LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CV-ketel vervangen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

stofzuigertje schreef:Ik twijfel.

De foto laat lekkage zien die elke DHZ met enige ervaring kan verhelpen maar is het wel die ring?
Als je water van boven kreeg dit via dit pijpje komt is de kans groot dat het toch elders ook zit.

Naast lekkage is ook condensvocht wat agressieve stoffen bevat mogelijk dus geen schoon CVketel water.
Verder moet je maar afwachten of er over enkele maanden nog jou voorkeur ketel leverbaar is.
Bij diverse winters is een groot deel moeilijk of niet leverbaar of maanden wachten.

Remeha is RVS ketel maar er zijn er meerder...
De Bleu Sense, van Agpo Ferroli, ik zou deze Fyra ketel nooit nemen ondanks enkele goede voordelen...
Goedkoop en geen 3 weg klep....



Ook Remeha is bekend bij monteurs die storingen lopen helaas..... vooral als ze een jaar of 7 oud zijn.

Zelf zou ik als je voor RVS gaat de iets duurdere Vailiant adviseren maar ook het goedkopere iets verouderde broertje AWB is mogelijk.
Deze 2 zijn erg goede....

Maar ook de aluminium ketels van Nefit, Intergas of andere zitten goede tussen die ook 12 tot 15 jaren mee gaan, de RVS ketels meestal iets langer mits het Vailiant of AWB op staat, en dan verdien je de kosten van iets duurdere ketel weer terug.


Wat een verhaal! :shock:

Het water komt zeker van boven, want daar zit de boiler. :lol:
Deze buis is namelijk van de warmwatervoorziening.
Condenswater wordt apart via een buis afgevoerd, dus ook daar zit je helemaal naast.

Hier kan je nog kijken, hoe de aansluitingen bij deze ketel zijn. :wink:


http://uploadenfoto.nl/pictures/64486bb ... d6a65e.jpg

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door thecure »

dens schreef:Wij hebben een offerte voor de Remeha Calenta 40c CW5 voor 1445 minus 150 Remeha actie. Dus 1295 incl. montage en zonder verplicht onderhoudscontract. Is van Holland Warmte.
Dat is niet duur. alleen vind ik het wel jammer dat je om in aanmerking te komen voor die actie, verplicht ook een isense thermostaat moet kopen.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

thecure schreef:
dens schreef:Wij hebben een offerte voor de Remeha Calenta 40c CW5 voor 1445 minus 150 Remeha actie. Dus 1295 incl. montage en zonder verplicht onderhoudscontract. Is van Holland Warmte.
Dat is niet duur. alleen vind ik het wel jammer dat je om in aanmerking te komen voor die actie, verplicht ook een isense thermostaat moet kopen.
Sorry, maar ik lees op hun website "Gratis"!

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door dens »

stofzuigertje schreef:Ik twijfel.

De foto laat lekkage zien die elke DHZ met enige ervaring kan verhelpen maar is het wel die ring?
Als je water van boven kreeg dit via dit pijpje komt is de kans groot dat het toch elders ook zit.

Naast lekkage is ook condensvocht wat agressieve stoffen bevat mogelijk dus geen schoon CVketel water.
Verder moet je maar afwachten of er over enkele maanden nog jou voorkeur ketel leverbaar is.
Bij diverse winters is een groot deel moeilijk of niet leverbaar of maanden wachten.

Remeha is RVS ketel maar er zijn er meerder...
De Bleu Sense, van Agpo Ferroli, ik zou deze Fyra ketel nooit nemen ondanks enkele goede voordelen...
Goedkoop en geen 3 weg klep....

Ook Remeha is bekend bij monteurs die storingen lopen helaas..... vooral als ze een jaar of 7 oud zijn.

Zelf zou ik als je voor RVS gaat de iets duurdere Vailiant adviseren maar ook het goedkopere iets verouderde broertje AWB is mogelijk.
Deze 2 zijn erg goede....

Maar ook de aluminium ketels van Nefit, Intergas of andere zitten goede tussen die ook 12 tot 15 jaren mee gaan, de RVS ketels meestal iets langer mits het Vailiant of AWB op staat, en dan verdien je de kosten van iets duurdere ketel weer terug.
Bedankt voor de tips, Stofzuigertje!

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door dens »

thecure schreef:
dens schreef:Wij hebben een offerte voor de Remeha Calenta 40c CW5 voor 1445 minus 150 Remeha actie. Dus 1295 incl. montage en zonder verplicht onderhoudscontract. Is van Holland Warmte.
Dat is niet duur. alleen vind ik het wel jammer dat je om in aanmerking te komen voor die actie, verplicht ook een isense thermostaat moet kopen.

Die iSense is inderdaad inbegrepen. Als we die niet willen krijgen we 25 euro korting. Dus ik zou de iSense er toch bijnemen en die apart verkopen want wij hebben een Toon van Eneco.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Brahms »

stofzuigertje schreef:.......Ook Remeha is bekend bij monteurs die storingen lopen helaas..... vooral als ze een jaar of 7 oud zijn. Zelf zou ik als je voor RVS gaat de iets duurdere Vailiant adviseren.....
Remeha of Vailiant ? Welke zou beter zijn, ik durf het alhier niet zo op te schrijven. Is daar betrouwbaar en natrekbaar onderzoek naar gedaan waarbij honderden ketels zijn bekeken over een langere termijn.
Zijn er reparatiebedrijf welke dit soort info verzamelen en openbaar delen ?
Zijn er fabrikanten welke aangeven dat hun ketel minder is dan die van andere fabrikanten.

Als "stofzuigertje" dit soort gegevens bezit, lijkt het heel zinvol om deze alhier te delen. Daar is veel belangstelling voor.
Terzijde, onze Rehema had pas na 8 jaren haar eerste storing, niet slecht voor een ketel van rond de E 900,00.

Laatste vraag: RVS of aluminium ketel ? In een CV-ketel zit helemaal geen ketel. Wel een verbrandingskamer, maar of die van aluminium of RVS is maakt voor de degelijkheid niets uit.
Ooit wel eens een CV ketel van binnen gezien ?

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Denk je, dat je nog enige onderbouwing van "stofzuigertje" hoort?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door sjohie »

dens schreef:Onze 12 jaar oude Agpo Econpact 225c is volgens de monteur (die jaarlijks onderhoud uitvoert) toe aan vervanging. De ketel lekt op diverse punten. Enkele lekkages zijn opgelost maar een aantal lekkages durft de monteur niet aan te beginnen omdat hij bang is dat als hij de koppelingen loshaalt, het hek van de dam is en meer lekkages zal veroorzaken.

Inderdaad zie je onderaan de ketel op diverse plekken vocht en kalkafzetting.

Maar moeten wij 'm echt nu vervangen? Hij werkt nog prima, maakt geen rare geluiden en is goed onderhouden (en veilig). Of is de kans dat hij er in de winter ineens mee stopt heel groot, omdat hij lekt?

Voordeel van een nieuwe ketel: zuiniger en meer comfort ivm hogere waterdruk en sneller en meer warm water (de ketel die we op het oog hebben is de Remeha Calenta 40c CW5.

Alle tips zijn welkom!
Alstie al langzaam lekt, nu aan het begin van het serieuze stookseizoen, dan kán deze het inderdaad binnen afzienbare tijd begeven. En als dit gepaard gaat met serieuze waterschade, lijkt het me lastig uitleggen aan je verzekeraar dat je ondanks advies van de expert de ketel niét hebt vervangen..

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Lekkage is buitenkant dus moet makkelijk te verhelpen zijn en 12 jaar voor een Agpo is niet oud moet zo nog wel 10 jaar meegaan.

Ook de nieuwe ketel snap ik niet koopt dan een 40Kw ketel tegenover een 25 Kw en verwacht dan ook nog zuiniger uit te zijn.

Ik heb jaren goede ervaringen met Intergas, zeker qua prijs zijn het de beste ketels in mijn ogen en ook de zuinigste.

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door dens »

@slobberbone: we hebben ondertussen besloten om nu geen nieuwe te kopen. Maar wat bedoel je met dat je de nieuwe ketel niet snapt t.a.v. 40kw en 25kw? Ik ben niet zo op de hoogte van techniek en cvketels :-)

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

dens schreef:@slobberbone: we hebben ondertussen besloten om nu geen nieuwe te kopen. Maar wat bedoel je met dat je de nieuwe ketel niet snapt t.a.v. 40kw en 25kw? Ik ben niet zo op de hoogte van techniek en cvketels :-)

Las ik inderdaad terug, de Agpo heeft een vermogen van 25 Kw en blijkbaar is dat genoeg voor uw woning dus ik zou nooit een zwaardere nemen.

Ik heb hier een 29 Kw ketel hangen en stook met vermogen van slechts 8,5 Kw en krijg de woning vlot aangenaam warm ook bij -15. En dat is slecht 30% van stookvermogen wat deze ketel levert en lager instelbaar is hij niet dus was persoonlijk eerder voor een 22 Kw ketel gegaan die nog lager instelbaar is.

Hier wat leuke tips om goede besparingen te doen:

https://www.vandomburg.net/bespaar-ener ... afregelen/

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door dens »

Bedankt Slobberbone!

De reden waarom we deze ketel kozen is omdat we meer en sneller warm water willen en ook willen we warm water kunnen tappen op 2 punten tegelijk. Dat laatste kan met de huidige ketel niet. De huidige ketel kan ook ons extra grote bad niet snel genoeg vullen waardoor het water al deels afgekoeld is als we in bad stappen. De verwarming kan de Agpo goed aan. Wel hebben we ons huis recent uitgebouwd maar we merken weinig verschil.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door renewouters »

Brahms schreef:
Remeha of Vailiant ? Welke zou beter zijn, ik durf het alhier niet zo op te schrijven.
Van beide merken zal je mensen vinden die nooit problemen hebben gehad en mensen die wel problemen hebben gehad. Aangezien beide grote spelers zijn zullen beide goede spullen leveren. De verschillen (bij vergelijkbare prijzen) zullen minimaal zijn.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

sjohie schreef:
Alstie al langzaam lekt, nu aan het begin van het serieuze stookseizoen, dan kán deze het inderdaad binnen afzienbare tijd begeven. En als dit gepaard gaat met serieuze waterschade, lijkt het me lastig uitleggen aan je verzekeraar dat je ondanks advies van de expert de ketel niét hebt vervangen..
@ sjohie

Niet gelezen, dat een waterleiding lekt?
Daarvan gaat geen ketel stuk.

Over welke expert heb je het, die het advies zou gegeven hebben?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat het een leiding is die lekt, is een aanname, geen feit. Die expert is uiteraard de monteur.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Moneyman schreef:Dat het een leiding is die lekt, is een aanname, geen feit. Die expert is uiteraard de monteur.
Dat het een leiding is is geen aanname maar een feit.
Gewoon naar de foto van TS kijken, dan zie je het.

Voor mij is de monteur geen expert, want dit euvel kan zelf nog een handige dhz oplossen.

PS

Trouwens voor leken zoals jij, heb ik ook een foto geplaatst, hoe de aansluitingen in deze ketel gerealiseerd zijn. :wink:

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

dens schreef:Bedankt Slobberbone!

De reden waarom we deze ketel kozen is omdat we meer en sneller warm water willen en ook willen we warm water kunnen tappen op 2 punten tegelijk. Dat laatste kan met de huidige ketel niet. De huidige ketel kan ook ons extra grote bad niet snel genoeg vullen waardoor het water al deels afgekoeld is als we in bad stappen. De verwarming kan de Agpo goed aan. Wel hebben we ons huis recent uitgebouwd maar we merken weinig verschil.
Dat is deze ketel met ongeveer zelfde vermogen een aanrader: ATAG E325EC

Heeft ook enorme warmwater opbrengst.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Slobberbone schreef:
dens schreef:Bedankt Slobberbone!

De reden waarom we deze ketel kozen is omdat we meer en sneller warm water willen en ook willen we warm water kunnen tappen op 2 punten tegelijk. Dat laatste kan met de huidige ketel niet. De huidige ketel kan ook ons extra grote bad niet snel genoeg vullen waardoor het water al deels afgekoeld is als we in bad stappen. De verwarming kan de Agpo goed aan. Wel hebben we ons huis recent uitgebouwd maar we merken weinig verschil.
Dat is deze ketel met ongeveer zelfde vermogen een aanrader: ATAG E325EC

Heeft ook enorme warmwater opbrengst.
@Dens
Ik ben er overtuigd, dat de lekkende ( warm water) leiding niet alleen van de buiten vol kalk is, maar ook van binnen.
Dan is de wateropbrengst natuurlijk minder.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Brahms »

Dat deze leiding van binnen vol kalk zit valt sterk te betwijfelen. Immers daarin stroomt het water gewoon verder. Echter aan de buitenzijde droogt door de warmte van de leiding en stilstaan van het lekwater, dit op. En dan blijft de evt. kalk zichtbaar achter, wat hier het geval is.
De kans is zeer groot, dat de leiding zelf compleet schoon is van binnen.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Misschien maakt TS nog een foto, als de loodgieter de buis heeft doorgezaagd.

Er zijn bedrijven, die de warmwaterleidingen doorspoelen en waarom, omdat het binnenste diameter van de buis door de kalk kleiner geworden is.
Als buiten an de buis kalk zit, dan is ook binnen de kalkafzetting.

Gesloten