LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asielhond terug gebracht geld foetsie

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door ciske »

dan zijn die verhalen van " labjes kunnen ook bijten " dus niet waar
droom lekker verder. :lol:

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

Labradoortjes zijn de allerliefste honden wat mij betreft. Bulletjes ken ik niet persoonlijk maar ik geloof echt wel dat daar ook lieve beestjes bij zitten. Het is een kwestie van opvoeding, gedrag baas, en eventueel doorfok/ gedragsproblemen. Ik vind overigens dat een hond waarvan de oren worden bewerkt met een nietmachine, wel mag bijten. Dat is het goed recht van dat dier. Kinderen zijn niet allemaal even lief tegen dieren!!

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door sephora30 »

Bulletjes zijn ontzettend lieve beesten, mits zowel de hond als de kids goed opgevoed worden.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door ciske »

Labradoortjes zijn de allerliefste honden wat mij betreft
als het niet een doorgefokte of een verpeste hond door de mens is klopt dit ja, maar helaas zijn er te veel doorgefokt dus zo lief zijn deze honden niet meer.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door duiner »

ciske schreef:
Labradoortjes zijn de allerliefste honden wat mij betreft
als het niet een doorgefokte of een verpeste hond door de mens is klopt dit ja, maar helaas zijn er te veel doorgefokt dus zo lief zijn deze honden niet meer.
heel eerlijk gezegd had ik meer last van de zwarte ( die meestal een mix waren ) , dan de beige, of chocolade labradors ,
als ex-reu-eigenaresse.

De zwarten kunnen nog wel eens een mix zijn, van een Cane Corso , of wat dan ook, en dan vergis je je ,
want dat is dan geen lab !
En ja, zo'n zwarte , bleek dus een mix , beet ook in de buik van mijn hond ..

De mensen , die het hartste schreeuwen dat labradors bijten hebben geen verstand van rassen uit elkaar te halen

Net als mijn hond , door leken, ook altijd met een ander ras door elkaar gehaald werd !

boertje van buuten schreef:. Kinderen zijn niet allemaal even lief tegen dieren!!
dat is zeker, vandaag een " pest-joch " meegemaakt op een boerderij, wat een etter, zeg !!
.
.

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

dat is zeker, vandaag een " pest-joch " meegemaakt op een boerderij, wat een etter, zeg !!
.
Dat bedoel ik dus. Alleen krijgt de hond vaak de schuld. Natuurlijk zijn er honden met gedragsproblemen en doorfokproblemen maar meestal is dat te wijten aan het gedrag van de mens.

Ik ken aardige bulletjes hoor. Maar het blijft een kwestie van opvoeden dus ook uuuh....kinderen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door ciske »

De mensen , die het hartste schreeuwen dat labradors bijten hebben geen verstand van rassen uit elkaar te halen
Is dat zo? denk eerder dat jij er geen verstand van hebt, om alleen de zwarte mixen op te noemen , en een beetje hondenkenner ziet dat het een mix is.

NienkeJoe
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2008 21:07

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door NienkeJoe »

Alles wat tanden heeft kan bijten.
Je kunt niet zeggen dat het ene ras niet bijt en het andere wel. Het is wel zo dat het ene ras een hogere agressiedrempel heeft dan het andere ras.
Labradors zijn gefokt op de zachtheid in de bek. Maar dat houdt alleen maar in dat hij bij het apporteren het wild niet kapot bijt. Een labrador kan zeker bijten en doet dat ook als hij tot aan zijn grens bedreigd of gepest wordt. Dat geldt ook voor een pitbull. Alleen duurt het bij een labrador over het algemeen wat langer voor hij boos wordt.
Maar hoe je het ook wendt of keert: Alles wat tanden heeft kan bijten.

Als je een hond wil die gehoorzaam is en niet bijt, moet je een pluchen hond kopen op batterijen. Kun je leuk mee lopen, zij het voor schut, en je kunt altijd zeggen dat hij niet bijt.

Verder wil ik er op wijzen dat een nest labradors alle kleuren kunnen bevatten. Je kunt een blonde teef met een zwarte reu kruisen en bruine pups krijgen. Of gewoon alle kleuren in één nest. Ook niet zeldzaam.
Zwart x zwart geeft geen garantie op alleen zwarte pups.

Om even terug te komen op het onderwerp van het oorspronkelijke bericht:
Veel asiels hebben geen flauw idee wat 'hond' inhoudt. De meeste mensen die er werken hebben totaal geen verstand van honden en denken echt dat de dieren door knuffelen wel blij worden.
De dieren worden in het asiel beoordeelt. Dat houdt in dat ze de hond bij katten zetten om te kijken of hij met katten overweg kan. De meeste honden zullen echter gaan reageren, omdat de katten prooidieren-gedrag vertonen (wegrennen) of agressief (bang) reageren.
Met een pop aan een stok wordt gekeken of de hond met kinderen overweg kan.
Vaak worden ze zonder pardon bij een andere hond in een open ruimte gezet om te kijken of hij met andere honden overweg kan.
Alles bij elkaar levert stress op. De honden kunnen in alle gevallen van het onderzoek anders reageren dan ze in een normale situatie doen.
Een voorbeeld is mijn eigen hond. Hij zal de pop aan de stok zonder pardon aanvallen en verscheuren. Maar hij is heel geweldig met kinderen (alle leeftijden, ook baby's). Hij zal bij de katten of gierend in een hoek kruipen, of krijsend tegen de hokken aanspringen. Ik heb zelf 3 katten, waar hij mee speelt en heel lief mee is.
De andere hond zal mijn hond zonder pardon aanvallen. Mijn hond kan niet met alle honden goed overweg.
Maar de indruk die ze in een asiel krijgen van mijn hond is dus totaal anders dan in het normale leven.
En als de honden beoordeelt worden door mensen die geen verstand hebben van honden, heb je een gigantisch probleem.
De honden worden vaak ook herplaatst door mensen die de dieren helemaal niet kennen. Vaak hebben ze de honden niet eens in handen gehad (mee gewerkt, in de zin van wandelingen, training, enz.).
Ik heb in een asiel gewerkt. Na 3 dagen bij de katten te hebben gewerkt, kon ik bij de honden. Niet om schoon te maken, maar om de dieren te herplaatsen. Dat hield in dat ik mensen die ik niet kende een hond moest toewijzen die ik niet kende. Het ultieme recept voor een gigantische blunder, helaas ten koste van de hond. Ik heb het aanbod geweigerd en ben bij het asiel weg gegaan.

Een dier moet door een deskundige beoordeeld worden. Niet in vijf minuten, maar in een tijdsbestek van 2 weken.
Een hond voelt zich vaak pas na 2 weken thuis in een nieuwe situatie (huiselijke situatie). Uiteraard zal de hond zich in het begin anders gedragen. Hoe zekerder hij zich voelt, hoe meer hij van zichzelf laat zien.
De meeste honden zullen zich in het begin onderdanig gedragen. Maar hoe langer ze bij je zijn, hoe meer ze je gaan uitproberen. Dat heeft niet zo heel veel met dominantie te maken, maar meer de sulligheid van de eigenaar. Hoe zwakker de eigenaar, hoe heftiger de hond zich zal gaan gedragen/misdragen.

Ik las ergens dat dieren die uit een asiel komen, de eerste tijd heel veel aandacht nodig hebben. Het tegenovergestelde is waar. De hond zal de eerste dagen praktisch genegeerd moeten worden. Laat hem, tot op zekere hoogte, zijn gang maar gaan. Niet spelen met hem, niet aaien, niet troosten. Alleen voeren en uitlaten en corrigeren op het moment dat het nodig is. Verder zal hij niet moeten bestaan.
Doodknuffelen met liefde is geen bestaan voor een hond. Hij zal zijn eigen plek moeten zoeken in het roedel. En ja, jij als mens staat bovenaan. En als je een goudvis hebt, staat die nog boven je hond. Zo zou het moeten zijn.
Als je de eerste dagen fouten maakt, zal de hond de rest van zijn leven daar gebruik van maken. Hij heeft je zwakke plek gevonden.

Verder denk ik dat het normaal is dat een asiel het geld terug geeft als een dier terug gebracht wordt. Dierenartsen werken vaak voor enorm lage prijzen voor een asiel, sommigen doen het zelfs gratis.
Dat is ook de reden dat je korting krijgt bij die dierenarts als je dier nog gecastreerd moet worden. Het asiel geeft een nieuwe klant. Tuin niet in de zogenaamde liefdadigheid van een asiel hoor.
Ze doen goed werk, tot op zekere hoogte. Maar het is wel een instelling die geld wil verdienen om het weer terug te geven aan de dieren. Geld hebben ze nou eenmaal nodig.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door Nicky_The »

ALLE honden KUNNEN bijten. Het gaat erom hoe er met de hond word omgesprongen.

In dit geval betreft het een pup van 5 maanden. De pup zou nooit echt zo danig doorgebeten hebben dat een langdurige behandeling noodzakelijk is. Een pup moet leren wat wel en niet kan en dus dat bijten zeer doet en niet kan.
Sterker nog: er bestaan niet eens bijttesten voor pups omdat dit gewoon niet op deze leeftijd van toepassing is!

In dit geval wist TS duidelijk niet waar hij/zij aan begon, anders had men wel geweten dat:
1. Bepaalde omgangsvormen/situaties met de hond bijt neigingen kunnen uitlokken.
2. Kind-hond nooit 100% te vertrouwen is.
3. Een pup nog van alles moet leren.

Een hond is een hond, is een wolf, maar geen kind!

Toch vind ik dat het asiel niet het volledige geldbedrag had mogen houden. Op deze manier lokt men uit dat de honden juist niet retour worden gebracht.

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

Toch vind ik dat het asiel niet het volledige geldbedrag had mogen houden. Op deze manier lokt men uit dat de honden juist niet retour worden gebracht.
Helemaal mee eens. Het stimuleert fout gedrag en in alle redelijkheid had men de nieuwe eigenaar financieel moeten compenseren voor het ongemak.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door ciske »

Toch vind ik dat het asiel niet het volledige geldbedrag had mogen houden. Op deze manier lokt men uit dat de honden juist niet retour worden gebracht
Ik vind het juist wel goed dat mensen geen geld terug krijgen, anders lok je uit dat mensen wel heel makkelijk een hond wegdoen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Summer07 schreef:De adoptie kosten van € 195,00 omdat het een jonge hond is kregen we niet terug. Dit werd gezien als een gift!!! Oudere honden waren een stuk goedkoper bij de adoptie.
Onzin natuurlijk. Een koop is een overeenkomst waarbij je een product krijgt in ruil voor geld. Daar kun je niet onderuit komen door het als een gift te benoemen. Als die truuk zou werken, dan zouden veel meer winkeliers daar gebruik van maken.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door ciske »

alfatrion schreef:
Summer07 schreef:De adoptie kosten van € 195,00 omdat het een jonge hond is kregen we niet terug. Dit werd gezien als een gift!!! Oudere honden waren een stuk goedkoper bij de adoptie.
Onzin natuurlijk. Een koop is een overeenkomst waarbij je een product krijgt in ruil voor geld. Daar kun je niet onderuit komen door het als een gift te benoemen. Als die truuk zou werken, dan zouden veel meer winkeliers daar gebruik van maken.

Het gaat hier om een hond alfa, al valt die bij wet onder een ding, alsnog kan je dat niet vergelijken met dingen die je in een winkel koopt, het leeft namelijk!!

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door Nicky_The »

ciske schreef:
Toch vind ik dat het asiel niet het volledige geldbedrag had mogen houden. Op deze manier lokt men uit dat de honden juist niet retour worden gebracht
Ik vind het juist wel goed dat mensen geen geld terug krijgen, anders lok je uit dat mensen wel heel makkelijk een hond wegdoen.
Ik bedoelde niet dat ze het volledige bedrag retour hadden moeten krijgen ;)

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door Nicky_The »

ciske schreef:
alfatrion schreef:
Summer07 schreef:De adoptie kosten van € 195,00 omdat het een jonge hond is kregen we niet terug. Dit werd gezien als een gift!!! Oudere honden waren een stuk goedkoper bij de adoptie.
Onzin natuurlijk. Een koop is een overeenkomst waarbij je een product krijgt in ruil voor geld. Daar kun je niet onderuit komen door het als een gift te benoemen. Als die truuk zou werken, dan zouden veel meer winkeliers daar gebruik van maken.

Het gaat hier om een hond alfa, al valt die bij wet onder een ding, alsnog kan je dat niet vergelijken met dingen die je in een winkel koopt, het leeft namelijk!!
In NL worden ook dieren door de wet gezien als een 'ding', hoe krom ook..

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS heeft aangegeven dat ze een hond zochten die goed met kleine kinderen (vanaf 5 jaar) en poezen overweg kon. Het asiel heeft aangegeven dat deze hond bij hen zou passen. Maar de hond heeft de kinderen korte tijd later gebeten. Volgens het asiel is het bedrag dat TS heeft betaald een gift zou zijn. De vraag van TS is of ze recht heeft op haar geld terug. het antwoord op deze vraag hangt natuurlijk niet af van het morele kompas van enkele individuen, maar van de wet.

En dan geld dat levende zaken heel goed te vergelijken zijn met levenloze zaken, omdat de wet geen onderscheid maakt tussen de twee. Ik bij het argument dat dieren leven geen rechtvaardiging voor de partij in in haar verbintenis tekort is geschoten om (een deel van) het aankoopbedrag te houden.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door Linoge »

alfatrion schreef:TS heeft aangegeven dat ze een hond zochten die goed met kleine kinderen (vanaf 5 jaar) en poezen overweg kon. Het asiel heeft aangegeven dat deze hond bij hen zou passen. Maar de hond heeft de kinderen korte tijd later gebeten.
Ji begrijpt er werkelijk weer geen snars van hé. Voor zover het asiel wist was die hond geschikt voor hen. Gedrag veranderde pas toen die hond een paar dagen bij hen was. Kan je daar even een paar wetsregels op los laten om te verklaren hoe het asiel dat moest weten?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door dhc »

Goeiemorgen allemaal,

Het topic is TWEE JAAR oud......

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door ciske »

Linoge schreef:
alfatrion schreef:TS heeft aangegeven dat ze een hond zochten die goed met kleine kinderen (vanaf 5 jaar) en poezen overweg kon. Het asiel heeft aangegeven dat deze hond bij hen zou passen. Maar de hond heeft de kinderen korte tijd later gebeten.
Ji begrijpt er werkelijk weer geen snars van hé. Voor zover het asiel wist was die hond geschikt voor hen. Gedrag veranderde pas toen die hond een paar dagen bij hen was. Kan je daar even een paar wetsregels op los laten om te verklaren hoe het asiel dat moest weten?

Alsnog vind ik dat het asiel geen geld hoeft terug te geven, en beter moet opletten of de hond wel bij kinderen kan.

@Alfa maakt mij niks uit wat de wet zegt, het gaat om iets dat leeft en dat is toch heel iets anders dan een pc kopen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asielhond terug gebracht geld foetsie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als het asiel niet kon weten dat deze hond ongeschikt was voor dit gezin, dan hadden ze niet moeten aangeven dat deze hond wel geschikt was voor dit gezin.

Gesloten