LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Peters Gerard
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2017 13:13

Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door Peters Gerard »

Ik heb een houten statafel + 4 krukken gekocht bij Rofra Home die op 15 maart op een pallet geleverd is. 17 maart heb ik deze uitgepakt en direct een klacht ingedient omdat het blad gescheurd is. Men heeft op 10 april een monteur gestuurd "uit coulance" en deze wilde de tafel direct meenemen omdat hij concludeerde dat deze tafel gevaarlijk is om aan te gaan staan.
Na contact met zijn leidinggevende is besloten de tafel te laten staan omdat er iemand anders langs zou komen.
Er is niemand langs gekomen maar ik kreeg een antwoord per mail, ( alles moet per mail):

" Reeds hebben wij u in kennis gesteld van ons standpunt.
In deze is er sprake van houtwerking.
Hout is een levend materiaal wat door invloeden van luchtvochtigheid en temperatuur verschillen kan gaan werken.
Verder heeft onze monteur alle gebreken verholpen.
De reeds ontstane scheuren zijn geen gebrek en hierin kunnen wij niets voor u betekenen.
Verder gaan wij niet akkoord met uw voorstel om de statafel en de barkrukken op te halen en u uw geld terug te geven."

De monteur heeft overigens helemaal niets gerepareerd.

Ik laat het hier natuurlijk niet bij zitten en overweeg juridische stappen, betreft een set van 850 euro.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 apr 2017 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom zou het gevaarlijk zijn? Hout werkt inderdaad en zeker bij ruw hout is het een van de charmes.

Heeft u de set in de winkel gekocht of online? Bij winkel is koop koop en had u van te voren kunnen zien welke set uw zou gaan krijgen. Via online aankoop heeft u 14 dagen herroepingsrecht vanaf datum van ontvangst.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door absent »

Briljant, een tafel van "levend hout". Straks staat-ie in bloei en in de herfst laat-ie z'n (tafel-)blad vallen....
Domme klantenservice....

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

absent schreef:Briljant, een tafel van "levend hout". Straks staat-ie in bloei en in de herfst laat-ie z'n (tafel-)blad vallen....
Domme klantenservice....
Als u het zo letterlijk neemt slaat het natuurlijk nergens op. Hout is en blijft een natuurlijk product dat uniek is en blijft werken.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door absent »

Peters Gerard schreef:RofraHome:
" Reeds...Hout is een levend materiaal wat door invloeden van luchtvochtigheid en temperatuur verschillen kan gaan werken.
Verder heeft onze monteur alle gebreken verholpen.
De reeds ontstane scheuren zijn geen gebrek en hierin kunnen wij niets voor u betekenen.
Verder gaan wij niet akkoord met uw voorstel om de statafel en de barkrukken op te halen en u uw geld terug te geven."...
Tja, ik bedenk het niet zelf.
Verder vind ik een blijvend scheurend tafelblad wel een gebrek en zelfs een teken van onkunde bij de "meubelmakers". Dat setje van TS kan volgend jaar gewoon het Paasvuur in, of in een vuurvorf. Best duur brandhout eigenlijk.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door crazyme »

breien schreef:Een natuurlijk product betekent niet dat het een levend product is. Hout is een dood product, zelfs als de boom nog in leven is. Alleen de buitenste bast van de stam en de takken zijn een levend product en daar gaan de sapstromen doorheen.
Ik heb tijdens biologie op school goed opgelet.
Jij dacht serieus dat een meubelbedrijf denkt dat de boom nog niet dood is wanneer er een tafel van is gemaakt ?

Met "levend" wordt het karakter van de tafel bedoeld, de uitstraling.

En wanneer je denkt dat een scheur in het hout altijd fout is, dan moet je voor de grap eens een meubelzaak binnenstappen. En dan het liefst een waar ze met de actuele trends meedoen en meubels verkopen die je niet zelf in elkaar moet zetten...

Daarmee oordeel ik niet over deze concrete klacht. Daarvoor moet je de tafel zien zoals deze is geleverd en zoals deze in de winkel staat.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb nogal wat massief teakhout in huis, en niet van de goedkope soort. Dat werkt ook gewoon nog.

De vraag is wel hoe groot de scheur is, of die normaal gebruik in de weg staat, en of TS specifiek dit exemplaar heeft gezien in de showroom.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Peters Gerard schreef:Men heeft op 10 april een monteur gestuurd "uit coulance" en deze wilde de tafel direct meenemen omdat hij concludeerde dat deze tafel gevaarlijk is om aan te gaan staan.
Allereerst: sterkte met Rofra Home. Ik heb er zelf geen beste ervaringen mee, en al helemaal niet met hun service ná aankoop. Je moet nogal wat drammen om je recht te krijgen, de onzinnige smoesjes waren niet van de lucht. Praten we over 15 jaar geleden, ok. Maar ik ga er dus niet helemaal onbevooroordeeld in, en kopen zal ik er nooit meer.

Dus mijn vraag is: wat is de reden dat de monteur concludeerde dat de tafel gevaarlijk is? En in het bijzonder: waarom de woordkeuze 'gevaarlijk'?

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door BL2 »

Gaarne een foto van de tafel, dat oordeelt wat makkelijker.

Peters Gerard
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2017 13:13

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door Peters Gerard »

Statafel Rofra2.jpg
Ik hoop dat de foto zichtbaar is.

De statafel in de winkel had een blad dat overal minimaal 5 cm dik was. Dit blad is minder dan 1 cm en als je er op gaat hangen breekt het af.
(63.32 KiB) 2145 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Duidelijk. Rofra zal haar verantwoordelijkheid moeten nemen. Zijn ze ergens bij een geschillencommissie aangesloten? Tip: loop morgen even naar die winkel en maak een foto van het showroomexemplaar, met een meetlatje er naast. Als jouw informatie klopt, 5 centimeter tegen 1 centimeter, heb je niet alleen een tafel met een scheur, maar heb je een heel andere tafel. Dat moet gewoon linksom of rechts om retour. Maar dat is mijn mening.

Ik zou proberen deze zooi retour te krijgen en geld terug, en dan nooit meer bij deze 'zaak' binnen stappen. Afijn, zo heb ik het dus 15 jaar geleden voor elkaar gekregen, alleen ging het toen om een best wel dure spiegel.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door crazyme »

Dit lijkt drijfhout / driftwood, dat is enorm grillig. Een barst hier en daar is heel normaal. Ook afwijkingen ten opzichte van het showmodel zijn heel normaal.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

crazyme schreef:Dit lijkt drijfhout / driftwood, dat is enorm grillig. Een barst hier en daar is heel normaal. Ook afwijkingen ten opzichte van het showmodel zijn heel normaal.
Een statafel moet wel aan de basis functionaliteit voldoen, en mag niet breken als er op wordt geleund.
Gezien de foto lijkt me het hout hier gewoon te dun

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Natuurlijk werkt hout, maar niet direct al na het uitpakken ...

Op de foto zie ik een al in een ver stadium doorgescheurd tafelblad, dat binnenkort helemaal afbreekt ... en u dus letterlijk met de brokken blijft zitten. Waarschijnlijk heeft de salesmanager uw foto nooit gezien. Dus klacht indienen met foto, om een nieuwe tafel en een reactie binnen 14 dagen vragen, waarna u tot ontbinding van de koop kunt moeten overgaan. Repareren, door afbreken en vastlijmen zal alleen maar een zichtbare lelijke scheur als souvenier opleveren.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:Dit lijkt drijfhout / driftwood, dat is enorm grillig. Een barst hier en daar is heel normaal. Ook afwijkingen ten opzichte van het showmodel zijn heel normaal.
Dit type hout is inderdaad nogal ruw en grof gevormd. Een barst links en rechts hoort erbij. Maar het product moet wel gewoon bruikbaar zijn. Als het evident slechter is dan het showroommodel, en nu vrijwel onbruikbaar is, heeft TS gewoon een punt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door crazyme »

Leo The Emperor schreef:
crazyme schreef:Dit lijkt drijfhout / driftwood, dat is enorm grillig. Een barst hier en daar is heel normaal. Ook afwijkingen ten opzichte van het showmodel zijn heel normaal.
Een statafel moet wel aan de basis functionaliteit voldoen, en mag niet breken als er op wordt geleund.
Gezien de foto lijkt me het hout hier gewoon te dun
De functie staat uiteraard voorop. Maar van de foto kan ik niet afleiden dat de tafel niet te gebruiken is als bartafel.

De geschillencommissie is helaas geen optie, tenzij rofra instemt met een onpartijdige behandeling van dit geschil. De vraag is vooral of de klant voldoende is voorgelicht over het materiaal en de eigenschappen daarvan. Ook is de vraag of de klant er naar gevraagd heeft.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
Leo The Emperor schreef:
crazyme schreef:Dit lijkt drijfhout / driftwood, dat is enorm grillig. Een barst hier en daar is heel normaal. Ook afwijkingen ten opzichte van het showmodel zijn heel normaal.
Een statafel moet wel aan de basis functionaliteit voldoen, en mag niet breken als er op wordt geleund.
Gezien de foto lijkt me het hout hier gewoon te dun
De functie staat uiteraard voorop. Maar van de foto kan ik niet afleiden dat de tafel niet te gebruiken is als bartafel.
Hoe duidelijk wil je het hebben?
De statafel in de winkel had een blad dat overal minimaal 5 cm dik was. Dit blad is minder dan 1 cm en als je er op gaat hangen breekt het af.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door crazyme »

Een tafel is niet bedoeld om er op te hangen. Moet uiteraard wel voldoende stevig zijn.
Maar hangen lijkt mij geen criterium. Je moet ook rekening houden met het toegepaste materiaal.
Het betreft geen eiken tafel maar (vermoedelijk) driftwood.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Niet iedereen is van de deftige klasse, crazyme... En statafels worden nu eenmaal vaak als hangtafels gebruikt, laten we eerlijk zijn.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rofra Home weigert gevaarlijke statafel terug te nemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je een tafel koopt waarvan het blad 5 cm dik is, mag je op z'n minst verwachten dat je er normaal op kunt hangen.

Gesloten