond van mijn ouders lenen.
Ik begrijp niet dat veel kattenbezitters het normaal vinden dat de katten overal poepen.
Richt ze af!
brenda

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door Amyl »

kuklos schreef: Ik heb een hoop katten gehad in mijn leven, en geeneen liet zich daarin trainen. Waarbij je nog weglaat dat katten uit het asiel meestal geen jonkies meer zijn. Sorry, maar ik deel jullie mening gewoon niet. Ik snap dat buren er niet blij mee zijn, en terecht. Maar we verwachten nu dat we katten die al miljoenen jaren geëvolueerd zijn zich maar even aanpassen aan een ontwikkeling van zeg de laatste 70 jaar.
Hoho! Ik zeg ook niet dat je katten binnen moet houden voor alle duidelijkheid hoor. Maar je kunt het ze wel leren, de één sneller dan de ander. Sterker nog; als je 2 bakken neerzet zijn katten zo kieskeurig dat ze de kleine behoefte in één bak doen en de grote in een ander. Dat zal je met een hond niet snel lukken ;-). Bij oudere katten is het misschien wel lastig, daar heb ik geen ervaring mee. Maar misschien is het dan wel zo aardig om als het zonnetje begint te schijnen eens aan te bieden de tuin van de buren te doen voor een dagje. Ik denk dat dit soort gebaren ook veel bijdragen aan de wederzijdse verdraagzaamheid ;-).

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door lostlovey »

claujer schreef:In 2005 hebben we onze kat uit het asiel gehaald en er 75 euro voor betaald.
In 2006 zijn we verhuisd naar een andere woning en het ging prima met de kat in zijn nieuwe omgeving, tot 2009.
Een oud vrouwtje van een straat terug, dacht dat het een zwerver was en begon de kat te voeren, met als gevolg dat hij daar naar toe bleef gaan en niet meer thuis kwam.

Vandaag hebben we zijn chipnummer opgezocht op NDG en wat blijkt!!
ONZE kat is gewoon herplaatst bij een ander gezin in een ander plaats!
Dit kan niet waar zijn, we zijn niet eens gebeld dat hij in het asiel zat.
Hij is naar hetzelfde asiel gebracht als waar wij hem 5 jaar geleden gekocht hebben.
Ik ben zo brutaal geweest om de nieuwe eigennaar te bellen met de vraag of het klopt dat ze onze kat in huis heeft aan de hand van een beschrijving van de kat.
Het enige wat deze vrouw me wilde zeggen dat is maar contact op moest nemen met het dierenasiel!

Ik weet dat een chipnummer geen bewijs is dat het dier je eigendom is.
Maar dit is werkelijk te belachelijk voor woorden. Het asiel heeft dus 2 keer dezelfde kat verkocht!

Wat zijn mijn rechten nu?
Tja, ook ik heb toch wel vraagtekens bij dit verhaal. Er is drie keer gevraagd of de adresgegevens bij NDG waren bijgewerkt en daar is geen antwoord op gegeven. Verder is dit bericht in april 2010 geplaatst terwijl de kat blijkbaar sinds ergens 2009 al niet meer thuis kwam (of zelden thuis kwam). Ook is er in mijn ogen meer dan genoeg gelegenheid geweest het oude vrouwtje aan te spreken en aan te geven dat de kat een "thuis" heeft. Dit is schijnbaar ook niet gebeurd. Helaas pindakaas zou ik zeggen. Overigens is het bij veel asiels zo dat je de kat slechts in "bruikleen" hebt en dat het asiel dus eigenaar blijft en beslissingen kan nemen in het belang van de kat maar dat kan per asiel verschillen en staat wel in het contract vermeld.

Verder is het echt mijn innige wens dat mensen zich beter informeren over het houden van katten. Men doet wel onderzoek naar wasmachines maar een kat is zo genomen. Als ze dan niet meer zo schattig en fluffy zijn, wordt het dier naar buiten geschopt want "een kat hoort buiten rond te struinen". Dit is achterhaalt en kan tegenwoordig ook gewoonweg niet meer, zeker niet in een woonwijk. Ik word ook letterlijk schijtziek van kattenstront en de geur van kattenpis in mijn tuin. Net geplantte bollen die worden opgegraven, nachtelijk gekrijs, potten die van planken worden gestoten etc. Om nog maar niet te spreken van het enorme kattenoverschot omdat men ook vaak te beroerd is de katten te castreren (ook poezen worden gecastreerd). Verder zijn loslopende katten (ongecastreerde vooral) blootgesteld aan FelV en FIV (kattenleukemie en kattenaids).

Katten kunnen prima binnen leven, voorwaarde is wel dat ze met minimaal twee zijn en dat er voldoende bezigheden binnenshuis zijn, een flinke krabpaal is een must en veel speeltijd met het baasje. Verder zijn balkon en tuin af te zetten zodat ze ook van de buitenlucht kunnen genieten zonder dat de buren hier last en schade van ondervinden. Maar ja, dat kost een paar duiten he en velen zijn daartoe gewoon niet bereid. Een kat die van kitten af gewoon binnen leeft, is echt niet ongelukkig. Een kat die binnen leeft en alleen op eigen terrein wordt gehouden is niet blootgesteld aan verkeer, diefstal, mishandeling, vergiftiging, etc.

En voor de duidelijkheid, ik ben een groot kattenliefhebber, heb er zelf twee, maar wel gewoon binnen en straks in een afgezette tuin. En nee, het zijn geen dure raskatten maar "gewone" huis-tuin- en keukenkatten maar ze zijn mij te dierbaar en te kostbaar om de straat op de gooien.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Lostlovey,

Helemaal eens met je posting.

Wat ook nog een keer opvalt in de openingsposting , is dat het TS klaarblijkelijk alleen om het geld gaat.

Er wordt geen woord aan het welzijn van het dier gespendeerd, maar er wordt tot twee keer toe over geld gesproken

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door lostlovey »

Beste SG2,

Je bent me net voor, dat was mij namelijk ook al opgevallen. De eerste en laatste regel van de openingspost gaan over geld. Inderdaad geen woord als "we willen ons maatje terug want we missen hem". TS mag zich nog gelukkig prijzen; zij weet dat de kat leeft en niet ergens moederziel alleen en eenzaam een pijnlijke dood is gestorven.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door kuklos »

Maar misschien is het dan wel zo aardig om als het zonnetje begint te schijnen eens aan te bieden de tuin van de buren te doen voor een dagje. Ik denk dat dit soort gebaren ook veel bijdragen aan de wederzijdse verdraagzaamheid .
Goed idee. Maar de kat die indertijd rondstruinde in alle buurtuinen heeft zich al onsterfelijk geliefd gemaakt door de konijenplaag op te lossen, middels het doden dan wel wegjagen van alle wilde konijnen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Heb al 3x gevraagd of de adresgegevens zijn aangepast van de chip van de kat, maar totaal geen antwoord op die vraag.

Volgens mij maakt de TS het verders alllemaal niet zoveel uit.

stofzuigertje

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je kunt zelf de gegevens ook aanpassen als je de Chip code weet.
Dus via asiel hoeft niet.
U heeft als je het juiste adres tijdig hebt doorgegeven en de huidige woning/eigenaar is/was te vinden recht op schade vergoeding.

Afhankelijk van de tijd dat deze bij nieuwe mensen is kun je het dier terug halen.
De buren die jou kat voerden en veroorzaakte dat deze ging zwerven kun je aanklagen wegens weglokken van jou eigendom.

Bij mijn in de buurt komen alle katten op visite maar loslopen hoorde bij deze dieren.
Alleen als je bewust het dier zou verwaarlozen kunnen ze hun kat weer terug halen maar daar lijkt mij geen sprake van.
Het verwaarlozen omdat buren voeren is geen geldige reden dus dreigen met rechtszaak en eventueel schadeloos gesteld worden lijkt mij redelijk.

Eventueel in Natura dus andere kat uitzoeken zonder kosten????
Verder zou ik niet gaan gezien hun financiële positie.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door Soraya »

De meeste asiels hanteren een quarantaineperiode van 14 dagen. En het zou kunnen dat er wel gebeld is, maar per ongeluk het verkeerde nummer. Geen idee.

Maar als het goed is, heb je ook bij de kat een paspoort gekregen. En dit is ook een bewijs dat de kat van jou is. Dus even naar het asiel bellen dat je nog steeds de eigenaar bent en het dier terug wil. de nieuwe eigenaresse kan er niks aan doen en staat er verder ook buiten.

Het is logisch als een dier veel vrijheid krijgt, en dan opeens binnen blijft, gaat klagen en aangeven dat hij/zij naar buiten wil. Maar als jij wilt dat de kat jouw huis als eigen huis wordt gezien, dan zul je het dier minimaal 6 weken binnen moeten houden. En hierna zal het toch in vrijheid moeten worden beperkt om te voorkomen dat het in het oude gedrag vervalt.

Een kat kan je ook beperkte vrijheid geven, zoals een afgezet balkon, of kattenren. Dit gaat in 95% van de zogenaamde moeilijk binnen te houden katten, erg goed en zonder problemen. Zeker als je ook zorgt voor afleiding, dus bijvoorbeeld verstopplekjes maken voor voedsel, spelen goede krabpaal, etc.

En doe een bandje om, dat als ze ontsnapt, mensen zien dat het geen zwervertje is, maar een dier met een baasje. en doe aan het bandje een penning met je telefoonnummer erop. Zo ben je altijd te achterhalen.

Wat ik alleen dan vreemd vind, is dat, als het asiel de quarantaine periode heeft aangehouden, is het je niet opgevallen dat je kat er niet was?

Om anderen aan te klagen omdat die een dier voeren, nee dat klopt niet. En ik zou als ik een onbekende kat zie, die regelmatig hier zit, en waarvan ik geen baasje weet, ook naar het asiel brengen. Beter dan dat het bij een kattenhater terecht komt.

Je hebt als huisdiereigenaar de verplichting om voor je dier te zorgen. Dus ook met loslopende katten. Als de kat een ongeluk veroorzaakt, of schade aanricht, ben je wel verplicht om te betalen, immers het is jouw kat die dit deed.

ejs1964
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 mar 2008 13:42

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door ejs1964 »

Als je dier gechipt is in het dierenasiel dan wil dat nog niet zeggen dat het ook in de nationale database opgenomen is.
Ik kwam daar ook pas na een paar jaar achter maar heb dit gelukkig snel weten te verhelpen. Gewoon door simpelweg mijn huisdier (in dit geval ook een kat) aan te melden bij http://www.databankgezelschapsdieren.nl/

Eénmalige bijdrage en het is geregeld

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door luna01 »

Mevrouw ik wil echt niet lullig doen, maar kennelijk hebt u verzuimd de dierenambulance te bellen, de dierenarts, dierenasiels, amivedi en er zijn zoveel meer opties, vooral omdat u ook wist dat hij door die mevrouw in u straat gevoerd werd. U hebt u kat niet eens gemist.

Triest !

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai allemaal,

Om eerst op het buiten verhaal te reageren: een kat heeft volgens de wet recht op 'vrij uitloop' (een hond overigens niet) dat betekent dus dat een kat het wettelijke recht heeft om alleen en onaangelijnd rond te lopen. Als je kat schade bij iemand anders veroorzaakt moet je dat natuurlijk wel betalen.
Dit betekent natuurlijk niet dat iedereen maar last van andermans katten moet hebben maar met wat afspraken en gezond verstand kom je al heel ver.

Verder is de kat voor de wet gewoon eigendom (ook al heeft de kat wel speciale rechten) Het mee naar huisnemen van een kat, of een kat verkopen die niet van jezelf is is dus diefstal en zelfs heling.

Zelf heb je ook verplichtingen, je moet goed voor je kat zorgen. Als je kat gechipt is (wat heel verstandig is) dan moet de dieren ambulance of het asiel altijd de eigenaar waarschuwen wanneer een kat gevonden is. Eventuele kosten die het asiel of ambulance dan al (ongevraagd) gemaakt heeft zijn voor de eigenaar. Het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar dat de chipinformatie correct is.
Als die info dus correct was dan heeft het asiel een grove fout gemaakt. Indien dat niet zo is heeft het asiel de plicht te handelen in lijn met dierenwelzijn (dus herplaatsing indien er geen eigenaar opgespoord kan worden)

Daarnaast is het natuurlijk zo (zoals al gezegd) dat je zelf je kat bij vermissing bij verschillende instanties op kunt geven.

groetjes

Trudy

Bedros
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2010 09:22

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door Bedros »

Je kan blijkbaar hulpdiensten ook niet vertrouwen deze dagen..

dierenvriend1986
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door dierenvriend1986 »

Als je weet dat je buurvrouw de kat bij voert en je bent daarna de kat kwijt dan weet je toch bij wie je moet zijn lijkt mij zo?

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door Shareena »

op NDG zie je het telefoonnummer van de eigennaar, als dit een vast nummer is ben je er zo achter op internet wie dit is en waar diegene woont.
Dit hierboven is onzin...

Maar goed, hoe lang was die kat nu al weg dan?

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door lostlovey »

Shareena schreef:
op NDG zie je het telefoonnummer van de eigennaar, als dit een vast nummer is ben je er zo achter op internet wie dit is en waar diegene woont.
Dit hierboven is onzin...
Bij invoer van het chipnummer van mijn katten komt wel degelijk mijn telefoonnummer in beeld. Eigenaar moet dit nummer natuurlijk wel hebben ingevoerd anders kan het ook niet worden weergegeven. En een vast nummer is inderdaad zo nagezocht op het internet (behalve geheime nummers als het goed is).

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door luna01 »

Mevrouw is het eerste keer gebeld door het asiel dat haar kat is gevonden. Dan ontbreekt er een stukje in het verhaal. Ik zou denken dat de kat weer is opgehaalt en na een hele slapeloze nacht weer naar buiten is gelaten...? Er klopt niets van dit hele verhaal, ''kat gestolen door asiel''...het is wel een leuk bedachte titel...trekt veel lezers aan, maar denk een asiel heeft wel iets anders te doen dan katten stelen en dubbelop verkopen.

melomaan
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 mar 2010 16:19

Re: Kat gestolen door Dierenasiel

Ongelezen bericht door melomaan »

@Claujer: Kijk eens goed in de overeenkomst met het asiel toen je hem 'kocht'. Bij vele asiels is het gebruikelijk dat er in de overeenkomst staat dat het asiel eigenaar van de kat blijft. (Heb zelf 2 asielkatten) Ook staat er (bij mij in ieder geval) dat het asiel, wanneer zij denken dat de kat niet goed verzorgd wordt, de kat mee kunnen nemen. (en dat het betaalde bedrag niet gerestitueerd wordt) Bij mij zijn ze na een maand of 3 ook komen kijken hoe de katten het bij mij hadden.
Staat deze bepaling in je overeenkomst, dan vrees ik dat je juridisch gezien niets kunt doen.

Gesloten