Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Jarnoschuiling99
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2022 14:07

Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Ongelezen bericht door Jarnoschuiling99 »

Hallo,

ik huur sinds een jaar een 1ste verdieping appartement hoek. uit 1975. 79 m2 label a.
heb een kleine woonkamer 24 vierkante meter.
alleen ik heb gemerkt dat de huis warmte verliest en veel gasverbruik. ik heb sinds paar dagen graden op 5 gezet. kijken puur tot hoeveel graden het gaat zakken. en is nu momenteel 12.5 graden terwijl het buiten 5 graden is. is dit verschil 7.5 graden buiten/binnen normaal of is me woning slecht geisoleerd. heb gekeken de ramen zijn hr ++.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jan 2022 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gewijzigd voor duidelijkheid

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Klinkt niet abnormaal voor een oude woning.

Gemiddeld gezien, hoe jonger de woning is, hoe beter geïsoleerd.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u de thermostaat op vijf graden hebt staan, gebruikt u natuurlijk helemaal geen gas voor verwarming en is het niet wonderlijk dat het nu 12,5 graad is in de kamer.

Er is natuurlijk niets ouds aan een woning van 1975, en dan ook nog label A?

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Ongelezen bericht door PGros »

Jarnoschuiling99 schreef:
13 jan 2022 14:11
k heb sinds paar dagen graden op 5 gezet. kijken puur tot hoeveel graden het gaat zakken. en is nu momenteel 12.5 graden terwijl het buiten 5 graden is.
Een paar dagen? Het is natuurlijk zo dat hoe langer je wacht de temperatuur binnen en buiten gelijk wordt. Overal gaat de warmte weg dit zou ook in een geïsoleerde woning gebeuren alleen duurt het wat langer.
Denk niet dat dit de manier is om te meten.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

nou als de temperatuur in een paar dagen zakt tot 12.5 graad, is je kamer inderdaad niet zo goed geïsoleerd.

Jarnoschuiling99
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2022 14:07

Re: Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Ongelezen bericht door Jarnoschuiling99 »

ik heb mijn verwarming op constant 16 graden staan niet lager of hoger. heb alleen 2 radiatoren in woonkamer aanstaan. en verbruik gemiddeld per dag 6 kuub gas.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Met de informatie die hier verstrekt wordt, is er weinig zinnings over te zeggen.

Natuurlijk wordt je woning koud wanneer de verwarming een paar dagen uit staat. In theorie wordt het binnen uiteindelijk net zo koud als buiten. In praktijk komt het niet zo ver bij een appartement, omdat je ongetwijfeld 'gratis' warmte van je buren (naast/boven/onder) krijgt wanneer het in hun woning warmer is dan in jouw woning. Ook elektrische apparaten in huis zoals de koelkast, tv-apparatuur etc geven altijd wat warmte af en je produceert wat warmte met koken. En als laatste heb je afhankelijk van het weer nog zonne-warmte.

Wat is het jaarlijkse energieverbruik?
Wat voor ventilatiesysteem is er?
Hoe kook je?
Komt warm water ook van je cv-ketel?
Staat de ketel voor warm water misschien op 'comfort' modus?

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Ongelezen bericht door PGros »

snuffel1 schreef:
17 jan 2022 12:42
U verbruikt nu 6 kuub gas per dag en dat kan wel kloppend zijn want het maakt voor de CV ketel niet uit op welke temperatuur die ingesteld wordt.
Natuurlijk maakt het wel uit op welke temperatuur je stookt. Wil je geld uitsparen dan zet je de thermostaat lager. Als ik een zaterdag niet thuis ben en de verwarming op 16 laat staan ipv van 20 dan is mijn verbruik die dag echt een stuk lager.
binnen temperatuur op 16 graden instellen is in een winter situatie geen optie want isolatie is bedoeld om warmte binnen te houden
Isolatie is om de warmte/kou overdracht langzamer te laten verlopen. Heeft op zich niets met de hoogte van de temperatuur te maken. Zomers blijft het binnen koeler als de zon op de muur schijnt en werkt het dus andersom.
16 graden binnen gaat dus langzamer naar 5 graden buiten en werkt de isolatie echt wel.
16 graden en heb alleen 2 radiatoren in woonkamer aanstaan. en verbruik gemiddeld per dag 6 kuub gas.
Dit lijkt me inderdaad vrij veel voor 1 kamer. ik verbruik met dit weer ook 6 kuub gas maar dan voor 20 graden en de hele tussenwoning.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16 graden en heb alleen 2 radiatoren in woonkamer aanstaan. en verbruik gemiddeld per dag 6 kuub gas.
Dit lijkt me inderdaad vrij veel voor 1 kamer. ik verbruik met dit weer ook 6 kuub gas maar dan voor 20 graden en de hele tussenwoning
Maar dit is ook helemaal niet slim en efficient om te doen.
De ketel is waarschijnlijk op een veel hoger vermogen afgesteld en heeft flinke overcapaciteit. Als dan ook de temperatuur op de ketel niet is bijgesteld, dan kan deze de warmte helemaal niet kwijt en komt er een veel te hoge temperatuur warmte terug naar de ketel. En dan moet deze ineens wel flink blazen als de deuren tussen ruimtes die wel en niet zijn verwarmd worden geopend en deze ineens veel warmte kwijt raakt.

Beter de temperatuur wat hoger en constanter houden en als er toch weinig warmtevraag is in ieder geval de aanvoertemperatuur wat laten zakken en/of de doorvoersnelheid verlagen waardoor de warmte beter afgegeven kan worden.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Ongelezen bericht door Jablan »

Appartement 1975 met hr++ ramen. Nu is de vraag uit welk jaar dat hr++ label is, want die plusjes zijn al twee keer van betekenis veranderd. Buitengevel extra geïsoleerd of niet? Oude spouwmuurisolatie kan zijn werking hebben verloren, bijvoorbeeld door een wespennest in de gevel of door uitdroging.

Wat je zelf kunt doen: het hele appartement nalopen op tocht en vocht. Dat zijn de plekken, waarlangs je warmte verliest. Eventueel met een infraroodmeter alle muren langslopen (kan ook met een app op je telefoon). Hoe zit het met de afzuiging / ventilatie binnen het complex? Mechanisch en automatisch geregeld of heb je er zelf nog controle over?

Dan het standaard programma met tochtstrips, folie op de ramen. Goede isolerende folie moet je bestellen op de website van je favoriete bouwmarkt en als de tochtstrips niet leverbaar zijn, dan helpt papierplakband (bij de verf te vinden) je door de winter.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe komt dat appartement aan een A label?

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat is op papier uitgedeeld. Er zal nooit iemand ter plaatse zijn geweest en alle appartementen in het complex hebben geïnspecteerd. Bovendien moet je vragen naar het jaar van dat label, want ook bij de energielabels heeft de inflatie toegeslagen. Oud A is momenteel C, als ik het goed heb.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is mijn woning slecht geïsoleerd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Label A werd helemaal nooit zomaar uitgedeeld en het is een huurwoning in een appartementencomplex. Uiteraard worden de woningen niet elk apart geinspecteerd.

Gesloten