Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ruim vijf jaar geleden heb ik mijn chalet laten bouwen en daarin vloerverwarming genomen. Ik had eigenlijk mijn twijfels maar dat kwam voornamelijk door onbekendheid.ik kende lang geleden iemand die dat had en daar kon je in de winter niet met je voeten op de grond zitten van de hitte. Maar ik ben er heel tevreden over. De ruimten worden heel gelijkmatig verwarmd. En geen radiatoren als sta in de weg voor de schuifpuien.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb ook vloerverwarming in mijn nieuwe appartement en ik zou niet anders meer willen. Nooit meer koude voeten en geen lelijke radiatoren meer.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Jablan schreef:
27 mei 2022 19:52
Dat gaat ook gebeuren, maar als we dan toch gaan breken ...

Om het huis goed verkoopbaar te houden, moet er meer verwarming in zitten dan alleen een houtkachel. Daarom vraag ik naar praktijkervaringen met vloerverwarming en airco.
Ik schat dat de woning nog houten vloeren heeft. Wordt er dan beton gestort voor de vloeren?

150747
Berichten: 231
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door 150747 »

Jablan schreef:
27 mei 2022 19:52
Dat gaat ook gebeuren, maar als we dan toch gaan breken ...

Om het huis goed verkoopbaar te houden, moet er meer verwarming in zitten dan alleen een houtkachel. Daarom vraag ik naar praktijkervaringen met vloerverwarming en airco.
Ik heb mijn houtkachel de deur uit gedaan omdat ik met mijn 75 jaar stop met hakken, klieven en zagen.
Vervolgens heb ik op de ouderslaapkamer een airco gehangen van 9000Btu..
In de kamer, open keuken, heb ik er eentje gehangen van 18000 Btu.
Mijn gasverbruik is nu gemiddeld 3 kuub per maand alleen voor douchen en warm water in de keuken.
Mijn stroomverbruik ligt op 4000Kw per jaar incl. laden van mijn hybride auto.
Op het dak liggen al enkele jaren zonnepanelen welke zo'n 1500Kw per jaar opleveren.
Netto onder de streep verbruik ik 2500Kw en zeg maar nog geen 100 kuub gas.
Er vanaf wil ik nog niet want mijn ketel hangt er amper 3,5 jaar.

Totaal kan ik met 27000Btu, scop 4, netto dus 6,5 Kw mijn woning goed verwarmen.
Mocht het een idioot strenge winter worden dan hangt daar altijd nog de Remeha.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik ben 59 , woon in een vrijstaande woning uit 1949.
Als ik iets vervang , doe ik het gelijk goed zoals kunststof kozijnen met isolatie glas en heb spouwmuurisolatie.
Heb wel eens een berekening laten maken voor zonnepanelen etc. Maar tegen de tijd, dat dat uit kan, wonen wij waarschijnlijk al in een leuk appartement.
En over 30 jaar ben ik 89 (hoop ik er tenminste nog te zijn)
Dus nee ik doe beperkt mee in deze hype.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nevyn schreef:
28 mei 2022 11:11
Ik ben 59 , woon in een vrijstaande woning uit 1949.
Als ik iets vervang , doe ik het gelijk goed zoals kunststof kozijnen met isolatie glas en heb spouwmuurisolatie.
Heb wel eens een berekening laten maken voor zonnepanelen etc. Maar tegen de tijd, dat dat uit kan, wonen wij waarschijnlijk al in een leuk appartement.
En over 30 jaar ben ik 89 (hoop ik er tenminste nog te zijn)
Dus nee ik doe beperkt mee in deze hype.
Dan moet je toch eens goed laten uitrekenen hoe het nu zit..
Hier 1 1/2 jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen en heb alleen door stroomverbruik te salderen al 60% van de kosten eruit en ga op dit tempo binnen 3 jaar ( 1 1/2 jaar van nu ) de kosten eruit halen. Dan reken ik het lagere gasverbruik nog niet eens mee ( i.p.v. 2000 m3 aan gas komen we dit jaar onder de 900 m3 uit ) en reken ik ook nog met de oude stroom- en gasprijzen i.p.v. de hoge prijzen van nu. Ga je daarmee rekenen dan ben ik er eigenlijk al :mrgreen:

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nevyn schreef:
28 mei 2022 11:11
Ik ben 59 , woon in een vrijstaande woning uit 1949.
Als ik iets vervang , doe ik het gelijk goed zoals kunststof kozijnen met isolatie glas en heb spouwmuurisolatie.
Heb wel eens een berekening laten maken voor zonnepanelen etc. Maar tegen de tijd, dat dat uit kan, wonen wij waarschijnlijk al in een leuk appartement.
En over 30 jaar ben ik 89 (hoop ik er tenminste nog te zijn)
Dus nee ik doe beperkt mee in deze hype.
Je kan natuurlijk ook een deel doen. Bijv. kunststof kozijnen met HR++ glas, scheelt al een hoop voor de kou en voor je energieverbruik en verdient zichzelf wel terug met de verkoop van je woning.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Nevyn »

ZeerPrivé schreef:
28 mei 2022 11:28
Nevyn schreef:
28 mei 2022 11:11
Ik ben 59 , woon in een vrijstaande woning uit 1949.
Als ik iets vervang , doe ik het gelijk goed zoals kunststof kozijnen met isolatie glas en heb spouwmuurisolatie.
Je kan natuurlijk ook een deel doen. Bijv. kunststof kozijnen met HR++ glas, scheelt al een hoop voor de kou en voor je energieverbruik en verdient zichzelf wel terug met de verkoop van je woning.
Lees mijn bijdrage nog maar eens😄
Ik sta echt niet afwijzend, maar weet dat trendsetters altijd duur uit zijn .
Ze weten zelf nog niet precies wat de toekomst is en de ontwikkelingen gaan op het moment zo snel.

150747
Berichten: 231
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door 150747 »

Nevyn schreef:
28 mei 2022 11:11
Ik ben 59 , woon in een vrijstaande woning uit 1949.
Als ik iets vervang , doe ik het gelijk goed zoals kunststof kozijnen met isolatie glas en heb spouwmuurisolatie.
Heb wel eens een berekening laten maken voor zonnepanelen etc. Maar tegen de tijd, dat dat uit kan, wonen wij waarschijnlijk al in een leuk appartement.
En over 30 jaar ben ik 89 (hoop ik er tenminste nog te zijn)
Dus nee ik doe beperkt mee in deze hype.
In 2010 heb ik al gekozen voor kunststof kozijnen met HR++ glas en was dus ook nog eens een stuk voordeliger uit dan nu.
Zonnepanelen sinds 2018, besparing bijna 1/2 jaarverbruik.
Als ik dam nog meeneem dat ik twee keer per week de auto oplaadt en slechts 1 keer per kwartaal ga tanken dan leveren de panelen dik geld op.
Mijn jaarkilometrage is 7500 Km.
HR ketel 2018

Nog als aanvulling; 100 euro per maand gas en licht en sta voorlopig op een tegoed van 500 euro.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Iedereen zover bedankt voor de input. :wink:
Ik_weet_niet_alles schreef:
27 mei 2022 20:35
Ik schat dat de woning nog houten vloeren heeft. Wordt er dan beton gestort voor de vloeren?
We hebben betonnen vloeren, alleen de zolderverdieping heeft hout.

Ben ik op dit moment wel tevreden over. Een bekende heeft deze winter vloerverwarming beneden laten aanleggen en is daarvoor 4 maanden ergens anders gaan wonen, want houten vloer eruit, betonnen vloer erin, droogtijden waren lang en nog vertraging wegens extra lange levertijden momenteel of moeten improviseren omdat dingen echt niet verkrijgbaar zijn. En voor de rest van het huis is de komende jaren geen geld meer om dat aan te pakken.
150747 schreef:
28 mei 2022 10:51
Ik heb mijn houtkachel de deur uit gedaan omdat ik met mijn 75 jaar stop met hakken, klieven en zagen.
Begrijpelijk. Voor komende winter laten we pallets/karren komen, dat scheelt weer het stapelen van los gestort kachelhout en is niet eens zoveel duurder per m3.
150747 schreef:
28 mei 2022 10:51
Totaal kan ik met 27000Btu, scop 4, netto dus 6,5 Kw mijn woning goed verwarmen.
Hoe goed is de isolatie bij jou?


Tussenstand:

Zo te zien, is een airco goedkoper in aanschaf, duurder in onderhoud en in combinatie met zonnepanelen betaalbaar. Bij vloerverwarming hangt er nog een ketel aan en kun je in de andere ruimtes nog radiatoren ophangen.

150747
Berichten: 231
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door 150747 »

Jablan schreef:
29 mei 2022 09:39
Iedereen zover bedankt voor de input. :wink:
Ik_weet_niet_alles schreef:
27 mei 2022 20:35
Ik schat dat de woning nog houten vloeren heeft. Wordt er dan beton gestort voor de vloeren?
We hebben betonnen vloeren, alleen de zolderverdieping heeft hout.

Ben ik op dit moment wel tevreden over. Een bekende heeft deze winter vloerverwarming beneden laten aanleggen en is daarvoor 4 maanden ergens anders gaan wonen, want houten vloer eruit, betonnen vloer erin, droogtijden waren lang en nog vertraging wegens extra lange levertijden momenteel of moeten improviseren omdat dingen echt niet verkrijgbaar zijn. En voor de rest van het huis is de komende jaren geen geld meer om dat aan te pakken.
150747 schreef:
28 mei 2022 10:51
Ik heb mijn houtkachel de deur uit gedaan omdat ik met mijn 75 jaar stop met hakken, klieven en zagen.
Begrijpelijk. Voor komende winter laten we pallets/karren komen, dat scheelt weer het stapelen van los gestort kachelhout en is niet eens zoveel duurder per m3.
150747 schreef:
28 mei 2022 10:51
Totaal kan ik met 27000Btu, scop 4, netto dus 6,5 Kw mijn woning goed verwarmen.
Hoe goed is de isolatie bij jou?


Tussenstand:

Zo te zien, is een airco goedkoper in aanschaf, duurder in onderhoud en in combinatie met zonnepanelen betaalbaar. Bij vloerverwarming hangt er nog een ketel aan en kun je in de andere ruimtes nog radiatoren ophangen.
Waarom is een airco duur in onderhoud?
Je koelkast of vriezer draaien jaren zonder dat er iemand naar omkijkt.
Alleen bij lekkage moet er bijgevuld worden. En wanneer lekt je vriezer?
Tegenwoordig zijn er voor minder dan 1000 euro monoblocks op de markt.
Gat in de muur er draaien maar.
Kan vaak in plaats van een radiator onder een raam.
Mijn woning is van '60 en ik heb wel al veel gedaan. Alleen nog geen muren.
Dit omdat ik meer raam- dan muuroppervlak heb.
Zit nu op energielabel C.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door jonis »

Het verschil airco/vloerverwarming kun je beter kijken naar comfort en wat belangrijk voor je is dan bijv een prijsvergelijk.
Vloerverwarming verwarmt gelijkmatig de ruimte en zal comfortabeler zijn dan de airco, geen units in diverse ruimtes. De blazer wordt niet door iedereen gewaardeerd, daarintegen in de zomer waarschijnlijk wel weer.
Ikzelf heb wel een airco maar alleen in de woonkamer, destijds laten plaatsen vanwege de zomertemperaturen in woonkamer maar nu ook wintergebruik.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij is er nog nooit een woningoverschot geweest.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Even nog een kleine vraag cq misschien waardevolle aanvulling mijnerzijds.
U zegt dat er een CV ketel is en dat die alleen voor warm water gebruikt wordt ivm een houtkachel. Dit betekent dat u wel de mogelijkheid heeft om met gas te verwarmen. Is bekend wanneer de gaslevering bij u gestopt gaat worden (en mag dat zo maar) of proberen ze alleen maar om iedereen (gaat niet lukken) vrijwillig van het gas af te krijgen? Anders kunt u ook kiezen voor een hybride systeem van warmtepomp en gas.
Alleen gas voor warm water betekent wel vast recht te moeten blijven betalen voor douchen en eventueel koken. Leveringstarief en netwerktarief vaste kosten is al gauw 250 euro per jaar. Dat geld kunt u ieder jaar besparen met een elektrische warmwatervoorziening. Kookt u ook op gas? Dan kunt of beter kiezen voor elektrisch koken of, flessengas. Dan moet wel de kook voorziening daarvoor geschikt gemaakt worden

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door jonis »

De netbeheerskosten worden wel lager bij gasverbruik < 500m3

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

150747 schreef:
29 mei 2022 10:34
Waarom is een airco duur in onderhoud?
Vollopende filters bijvoorbeeld. Bij dit soort apparaten ga ik van regelmatig onderhoud uit, net zoals de schoorsteenveger één tot twee keer per jaar langskomt.
150747 schreef:
29 mei 2022 10:34
Mijn woning is van '60 en ik heb wel al veel gedaan. Alleen nog geen muren.
Dit omdat ik meer raam- dan muuroppervlak heb. Zit nu op energielabel C.
Ik vroeg er naar omdat je ook cijfers over de apparaten geeft. Nu zegt een energielabel niet zoveel, maar de combinatie geeft de richting aan. Voor het idee: nog betere isolatie betekent een lagere capaciteit.
jonis schreef:
29 mei 2022 11:10
Het verschil airco/vloerverwarming kun je beter kijken naar comfort en wat belangrijk voor je is dan bijv een prijsvergelijk.
Vloerverwarming verwarmt gelijkmatig de ruimte en zal comfortabeler zijn dan de airco, geen units in diverse ruimtes. De blazer wordt niet door iedereen gewaardeerd, daarentegen in de zomer waarschijnlijk wel weer.
Ikzelf heb wel een airco maar alleen in de woonkamer, destijds laten plaatsen vanwege de zomertemperaturen in woonkamer maar nu ook wintergebruik.
We twijfelen nog en waar de keuze op valt, zal ook afhangen van het oordeel van de vakmensen.
Blijven we bij een centrale verwarming, dan zullen een aantal leidingen en radiatoren worden verlegd en/of vernieuwd. *kassageluid*tjing* Wordt het een airco, dan is het zoeken naar de beste plek voor de binnen- en buitenunit. *kassageluid*tjing*
breien schreef:
29 mei 2022 11:24
Over een jaar of vijftien kan de huizenmarkt heel anders zijn. Mogelijk is er dan een woningoverschot en zijn de huizen dan relatief goedkoop.
Kijk je naar de landelijke waarde-ontwikkeling, dan heb je van ca. 1980 tot 2008 een verdubbeling in waarde. Na 2008 een paar jaar stilstand, daarna een snelle stijging. Nu de inflatie oploopt en hogere rentes in aantocht zijn, zal de stijging weer afvlakken, maar lagere prijzen verwacht ik niet de komende 20 jaar.
J. Deltoer schreef:
29 mei 2022 16:42
U zegt dat er een CV ketel is en dat die alleen voor warm water gebruikt wordt ivm een houtkachel. Dit betekent dat u wel de mogelijkheid heeft om met gas te verwarmen. Is bekend wanneer de gaslevering bij u gestopt gaat worden (en mag dat zo maar) of proberen ze alleen maar om iedereen (gaat niet lukken) vrijwillig van het gas af te krijgen? Anders kunt u ook kiezen voor een hybride systeem van warmtepomp en gas.
Alleen gas voor warm water betekent wel vast recht te moeten blijven betalen voor douchen en eventueel koken. Leveringstarief en netwerktarief vaste kosten is al gauw 250 euro per jaar. Dat geld kunt u ieder jaar besparen met een elektrische warmwatervoorziening. Kookt u ook op gas? Dan kunt of beter kiezen voor elektrisch koken of, flessengas. Dan moet wel de kook voorziening daarvoor geschikt gemaakt worden.
Die gasleiding zal er nog een tijdje liggen, want de gemeente is heel stil geworden na de laatste enquête (en de misgelopen subsidie), waarin de meeste huiseigenaren aangaven geen warmtenet te willen. We willen er niet op wachten, want ons gasverbruik is zo laag, dat elektrisch verwarmen per m3-water duidelijk goedkoper is. Koken is tegenwoordig een inductiefornuis.

*

Tijdens het doorlezen van allerhande achtergrondinformatie kwam ik een paar interessante links tegen:

Verbeter Je Huis van MilieuCentraal (overheid). Houtkachel en airco ontbreken in de verwarmingsopties. :D

LevenWolk beschrijft levendig hoeveel stopcontacten er in een kamer nodig zijn. Let op: van cliché naar cliché :)
Laatst gewijzigd door Jablan op 30 mei 2022 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een wonderlijk taalgebruik in dat LevenWolk.

Maar dat je zorgvuldig over het aantal stopcontacten moet nadenken en over de plaatsing, is een feit.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Levenwolk lijkt mij een automatisch vertaalde website van Russische oorsprong, gezien sommige foto's en persoonsnamen. SIDN geeft aan dat de houder in het buitenland is gevestigd.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Kan goed kloppen. Polina Gagarina is een Russische zangeres en de recepten horen thuis in de Slavische keuken. Dit was tussendoor, want Livios.be is voor mij de eerste plek om mij te oriënteren. Tegenwoordig van DPG Media, site is voor België.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Beste volgorde woningverbetering (van het gas af)

Ongelezen bericht door Jablan »

Bouwers zijn geweest en de vloerverwarming gaat niet door. We waren een klein dingetje vergeten: het huis is direct op zand gebouwd, heeft geen ondervloer of kruipruimte. Vloerverwarming gaat dan ook het zand verwarmen. Ander punt: het is een betonnen vloer met staal erin en dan past de verwarming alleen in de dekvloer. Aanleg komt dan op rond de 1000 euro per m2 en voor ons loont dat niet. Houtkachel, airco's en in de badkamer infrarood is bij elkaar voor ons genoeg comfort.

Plaats reactie