LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slopen van muur van buren bij aanbouw

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
fritszwammerdam
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2014 23:42

Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door fritszwammerdam »

Beste lezer,

Wij willen een aanbouw plaatsen bij onze nieuwbouwwoning. De aanbouw is vergunningsvrij omdat deze valt binnen de 2.5 meter grens en in de koopovereenkomst is reeds bepaald dat de buitenmuur van de aanbouw op het erf van de buurman mag komen. Het staat als volgt beschreven:

de scheidingsmuren/bouwmuur van de bedoelde uitbouw zodanig te situeren waarbij voormelde muren/muur, voor zover deze niet gemeenschappelijk zijn, maximaal ter halve breedte op het naburige erf te hebben en te houden zonder dat daarvoor enige vergoeding in welke vorm ook verschuldigd zal zijn.

Tot zover geen problemen, ook niet volgens de buren die hiervan op de hoogte zijn en dit ook toestaan. Maar, volgens de aannemer die de aanbouw gaat plaatsen moet er een gedeelte, ongeveer 10-15 cm van de achtergevel van de buren worden gesloopt om de spouwmuur binnen te kunnen aanhechten. De buren staan dit niet toe aangezien hun achtergevel wordt gesloopt. Wij beroepen ons hierbij op het feit dat er tevens in de koopovereenkomst wordt gesproken over inbalking en inankering in de tussen de erven eventueel aanwezige (gemeenschappelijke) scheidingsmuur.

Op dit moment bestaat er geen gemeenschappelijke scheidingsmuur. Wij moeten dus echt 10-15 centimeter (over de erfgrens) van de muur van de buren slopen. Zij geven hiervoor geen toestemming.... wat nu?

Mvg,

Frits, Zwammerdam

swaen
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2014 23:25

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door swaen »

Pas geleden was hier een soortgelijke topic oplossing stukje grond van de buren kopen ?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door kokka »

jouw buren hebben toch helemaal geen boodschap wat jij in je koopovereenkomst hebt staan?
volgens mij hoeven ze niet eens toe te staan dat er iets ook maar een millimeter over de erfgrens komt.
het afbreken van hun muur voor jouw uitbouw is belachelijk. heb nu al medelijden met de buren.

mh73

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik vind dit ook een beetje vreemd. De achtergevel van de buren slopen? Lijkt me logisch dat ze dat niet toestaan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door olaf79 »

Helemaal eens met Kokka. Als je met een uitbouw over de erfgrens gaat dan is dat opzich meestal geen probleem maar zomaar iets afbreken van de buren is echt meer dan te gek.
Ik zou ook een andere aannemer zoeken als ik TS was. Er is altijd wel iets te bedenk zonder dat je het halve huis van de buren hoeft te slopen. Ik vind het meer dan terecht dat de buren dat NIET toestaan.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door Bosjesman »

buren iets verderop ook gedaan. hun buren moeten wel dulden dat muur over grens staat, maar slopen?echt niet. idd andere aannemer zoeken, terecht dat ze dat niet goed vinden

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat die clausule gaat over het moment van de bouw. Dus dat je, als de huizen nog moeten worden gebouwd, de te bouwen woning zo mag aanpassen dat je een aanbouw krijgt die gedeeltelijk op de grond van de buren staat. Het is voor de bouwer immers ook veel makkelijker en goedkoper om overal de zelfde aanbouw te kunnen maken (van binnen) dan dat ze een net wat smallere moeten hebben als een buur niet wil, of een nog weer smallere als beide buren niet willen.

Die clausule zal dus niet betekenen dat er achteraf nog op de grond van de buren mag worden gebouwd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door sjohie »

fritszwammerdam schreef:Beste lezer,

Wij willen een aanbouw plaatsen bij onze nieuwbouwwoning. De aanbouw is vergunningsvrij omdat deze valt binnen de 2.5 meter grens en in de koopovereenkomst is reeds bepaald dat de buitenmuur van de aanbouw op het erf van de buurman mag komen. Het staat als volgt beschreven:

de scheidingsmuren/bouwmuur van de bedoelde uitbouw zodanig te situeren waarbij voormelde muren/muur, voor zover deze niet gemeenschappelijk zijn, maximaal ter halve breedte op het naburige erf te hebben en te houden zonder dat daarvoor enige vergoeding in welke vorm ook verschuldigd zal zijn.

Tot zover geen problemen, ook niet volgens de buren die hiervan op de hoogte zijn en dit ook toestaan. Maar, volgens de aannemer die de aanbouw gaat plaatsen moet er een gedeelte, ongeveer 10-15 cm van de achtergevel van de buren worden gesloopt om de spouwmuur binnen te kunnen aanhechten. De buren staan dit niet toe aangezien hun achtergevel wordt gesloopt. Wij beroepen ons hierbij op het feit dat er tevens in de koopovereenkomst wordt gesproken over inbalking en inankering in de tussen de erven eventueel aanwezige (gemeenschappelijke) scheidingsmuur.

Op dit moment bestaat er geen gemeenschappelijke scheidingsmuur. Wij moeten dus echt 10-15 centimeter (over de erfgrens) van de muur van de buren slopen. Zij geven hiervoor geen toestemming.... wat nu?

Mvg,

Frits, Zwammerdam
De achtergevel van de buren, dus een dragende constructie, gedeeltelijk slopen, kan je never nooit niet in een koopcontract tussen 2 andere partijen borgen. Onder verankeren wordt doorgaans wat anders verstaan, meestal een paar gaten boren, en dat is compleet anders als wat jullie nu van plan zijn. Dus inderdaad, een andere (betere) aannemer zoeken is het beste advies.

En die clausule gaat over max de halve breedte van een muur óp de grond van de buren bouwen, jij wilt nu die afstand in hun dragende muur bouwen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door kokka »

het meest opmerkelijke vind ik dat TS het blijkbaar merkwaardig vind dat de buurman het niet toestaat dat zijn achtergevel wordt gesloopt.
Overigens, als het huis van de buren nu niet op de erfgrens staat, denk ik dat TS helemaal niet het recht heeft om zijn aanbouw te verankeren in de muur van de buren.

buurman heeft helemaal geen boodschap wat er in het koopcontract van TS staat

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door olaf79 »

Laat buurman het maar eens omdraaien. Hoe zou TS het vinden als bevoorbeeld buurman de halve tuin omspit omdat hij een vijfer wil aanleggen. Tsja dat stond in het koopcontract. So what?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Dit alles zal te maken hebben dat de uitbouw gelijk loopt met de huidige binnenmuren zodat er geen inspringing van binnen is, dus rechte muren.

Dan wordt de buitenmuur van TS de binnenmuur van de buren.

Paar jaar gelee een uitbouw laten plaatsen en deze mocht +- 10 cm over de erfgrens van buren zodat ook hun muur is en zij hier bv ook in mochten boren.
Mijn voordeel was dat de inspringing van de muren van de aanbouw minder was als dat de buren geen akkoord hadden gegeven om iets over de erfgrens te gaan.

Maar wil je ook de spouwmuur de verlengen dan kom je ind zoals de aannemer zegt meer over de erfgrens waarbij dan ook een beetje de achtergevel van de buren gesloopt ( en neem aan dan ook hersteld !! ) moet worden.

Ik heb dat destijds niet gedaan om o.a. dit soort discussies te voorkomen.

Als de buren dit niet willen heb je pech en zal je erbij neer moeten leggen. Maar waarom niet meteen met de bouw mee laten bouwen ? Dit is veelal goedkoper.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

olaf79 schreef:Laat buurman het maar eens omdraaien. Hoe zou TS het vinden als bevoorbeeld buurman de halve tuin omspit omdat hij een vijfer wil aanleggen. Tsja dat stond in het koopcontract. So what?

Als dat zijn eigen tuin is moet deze dat toch zelf weten ? Zolang de vijver maar niet in de andere buurman zijn tuin komt.

fritszwammerdam
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2014 23:42

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door fritszwammerdam »

Bedankt voor de reacties allemaal. Sinds gisteravond is het een en ander gebeurt. De aannemer is namelijk begonnen met het slopen van een deel van de achtergevel (een deel zal nu wel al weg zijn) die over de erfgrens ligt. Er gaat ongeveer een baksteen aan lengte (10 cm) uit, want onze spouwmuur moet er achter vallen. Nu beweert de buurman dat hij geen toestemming heeft gegeven om zijn muur te slopen en dat wij enkel en alleen mogen aanhechten op zijn muur.

Wat kan ik doen om mijn recht te halen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door sjohie »

fritszwammerdam schreef:Bedankt voor de reacties allemaal. Sinds gisteravond is het een en ander gebeurt. De aannemer is namelijk begonnen met het slopen van een deel van de achtergevel (een deel zal nu wel al weg zijn) die over de erfgrens ligt. Er gaat ongeveer een baksteen aan lengte (10 cm) uit, want onze spouwmuur moet er achter vallen. Nu beweert de buurman dat hij geen toestemming heeft gegeven om zijn muur te slopen en dat wij enkel en alleen mogen aanhechten op zijn muur.

Wat kan ik doen om mijn recht te halen?
Je recht is dat je mag aanhechten/verankeren, je recht is duidelijk niet het slopen van die muur, of een gezamenlijke muur creëren op hun perceel. Zoals al gezegd, een koopcontract tussen 2 partijen kan en mag nooit iets zeggen over het slopen van het eigendom van een niet betrokken derde.

Je hebt dus een serieus probleem, en ik zou die aannemer de wacht aanzeggen, totdat alles helder en zwart op wit geregeld is met de buurman.

Overigens, as ik die buurman was, zou ik je tot de laatste punt en komma van elke relevante wet de voet dwars zetten.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 dec 2014 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast: op de man spelen/schelden

Oepsie
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:30

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door Oepsie »

Aangezien het leed al is geleden (er zijn al werkzaamheden uitgevoerd) zal praten met de buren om er op die manier uit te komen weinig zin meer hebben. Toch, met het oog op de verstandhouding voor de toekomst, kun je het beste proberen er nog één keer uit te komen met je buren. Je kunt nou eenmaal je buren niet kiezen.

(BW 5.60 - 5.69)
Ik ben geen expert, en ik zal vast nog wel iets over het hoofd zien, maar zoals ik het lees/interpreteer: De muur die jullie beider huizen scheid, is mandelig (5.62-2). Dat houdt kort door de bocht in dat je geen toestemming van de buren nodig hebt, zij zijn zelfs verplicht toegang te verlenen (5.64).
Hoe je dit in de praktijk toe moet passen weet ik niet, maar het lijkt me niet onverstandig om een advocaat te raadplegen. En het is verstandig dit zo snel mogelijk te doen, want mocht je toch 'fout' zitten, kan daar een vervelend prijskaartje aan hangen (naast de overlast van een tweede keer bouwtroep), en daar wegen de kosten van (preventief) naar een advocaat niet tegen op.

edit: zoals Sjohie zegt, stoppen met de werkzaamheden totdat alles geregeld is, is inderdaad stap èèn.

fritszwammerdam
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2014 23:42

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door fritszwammerdam »

sjohie schreef:
fritszwammerdam schreef:Bedankt voor de reacties allemaal. Sinds gisteravond is het een en ander gebeurt. De aannemer is namelijk begonnen met het slopen van een deel van de achtergevel (een deel zal nu wel al weg zijn) die over de erfgrens ligt. Er gaat ongeveer een baksteen aan lengte (10 cm) uit, want onze spouwmuur moet er achter vallen. Nu beweert de buurman dat hij geen toestemming heeft gegeven om zijn muur te slopen en dat wij enkel en alleen mogen aanhechten op zijn muur.

Wat kan ik doen om mijn recht te halen?
Je recht is dat je mag aanhechten/verankeren, je recht is duidelijk niet het slopen van die muur, of een gezamenlijke muur creëren op hun perceel. Zoals al gezegd, een koopcontract tussen 2 partijen kan en mag nooit iets zeggen over het slopen van het eigendom van een niet betrokken derde.

Je hebt dus een serieus probleem, en ik zou die aannemer de wacht aanzeggen, totdat alles helder en zwart op wit geregeld is met de buurman.

Overigens, as ik die buurman was, zou ik je tot de laatste punt en komma van elke relevante wet de voet dwars zetten.
Dank voor je reactie. Zo had ik het niet gezien.
Oepsie schreef:Aangezien het leed al is geleden (er zijn al werkzaamheden uitgevoerd) zal praten met de buren om er op die manier uit te komen weinig zin meer hebben. Toch, met het oog op de verstandhouding voor de toekomst, kun je het beste proberen er nog één keer uit te komen met je buren. Je kunt nou eenmaal je buren niet kiezen.

(BW 5.60 - 5.69)
Ik ben geen expert, en ik zal vast nog wel iets over het hoofd zien, maar zoals ik het lees/interpreteer: De muur die jullie beider huizen scheid, is mandelig (5.62-2). Dat houdt kort door de bocht in dat je geen toestemming van de buren nodig hebt, zij zijn zelfs verplicht toegang te verlenen (5.64). Hoe je dit in de praktijk toe moet passen weet ik niet, maar het lijkt me niet onverstandig om een advocaat te raadplegen. En het is verstandig dit zo snel mogelijk te doen, want mocht je toch 'fout' zitten, kan daar een vervelend prijskaartje aan hangen (naast de overlast van een tweede keer bouwtroep), en daar wegen de kosten van (preventief) naar een advocaat niet tegen op.

edit: zoals Sjohie zegt, stoppen met de werkzaamheden totdat alles geregeld is, is inderdaad stap èèn.
Bedankt voor je reactie. In deze gaat het niet om een mandelige muur. Die is er namelijk niet, onze achtergevels lopen in een lijn door en daar komt nu een aanbouw tussen. Omdat er geen mandelige muur is en omdat ik (eigenlijk de aannemer) er bij het aanhechten vanuit gaat dat er dan ook een deel van de achtergevel van de buren weg mag zijn we daar gewoon mee begonnen.

Ik ga maar even contact opnemen met de buurman....
Laatst gewijzigd door Radar op 11 dec 2014 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast: verwijderde quote

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door kweenie »

Lijkt mij verstandig om even met je buren te praten....

En ik zou daarbij ook even kijken of je aannemer wel precies weet wat er was afgesproken en vooral ook wat er niet was afgesproken. Om het even simpel te zeggen, het lijkt mij voor de verstandhouding met je buren beter dat je doet alsof jij niet precies weet wat mag en wat niet mag en dat je de schuld richting je buren bij je aannemer legt. Dat die "wel zal weten wat hij doet" en wat er mag en wat normaal is.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door witte angora »

fritszwammerdam schreef: Ik ga maar even contact opnemen met de buurman....
Die had toch al gezegd dat hij geen toestemming gaf? En daar is gisteren op dit forum toch ook al unaniem het een en ander over gezegd? En dan toch doen? Wat denk je hoe die gaat reageren? Wat ben jij een ongelooflijk eigenwijs egocentrisch figuur. Totaal geen respect voor de rechten en eigendommen van anderen. Ongelooflijk, waar gaat dit heen. Ik kan wel zeggen dat je je dood moet schamen, maar dat doe je toch niet.

Oepsie
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:30

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door Oepsie »

Met de mandelige muur bedoelde ik de spouwmuur tussen de twee huizen. Met mijn gebrekkige bouwtechnische kennis was ik er vanuit gegaan dat de uitbouw op die muur aangesloten gaat worden.
Ik begrijp nu dat de uitbouw 'vastgemetseld' wordt aan de gevelmuur, zodat het eigenlijk één muur wordt (klinkt mij eigenlijk ook veel logischer in de oren ;) ).

Hoe dan ook, kom je er met de buren niet uit, blijft alleen een advocaat over. Die zou op zijn minst moeten kunnen vertellen wat de beste manier is om verder te komen. En schiet me nu te binnen, misschien dat de vereniging eigen huis (maar misschien moet je daar lid van zijn) kan helpen.

(overigens weet ik niet of je in je recht staat, het zou me niks verbazen als het niet zo is. Maar daarintegen zou het me ook niet verbazen als het wel mag :) )

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Slopen van muur van buren bij aanbouw

Ongelezen bericht door wieder »

volgens mij wil TS een doorlopende aaneengesloten vlakke binnenmuur. En dan moet er dus nog een muurtje extra buiten (haaks op de gevel) worden gemetseld. En dat extra muurtje staat dan net in de buurman zijn tuin.
Beter had je kunnen vragen om een scheidingsmuur ( half in eigen tuin en half in die van de buurman ) te mogen bouwen en daarbinnen de spouw. Krijg je wel een kronkel in de woonkamer, maar dat is nu eenmaal het probleem bij het aanbouwen aan bestaande woningen. En zo erg is het ook weer niet.
Beter een blije buur dan een verre vriend....

Gesloten