Stoep en parkeerplaats binnen erfgrens

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Stoep en parkeerplaats binnen erfgrens

Ongelezen bericht door ruitenheer »

HandigeHarrie schreef:
16 jan 2022 13:47
ruitenheer schreef:
15 jan 2022 15:58
Een dergelijk recht van overpad is niet heel erg vreemd. Ik ken voldoende straten waarbij het eigendom rust bij de eigenaren van de aanliggende huizen. Er rust dan een recht van overpad op de volledige weg met stoep en parkeerplaatsen. De weg wordt dan verder gezien als openbare weg en de parkeerplaatsen zijn ook openbaar.
De formulering "worden gezien" als in: de voorbijganger ziet het zo.
In de gevallen die ik persoonlijk ken: De gemeente is wegbeheerder, onderhoudt de weg en is aansprakelijk voor de schade die door een weggebruiker wordt geleden door gebreken aan de weg.
HandigeHarrie schreef:
16 jan 2022 13:47
Maar de vraag is of daarmee het eigendom is verjaard, of dat de koper kan claimen dat niet het hele stuk grond nodig is voor overpad en dan eventueel een stuk daarvan zelf kan gaan gebruiken (voor bijvoorbeeld een privé-parkeerplaats).
Het eigendom blijft in handen van TS, het recht van overpad blijft ook bestaan.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Stoep en parkeerplaats binnen erfgrens

Ongelezen bericht door arvandongen »

ruitenheer schreef:
17 jan 2022 12:15
TS geeft aan dat er een stoep ligt op zijn perceel. Deze stoep zal door voorbijgangers gebruikt (kunnen) worden. Dat betekent dat het recht van overpad gebruikt wordt en er geen sprake is van een "lege huls".
Afhankelijk van:
1) hetgeen beschreven is in de erfdienstbaarheid. Weten we hier niet. Dat weten TS en notaris wel.
2) of er intussen rechtsgeldige verjaring is opgetreden op het overpad. (In reactie op MM en theoretisch nog steeds mogelijk).

Ik kan mij zo voorstellen dat dit recht van overpad van rechtswege is vervallen omdat de heersende percelen (te weten: de percelen die vroeger uitsluitend via het overpad bereikbaar waren) nu een openbare toegang hebben. Een toegang zonder de noodzaak over het overpad te moeten gaan.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Stoep en parkeerplaats binnen erfgrens

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

arvandongen schreef:
17 jan 2022 12:42
ruitenheer schreef:
17 jan 2022 12:15
TS geeft aan dat er een stoep ligt op zijn perceel. Deze stoep zal door voorbijgangers gebruikt (kunnen) worden. Dat betekent dat het recht van overpad gebruikt wordt en er geen sprake is van een "lege huls".
Afhankelijk van:
1) hetgeen beschreven is in de erfdienstbaarheid. Weten we hier niet. Dat weten TS en notaris wel.
2) of er intussen rechtsgeldige verjaring is opgetreden op het overpad. (In reactie op MM en theoretisch nog steeds mogelijk).

Ik kan mij zo voorstellen dat dit recht van overpad van rechtswege is vervallen omdat de heersende percelen (te weten: de percelen die vroeger uitsluitend via het overpad bereikbaar waren) nu een goede toegang hebben. Een toegang zonder de noodzaak over het overpad te moeten gaan.
Dit snap ik niet goed; hoe kan recht van overpad verjaren, als de stoep (op de grond van TS) steeds wordt gebruikt door omwonenden en dus gebruikt wordt voor overpad? (en we weten helemaal niet of het overpad onnodig is, het kan een doodlopend stuk gemeentegrond zijn waar alleen de stoep op het terrein van TS doorgang biedt).
Ik zou eerder denken dat een recht van overpad verjaard als er een hek om de betreffende grond wordt gezet, en na x jaar het recht van overpad verjaard omdat het al die tijd niet gebruikt is voor overpad? (in algemene zin, niet m.b.t. deze casus).
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 17 jan 2022 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Stoep en parkeerplaats binnen erfgrens

Ongelezen bericht door arvandongen »

Voor de vraag hoe een overpad kan verjaren, verwijs ik naar de reactie van MM. Op dit punt ben ik met hem eens èn we hebben hier geen info om daar dieper op in te gaan op een zinvolle wijze.

Het punt van mijn post, waarin ik voor het eerst de term "lege huls" heb geciteerd, was een ander punt. Namelijk het feit dat het eigendom van het perceel niet was verjaard en de komende tientallen jaren niet zal verjaren.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Stoep en parkeerplaats binnen erfgrens

Ongelezen bericht door ruitenheer »

arvandongen schreef:
17 jan 2022 13:25
Voor de vraag hoe een overpad kan verjaren, verwijs ik naar de reactie van MM. Op dit punt ben ik met hem eens èn we hebben hier geen info om daar dieper op in te gaan op een zinvolle wijze.
Een erfdienstbaarheid kan niet zomaar vervallen, er zijn een aantal situaties waarin je als eigenaar van de grond naar de rechter kan en vorderen dat de erfdienstbaarheid wordt opgeheven. Zie artt. 5:78-81 BW. Het moet dan gaan om onvoorziene omstandigheden, het voortbestaan van de erfdienstbaarheid in strijd is met het algemeen belang, de uitoefening van de erfdienstbaarheid onmogelijk is en onmogelijk blijft. (even kort samengevat. voor de details verwijs ik naar de wettekst) De rechter kan een dergelijke vordering toekennen, eventueel onder voorwaarden.
arvandongen schreef:
17 jan 2022 13:25
Het punt van mijn post, waarin ik voor het eerst de term "lege huls" heb geciteerd, was een ander punt. Namelijk het feit dat het eigendom van het perceel niet was verjaard en de komende tientallen jaren niet zal verjaren.
Het eigendom en de erfdienstbaarheid (waar een recht van overpad onder valt) zijn twee aparte zakelijke rechten. In een aantal reacties wordt gesteld dat een erfdienstbaarheid zou kunnen verjaren als je maar lang genoeg eigenaar bent van het perceel (met het huis erop). Dat is niet zo. Je hebt een perceel gekocht met daarop een huis en een erfdienstbaarheid. Die erfdienstbaarheid blijft op het perceel rusten, hoe lang je ook eigenaar bent. Alleen in de bovengenoemde situaties kun je naar de rechter om de erfdienstbaarheid te laten verwijderen.

Maar laten we verder wachten op TS om te zien wat er precies in de akte staat.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Stoep en parkeerplaats binnen erfgrens

Ongelezen bericht door arvandongen »

ruitenheer schreef:
17 jan 2022 18:48
Het eigendom en de erfdienstbaarheid (waar een recht van overpad onder valt) zijn twee aparte zakelijke rechten.
Inderdaad.

ruitenheer schreef:
17 jan 2022 18:48
In een aantal reacties wordt gesteld dat een erfdienstbaarheid zou kunnen verjaren als je maar lang genoeg eigenaar bent van het perceel (met het huis erop).
Wat een onzin.

Gesloten