LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:
mp2017 schreef: Dat TS zo zeker is dat B de schade niet veroorzaakt heeft, laat mij denken aan een ZZP'r uit de kenniskring.
Klinkt niet onlogisch. Zeker omdat TS ook nog aangeeft geen klusser te zijn. Knap om dan zo'n stellige mening te hebben. Het feit dat de leverancier een nieuw product geeft zegt ook niet alles. Er zijn genoeg bedrijven die, in tegenstelling tot veel mensen op dit forum, niet eerst de relevante wetten gaan noemen alvorens te handelen.
Misschien dat een discussie hen meer tijd, en daarmee geld, kost dan het simpelweg omruilen voor een andere. Is de eerste inderdaad kapot dan gaat hij terug naar de fabriek, is hij niet kapot, dan wordt hij gewoon elders geïnstalleerd. Dat is inderdaad praktisch denken.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door kokka »

alfatrion schreef:Vergeet artikel 7:24 BW niet. Overigens is hier niet gesteld dat er schade aan andere zaken is.
valt het arbeidsloon van "firma B" niet onder andere zaken? aangezien ze nooit boven die 500 euro uitkomen kunnen ze toch geen aanspraak maken op de productaansprakelijkheid van de producent ( of wie dan ook in het leverings traject)

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

kokka schreef:valt het arbeidsloon van "firma B" niet onder andere zaken?
Nee, een zaak is een stoffelijk object. Overigens, enkel het feit dat een product non-conform is, sluit niet uit dat het toch de veiligheid kan bieden die je er van mag verwachten. Dit is het geval, als het non-conforme product geen schade toebrengt aan personen en zaken. Los daarvan geldt, dat artikel 7:24 BW regelt dat de verkoper is aansprakelijk is, voor producentenaansprakelijkheidsschade, als het drempelbedrag van 500 euro niet wordt gehaald.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Ik hoop dat TS met het volledige verhaal komt opdagen, want alleen een spelletje van Firma A en Firma B is onvoldoende om het te beoordelen.

Benjw
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2017 21:33

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door Benjw »

Goedemiddag,

Sorry dat we niet eerder gereageerd hebben maar door een onverwacht overlijden kwam onze vraag even op laag vuurtje te staan.

We vinden het fijn dat er zoveel verschillende meningen zijn en de kijk op dergelijke materie niet klip en klaar is.
Wat we jammer vinden is dat er allerlei aannames gedaan worden die, A niet gefundeerd zijn, en B niet kloppen.

Er is geen "verhaal". De verbouwing bij ons was/is heel simpel (doch aanzienlijk)

Wij hebben een gerenommeerde aannemer in de arm genomen (maar dat had net zo goed een ZZP'er mogen zijn, zolang er maar vakwerk geleverd wordt tegen een normaal tarief en we kunnen rekenen op flexibiliteit en wat meedenken) voor meerdere werkzaamheden in ons huis. De badkamer was er maar 1 onderdeel van. De aannemer was het om het even of wij de tegels, sanitair, etc zelf kochten of dat hij met ons naar een bouwcenter (of zo) zou gaan. En dus hebben wij wat rondgekeken in de buurt (nix internet) en een winkel gevonden die alles, maar dan ook ALLES, had wat wij zochten. Deze winkel heeft geen installatie-dienst, ze leveren enkel de producten en dat hebben ze keurig gedaan. Iedereen tevreden.

Bij toeval waren we IN de badkamer aanwezig om wat foto's te maken toen de betreffende (nieuwe) designradiator uit de doos kwam en werd opgehangen. De radiator is zonder uiterlijke mankementen (of vallen of stoten) gemonteerd en in werking gesteld. We kunnen daarom met zekerheid vaststellen dat onze aannemer hierin geen verwijtbare fouten heeft gemaakt.

Pas na de oplevering van de badkamer ontdekten we wat water vlak onder de radiator en dachten dat het afkomstig was van de aansluiting. De aannemer is daarom komen kijken en we zagen nu dat de druppels niet afkomstig waren van 1 van de aansluitingen (onderop) maar vanaf de zijkant (moeilijk uit te leggen, uit het materiaal zeg maar) Dat euvel kon de aannemer uiteraard niet verhelpen en we hebben daarvoor contact opgenomen met de winkelier die alles geleverd had.
Deze gaf direct aan dat hij een nieuwe radiator zou leveren en dan gelijk de defecte zou meenemen. Prima service en daar zijn we blij mee.

Toen ontstond onze vraag:
Om de oude radiator te verwijderen (en alle bijkomstige werkzaamheden) en het monteren van de nieuwe zullen wij een beroep moeten doen op de aannemer.
Zelf zijn wij niet in staat de radiator te monteren en willen dat het deugdelijk uitgevoerd wordt (geen risico lopen dat er door die werkzaamheden op een andere plaats schade ontstaat, de badkamer is immers volledig nieuw)
Dat zal uiteraard kosten met zich meebrengen en de aannemer gaf aan dat het maximaal 3 manuren in beslag zou nemen.
Natuurlijk zijn die kosten een druppel op een gloeiende plaat ten opzichte van alle andere kosten die we reeds gehad hebben.

Onze vraag in dit forum is of het reëel zou zijn als we aan de winkelier die de radiator geleverd vragen die kosten voor zijn rekening te nemen, daar wij die kosten niet hadden gehad indien de radiator zonder defecten was geleverd.

Stel dat de leverancier WEL een eigen installatiedienst zou hebben en zou aanbieden deze de radiator te laten vervangen/monteren. Ook dan zou hij toch kosten hebben? De tijd die zijn mensen hieraan zouden spenderen zou hij toch ook moeten betalen (zij het in de vorm van loon)
Het is daarom dat we denken dat het niet relevant is of de winkelier enkel producten levert OF levert + installeert.

Hopelijk hebben we hiermee ons "verhaal" verduidelijkt en zijn we benieuwd wat jullie van onze gedachtengang vinden.
Wat is jullie, gewaardeerde, mening?

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Ik lees nog niets in je verhaal, wat bedrijf A zegt, toen je hun met de vraag confronteerde , de montage kosten te overnemen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Benjw schreef:
hänschen klein schreef:De installateur monteert dus een niet door hem bestelde/geleverde radiator?

U blijft dan met de her-montagekosten zitten ....
Dat is mijn vraag nu juist.
Bij een ondeugdelijk product is de gevolgschade voor rekening van de verkoper. Doordat de radiator ondeugdelijk was ontstaat er gevolgschade, namelijk de kosten voor afkoppelen en opnieuw installeren van de radiator. Deze kosten had je niet hoeven maken als de verkoper direct een deugdelijk product had geleverd. Deze kosten komen dus voor rekening van de verkoper.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door mp2017 »

olaf79 schreef:
Benjw schreef:
hänschen klein schreef:De installateur monteert dus een niet door hem bestelde/geleverde radiator?

U blijft dan met de her-montagekosten zitten ....
Dat is mijn vraag nu juist.
Bij een ondeugdelijk product is de gevolgschade voor rekening van de verkoper. Doordat de radiator ondeugdelijk was ontstaat er gevolgschade, namelijk de kosten voor afkoppelen en opnieuw installeren van de radiator. Deze kosten had je niet hoeven maken als de verkoper direct een deugdelijk product had geleverd. Deze kosten komen dus voor rekening van de verkoper.
En dat kunnen we waar nalezen?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door olaf79 »

mp2017 schreef:En dat kunnen we waar nalezen?
Artikel BW 7:24-1;

Of beter verwoord:
Ejure schreef: Schadevergoeding van de gevolgschade
Alle kosten die door u als gevolg van de ondeugdelijkheid van het product zijn gemaakt (de zogenoemde gevolgschade), komen voor rekening van de verkoper. Denk hierbij bijvoorbeeld aan telefoon- en reiskosten of de huur van een vervangend product (artikel 7:24 Burgerlijk Wetboek).
Bron: http://www.ejure.nl/2013/01/consumentenkoop-iii/

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door mp2017 »

olaf79 schreef:
mp2017 schreef:En dat kunnen we waar nalezen?
Artikel BW 7:24-1;

Of beter verwoord:
Ejure schreef: Schadevergoeding van de gevolgschade
Alle kosten die door u als gevolg van de ondeugdelijkheid van het product zijn gemaakt (de zogenoemde gevolgschade), komen voor rekening van de verkoper. Denk hierbij bijvoorbeeld aan telefoon- en reiskosten of de huur van een vervangend product (artikel 7:24 Burgerlijk Wetboek).
Bron: http://www.ejure.nl/2013/01/consumentenkoop-iii/

Dan is het toch duidelijk, dit had onze huisjurist al aan TS kunnen schrijven.

Probleem opgelost!

Ofwel?

Benjw
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2017 21:33

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door Benjw »

Dank allen voor de reacties.

We gaan dit voorleggen aan de verkoper, hopelijk ziet hij de redelijkheid ervan in kunnen we het zo oplossen.

Zodra we antwoord hebben zullen we dat in deze topic plaatsen zodat andere lezers met dergelijke kwesties hier iets aan hebben.

Wordt vervolgd!

Nogmaals dank!

stofzuigertje

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vermoedelijk.....

Is deze radiator niet goed gelast en ergens zonder koppeling na lakken onzichtbaar... toch open gegaan.
De pijpen van design radiatoren zoals mijn handdoekrekje is met 2 hoofd buizen en vele pijpjes er tussen gelast... ik zie lasnaden maar daar
is de prijs ook naar......
Wel zou daar een foutje gemaakt kunnen worden omdat ze niet worden aangesloten en getest.
Afgedopt op alle 4 en op 1 een beetje lucht zetten en je ziet het lek.

Ik moest na 6 jaren even lassen, nu weer dicht en beetje verf erover... maar weet hoeveel laswerk deze radiator is, en eigenlijk te goedkoop gezien het uurloon dan nodig is voor dit spul.

Maar vergoeden uurloon..... 3 uren is met voorrij uren vermoedelijk en dat is risico als je niet alles bij 1 firma koopt en laat monteren.
Omdat de schade niet is ontstaan door montage maar bij productie in fabriek dit bij leverancier claimen en de rekening doorsturen...
Als ze geen coulance geven en deze eventueel naar fabriek doorsturen mag je de naam van deze winkel en/of fabriek hier vermelden en die kans willen ze vermoedelijk niet lopen.

Gesloten