LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensduur mechanische ventilatie

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
zantenr
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2016 12:00

Levensduur mechanische ventilatie

Ongelezen bericht door zantenr »

Onze mechanische ventilatie (MV) gaat steeds meer brommen. De MV is 6 jaar geleden geplaatst in een nieuw appartement. De MV heeft elk jaar een onderhoudsbeurt tezamen met de CV. De verkoper (ABB) beroept zich op de garantietermijn van 2 jaar en 3 maanden. Ik ben het hier niet mee eens, daar de levensduur van een MV minimaal 15 jaar is.
Welke akties kan ik doen? Iemand een idee?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Levensduur mechanische ventilatie

Ongelezen bericht door Brahms »

De leverancier in gebreke stellen. Immers het geleverde heeft een veel kortere levensduur dan verwacht.
Lagers ventilator motor lijken versleten. Overigens zullen dat de kosten niet zijn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Levensduur mechanische ventilatie

Ongelezen bericht door tenormin »

zantenr schreef:Onze mechanische ventilatie (MV) gaat steeds meer brommen. De MV is 6 jaar geleden geplaatst in een nieuw appartement. De MV heeft elk jaar een onderhoudsbeurt tezamen met de CV. De verkoper (ABB) beroept zich op de garantietermijn van 2 jaar en 3 maanden. Ik ben het hier niet mee eens, daar de levensduur van een MV minimaal 15 jaar is.
Welke akties kan ik doen? Iemand een idee?
De verkoper verschuilt zich achter een fout idee van 2 jaar en 3 maanden. Waar hij dit vandaan haalt, duim? geen idee. U hebt volkomen gelijk dat dit minimaal 15 jaar moet zijn. Dus inderdaad terug naar de verkoper, desnoods met print out van (een van de vele) informaties.
http://kenniscentrum.bespaarinstallateu ... -dat-zelf/

riddert
Berichten: 2126
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Levensduur mechanische ventilatie

Ongelezen bericht door riddert »

Een te verwachten levensduur van 15 jaar wil toch niet zeggen dat er geen reparaties aan de installatie hoeven te zijn? Slijtagedelen als lagers e.d. lijkt me gewoon onderhoud.
Maar als onderhoud alleen schoonmaken betekent dan hoor ik dat graag.

zantenr
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2016 12:00

Re: Levensduur mechanische ventilatie

Ongelezen bericht door zantenr »

Dank voor alle reacties. Ik heb de leverancier in gebreke gesteld en wacht zijn/haar reactie af.

Moneyman
Berichten: 29990
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Levensduur mechanische ventilatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

riddert schreef:Een te verwachten levensduur van 15 jaar wil toch niet zeggen dat er geen reparaties aan de installatie hoeven te zijn? Slijtagedelen als lagers e.d. lijkt me gewoon onderhoud.
Maar als onderhoud alleen schoonmaken betekent dan hoor ik dat graag.
Terecht punt. Nonconformiteit gaat op als er een gebrek is aan het product. Maar als er alleen sprake is van vervanging van een slijtageonderdeel, is er niets aan de hand.

Vergelijk het met een auto: die moet ook gewoon z'n beurten hebben, om de zoveel tijd nieuwe olie, een nieuwe distributieriem, nieuwe banden, noem maar op. Dat is niet bepaald een nonconformiteit - tenzij de slijtage sneller optreedt dan je zou mogen verwachten.

Raadpleeg de bijbehorende handleiding eens op dit punt en begin met overleg in plaats van een ingebrekestelling.

stofzuigertje

Re: Levensduur mechanische ventilatie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Welk merk?

Er zijn doe het zelf setjes met maar 2 jaren garantie maar ook enkele die 5, 10 of zelfs 20 jaren garantie bieden maar iets duurder.
Dus welk merk zit er nu en type?

Gesloten