LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout energielabel bij aankoop huis.

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Begin dit jaar hebben we een andere woning gekocht met energielabel C volgens Funda en woningbrochure. Zestien januari is de koopakte getekend, en eind mei zal de levering zijn. Gisteren kwam ik er bij toeval achter dat het definitieve label D is. Bij navraag bij de makelaar kreeg ik als antwoord dat het label in de brochure en op Funda het voorlopige label waren en dat in januari het definitieve label is afgegeven. Op funda moest ik kunnen zien dat het label voorlopig is. Ik heb natuurlijk direct gekeken, maar daar staat (nu nog) gewoon "C" en verder niets. Bij andere te koop staande huizen zag ik wel dat het soms om een voorlopig label gaat.
Ik voel me gedupeerd, want het energielabel heb ik in de overwegingen om tot koop over te gaan duidelijk meegewogen, en nu krijg ik eigenlijk niet wat op Funda en in de woningbrochure is aangeboden en wat ik dacht te kopen. Een woning met energielabel C!
Welke consequenties kan ik hier eventueel nog aan verbinden?

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je er, als je het zo belangrijk vond, dan ook concreet naar gevraagd? Het is algemeen bekend dat veel van de gehanteerde labels momenteel nog niet definitief zijn. Als je dat niet hebt gedaan, sta je niet sterk.

Los daarvan: wat zou je willen dan? De koop ontbinden?

H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Je koopt een huis, en dat wordt aangeboden met een (verplicht) energielabel. Dan ga je er vanuit dat dat label klopt. Ik wel in ieder geval, dus nee dan vraag je er niet naar. Zoals ik hierboven schrijf staat het er op Funda bij wanneer het label (nog niet) definitief is. Dan is er dus geen enkele reden om aan de gegeven informatie op funda te twijfelen.

En ja, wat ik zou willen?
Wettelijk staan er sancties op het niet hebben van een definitief label bij verkoop, maar ik vraag me dus af waar ik als gedupeerde sta, en dat vraag ik dus hier, omdat ik op internet tot nu niks over deze situatie heb kunnen vinden.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk denk ik dat de vraag zichzelf al beantwoord, maar ik stel hem toch:

Heb je ook een aankoopmakelaar ingeschakeld? Zo ja, dan kun je bij hem advies in winnen, zo nee, dan zul je elders info moeten inwinnen. Heb je overigens een bouwtechnische keuring laten doen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door crazyme »

Uit zo'n onbelangrijk verschil valt geen bak geld te slepen.

Dus zonde van uw energie.

stofzuigertje

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zonder label geld een boete en U mag nu hetzelfde bedrag claimen omdat ze niet leverde wat ze beloofd hadden.

Als ze het als D woning hadden aangeboden en het was C geworden geen punt maar claim wegens geen label tarief.
Vermoedelijk is met zonnepanelen een B label of meer mogelijk dus kijk of ze daar aan mee willen betalen?

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:Zonder label geld een boete en U mag nu hetzelfde bedrag claimen omdat ze niet leverde wat ze beloofd hadden.
Stofzuiger, je verzint maar wat.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door puma73 »

Moneyman schreef:
stofzuigertje schreef:Zonder label geld een boete en U mag nu hetzelfde bedrag claimen omdat ze niet leverde wat ze beloofd hadden.
Stofzuiger, je verzint maar wat.
wanneer niet???

stofzuigertje

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zonder of met fout label is beide niet geleverd wat is aangeboden dus claimen maar reken op laag bedrag om het label op C of nog iets beter te krijgen.

De makelaar die een label neerzet is daar verantwoordelijk voor tenzij deze duidelijk voorlopig label ter indicatie schreef.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef: De makelaar die een label neerzet is daar verantwoordelijk voor tenzij deze duidelijk voorlopig label ter indicatie schreef.
Nog meer onzin. De verkoper is aansprakelijk, niet de makelaar.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door witte angora »

stofzuigertje schreef:Zonder of met fout label is beide niet geleverd wat is aangeboden dus claimen maar reken op laag bedrag om het label op C of nog iets beter te krijgen.

De makelaar die een label neerzet is daar verantwoordelijk voor tenzij deze duidelijk voorlopig label ter indicatie schreef.
Je leest teveel Alfa en Olaf zonder te begrijpen waar het om gaat.

H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Waar de fout ligt weet ik niet, maar de makelaar zet de informatie op funda, en geeft op een of andere manier aan dat het label definitief of voorlopig is. De boete voor het verkopen van een woning zonder definitief label is max. 405 euro. Woningen krijgen een voorlopig label op basis van bouwjaar. Op basis van de toen geldende minimale eisen kan dat label gegeven worden. Het definitieve label kan hoger uitvallen wanneer er is na geïsoleerd, een HR-ketel of bijvoorbeeld zonnepanelen zijn geplaatst. Dat alles moet je wel bewijzen met facturen en/of foto's.
Wat voor boete er op staat wanneer je een onjuist label opvoert als definitief, is natuurlijk een heel ander verhaal en heb ik nog niet kunnen vinden.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door Student90 »

H.A.M. Burger schreef:Waar de fout ligt weet ik niet, maar de makelaar zet de informatie op funda, en geeft op een of andere manier aan dat het label definitief of voorlopig is. De boete voor het verkopen van een woning zonder definitief label is max. 405 euro. Woningen krijgen een voorlopig label op basis van bouwjaar. Op basis van de toen geldende minimale eisen kan dat label gegeven worden. Het definitieve label kan hoger uitvallen wanneer er is na geïsoleerd, een HR-ketel of bijvoorbeeld zonnepanelen zijn geplaatst. Dat alles moet je wel bewijzen met facturen en/of foto's.
Wat voor boete er op staat wanneer je een onjuist label opvoert als definitief, is natuurlijk een heel ander verhaal en heb ik nog niet kunnen vinden.
De kans dat een boete wordt opgelegd is zeer klein. De energielabel is nu immers wel definitief. Maar ik vraag me af waarom u focust op de eventuele boete. Wat wilt u precies?

H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

breien schreef:Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. In mei vindt pas de echte verkoop van het huis plaatsen dan heeft de woning een definitief energielabel. U heeft in januari de koopakte getekend, maar het huis niet gekochten dus het huis is nog niet verkocht.
Als ik het zo lees is het te koop aanbieden van een huis zonder definitief energielabel en ook de koopakte tekenen zonder definitief energielabel niet strafbaar.
Je moet bij verkoop van je huis een definitief energielabel hebben. Wat ik daarover kan vinden is dat je een maximale boete van 405 euro kunt krijgen wanneer je in gebreke blijft. (Waarom is dat focussen op een boete als ik dat benoem.) Een voorlopig label als definitief presenteren lijkt mij een grotere overtreding.

De koop is gesloten wanneer de koopakte getekend is. Dat was in januari. In mei is niet de verkoop maar de levering. Ik kan er nu dus niet meer vanaf, of ik moet de waarborgsom aan de koper betalen.

Ik kwam dus toevallig achter dat lagere label op een moment dat ik die kennis niet meer in de onderhandelingen kon betrekken.

Dus jij, @breien zou het normaal vinden om een keuken te kopen met inbouwapparatuur, zoals o.a. een wasemkap; een aanbetaling doen van 30%, en bij plaatsing horen dat de wasemkap niet meegeleverd wordt?

Ik vind het normaal dat geleverd word wat word aangeboden!

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door Student90 »

H.A.M. Burger schreef:
breien schreef:Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. In mei vindt pas de echte verkoop van het huis plaatsen dan heeft de woning een definitief energielabel. U heeft in januari de koopakte getekend, maar het huis niet gekochten dus het huis is nog niet verkocht.
Als ik het zo lees is het te koop aanbieden van een huis zonder definitief energielabel en ook de koopakte tekenen zonder definitief energielabel niet strafbaar.
Je moet bij verkoop van je huis een definitief energielabel hebben. Wat ik daarover kan vinden is dat je een maximale boete van 405 euro kunt krijgen wanneer je in gebreke blijft. (Waarom is dat focussen op een boete als ik dat benoem.) Een voorlopig label als definitief presenteren lijkt mij een grotere overtreding.

De koop is gesloten wanneer de koopakte getekend is. Dat was in januari. In mei is niet de verkoop maar de levering. Ik kan er nu dus niet meer vanaf, of ik moet de waarborgsom aan de koper betalen.

Ik kwam dus toevallig achter dat lagere label op een moment dat ik die kennis niet meer in de onderhandelingen kon betrekken.

Dus jij, @breien zou het normaal vinden om een keuken te kopen met inbouwapparatuur, zoals o.a. een wasemkap; een aanbetaling doen van 30%, en bij plaatsing horen dat de wasemkap niet meegeleverd wordt?

Ik vind het normaal dat geleverd word wat word aangeboden!
Deze boete kan opgelegd worden, maar niet door u. De energielabel is nu echter wel definitief, dus m.i. het risico op een boete niet meer aanwezig. Zelfs als de label niet definitief was, zou niet per definitie een boete volgen. De inspectie biedt namelijk de mogelijkheid om alsnog een definitief energielabel aan te vragen, voordat een boete wordt opgelegd.

Voor u echter lijkt mij meer van belang of sprake is van wanprestatie en wat de mogelijkheden zijn wat betreft nakoming. U geeft echter zelf aan dat de energielabel geen onderhandelingspunt is geweest, dus ik denk niet dat u veel grond heeft om op te staan.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik mij afvraag is: om welke reden is er een bepaald label gegeven? Wat is er precies aan isolatie gedaan? De letter van het label zegt natuurlijk niet zoveel. Het verschil tussen B en C zou wel eens heel klein kunnen zijn. Maar het kan ook heel groot zijn.

De vraag zou misschien moeten zijn: hoeveel gaat het minimaal kosten om één treetje hoger te komen? Dan weet je in hoeverre je benadeeld zou kunnen zijn en wat je onderhandelingsruimte is. Misschien gaat het alleen om een tochtstrip bij de voordeur. Misschien gaat het om het isoleren van een heel dak. Dat maakt nogal verschil.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door kweenie »

Als het gaat om de informatie van Funda, dan gaat de vergelijking met de keuken niet op. Alle informatie van Funda (en ook uit verkoop folders) is onder voorbehoud. Het is dan eerder dat je een andere wasemkap krijgt dan op het plaatje.

De informatie op Funda dient ook alleen om interesse te wekken en naar aanleiding daarvan in contact te treden met de verkopers. Zo kan er ook bewust afwijkende informatie op staan. Het gebeurt bv regelmatig dat bij een woning met twee slaapkamers staat dat er drie zijn, als er eenvoudig een derde kan worden gemaakt. Zo zorg je ervoor dat mensen een voor hen nullijn relevante woning toch bekijken.

Misschien dat deze woning ook net op de grens voor het label zit?

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door 16again »

Student90 schreef:Voor u echter lijkt mij meer van belang of sprake is van wanprestatie en wat de mogelijkheden zijn wat betreft nakoming. U geeft echter zelf aan dat de energielabel geen onderhandelingspunt is geweest, dus ik denk niet dat u veel grond heeft om op te staan.
Waarom moet er onderhandelt worden over het energielabel? Is dat niet gewoon een specificatie verstrekt door verkoper, waar het gebodene achteraf niet aan blijkt te voldoen?

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door Student90 »

16again schreef:
Student90 schreef:Voor u echter lijkt mij meer van belang of sprake is van wanprestatie en wat de mogelijkheden zijn wat betreft nakoming. U geeft echter zelf aan dat de energielabel geen onderhandelingspunt is geweest, dus ik denk niet dat u veel grond heeft om op te staan.
Waarom moet er onderhandelt worden over het energielabel? Is dat niet gewoon een specificatie verstrekt door verkoper, waar het gebodene achteraf niet aan blijkt te voldoen?
De verkoper kan niet weten dat het energielabel een (essentieel) punt is voor TS, als TS dit tijdens het onderhandelen niet eens ter sprake heeft gebracht (daar zie ik een beroep op dwaling ook op afketsen). Zoals reeds aangegeven is de informatie op Funda niet bindend. Dat administratiefrechtelijk een boete opgelegd kan worden, wil niet zeggen dat civielrechtelijk rechten aan zo'n maatregel ontleend kan worden.

stofzuigertje

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je geen label meld in de advertentie moet je er om vragen.
Maar bewust aanbieden en dan niet melden of het een tijdelijk / voorlopig label is of definitieve is risico van de persoon die het label aanbied.

De eigenaar & makelaar moeten controleren of alle genoemde gegevens juist zijn.
Als ze over een HR ketel schrijven en ik zie geen afvoer voor condenswater dus VR ketel?
Ook dat was voor mij een reden om minder te bieden voor de woning.

Je mag er vanuit gaan dat alle info klopt en goed is gecontroleerd en je vraagt alleen naar verborgen en vergeten dingen.
Als ze HR++ glas schrijven en ik zie maar in 1 kamer raam het logo en de rest is van eind vorige eeuw, dan is de aansteker proef voldoende om ook die
onderuit te halen als je het weet, vlammetje 4x zelfde en geen 2+2 in kleur.
Ja, ik betaalde daarom 11 jaren terug minder dan de vraagprijs omdat ook ik foutjes van zichzelf deskundig noemende NVM makelaar moeiteloos
onderuit haalde.

Gesloten