LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slotenmakers dag en nacht

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
saabu289
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2016 13:53

Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door saabu289 »

OP 9 oktober jl. het was een zondag had ik mezelf buitengesloten. Ik kwam er pas achter toen ik thuis kwam omstreeks 13.00 uur. Ik heb toen eerst mijn zoon gebelt en hem verteld wat mij was overkomen maar hij was op dat ogenblik niet thuis en kon verder niets voor mij doen. Daarna ben ik op internet gaan kijken en vond ik een 0800 nummer van Slotenmakers dag en nacht. DIt nummer heb ik toen gebeld en een telefoniste noteerde mijn nummer en zei dat ik binnen een uur terug gebeld zou worden. Dat gebeurde dus niet en intussentijd had ik ontdekt dat mijn sleutel aan de muur hing aan de sleutelkastje. Ik heb toen diverse malen geprobeerd om met een geimproviseerde hengel de sleutel te bemachtigen dit mislukte en uiteindelijk viel het sleutelkastje en al op de grond. Uiteindelijk heb ik 4 uren gewacht alvorens de man van Slotenmakers dag en nacht kwam. Hij bekeek het slot en vroeg mij of ik het slot ook op het nachtslot had gedraaid. Dat was inderdaad het geval. Hij zei dat het hier om een 3-puntsslot ging en dat dat dus extra kostte. Ik zei toen maar je hoeft toch alleen het slot zelf te openen en toen zei hij ja, maar het betreft hier een 3 puntsslot. Uiteindelijk ben ik toch akkoord gegaan.Ik heb totaal 599.02 euro betaald voor circa 20 minuten werk. (nclusief 129.95 euro voor een nieuw slot. Volgens de slotenmaker kon ik dit claimen bij mijn opstalverzekering , maar bij navraag bleek dit dus niet te kloppen. Al bij al dit was een hele dure grap. Mijn vraag is: Kan dit zomaar, mogen slotenmakers zoveel geld vragen voor het openen van deuren?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door berndv »

saabu289 schreef:Mijn vraag is: Kan dit zomaar, mogen slotenmakers zoveel geld vragen voor het openen van deuren?
ja. ze mogen het vragen. we leven nog steeds in een vrij land. Zij mogen het vragen, het is vervolgens aan u om wel of niet akkoord te gaan met de prijs.

Voor deze prijs zou ik trouwens misschien nog eerder een raampje intikken. De prijs is inderdaad relatief hoog. Als ik de kosten voor het nieuwe slot er af haal, blijft er toch nog een bedrag van ruim 450 euro over, wat ik wel schandalig hoog vind voor 20 minuten werk, zelfs voor een zondag en zelfs als ik rekening houd met voorrijkosten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door sjohie »

saabu289 schreef:OP 9 oktober jl. het was een zondag had ik mezelf buitengesloten. Ik kwam er pas achter toen ik thuis kwam omstreeks 13.00 uur. Ik heb toen eerst mijn zoon gebelt en hem verteld wat mij was overkomen maar hij was op dat ogenblik niet thuis en kon verder niets voor mij doen. Daarna ben ik op internet gaan kijken en vond ik een 0800 nummer van Slotenmakers dag en nacht. DIt nummer heb ik toen gebeld en een telefoniste noteerde mijn nummer en zei dat ik binnen een uur terug gebeld zou worden. Dat gebeurde dus niet en intussentijd had ik ontdekt dat mijn sleutel aan de muur hing aan de sleutelkastje. Ik heb toen diverse malen geprobeerd om met een geimproviseerde hengel de sleutel te bemachtigen dit mislukte en uiteindelijk viel het sleutelkastje en al op de grond. Uiteindelijk heb ik 4 uren gewacht alvorens de man van Slotenmakers dag en nacht kwam. Hij bekeek het slot en vroeg mij of ik het slot ook op het nachtslot had gedraaid. Dat was inderdaad het geval. Hij zei dat het hier om een 3-puntsslot ging en dat dat dus extra kostte. Ik zei toen maar je hoeft toch alleen het slot zelf te openen en toen zei hij ja, maar het betreft hier een 3 puntsslot. Uiteindelijk ben ik toch akkoord gegaan.Ik heb totaal 599.02 euro betaald voor circa 20 minuten werk. (nclusief 129.95 euro voor een nieuw slot. Volgens de slotenmaker kon ik dit claimen bij mijn opstalverzekering , maar bij navraag bleek dit dus niet te kloppen. Al bij al dit was een hele dure grap. Mijn vraag is: Kan dit zomaar, mogen slotenmakers zoveel geld vragen voor het openen van deuren?
Werken op zondag is in de meeste CAO's 200% of 150% salaristoeslag, het kost tijd om bij je te komen, die bus rijdt niet voor niks, dat 0800 nummer moet bemenst zijn op niet al te fijne werktijden. (mijn zwager, service manager bij een installatiebedrijf heeft veel moeite om de 24h diensten bemenst te krijgen)

Al met al is het veel geld, zeker, maar het hele service-apparaat wat er voor zorgt dat die man bij je komt op zondag kost ook het nodige. En als je niet vraagt om een prijsindicatie, dan is het slikken aan het eind.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door BL2 »

Euro 599,02 hoe verzinnen ze het. Vooral dat bedrag achter de komma (......), terwijl je flink wordt afgezet.
Maar daar kies je zelf voor door geen prijs op te vragen en akkoord te gaan met de werkzaamheden.

Anderzijds ben zelf ook flink genept, werk me hele leven al op zondag, krijg zo'n 20 procent meer dan op een doordeweekse dag. Maar ben dan ook geen eenvoudige slotenmaker met tandartstarieven !
Laatst gewijzigd door BL2 op 26 okt 2016 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door michieldejong »

Deze bedrijven geven over het algemeen geen prijsopgave over de telefoon. Ze noemen alleen de voorrijdkosten maar niet de absurde bedragen voor de werkzaamheden zelf. Die krijg je pas als je al een uur of zo op ze hebt staan wachten en je niet snel geneigd ben maar een ander te laten komen.

Zie ook de aflevering van RamBam over slotenmakers:
https://www.youtube.com/watch?v=kXqMfmbYVmg

Ook een interessant weetje is dat de bij google gesponsorde resultaten als je zoekt op "slotenmaker" tot de duurste behoren. Een slotenmaker betaalt zo vele tientallen euro's per keer dat je op zo'n linkje klikt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door crazyme »

De slotenmaker kan niet zomaar vragen wat hij wil wanneer er niets is afgesproken. In theorie zou hij ook 100.000 euro kunnen vragen. Als zijn tarief bijzonder veel hoger is dan gangbaar kunt u het aanvechten.
Echter, u heeft al betaald en u bent daarom accoord gegaan met de prijs.

Niets meer aan te doen dus.

Daarbij heeft sjohie heel goed uitgelegd dat niet alleen de netto werktijd bepalend is voor de prijs.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door k2p »

Ik zou een gezinslid laten bellen (en opnemen) om met een fictief soortgelijk verhaal een prijsindicatie op te vragen. Als de rekening dan maar 250 euro is, zou ik echt wel in de pen klimmen. Dit lijkt misbruik maken van het feit dat je niet vooraf vroeg wat de prijs is. In de volksmond gewoon oplichting.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door kokka »

wat ik me afvraag, hoe kan je jezelf buitensluiten en dan toch de deur op het nachtslot draaien?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door Frantic2 »

kokka schreef:wat ik me afvraag, hoe kan je jezelf buitensluiten en dan toch de deur op het nachtslot draaien?
Dan ben ik niet de enige....

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vind het wel een hele hoop geld ja. Hier in de flat is het verschillende keren gebeurt dat iemand er niet in kon. Dan kreeg die persoon van mij een hamer, als hij boven woont regelen we een ladder bij een buurman verderop, en verder mag hij zijn gang gaan. De ruit valt gewoon onder de glasverzekering.

Wat dat nachtslot betreft, ben je soms onderweg je sleutel verloren? Dat kan natuurlijk ook.

Wat je sleutelkastje betreft: dat zou ik toch elders hangen, als meneer De Boef langs komt tikt die namelijk wél het ruitje in, pakt de sleutel en draait de deur zonder problemen open.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door k2p »

witte angora schreef:De ruit valt gewoon onder de glasverzekering.
Dat hangt van jouw definitie van 'gewoon' af. Het moedwillig inslaan van een ruit en dan declareren bij een verzekering vind ik ongewoon.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door BL2 »

k2p schreef:Dat hangt van jouw definitie van 'gewoon' af. Het moedwillig inslaan van een ruit en dan declareren bij een verzekering vind ik ongewoon.
Dat heet oplichting. Maar brengt me op een idee, we ergeren ons al langere tijd aan vele krassen op een ruit, we weten nu de oplossing voor een nieuwe..........

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door witte angora »

Tenzij je aangeeft wat er gebeurd is, dan is het geen oplichting. Het valt hier kennelijk onder de voorwaarden waaronder er uitgekeerd wordt. Je moet dit natuurlijk ook niet iedere week of iedere maand bij de hand hebben, dan houdt het al snel op. Maar als het echt incidenteel is, is het tot nu toe geen probleem.

En nee, krassen op een ruit vallen er niet onder.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Ik zou een reserve sleutel ergens af geven (buren) of verstoppen indien mogelijk.

Lucyl
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2014 17:11

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door Lucyl »

Dit zijn oplichters praktijken en al verschillende malen bij kassa en radar op tv geweest, en voor gewaarschuwd,ze werken via iemand uit het buitenland,ik zou voortaan een slotenmaker uit de woonplaats laten komen die te vertrouwen is en die prijs ligt tussen € 60,00 en € 90,00,

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door berndv »

Lucyl schreef:Dit zijn oplichters praktijken
het bedrag is veel te hoog, maar wat is hier oplichting aan?

handsfree
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2006 14:27

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door handsfree »

Vertrouw een of meer mensen een sleutel toe, stop op enige afstand van je huis op een plek die jij alleen kent een sleutel (oppervlakkig) in de grond (in een droog, luchtdicht iets, want aan een roestige sleutel heb je mogelijk niks), sluit een dakraam (of zoiets) dat alleen met een grote ladder bereikbaar is, maar vergrendel het niet, regel zo'n ladder en vraag desnoods, als je het zelf niet kunt, een lenig (en onbevreesd) iemand die je kent om via dat (dak)raam "in te breken". Opties genoeg om je zo'n bedrag te besparen.

rocker
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 jul 2016 12:53

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door rocker »

Allereerst is het heel vervelend als dit je overkomt. Lichte paniek en dan pakken we de Gouden Gids of Internet en zoeken naar een bedrijf dat ons kan helpen. Over het algemeen staan de wat "minder" nette bedrijven bovenaan omdat zij die plek kopen. Dat moet terugverdiend worden en dit is de wijze hoe zij dat doen.
Illegaal? Nee. U dient van tevoren te vragen wat zij voor deze diensten rekenen. Doet u dit niet dan kunt u achteraf geconfronteerd worden met een factuur die "hoog" uitvalt. Dit is niet alleen bij slotenmakers, maar bij heel veel klussendiensten. (Schoorsteenvegers, dakdekkers, klusjesmannen). Hier zijn heel veel bedrijven die hun werk op een eerlijke en nette manier uitvoeren en helaas ook die het minder netjes doen.
Dus informeer vooraf welke kosten het bedrijf bij u in rekening brengt en vraag vooral ook naar voorrijkosten en additionele kosten (Toeslagen). Zij dienen u dit dan te vertellen en dan kunt u een beslissing nemen.
Als u zoiets overkomt, probeer als eerste een bedrijf uit uw omgeving in te schakelen. Deze hebben een regiofunctie en zullen dit soort kunsten niet zo gauw bij u uithalen. Dit gebeurt vooral bij de bedrijven die "landelijk" opereren. Hier zit veelal een bureau achter welke door het land heen een netwerk van bedrijven heeft. Die bedrijven dienen een flinke vergoeding te betalen aan dit bureau om voor hun te mogen werken en veelal dienen zij ook nog een 15 of 20 % van het factuurbedrag aan hun te betalen. De bedrijven die deze werkzaamheden mogen uitvoeren willen die kosten ook weer terug en daar bent u als klant de dupe van. U mag deze allemaal betalen en dat zorgt voor deze hoge bedragen.
De tweede in de rij zijn de bedrijven die hier moedwillig misbruik van maken. Zij weten dat u in een "nood" situatie zit, zullen u zo weinig mogelijk informatie vooraf geven en achteraf zullen ze u een gepeperde rekening overhandigen en u dient die te voldoen.
Het kan lonen om achteraf bij een landelijke keten een klacht in te dienen over het bedrag als dit buitensporig is, maar verwacht hier niet teveel van.

Belangrijkste is dat u zelf voor deze optie heeft gekozen en om die reden verantwoordelijk bent.

Succes.

Lucyl
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2014 17:11

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door Lucyl »

Berndv als je bij google avro tros en radar opgelicht kijkt naar malafiede slotenmakkers zie je verschillende reactie's en een uitzending met filmpje van radar hier over van 16-9-2014 ook vele reactie's staan hier.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slotenmakers dag en nacht

Ongelezen bericht door berndv »

Lucyl schreef:Berndv als je bij google avro tros en radar opgelicht kijkt naar malafiede slotenmakkers zie je verschillende reactie's en een uitzending met filmpje van radar hier over van 16-9-2014 ook vele reactie's staan hier.
dat snap ik, het zijn woekerprijzen en zoals ik al zei slaat het nergens op. Maar het feit dat er steen en been geklaagd wordt door mensen die de bovenste hit in google aanklikken, geen prijs afspreken of vragen en vervolgens een hoge rekening krijgen, is nog geen oplichting. Dus vadnaar mijn vraag, waar is de oplichting?

Gesloten