LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door gezondheid »

Raar he, dat o.a. in Nederland kanker zoveel voorkomt. De site vermeld het dat zou liggen aan de ouderdom. Toch verlies ik allemaal famillie van mij aan kanker. Natuurlijk alle beetje gif in het lichaam is toegestaan. En alle beetjes gif helpen.

Dan vraagt een EU lid zich af hoe dat kan met kanker:

http://www.rtvoost.nl/cookieWet.htm?r=h ... d%3D237253
Bijlagen
144s00.png
(8.92 KiB) 873 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door gemist »

gezondheid schreef:Raar he, dat o.a. in Nederland kanker zoveel voorkomt. De site vermeld het dat zou liggen aan de ouderdom. Toch verlies ik allemaal famillie van mij aan kanker. Natuurlijk alle beetje gif in het lichaam is toegestaan. En alle beetjes gif helpen.

Dan vraagt een EU lid zich af hoe dat kan met kanker:

http://www.rtvoost.nl/cookieWet.htm?r=h ... d%3D237253
en in welke relatie verhoudt dit enorm opwindende en aardverschuivende nieuws zich met een " houtgestookte hottub" van de buren?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door gezondheid »

Diegene wil weten of houtstoken gezond is.

Stook nooit geïmpregneerd of geverfd hout, daarbij komen zeer schadelijke stoffen vrij.
Staat op https://www.milieucentraal.nl/in-en-om- ... n-de-tuin/

Miieu Centraal wil niet toelichten om welke schadelijke stoffen dat gaan. Op de site van de overheid vind je deze informatie niet welke stoffen vrijkomen. De GGD geeft eveneens geen antwoord hierop.

ik gaf toen daarbij dat iedereen moet stoken volgens de toolkit van het RIVM. Maar dat moeten mocht ik niet zeggen. Dus kennelijk vind je het prima dat mensen stoken op behandeld hout. Plasticgestookte hottub ook dan maar?

farizeeërs had je vroeger die overal om de hoek kwamen om de regels streng te handhaven. Het gaat hier om de gezondheid. Tot nu toe ben ik de enige die met artikelen komt. Misschien zou je eens kunnen googlen op houtrook.

Maar goed, misschien weten we het pas over 50 jaar of het wel of niet gezond is geweest. En als mensen medische klachten krijgen dan noem je dat subjectief.... Goed stoken is een kunst.


Houd het fijn voor de buren

Jouw buren zijn misschien minder blij met je houtvuur of barbecue. Sommige mensen vinden rook gewoon onprettig, anderen hebben gevoelige luchtwegen, astma of andere longziekten. Zij kunnen veel last hebben van jouw tuinplezier.

Veel last staat daar. Maar sommige mensen hebben weinig inlevingsvermogen en voelen de overlast niet aan. Behalve als ze zelf er hinder van hebben. Of ze hebben er hinder van en nemen dan extra pufjes. Hier was laatst ook een gigantische stank. De mensen rondom de houtgestook waren flink aan het hoesten. Kennelijk hebben ze niet door dat het door de rook komt.


Aanspreken van de buren op rookhinder:
Bijlagen
pollrookoverlast3.jpg
(49.36 KiB) 869 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dit leidt niet tot concructieve oplossingen. Wellicht kan er een roetfilter in de houtgestookte kachel? Mee denken en elkaar helpen om het probleem op te lossen. De ander niet veroordelen tot een zeur. Want wie ben jij om een ander te veroordelen tot een zeur? Arseen is een zeer giftige stof en dat zou je serieus moeten nemen.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door gemist »

Je dient eerst antwoord te geven. Dat is je inderdaad nog niet eerder gelukt. Je gaat dus door, trekt je niets aan van anderen want we leven in een vrij land. In datzelfde land wonen "houtgestookte hottub" gebruikers met exact dezelfde instelling.
En uw antwoord op mijn vraag luidt?

Mucha

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door gezondheid »

New Mikey,

U bent meestal op de hand van het RIVM?

http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ne&ns_nc=1

Onderzoek met vrijwilligers die enkele
uren werden blootgesteld aan houtrook toont aan dat dit kan leiden tot
gezondheidsschade en toxicologisch onderzoek laat zien dat fijn stof van
houtrook even schadelijk of soms schadelijker is dan fijn stof van andere
bronnen.

Staat daar o.a. in. Voor mensen die interesse hebben kunnen dit rapport lezen van het RIVM. En je hebt natuurlijk mensen die dit niet willen weten.

Dan dit:

(Danielsen et al., 2009; Danielsen et al., 2011). Dit
zou volgens de auteurs kunnen betekenen dat houtrook schadelijker is dan fijn
stof afkomstig van motoremissies als het gaat om de ontwikkeling van
longkanker.
Bijlagen
2016-05-02 Freeke - ONDERZOEK OP VERBOD OP VUURKORVEN EN OPENHAARDEN - verzoek om inlichtingen.pdf
(1.06 MiB) 24 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:New Mikey,
U bent meestal op de hand van het RIVM?
Soms. In dit geval staat er heel duidelijk in de conclusie van het door u aangehaalde stuk "Verschillende buitenlandse epidemiologische en toxicologische studies naar de gezondheidseffecten van houtrook geven geen eenduidig beeld. Enkele studies vonden een verband tussen houtkachelgebruik en gezondheidseffecten op de luchtwegen, terwijl andere studies dit verband niet konden aantonen."

Lijkt me een prima conclusie, dezelfde die zou kunnen volgen op een onderzoek naar de negatieve impact van het gebruik van water. Het zegt niet zo heel veel. In ieder geval géén enkele reden om niet af en toe de open haard aan te steken of een lekkere ribeye op de BBQ te leggen. Ook niet om zo'n leuk houtkook apparaatje te gebruiken waar u zo fijntjes de link van verschafte. Leuk ding trouwens dus dank voor de link!

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door gezondheid »

We hebben het RIVM gevraagd over Chroom-6 in houtrook. Contact gehad met een onderzoeker naar geïmpregneerd hout. Die geeft aan dat in deze brief een aantal fouten zitten.

Hierbij schrijven van het RIVM:


Houtrook bestaat uit een mengsel van zeer veel verschillende stoffen. Het gaat naast CO2 en water om een complexe mix van gassen en deeltjes, zoals:  fijn stof (waaronder ultrafijn stof);
 anorganische gassen (onder andere koolmonoxide, stikstofoxiden);
 vluchtige organische stoffen (onder andere benzeen, styreen,1,3-butadieen, n-hexaan);
 polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s, waaronder benzo(a)pyreen);
 aldehyden, fenolen en quinonen (zoals respectievelijk formaldehyde, cresol en hydroquinone);
 organische zuren (onder andere azijnzuur).
Dit is slechts een greep uit de verscheidenheid aan stoffen die vrij kunnen komen bij houtverbranding. Een meer uitgebreide lijst is te vinden in de literatuurstudie van Naeher (Naeher et al., 2007).

Uiteraard geldt dat wanneer hout is behandeld met een impregneermiddel waar chroom-6 aan is toegevoegd er ook kans is dat dit bij verbranding vrij zal komen. Echter, tijdens de impregneerbehandeling wordt het chroom-6 vanwege arseenzuur omgezet tot chroom-3 en wordt er chroomarsenaat gevormd. Zowel arseenzuur als chroom-6 zijn niet meer toegestaan in Europa.

Het is voor ons nu niet mogelijk om meer uitgebreide informatie te geven. Wij raden u aan om eventueel uw lokale of regionale GGD te raadplegen

Ook hebben we de GGD gevraagd naar een antwoord maar die verwijst ons door naar het RIVM.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door gemist »

Volledig offtopic en nog steeds geef je geen antwoorden op serieuze on-topic vragen.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dat is jou mening. Ik gaf aan tot een constructieve discussie te komen. Op dit forum wordt weinig gedacht aan oplossingen. Serieuze antwoorden? Is het schrijven van het RIVM in jou optiek niet serieus genoeg? En als je buren stoken op behandeld hout en jij hebt daar kanker door gekregen is dat lastig te bewijzen. Het is verboden om te stoken op afval hout. In een rechtszaak bij Slochteren waren er foto's genomen van bielzen die dienden voor brandhout. Maar een foto die gemaakt is door de gedupeerde geld niet bij de rechters. Een ambtenaar zou zou die foto moeten maken. Sommige mensen vinden het geen probleem om hun omgeving te vergiftigen en de wet beschermd ze. Ik laat het hierbij. Het CDA in Almere heb ik informatie gegeven over de schadelijkheid van houtrook.

omroepflevoland.nl/nieuws/138570/almere-cda-optreden-tegen-overlast-houtrook

Binnenkort komt er mogelijk nieuwsbericht vanuit Brabant voor een verbod op houtrook. Dat hoeft van mij niet direct, maar als ik de berichten hier lees wel omdat er op een nonchalante houding met de gezondheid omgegaan wordt, zie reacties van de mensen. Dat zegt genoeg. Een stookpolitie zou goed zijn. Nieuwe banen en flinke boete's kan zich dat laten terug verdienen plus minder kankergevallen. Het gaat mij echt aan het hart dat hier gespeeld worden met mensen levens.

Mucha

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Julie4444 »

gezondheid schreef:Een stookpolitie zou goed zijn. Nieuwe banen en flinke boete's kan zich dat laten terug verdienen plus minder kankergevallen. Het gaat mij echt aan het hart dat hier gespeeld worden met mensen levens.
Alsof er niets beters te doen is voor de politie. Waarom wil jij alles laten verbieden en betutteling overal? Laat mensen ook eigen verantwoordelijkheid tonen.

..En anders bel je toch gewoon 112 wanneer je buren het doen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door moederslink »

Julie4444 schreef: En anders bel je toch gewoon 112 wanneer je buren het doen?
Julie , ligt eraan... wat je onder het verstaat, anders krijgt de meldkamer het wel heel erg druk.... :oops: :lol:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dat is geluidsoverlast he? ;)

Mucha

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door tree3 »

Je moet ook rekening houden met mensen die niet zoveel geld hebben. Zij sprokkelen afval hout bij elkaar om te stoken. Hier is een bedrijf dat het afval hout buiten de hekken leggen zodat mensen het kunnen afhalen. Bedrijven zijn blij, want anders moeten ze ervoor betalen. Als ik stook op geimpregneerd hout stinkt het wel, maar de buren moeten ook wat tollerant zijn. Het is betuttelend dat hierop controle komt. In rechtszaak was ik niet verplicht het roet af te geven omdat te laten onderzoeken. Gelukkig zijn de rechters op de hand van de stoker, het bewijs zit in het roet. Gelukkig blijft dat buiten beeld. Ik ben het Mucha eens geen stookpolitie. Wij bepalen zelf wel wat goed is. Doe wat je maar wilt, Aleister Crowley was je nig vergeten en George natuurlijk.

Als het stoken op afval hout zo gevaarlijk was, dan was er wel wat gedaan lijkt mij. Auto' stoten ook giftige stoffen uit..

Mucha je bent razendsnel met antwoorden.
Laatst gewijzigd door tree3 op 20 aug 2016 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door tree3 »

Trouwens het is een gotspe door te zeggen dat je zaken met je buren moet oplossen zonder dat er achterliggende regels zijn? Want je gaat toch ook niet zeggen dat iemand door rood licht rijdt en je auto heeft beschadigd en dat je dan zegt geen regels lost u het op met de automobilist?

Ik ben benieuwd hoe het met de topic starter gaat? En als het koud wordt buiten, dan gaan we buiten zitten om daar de terrashaard aan te steken zodat we het buiten ook nog wat warmpjes bijzitten...Wat vinden jullie dat mensen stoken op nat hout? Is dat goed of juist niet?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door moederslink »

tree3 schreef:Trouwens het is een gotspe door te zeggen dat je zaken met je buren moet oplossen zonder dat er achterliggende regels zijn ?
1 v.d achterliggende regels zou kunnen zijn : de gewone en normale fatsoensregels als je als buur last hebt van je buren :roll:

Mucha

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Gesloten