LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stinkende donkere was na wassen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Drentie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jul 2013 09:20

Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door Drentie »

Hoi Lezers,
Ik weet dat er al eens eerder een onderwerp over geweest is maar daar kwam niet echt een goede tip uit. Daarom hier nogmaals dit onderwerp.

Mijn donkere was komt altijd met een vieze, muffe geur uit de wasmachine. Het ruikt echt heel anders dan zweet. Ik was mijn donkere was op 40 graden met vloeibaar wasmiddel (ariel) en wasverzachter (robijn). Ik heb al eens andere wasmiddel gebruikt, meer water in de wasmachine gedaan etc maar niets helpt. Het gekke is dat mijn lichte 40graden was, 30 graden en 60 graden niet stinkt.. het is alleen de 40 graden donkere was en dat is overigens hetzelfde programma als die van de lichte was.
Na het wassen haal ik altijd gelijk de trommel leeg, ik heb al eens minder was in de machine gedaan en ook de het ondergoed apart gewassen. Heb het wasje nog wel eens opnieuw gewassen zonder wasmiddel maar ook toen kwam het stinkend uit de machine. De wasmachine maak ik regelmatig schoon en ook draai ik wel eens een 90 graden programma met azijn. Nadat de was gedroogd is stinken sommige kleding stukken nog wel, sommige dan niet meer.

Heeft iemand de ultieme tip om deze geur kwijt te raken? De wasmachine is nu bijna 5 jaar oud, maar de stank ervaar ik al een aantal jaar.

Alvast dank voor de reacties!!

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

Misschien eens een ander wasmiddel proberen. Is het materiaal van de lichte en donkere was hetzelfde? Daar zou nog wel eens verschil in kunnen zitten (bijvoorbeeld als het ene katoen is het andere synthetisch).

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Voor het wassen de oksels van T-shirts, hemden etc. met azijn besprenkelen/bespuiten en daarna wassen.
Probeer dat eens.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door thecure »

Was je wel eens op 95 graden? (Witte was)

Zo nee dan heb je waarschijnlijk vetluis in de machine. Dit ontstaat vaak met vloeibare wasmiddelen.
De witte was een paar keer per maand met 95 graden wassen voorkomt het probleem.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door bprosman »

Paar kopjes schoonmaakazijn en een 95 graden was draaien, als het zeepluis is komt het wel los.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Zeepluis....zo wordt ff onwel,wat in hemelsnaam is dat?
Luis of bv klontjes van de wasmiddelen...
Krijg er akelig gevoel bij..

Maar als ze dat zou hebben,dan niet bij alle wassen?

Eduard Kelderhuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2013 16:48

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door Eduard Kelderhuis »

Het filter (meestal rechtsonderin) schoonmaken wil ook wel eens helpen.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door thecure »

rozemarijntje schreef:Zeepluis....zo wordt ff onwel,wat in hemelsnaam is dat?
Luis of bv klontjes van de wasmiddelen...
Krijg er akelig gevoel bij..

Maar als ze dat zou hebben,dan niet bij alle wassen?
zeepluis of vetluis is een aanslag in de trommel van resten wasmiddel, waar bacterien in gaan groeien.
vaak gaat de trommel stinken.

Het ontstaat vaak door een combinatie van het gebruiken van vloeibaar wasmiddel (al dan niet in een te hoge dosering) en lage temperaturen wassen.

Het is te voorkomen door te wassen met normaal poeder, en een paar keer per maand de witte was op 95 graden te wassen.

als je al last hebt van vetluis dan is dat op te lossen door te kookwassen met soda, zoek maar eens op google.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door tenormin »

Hoe vaker het 'advies gegeven word' om kouder te wassen (en vloeibare zeep te gebruiken) hoe meer klachten er komen over stank e.d.
http://www.wasautomatenverhuur.nl/uploa ... ructie.pdf

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ga eens ff googlen,nergens last van,maar uh ben graag dingen voor :oops:

Bedankt!

Daantje1977
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:42

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door Daantje1977 »

Ik heb het zelf ook gehad met mijn wasmachine, de was kwam er ook stinkend uit en er zaten rare vlekken op en het bleek ook vetluis te zijn.
Ik gebruikte toen ook vloeibare wasmiddelen en de nieuwe wasmachines gebruiken tegenwoordig minder water waardoor de vloeibare wasmiddelen niet goed wegspoelen en die resten blijven achter in de rubbers.
Ik heb ook schoonmaakazijn er in gegooid en op 95 graden gedraaid maar ik had pas resultaat nadat ik er 2 vaatwastabletten in had gedaan en ook op 95 graden gedraaid want dat ontvet beter en daarna geen last meer gahd.
Kreeg als tip van een witgoed zaak dat ik minimaal 1 x per maand op 95 graden moet laten draaien en liever geen vloeibaar wasmiddel gebruiken maar liever poeder en als je toch vloeibaar wil dan niet te veel gebruiken.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door plumber »

Als het alleen met je donkere was is op 40 graden wat let je dan
om het op 60 graden te doen.Moet volgens mij geen probleem zijn.
Zo te lezen doe je alles wat nodig is om je mach. schoon te houden
dus moet het aan de wasmethode liggen.Als ik alles zo om mij heen zie
met dat wassen op 40 graden (en ik zie wat hoor) is alleen het wasmiddel
geschikt maar de machine bij lange na niet.Zelf geloof ik uit metingen door
mij gedaan dat de mach.niet aan de 40 graden komt maar gewoon op de
temp.die uit de kraan komt.

Drentie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jul 2013 09:20

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door Drentie »

PeterW1572 schreef:Misschien eens een ander wasmiddel proberen. Is het materiaal van de lichte en donkere was hetzelfde? Daar zou nog wel eens verschil in kunnen zitten (bijvoorbeeld als het ene katoen is het andere synthetisch).
Ander wasmiddel had ik al eens geprobeerd. De lichte en donkere was hebben beide verschillende materialen. Ik doe dat allemaal bij elkaar in zolang het op 40 graden kan en of donker of lichte van kleur is.

Drentie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jul 2013 09:20

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door Drentie »

Klaas-Jan schreef:Voor het wassen de oksels van T-shirts, hemden etc. met azijn besprenkelen/bespuiten en daarna wassen.
Probeer dat eens.
Dit heb ik wel eens met een 1 shirt gedaan maar nooit met allemaal. Blijft wel de vraag waarom het dan wel bij donkere was stinkt en niet bij lichte was waar ook shirt bij zitten waar in gezweet is.

Drentie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jul 2013 09:20

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door Drentie »

thecure schreef:Was je wel eens op 95 graden? (Witte was)

Zo nee dan heb je waarschijnlijk vetluis in de machine. Dit ontstaat vaak met vloeibare wasmiddelen.
De witte was een paar keer per maand met 95 graden wassen voorkomt het probleem.
95 graden programma heb ik niet. Ik was wel regelmatig op 90 graden (met azijn). Vetluis is het niet want dan zou je een vieze drap in je machine moeten hebben en zou het ook bij andere wasjes moeten stinken. De machine en het zeepbakje maak ik van binnen ook wel eens met de hand schoon en dan kom ik geen vieze dingen tegen.

Drentie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jul 2013 09:20

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door Drentie »

Dank voor alle tips en het meedenken.

Het is heel vreemd dat ik dit alleen met donkere was heb, of ik nou vloeibaar wasmiddel gebruik of poeder, zelfs na een aantal keren gebruik van poeder lost dit probleem niet op. De machine is van binnen schoon, geen drap, of vieze geur. Alle bakjes en het bakje onderin de machine maak ik regelmatig schoon. Ik was bijna nooit onder de 40 graden en stel de machine soms wel eens zo in dat hij meer water moet gebruiken. Ik was ook regelmatig dus de machine staat niet langer dan 3 dagen stil en de was blijft ook nooit lang en nooit nat in de mand liggen. Na het wassen ruikt de machine heerlijk naar wasmiddel/wasverzachter maar de donkere was komt er stinkend uit. Het deurtje laat ik altijd openstaan zodat het kan drogen. Eens in de maand doe ik een 'kookwas' op 90 graden (hoger kan die niet) met azijn.
Jullie begrijpen dat ik er helemaal gek van word. Ik weet niet wat ik nog meer kan doen om dit vreemde probleem op te lossen. Enige wat ik nog kan bedenken is eens mijn donkere was bij iemand anders wassen. Kijken of het daar ook stinkend eruit komt.

Groetjes

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door witte angora »

plumber schreef:Als het alleen met je donkere was is op 40 graden wat let je dan
om het op 60 graden te doen.Moet volgens mij geen probleem zijn.
Jawel, maar hoe zit het dan met de wasetiketten? Als op het etiket staat dat iets niet hoger dan 40 graden gewassen mag worden, gaat het dan wel goed? Moet ik wel zeggen dat ik de witte t-shirts in het verleden wel eens flink hoger heb gewassen, en dat was geen probleem, maar ik zit er nu niet op te wachten alles nieuw te moeten kopen.

Ik loop tegen hetzelfde aan: de donkere was ruikt niet altijd even fris, dus dan doe ik het opnieuw, maar knal er dan nog even een standje voorwas tegen aan.

Waarbij ik me afvraag of het probleem in de handdoeken en theedoeken gelegen kan zijn. Sinds een aantal maanden laat ik ze na gebruik op een apart wasrekje drogen voor het de wasmand in gaat, maar ik kan me voorstellen, als dat direct na gebruik in de wasmand gaat, dat er bepaalde luchtjes aan de was komen. Maar een teveel aan waspoeder kan ook wel eens een probleem zijn, heb ik me laten vertellen.

Gedoe...

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door plumber »

Mijn moeder moest het nog doen met een zinken teil
.Je weet wel zo'n ronde met een deksel erop.Persil erin zakje blauw
erin en hupsakee op het gas ermee.Moest ik altijd helpen.
De enigste klacht in die tijd was altijd godv.wat is dat pokkeding zwaar.
Tegenwoordig met die wasvoorschriften niks anders dan klachten.
Dus gewoon uitproberen zoals he vroeger ging maar dan in de mach.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien heb je nog wel gelijk ook. En misschien is het met die etiketten net als met houdbaarheidsdata: het zal heus niet wezen dat met 40 graden alles goed gaat, en met 41 is ineens alles verruïneerd.

Van de week in ieder geval even een aparte handdoekenwas draaien, dat kan sowieso op 60 graden, dus 70 moet ook kunnen. Dan zijn díe bacteriën in ieder geval kapot. En de rest maar eens op 50 proberen, want er staat wel 40 op de machine, maar warmt hij ook wel op tot 40, straks is het 36 of 37...

Ik denk dat een niet al te frisse lucht toch echt een kwestie van bacteriën is, en die krijg je met waspoeder niet weg, alleen met hitte, bij mijn weten.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door tenormin »

witte angora schreef:Misschien heb je nog wel gelijk ook. En misschien is het met die etiketten net als met houdbaarheidsdata: het zal heus niet wezen dat met 40 graden alles goed gaat, en met 41 is ineens alles verruïneerd.

Van de week in ieder geval even een aparte handdoekenwas draaien, dat kan sowieso op 60 graden, dus 70 moet ook kunnen. Dan zijn díe bacteriën in ieder geval kapot. En de rest maar eens op 50 proberen, want er staat wel 40 op de machine, maar warmt hij ook wel op tot 40, straks is het 36 of 37...

Ik denk dat een niet al te frisse lucht toch echt een kwestie van bacteriën is, en die krijg je met waspoeder niet weg, alleen met hitte, bij mijn weten.
+1

Gesloten