LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verborgen gebrek in verwarming.

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door madfred »

Mijn dochter en haar vriend hebben een ander huis gekocht. Ze wonen ze er nu een maand of zo en nu blijkt dat de radiator in de badkamer niet warm wordt. De enige manier om deze warm te krijgen is door een aantal radiatoren in huis dicht te zetten. Dan wordt de radiator wel warm. Nu was deze radiator al tamelijk geoxideerd dus het lijkt erop alsof dit al langer speelt. Ze hebben contact gehad met de makelaar en de vorige bewoners. De bewoners zeggen in eerste instantie dat je inderdaad eerst een paar radiatoren moet dichtdraaien en dat daarna alles gewoon werkt. Dat klopt maar het werkt dan maar een paar uurtjes en dan wordt de radiator weer koud en blijft koud.
Weer contact gehad met de makelaar en nu komt de stelling dat er door mijn dochter en haar vriend aanpassingen zijn gedaan en dat dat de reden is voor het probleem. De enige "aanpassing" die is gedaan is één radiator aangesloten. Deze radiator in een slaapkamer stond wel op zijn plek maar was niet aangesloten, dit was niet te zien omdat er gordijnen hingen voor de plek waar de aansluitingen moesten zitten. De benodigde leidingen lagen boven op zolder, dus er is niets "aangepast". Daarbij hebben we deze radiator helemaal dicht staan. De radiator is (en was) afgetakt van een andere radiator in een aangrenzende slaapkamer. Zelfs de gaten in de muur waar de leidingen doorheen liepen zaten er nog. Nadat de radiator opnieuw was aangesloten is het hele systeem natuurlijk weer ontlucht. Nadat we de opmerking kregen dat er eerst radiatoren moesten worden dichtgezet hebben we dat gedaan en vervolgens het systeem weer ontlucht.
De radiator in de badkamer is de laatste radiator in het systeem. De leidingen komen van weer een andere slaapkamer, gaan naar de zolder (waar geen radiator zit), en vervolgens weer omlaag naar de (design) radiator in de badkamer. Deze radiator heeft de aansluitingen aan de bovenkant.
De ATAG verwarming ketel hangt beneden, de totale opvoerhoogte (tot de zolder) is ongeveer 5,5 meter.
Het lijkt erop alsof de pomp niet voldoende capaciteit heeft om deze radiator te voorzien van warm water.
Mijn dochter en schoonzoon gaan in ieder geval hun rechtsbijstand verzekering inschakelen, maar ik vraag me af of er hier iemand is die weet wat hun rechten zijn of een technische oplossing weet voor dit probleem.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door beusen »

De radiator in de badkamer is de laatste radiator in het systeem. De leidingen komen van weer een andere slaapkamer, gaan naar de zolder (waar geen radiator zit), en vervolgens weer omlaag naar de (design) radiator in de badkamer. Deze radiator heeft de aansluitingen aan de bovenkant.

Hier zit de fout!
Jullie moeten boven op zolder zowel in de aanvoer als in het retour automatische ontluchters inbouwen, dan is het verholpen.
Boven op zolder hebben jullie een luchtbel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door kweenie »

Ook kan het zijn dat je de radiatoren nog waterzijde moet inregelen. Simpel gezegd stroomt er dan minder water door de radiatoren en blijft er dus meer warm water over voor de andere radiatoren. En dan kunnen wel alle radiatoren gelijk warm worden.

Wat ook nog kan meespelen is dat als de radiatoren beneden (te) ver open staan, de woonkamer al snel warm genoeg wordt en de kamerthermostaat er voor zorgt dat de ketel alweer afslaat voordat de andere kamers voldoende zijn opgewarmd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door kokka »

madfred schreef: De ATAG verwarming ketel hangt beneden, de totale opvoerhoogte (tot de zolder) is ongeveer 5,5 meter.
Het lijkt erop alsof de pomp niet voldoende capaciteit heeft om deze radiator te voorzien van warm water.
de totale te overbruggen hoogte is nul. het water komt namelijk aan de andere kant van de radiator gewoon weer naar beneden.
Laatst gewijzigd door kokka op 08 dec 2016 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

madfred schreef:Mijn dochter en schoonzoon gaan in ieder geval hun rechtsbijstand verzekering inschakelen, maar ik vraag me af of er hier iemand is die weet wat hun rechten zijn of een technische oplossing weet voor dit probleem.
Dit lijkt me overdreven. Je hebt een huis gekocht en bent nu zelf verantwoordelijk voor de verwarmingsinstallatie.

Alleen als er fundamenteel iets mis is met de installatie kun je dit idd claimen bij de verkopende partij.
Een mogelijk luchtbel of ontbreken van een automatische ontluchting is echter een kleinigheid wat je zelf zal moeten oplossen.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door witte angora »

Met die rechtsbijstandsverzekering zou ik nog even wachten.

De tip van beusen is een goede: probeer eerst maar eens de boel te ontluchten. Dikke kans dat daar het probleem zit. Maar het zou ook kunnen dat het water in de leiding al koud is voor het bij de badkamer komt. Je vertelt immers dat die over een zolder heen gaat waar geen verwarming is. Zijn de leidingen daar wel geïsoleerd? Plus dat er eerst met datzelfde water ook nog een slaapkamer moet worden verwarmd.

Dan heb ik een andere vraag: is er wel een bouwkundig onderzoek gedaan? Je vermeldt dat jullie niet zagen dat één radiator niet was aangesloten omdat de gordijnen ervoor hingen. Sorry, maar dit komt wel een beetje vreemd over.

Daarbij vertel je dat de radiator in kwestie al geoxideerd is; dan praten we dus niet over een nieuwe.

Een verkoper hoort melding te maken van ernstige gebreken waarvan hij kennis heeft; maar een koper heeft ook een onderzoeksplicht. Daarbij zou het zomaar kunnen dat er met de prijsbepaling al rekening is gehouden met een (bijna) afgeschreven verwarmingsinstallatie.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door madfred »

Leo The Emperor schreef:
madfred schreef:Mijn dochter en schoonzoon gaan in ieder geval hun rechtsbijstand verzekering inschakelen, maar ik vraag me af of er hier iemand is die weet wat hun rechten zijn of een technische oplossing weet voor dit probleem.
Dit lijkt me overdreven. Je hebt een huis gekocht en bent nu zelf verantwoordelijk voor de verwarmingsinstallatie.

Alleen als er fundamenteel iets mis is met de installatie kun je dit idd claimen bij de verkopende partij.
Een mogelijk luchtbel of ontbreken van een automatische ontluchting is echter een kleinigheid wat je zelf zal moeten oplossen.
Het is heen kwestie van een luchtbel, zoals ik schreef is de hele installatie al meerdere keren ontlucht.
Verder is een verborgen gebrek volgens jouw redenering altijd risico koper, beetje eigenaardig.
De verkopers hebben al aangegeven dat dit probleem "wel eens" voor is gekomen.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door madfred »

witte angora schreef:Met die rechtsbijstandsverzekering zou ik nog even wachten.

De tip van beusen is een goede: probeer eerst maar eens de boel te ontluchten. Dikke kans dat daar het probleem zit. Maar het zou ook kunnen dat het water in de leiding al koud is voor het bij de badkamer komt. Je vertelt immers dat die over een zolder heen gaat waar geen verwarming is. Zijn de leidingen daar wel geïsoleerd? Plus dat er eerst met datzelfde water ook nog een slaapkamer moet worden verwarmd.

Dan heb ik een andere vraag: is er wel een bouwkundig onderzoek gedaan? Je vermeldt dat jullie niet zagen dat één radiator niet was aangesloten omdat de gordijnen ervoor hingen. Sorry, maar dit komt wel een beetje vreemd over.

Daarbij vertel je dat de radiator in kwestie al geoxideerd is; dan praten we dus niet over een nieuwe.

Een verkoper hoort melding te maken van ernstige gebreken waarvan hij kennis heeft; maar een koper heeft ook een onderzoeksplicht. Daarbij zou het zomaar kunnen dat er met de prijsbepaling al rekening is gehouden met een (bijna) afgeschreven verwarmingsinstallatie.
Wat betreft het ontluchten, dat is al meerder keren uitgevoerd zonder resultaat. Verder gaat de leiding maar een meter of twee over de zolder dus daar koelt het water wel iets af maar niet dusdanig dat er helemaal geen warmte overblijft. De kamer waar de leidingen vandaan komen wordt niet verwarmd.

De radiator is inderdaad geoxideerd, maar de ketel (en deze radiator) is pas vier jaar oud. De radiator blijft vochtig omdat de verwarming niet werkt en daardoor is deze geoxideerd.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door witte angora »

Grappig dat je niet op de onderzoeksplicht in gaat. Maakt niet uit.

Je kunt uiteraard de rechtsbijstand inschakelen, je ziet vanzelf wel wat er uit de bus komt rollen. Ik steek hier geen energie meer in.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

madfred schreef:Wat betreft het ontluchten, dat is al meerder keren uitgevoerd zonder resultaat.
Er zitten ontluchters op alle 'hoge punten'??

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door olaf79 »

madfred schreef:Wat betreft het ontluchten, dat is al meerder keren uitgevoerd zonder resultaat. Verder gaat de leiding maar een meter of twee over de zolder dus daar koelt het water wel iets af maar niet dusdanig dat er helemaal geen warmte overblijft. De kamer waar de leidingen vandaan komen wordt niet verwarmd.

De radiator is inderdaad geoxideerd, maar de ketel (en deze radiator) is pas vier jaar oud. De radiator blijft vochtig omdat de verwarming niet werkt en daardoor is deze geoxideerd.
Ik heb zeer recent hetzelfde aan de hand gehad. Toevallig was de monteur hier voor het normale onderhoud. Hij vertelde dat je in het ergeste geval soms 10x moet ontluchten en bijvullen totdat alle lucht uit je systeem is. Ik geloofde hem eerst niet, maar ben toch aan de slag gegaan en inderdaad na 5x de cyclus ontluchten, bijvullen en weer ontluchten, werken alle radiatoren weer perfect.

Bij het ontluchten is het van belang dat je eerst de radiatoren laat afkoelen en dat je alle radiatoren vol opendraait.

mh73

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door mh73 »

Wij hebben in de badkamer een design radiator waarvan, wat we ook geprobeerd hebben, de onderste 30 cm niet warm wordt. Het is een grote en het schijnt te komen doordat de aansluiting van boven door het plafond komt, waardoor het systeem meer moeite met de circulatie schijnt te hebben. Of het waar is weet ik niet. Ook hebben wij een groot huis en er zijn daardoor ook best behoorlijk wat radiatoren aangesloten op het systeem, die ook nog best een eind uit elkaar liggen (bijvoorbeeld radiator in de aanbouw met entree naast het huis. Ook dat schijnt de werking niet ten goede te komen. De verwarming op de WC in de aanbouw is nog nooit warm geweest. Dit dus om aan te geven dat zulke problemen vaker voorkomen. Ik vraag me af of je het een verborgen gebrek kunt noemen, zeker als je zelf geen keuring zou hebben laten uitvoeren.

Dat ontluchten en bijvullen doet mijn man ook vaak een paar keer achter elkaar.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door witte angora »

mh73 schreef:Wij hebben in de badkamer een design radiator waarvan, wat we ook geprobeerd hebben, de onderste 30 cm niet warm wordt. Het is een grote en het schijnt te komen doordat de aansluiting van boven door het plafond komt, waardoor het systeem meer moeite met de circulatie schijnt te hebben. Of het waar is weet ik niet.
Ik weet het ook niet. Het enige wat ik weet is dat koud water zwaarder is dan warm water. Als het warme water van boven komt, zal dat het koude water niet snel kunnen 'verdringen' zeg maar. Het ligt er een beetje aan hoe het ding is geconstrueerd.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door beusen »

madfred schreef:
Leo The Emperor schreef:
madfred schreef:Mijn dochter en schoonzoon gaan in ieder geval hun rechtsbijstand verzekering inschakelen, maar ik vraag me af of er hier iemand is die weet wat hun rechten zijn of een technische oplossing weet voor dit probleem.
Dit lijkt me overdreven. Je hebt een huis gekocht en bent nu zelf verantwoordelijk voor de verwarmingsinstallatie.

Alleen als er fundamenteel iets mis is met de installatie kun je dit idd claimen bij de verkopende partij.
Een mogelijk luchtbel of ontbreken van een automatische ontluchting is echter een kleinigheid wat je zelf zal moeten oplossen.
Het is heen kwestie van een luchtbel, zoals ik schreef is de hele installatie al meerdere keren ontlucht.
Verder is een verborgen gebrek volgens jouw redenering altijd risico koper, beetje eigenaardig.
De verkopers hebben al aangegeven dat dit probleem "wel eens" voor is gekomen.
Je kan nog zo vaak ontluchten, maar je krijgt de luchtbel(len) daarmee niet uit de leiding.

Op de hoogste punten van een leiding moet een ontluchterbzitten, waar je vanuit dit punt kan ontluchten.

Beter is het nog om een automatische ontluchter te plaatsen, wat ik reeds vermeld heb, dan heb je geen omkijken meer na.

Trouwens spreek ik uit ervaring, maar je mag het natuurlijk negeren.

Suc6 met je verdere zoektocht. :wink:

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door beusen »

@snuffel

Het wordt tijd, dat je eens googelt, hoe ontlucht wordt, op ieder geval niet met een draaiende installatie .

Iedereen roept iets, wat TS nog verder van de oplossing brengt.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door BL2 »

Een radiator oxideert aan de buitenzijde niet omdat deze vochtig is, maar veel vaker omdat die dingen van zeer slechte kwaliteit zijn. Wij hebben ook zo'n Chinees ding, lekt al, is doorgeroest en ook pas enkele jaren oud.
Maar altijd wel heerlijk warm.

Verder ontuchten op het hoogste punt, maar dat is al geschreven.
Radiatoren werken het beste met beide aansluitingen aan onderzijde of kruislings.
Plaats evt een stijgbuis in de radiator, bv kunststof elektrapijp, bij aansluitingen aan onderzijde, dan werkt ie helemaal super.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

snuffel1 schreef:Het lijkt mij meer dat de ketel te weinig capaciteit heeft om de gehele woning te verwarmen dat verklaart ook waarom er radiatoren zijn afgekoppeld. Als dat zo is dan is er van een verborgen gebrek geen sprake want de woning is inclusief de ketel aangekocht. Bij een goede inspectie vooraf was er wel uit gekomen dat de ketel niet voldoende capaciteit had voor de gehele woning.
De onderzoeksplicht behoort te worden afgezet tegen de mededelingsplicht van verkoper:
De verkoper heeft een mededelingsplicht, dat wil zeggen dat hij verplicht is om alle gebreken mee te delen aan de (aspirant) koper.
Zelf zou ik denken, dat deze laatstgenoemde plicht prevaleert.
Immers: het gebrek is niet ondubbelzinnig zichtbaar; mag verkoper verwachten, dat alle kandidaat-kopers de capaciteit van zijn CV kontroleren; zoals hij wel mag verwachten, dat die b.v. een rondje rond het pand maken om dit op scheuren te kontroleren??
BL2 schreef:Verder ontuchten op het hoogste punt, maar dat is al geschreven.
Alle hoogste punten.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hoeveel radiatoren zijn er aan gesloten op de aan en afvoerlijdingen , deze kan ook te dun zijn.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door alfatrion »

kweenie schreef:Ook kan het zijn dat je de radiatoren nog waterzijde moet inregelen.
Ik zou inderdaad hiernaar kijken.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verborgen gebrek in verwarming.

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij een simpele installatie in een woning is waterzijdig inregelen niet echt nodig, is gewoon een verkooppraatje.
TS stelt dat de badkamer radiator de laatste in het systeem is, dus al er lucht in het systeem zit, op zolder dus, krijgt deze radiator geen water.
Als de radiator wel water zou krijgen zou de radiator minimaal toch handwarm moeten worden, immers er zou dan warm water doorstromen.
Verder alleen aan en afvoer aan de bovenzijde zou ik nooit doen.

Rechtsbijstand inschakelen omdat een radiator niet warm wordt, lijkt me wat vreemd overkomen.

Laatste mogelijkheid, maar dat komt meer voor bij radiatoren met aansluiting aan de onderkant, er ligt zoveel troep roest) in dat deze verstopt is.

Gesloten