LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Mickey!
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2010 12:16

Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door Mickey! »

Hoi,
We willen onze vloer laten isoleren, maar zijn geschrokken van alle berichten over Pur. Tonzon klinkt een stuk gezonder. Dat is die isolatie die met aluminium luchtzakken werkt.
Heeft iemand daar al ervaring mee?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door nevermind »

Wat denk je van zoeken hier op het forum?

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... lit=tonzon

houhetwarm
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2013 16:52

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door houhetwarm »

Beste Mickey,
Volgende week wordt bij ons een vergelijkbaar isolatiemateriaal in de kruipruimte aangebracht. Het heet Isotrend. Ook een soort folie met luchtlaagjes. Veel goedkoper en het hangt minder ver naar beneden. Op de bodem komt een plastic folie. Ik ben van plan temperatuur van de kamervloer voor en na te meten. Voor ruim 1100 euro wordt 38 vierkante meter kruipruimte gedaan. Ik hou je op de hoogte, ook op mijn blog kan je meer lezen.
gr. houhetwarm

ates
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2013 09:44

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door ates »

Wij hebben onze kruipruimte ook laten isoleren met Tonzon. Het verschil is direct merkbaar. Geen koude voeten en onderbenen meer. In de avond blijft het merkbaar langer warm waardoor wij onze thermostaat eerder kunnen verlagen. Tevens hebben wij 10 jaar garantie op onze isolatie, dit vinden wij wel :wink: rustgevend.Wij hebben hier goede ervaringen mee gehad.
Groet,

Edjegar
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2013 19:46

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door Edjegar »

Beste discussiegenoten,

Dat men voor pur wil kiezen kan alleen maar door dat men kiest op verkeerde argumenten.
1. Niet de kwaliteit staat voorop maar de prijs. En de maatstaf voor de kwaliteit is de gecertificeerde isolatiewaarde. Die van Tonzon is veel hoger dan die van pur. Hoe dat zit met met Isotrend weet ik niet
2. Duurzaamheid. Tonzon de meest milieu-vriendelijke vloerisolatie. De enige met DU(urzaamBO(uwen)-keur. Pur is de meeste milieu-onvriendelijke vorm van vloerisolatie en gevaarlijk voor de gezondheid. Ook voor de installateurs.
3. Evenals de eerder genoemde Isotrend sluit Tonzon de bodem van de kruipruimte af waardoor Corrosie van leidingen stopt, betonrot stopt en geen vochtproblemen in huis meer optreden.

Tel uit je winst.

isolateur
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2013 20:43

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door isolateur »

Ik ben verwerker van tonzon en wil toch even reageren,

Ik heb al vele vloeren geïsoleerd en heb enkel positieve ervaring. De 1 zal een betere ervaring hebben als de ander, dit alles heeft natuurlijk ook te maken met de opbouw van de woning (veel glas veroorzaakt tocht.)
1 maal heb ik een klacht ontvangen dat er geen verbetering was, na controle bleken enkele ventilatie punten veel te hoog te zitten waardoor er tocht over de vloer ontstond, na verlagen van deze ventilatie ervaarde deze klant na enkele dagen al de positieve werking.

Ik hoop dat er meer reacties komen van mensen die tonzon hebben, deze ervaringen zijn belangrijker dan die van een verwerker die ook een belang heeft...

@houhetwarm;
Ik heb gezocht naar je isolatie van isoltrend, het enige wat ik kan vinden is een leverancier van kozijnen?
Heb je naar een gelijkwaardigheidverklaring gevraagd van deze isolatie? vele leveranciers claimen een bepaalde Rc waarde, maar deze staat nergens geregistreerd.
De isolaties van Tonzon hebben daadwerkelijk gemeten waardes, die zijn vast gelegd in een gelijkwaardigheidverklaring, afgegeven door isso.nl zie deze link: http://www.isso.nl/fileadmin/user_uploa ... GKBKUW.PDF voor die van Tonzon.

Wat betreft de prijs: je zegt veel goedkoper! Daar ben ik het niet mee eens, op je blog heb je alle prijzen staan, en het werkelijke verschil is slechts een kleine 200 euro (berekend op de zelfde rc waardes).
Bij tonzon wel 10 jaar garantie op plaatsing en materiaal!

Verder is natuurlijk iedereen anders en speelt het gevoel met het bedrijf ook mee, dus de een is enthousiast over Pur, de ander over schelpen en ik ben het over Tonzon.

@ mickey
Ik hoop dat je een goede keuze gaat maken , en ik zou inderdaad de Pur maar even vergeten.

Groet Joeri

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

ates schreef:Wij hebben onze kruipruimte ook laten isoleren met Tonzon. Het verschil is direct merkbaar. Geen koude voeten en onderbenen meer. In de avond blijft het merkbaar langer warm waardoor wij onze thermostaat eerder kunnen verlagen. Tevens hebben wij 10 jaar garantie op onze isolatie, dit vinden wij wel :wink: rustgevend.Wij hebben hier goede ervaringen mee gehad.
Groet,
zie mijn minder positieve ervaring: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=124237
Erg toevallig dat de meeste posters hierboven Nieuwe forumleden zijn met slechts 1 bericht, waaronder een isolateur! Tjah, die zal zijn eigen brood niet uit de mond praten!
@ Ates: Uw reactie is van gelijke strekking zoals de reacties op hun eigen site.
Negatieve ervaringen (die ik ook gepoogd heb te plaatsen), worden niet op hun site geplaatst.

Daadwerkelijke resultaten zullen we moeten afwachten. Mijn eindafrekening is pas in mei. Als ik Tonzon mag geloven zou het verbruik aanmerkelijk lager moeten liggen. Dat kan alleen bewezen worden met harde cijfers.

tonzon
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2009 14:12

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door tonzon »

nevermind schreef:Wat denk je van zoeken hier op het forum?

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... lit=tonzon
Het misschien goed om op deze plaats te vertellen hoe het verhaal is afgelopen, voordat iemand zich door dit blog worstelt. Hoewel wij, zoals we ook op onze website laten weten, geen garantie kunnen geven op warme voeten hebben we de klacht van Peter Plukvet onderzocht. Om te zien of de isolatie wel werkt, hebben onder zijn houten vloer een baan Thermoskussen verwijderd. Boven de vloer is met de thermische camera duidelijk te zien dat de vloer hier een stuk kouder is. Daarbij is Peter de suggestie gedaan in deze baan een ander materiaal aan te (laten) brengen, om te zien of dit beter zou isoleren. Peter gaf er echter de voorkeur aan dat het Thermoskussen hier zo snel mogelijk zou worden teruggehangen. Het (geanonimiseerde) verslag kunt u downloaden via deze URL http://goo.gl/scnuZ

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

tonzon schreef:Daarbij is Peter de suggestie gedaan in deze baan een ander materiaal aan te (laten) brengen, om te zien of dit beter zou isoleren. Peter gaf er echter de voorkeur aan dat het Thermoskussen hier zo snel mogelijk zou worden teruggehangen.
Is absoluut onwaar!
1. Er is er geen aanbieding gedaan voor een andere isolatie. Niet voor tijdens de testperiode (waarbij een week 1 baan was verwijderd), niet tijdens het bezoek met de warmtecamera en ook niet na de resultaten die enkele dagen later werden toegezonden.
2. Tonzon heeft geen een ander systeem, dus kúnnen niet eens iets anders aanbieden. (tenzij ze iets van de concurrent willen aanbieden)

Als die optie me gegeven was had ik er zo mogelijk op in gegaan. In mijn 'eigen' topic heb ik precies uit de doeken gedaan hoe het traject is gelopen. Daarin kunt u nergens lezen dat er mij andere opties voorgehouden zijn.

tonzon
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2009 14:12

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door tonzon »

Is absoluut onwaar!
1. Er is er geen aanbieding gedaan voor een andere isolatie. ..
Geachte heer Plukvet. In de eerste plaats onze excuses voor het gebruik van de verkeerde voornaam in onze reactie op de inbreng van Nevermind.
Het zou voor de discussie wel prettig zijn wanneer u eerst de tekst goed zou lezen voordat u reageert. Wij hebben inderdaad niet aangeboden in de lege baan een andere isolatievorm aan te brengen. Wij hebben u de SUGGESTIE gedaan dit zelf te (laten) doen. Daarmee had u kunnen aantonen dat een andere isolatievorm beter isoleert dan onze aanpak. Daar hebt u vanaf gezien en gevraagd om zo spoedig mogelijk de oude situatie te herstellen. Wij leiden hieruit af dat u met ons van mening bent dat onze isolatievorm in de praktijk de grootste temperatuursverbetering oplevert.
Terwijl de meeste mensen blij zijn met de warmere vloer blijft u ontevreden met de verbetering omdat u ondanks de warmere vloer nog steeds koude voeten heeft. Wij vinden dat niet verwonderlijk omdat u zeer zuinig stookt. Zo zuinig dat binnenmuur met de buren met 18,3º nog warmer is dan uw plafond boven de radiator (IR-foto http://goo.gl/oJvcN). Dat betekent dat er warmte van de buren naar uw woning stroomt. Het is uw volste recht zo zuinig te stoken (17,3ºC Bij de thermostaat IR-foto http://goo.gl/bQ5gU ) maar bij een dergelijk stookgedrag kan ook een goed geïsoleerde vloer niet veel warmer worden dan 17 graden. Bij dit soort temperaturen zullen meer mensen koude voeten hebben/houden. Daarom is 19 garden een meer normale temperatuur.
We vinden het spijtig dat u de hetze tegen ons blijft voortzetten, hoewel wij hebben aangetoond dat onze isolatie bij u weldegelijk zijn werk doet. Wij vragen ons af welke andere leverancier hiertoe in staat zou kunnen zijn.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Denk dat JanTinusPlukvet beter had kunnen kiezen voor
vloerverwarming zodat hij warme voeten krijgt. :wink:

Albert de Boer
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2013 11:26

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door Albert de Boer »

Ik denk dat bij Jan Tinus plukvet de vloerverwarming niet gaat werken.! Bij 17 graden vindt ik het erbarmelijk koud in m´n huis, dan maar een beetje meer gas betalen en een extra sok aan m´n benen. :mrgreen:

gertjolet
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2013 21:31

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door gertjolet »

ook ik wil even reageren op de tonzon, pur enz.

Ik lees uit de berichten dat er aangaande de tonzon toch wel reacties komen die door de isolateurs zelf worden geschreven, daar zij de PUR afkraken.
Ik vind dat een ander de isolatiesoorten niet van elkaar moeten afkraken als ze niet weten waar ze over praten.
Wij hebben tonzon aangebracht bij houten vloeren en moeten helaas constateren dat het absoluut niet juist isoleert. Dit komt door de balklagen welke op de muren liggen en daardoor een kier hebben.
Tonzon werkt met stilstaande lucht en dat heb je dus nooit met een houten balklaag helaas. Het resultaat wat helaas niet goed bij een houten balk.

Tonzon zal best goed werken maar dan bij vloeren die niet uit hout bestaan.

PUR is een product wat eigenlijk bij elke vloer wel werkt en komende week komt er genoeg in de publiciteit dat het wel een goed product is dat wanneer juist wordt toegepast geen enkel probleem vormt.

YellowUser
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2012 22:45

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door YellowUser »

Ik heb sinds januari 2012 TONZON vloerisolatie onder mijn vloer hangen en ben ontzettend tevreden.

Na enkele dagen was er al een flinke comfort verbetering, enkele voorbeelden:
- Cv ketel werkt veel minder hard.
- De warmte blijft veel langer in de ruimte, daardoor is er minder "tocht" door warmte conversie met de vloer (optrekkende kou)
- Geen muffe lucht meer in huis door de vloer folie op de kruipruimte bodem
- De vloer zelf is 3 graden warmer dan voorheen, dat lijkt weinig....maar mn kruipende dochter vindt het heerlijk! (van 18 naar 21 graden)

Uiteindelijk zien we het OOK op de rekening maar dat was voor ons "bijzaak". we wilden echt het wooncomfort verhogen en dat is gelukt! Besparing van ongeveer 20%.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

tonzon schreef:Wij hebben inderdaad niet aangeboden in de lege baan een andere isolatievorm aan te brengen. Wij hebben u de SUGGESTIE gedaan dit zelf te (laten) doen.
Ook onwaar en volledig uit de lucht gegrepen!!
de baan zou voor 1 week verwijderd worden zodat de vloer kon aclimatiseren. Na een week kwam er iemand om het verschil in temperatuur te meten tussen stukken vloer mét isolatie en het stuk zonder.
dat daar een week voor nodig is vind ik begrijpelijk. Als je 1 baan wegtrekt zie je niet direct resultaatverschillen, dat heeft even nodig.
Tonzon heeft alleen haar eigen product willen aantonen. Een ander (test)isolatiestuk had die metingen teniet gedaan (in positieve of begatieve zin)

Daarbij: ik denk niet dat er 1 (andere) installateur langs om even 1 baantje PUR (of een andere soort) te plaatsen voor een test.
tonzon schreef:
Is Het is uw volste recht zo zuinig te stoken (17,3ºC Bij de thermostaat
het blijft toch vreemd dat de thermosstaat ergens in de 19 graden aangaf en ook een 2e thermometer in de nabijheid van die thermosstaat.

Zie overigens mijn andere topic: van besparing op de energierekening is totaal geen sprake, ondanks een onveranderde gezinssituatie.

ik blijf erbij dat het vreemd is dat ik méér zou moeten stoken (dus een hogere rekening) om een betere isolatie (dus warmer/behagelijker gevoel) te verkrijgen.
Als ik de kachel hoger had gezet, maar dan zonder isolatie, had ik het ook warmer gehad.
Gezien de prijs van de isolatie had ik de meerkosten voor energie vele jaren kunnen stoken.

YellowUser
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2012 22:45

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door YellowUser »

Betere isolatie kan niet rechtstreeks aan meer warmte worden gekoppeld. Er moet energie in worden gestoken om een temperatuur te bereiken, isolatie zorgt er dan voor dat de warmte langer behouden blijft.

Koud water in een thermosfles blijft koud water.....

campine
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2013 19:45

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door campine »

Ik vraag me af wat meneer plukvet eigenlijk verwachtte van tonzon.. vloerverwarming ofzo?
Het is logisch als je niet meer als 17,3 graden stookt dat je vloer niet ineens 20 graden word...
Misschien een goed idee om vloerverwarming te nemen meneer plukvet?

Nou wij zijn zeer tevreden over het Tonzon systeem!!
brr wij hadden elke dag koude voeten, vochtig klimaat in huis en een energierekening waar je U tegen zegt!! we hebben een huis uit 1910 dus je kan je voorstellen hoe koud dat kan zijn.
Door het vocht in de kruipruimte(na veel regenval) stonden onze eiken houten planken bol.

nadat onze vloer is geisoleerd met tonzon zijn wij van alle problemen af, de eiken houten vloer was binnen 2 dagen helemaal perfect recht. geen bolling meer te voelen en te zien!

onze woonkamer blijft veel langer warm na het stoken, als ik smorgens de woonkamer in loopt dan voel je de warmte nog hangen.
Sinds we vloer isolatie hebben kunnen wij de thermostaat een graadje lager houden dan we gewend waren en ook onze energierekening is fors gedaald!

Onze vloer heeft de kamertemperatuur aangenomen sinds wij tonzon hebben!

Super ervaring en we raden dit iedereen aan!

L.J.
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:05

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door L.J. »

De reacties van JanPeterPlukvet zijn zeer irritant. Als de kruipruimte altijd eeen temperatuur heeft tussen de 15 en 18 graden en je stookt zelf de kamer niet hoger dan 17 graden kun je niet verwachten dat je "warme voeten" krijgt. Hij kan beter vloerverwarming nemen. En inderdaad, wat ik al in een reactie las: koud water blijft in een thermosfles koud en wordt echt niet beetje warmer. Schandalig om een keurig bedrijf als Tonzon (en nee, ik ben geen instalateur en ik werk er ook niet) zo drammerig en onredelijk zwart te maken.
Laatst gewijzigd door L.J. op 01 dec 2014 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Sake71
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2012 17:42

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door Sake71 »

Als iemand tegen mij over vloerisolatie omdat diegene altijd koude voeten heeft raad ik hem/haar altijd aan om eerst even goed naar de oorzaak te kijken. Er kunnen namelijk meerdere factoren een rol spelen.
Ik zal een paar noemen, maar dit is bij iedereen weer anders.
Er zijn verschillende typen verwarming, ook dit kan een oorzaak zijn. De zogenaamde plaatradiatoren, die je heet meest tegenkomt, werken met zowel convectiewarmte als stralingswarmte. Ledenradiatoren (vaak voor ramen) werken hoofdzakelijk alleen met convectiewarmte net als, de naam zegt het al, convectoren. Hoe heter de radiator/convector hoe meer convectiewarmte. En deze convectie warmte is van belang. Convectiewarmte zorgt namelijk voor de stroming van lucht over de vloer en trekt naar de radiator/convector. Dit wetende, nu even een paar problemen die aanwezig kunnen zijn:
* allereerst de radiatoren/convectoren zijn te klein, hierdoor zijn de radiatoren/convectoren tijdens het verwarmen warmer eigenlijk wat te warm/heet. Hierdoor meer convectiestroming en omdat de radiatoren te krap zijn koelt de (convectie) lucht ook snel af. Dus ook weer kouder over de vloer;
* in navolging van het eerste, ook een slechte verdeling van de radiatoren in de kamer kan voor een "koude tocht" over de vloer zorgen. Bijv. een grotere voor in de kamer en kleinere in achter in de kamer;
* in navolging van de eerste twee, inregelen van de radiatoren kan ook helpen (of de oorzaak zijn) net als toepassing van thermostatische radiatorkranen kunnen voor een slechte verdeling zorgen. Immers als de achterste radiatoren dicht staan trekt de voorste de kou van de achterste ramen weg (ook weer door de convectiestroming);
* toepassing van tuindeuren zonder convector er voor langs. Als hier tegenover op de andere zijde van de kamer een radiator staat, is deze in staat de lucht van de ramen in de tuindeuren over de vloer te trekken ten behoeve van de radiator zijn eigen convectiestroming;
* convectorput voor de tuindeuren waarbij de convector in de put verkeerd is gemonteerd.
* zoals duidelijk mag zijn is de toepassing van convectors/ledenradiators of radiatoren ook van invloed. De convectors/ledenradiators zorgen voor meer "stroming" over de vloer.
* ook als de warmte naar de bovenverdieping(en) kan komen kan zorgen voor een koud aanvoelende vloer, immers de kou uit de hele woning zal naar beneden komen (of onder de kruipruimte weg trekken)

Ik heb dus enkele mogelijke oorzaken opgenoemd waardoor men last kan krijgen van koude voeten bij verwarming. Er moet dus wel rekening mee worden gehouden dat de vloer koud (op "klomphoogte") is/wordt vanwege de ramen. Immers de kou van de ramen "valt" over de vloer (omdat warme lucht stijgt en koude lucht daalt). Als je deze koude lucht over de hele vloer trekt naar een radiator, door de convectie, krijg je vaak ook koude voeten. Als je zorgt dat deze lucht (die van de ramen "valt") opwarmt door een radiator er onder te plaatsen trek je deze lucht niet over de vloer. Want deze kou kan geen vloer isolatie tegen op.
Bij elke woning kan de situatie weer ander zijn en misschien zijn er nog wel enkele oorzaken te bedenken.

Alvorens dus over te gaan tot vloerisolatie, omdat men last heeft van koude voeten, is het verstandig eerst even een onderzoek te doen. Als de lucht over de vloer zo'n 14 graden is en door bijvoorbeeld de genoemde oorzaken verhoogd kan worden tot 16 graden is dit al veel comfortabeler.

Bart73
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2016 14:51

Re: Ervaring met Tonzon vloerisolatie?

Ongelezen bericht door Bart73 »

Wij overwegen PUR of reflectiefolie (van tonzon of van een vergelijkbare aanbieder) als vloerisolatie. Vanwege milieu-overwegingen en vochtproblemen geef ik de voorkeur aan de reflectiefolie, maar ik vraag me af hoe lang die flinterdunne folie meegaat. Kun je er als consument van op aan dat de reflectiefolie haar isolerende werking blijft behouden door de jaren heen? Indien er toch optrekkend vocht is of een muizennest, gaat de folie dan niet langzaamaan kapot of loszitten? Twee isolatiebedrijven die zelf ook dergelijke folie aanbieden zeiden mij dat ze zelf twijfelen aan hoe lang die folie meegaat. De ene raadde mij PUR aan en andere EPS parels op de bodem. Onze kruipruimte is vrij vochtig.

Gesloten