Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door 16again »

In de afweging gas vs electra (daar gaat dit topic over) maakt het natuurlijk weinig uit of je zonnepanelen al hebt liggen , of nog gaat aanschaffen.

hoopke benoemt 46 zonnepanelen van 325 wp. Dat is piekvermogen van 15kWh , zo'n 65A.
Gaat dit op een standaard huisaansluiting?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 okt 2021 06:34
In de afweging gas vs electra (daar gaat dit topic over) maakt het natuurlijk weinig uit of je zonnepanelen al hebt liggen , of nog gaat aanschaffen.
Klopt. Maar dat heeft dan weer niets te maken met de discussie over de reactie van Hoopke.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

16again schreef:
16 okt 2021 06:34
In de afweging gas vs electra (daar gaat dit topic over) maakt het natuurlijk weinig uit of je zonnepanelen al hebt liggen , of nog gaat aanschaffen.

hoopke benoemt 46 zonnepanelen van 325 wp. Dat is piekvermogen van 15kWh , zo'n 65A.
Gaat dit op een standaard huisaansluiting?
buiten de aansluiting zijn er niet veel huizen die plek hebben voor 46 zonnepanelen..
Om 15KW te kunnen aansluiten moet je ook nog eens krachtstroom aansluiting hebben, die kost je dan weer meer als een standaard aansluiting.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door de auditu »

16again schreef:
16 okt 2021 06:34
In de afweging gas vs electra (daar gaat dit topic over) maakt het natuurlijk weinig uit of je zonnepanelen al hebt liggen , of nog gaat aanschaffen.

hoopke benoemt 46 zonnepanelen van 325 wp. Dat is piekvermogen van 15kWh , zo'n 65A.
Gaat dit op een standaard huisaansluiting?
Wp is het maximale vermogen dat een paneel kan leveren; uitgedrukt in Watt. Geen kWh; dat is namelijk energie die in een bepaalde tijd is opgewekt. 46 Panelen kunnen onder de gunstigste omstandigheden dan 14950 Watt leveren. Met een 3-fazeaansluiting van 3 x 25 A is dat geen probleem.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Kokka1 schreef:
16 okt 2021 23:57
buiten de aansluiting zijn er niet veel huizen die plek hebben voor 46 zonnepanelen..
Om 15KW te kunnen aansluiten moet je ook nog eens krachtstroom aansluiting hebben, die kost je dan weer meer als een standaard aansluiting.
Hou toch eens op met die onzin verkondigen. Een 3*25A aansluiting kost geen cent meer dan een 1*25A of 1*35A aansluiting. Sterker nog: nieuwbouw wordt standaard al voorzien van zo'n "krachtstroom" aansluiting. Op een 3*25A aansluiting kun je ruim 17A aansluiten.

En als die 46 zonnepanelen in een Oost-West opstelling liggen, zal het werkelijke piekvermogen van de complete installatie eerder ronde de 12kW liggen.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door hoopke »

Bij mijn 1e reactie hierop ben ik meteen begonnen met het verwarmen van mijn eigenhuis met de airco, mijn gasverbruik was:
maandag 1,7 m3, dinsdag 3,8 m3, woensdag 5,06 m3 en vanaf donderdag ben ik begonnen met verwarmen met de airco en die dag was mijn gasverbruik 0,37 m3, vrijdag 0,24 m3 en gisteren slechts 0,1 m3, we verwarmen dan alleen de begane grond waar we overdag verblijven.
Mijn thermostaat van de cv ketel staat op 18 graden ingesteld, maar is nog niet ingeschakeld geweest, tevens hebben we de warmwatervoorziening op eco gezet, dit stond eerst op hot.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

hoopke schreef:
17 okt 2021 10:20
Bij mijn 1e reactie hierop ben ik meteen begonnen met het verwarmen van mijn eigenhuis met de airco, (...)
Het gasverbruik is dus flink lager, maar hoe is het nu met het stroomverbruik?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
17 okt 2021 10:42
hoopke schreef:
17 okt 2021 10:20
Bij mijn 1e reactie hierop ben ik meteen begonnen met het verwarmen van mijn eigenhuis met de airco, (...)
Het gasverbruik is dus flink lager, maar hoe is het nu met het stroomverbruik?
Dat zal nu nog wel meevallen. Het is interessanter waar het omslagpunt zit en wat de terugverdientijd is. Een airco kost al gauw tussen de 2 en 4 duizend euro en als je die toch al hebt is het niet zo spannend maar als je die hiervoor moet aanschaffen is het een heel ander verhaal.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
17 okt 2021 10:46
Erthanax schreef:
17 okt 2021 10:42
hoopke schreef:
17 okt 2021 10:20
Bij mijn 1e reactie hierop ben ik meteen begonnen met het verwarmen van mijn eigenhuis met de airco, (...)
Het gasverbruik is dus flink lager, maar hoe is het nu met het stroomverbruik?
Dat zal nu nog wel meevallen. Het is interessanter waar het omslagpunt zit en wat de terugverdientijd is. Een airco kost al gauw tussen de 2 en 4 duizend euro en als je die toch al hebt is het niet zo spannend maar als je die hiervoor moet aanschaffen is het een heel ander verhaal.
Bij mij hangt de airco alleen in de doorzon woonkamer, dat was <2000,- fujitsu. Die heb ik sowieso omdat ik geen zonwering heb/wil en in de zomer het warm is in woonkamer, dan gaat die aan > 25° C.
Tot nu toe 2x aangehad met verwarmen op de 2 grijze dagen deze maand om de kamer wat sneller op temperatuur te laten komen s' morgens en daarna is die ook weer uitgezet de rest van de dag. Vandaag met zonnetje is het gewoon op dit moment van posten 11 uur 18,5° C en dat loopt nog wat verder op, cv staat gewoon uit op 16°C , kamertemperatuur is nog niet beneden 17°C geweest dit najaar en airco is vandaag ook niet aan geweest. Airco gaat in november gebruikt worden om te verwarmen en december-februari zal cv voor verwarmen gebruikt worden tot 17-18° C 's nachts en overdag airco voor een graadje warmer als zonnetje wegblijft.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door jonis »

Stroomverbruik voor de airco verwarmen was 'n kwhtje meer op die 2 dagen, dat zal november wel wat meer zijn, maar zonnige dagen zijn gratis.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar weer allemaal als het al geregeld is of al aanwezig. Lijkt me een nobrainer.
Maar kijk nu eens naar TS, die in een situatie zit die veel meer mensen hebben.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
17 okt 2021 11:25
Maar weer allemaal als het al geregeld is of al aanwezig. Lijkt me een nobrainer.
Maar kijk nu eens naar TS, die in een situatie zit die veel meer mensen hebben.

....daar heb ikzelf voor gezorgd dat het aanwezig is, dat was niet aanwezig bij aanschaf woning.....dat alles duurder wordt is ook een nobrainer en van alle tijden.....een cv beneden hoger zetten omdat je boven een kantoor hebt is ook zo handig, of het jaren '20 ruime onzuinig woonhuis.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een hogere rekening accepteren als je daar niet warm of koud van wordt. Of verhuizen naar een ander huis waar alles wel in orde of naar je zin is als de prijs van je huidige woning veranderen naar nieuwe wensen ook te duur wordt.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dan snap je niet wat ik zeg. TS heeft blijkbaar ( noemt het niet ) geen airco, warmtepomp of andere zaken. Dan zijn er nu heel wat mensen die zeggen dat je met een airco bespaart, maar die hebben deze vaak al. Iemand die nu een airco aanschaft om te besparen, bespaart pas echt als de aanschaf is terugverdiend. Daarmee is het nog steeds een goed idee, maar niet om op de korte termijn echt iets te doen.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
17 okt 2021 12:10
Dan snap je niet wat ik zeg. TS heeft blijkbaar ( noemt het niet ) geen airco, warmtepomp of andere zaken. Dan zijn er nu heel wat mensen die zeggen dat je met een airco bespaart, maar die hebben deze vaak al. Iemand die nu een airco aanschaft om te besparen, bespaart pas echt als de aanschaf is terugverdiend. Daarmee is het nog steeds een goed idee, maar niet om op de korte termijn echt iets te doen.
Wat valt daaraan niet te begrijpen, een airco voor een kantoortje en 2 handige handen zijn in elk geval geen 2-4000,-
Een rekensom nu levert geen besparing....hou je dan rekening met nog verdere prijsstijgingen?

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ivo.w schreef:
17 okt 2021 09:51
Kokka1 schreef:
16 okt 2021 23:57
buiten de aansluiting zijn er niet veel huizen die plek hebben voor 46 zonnepanelen..
Om 15KW te kunnen aansluiten moet je ook nog eens krachtstroom aansluiting hebben, die kost je dan weer meer als een standaard aansluiting.
Hou toch eens op met die onzin verkondigen. Een 3*25A aansluiting kost geen cent meer dan een 1*25A of 1*35A aansluiting. Sterker nog: nieuwbouw wordt standaard al voorzien van zo'n "krachtstroom" aansluiting. Op een 3*25A aansluiting kun je ruim 17A aansluiten.

En als die 46 zonnepanelen in een Oost-West opstelling liggen, zal het werkelijke piekvermogen van de complete installatie eerder ronde de 12kW liggen.
nou nou, moet je ongesteld worden ofzo?? als je daadwerkelijk een zwaardere aansluiting nodig heb, dus 3 x 35 ampere dan ben je daar per jaar ( volgens liander) ruim 600 euro per jaar meer voor kwijt als je standaard 25 ampere.
overigens heb ik nog eens wat regelgeving opgezocht, op 3 x 25 mag je een piekvermogen van 17KW aansluiten. ( niet 17A dus)
ik heb er geen moeite mee om gecorrigeerd te worden, of aangesproken op dingen die niet kloppen, maar je hoeft niet meteen zo hoog van de toren te blazen.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

3*35?

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door hoopke »

Erthanax schreef:
17 okt 2021 10:42
hoopke schreef:
17 okt 2021 10:20
Bij mijn 1e reactie hierop ben ik meteen begonnen met het verwarmen van mijn eigenhuis met de airco, (...)
Het gasverbruik is dus flink lager, maar hoe is het nu met het stroomverbruik?
Natuurlijk is deze hoger, van gemiddeld 7 Kwh naar nu 20 Kwh een vermeerdering van 13 Kwh gemiddeld per dag, gasverbruik is van 4,8 m3 naar 0,25 m3 gegaan, verrekening stroom en gas levert me dat nu een voordeel op van ongeveer 1 euro per dag

Daar is dan nog niet meegenomen dat ik zonnepanelen heb die deze week gemiddeld 45 Kwh opbrengen, dus feitelijk is mijn voordeel ruim 2 euro per dag

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is toch een mooie besparing.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door bennieol »

heb zelf geen gas meer. 8 jaar gasloos. vooral in deze tijd kun je met een elektrische kacheltje een ruimte verwarmen waar je ben. zelf heb ik pas nog een aangeschaft die gevuld is met olie. een goeie dus vaak iets duurdere is aanbevolen. rond de 100 €, vooral bij grote vetrekken. je kunt ook denken aan infrarood panelen die zijn niet goedkoop maar gaan lang mee. een pellet kachel vind ik ook een goede keuze. een houtkachel zou ik niet voor gaan. een pellet kachel is veel spaarzamer. succes ermee.

theme2905
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2020 12:44

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door theme2905 »

Beste martine87
Ik heb een aantal jaren geleden een systeem van Tado aangeschaft, elke ruimte apart regelbaar, tijdblokken, alles automatisch in te stellen. ik had de investering het eerste jaar al terug verdient. Ik zou daar eens naar kijken, deze sets zijn er ook van andere merken.

met vriendelijke groet Theo

Plaats reactie