LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
aazwart
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2017 18:15

Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door aazwart »

Ik zit met de volgende vraag.
Volgende maand gaat onze vve de kozijnen en de panelen onder de kozijnen vervangen.

Nu is dat in principe niet een probleem maar nu is het zo dat wij een hoekkeuken hebben geplaatst. Deze loopt dus voor de panelen waardoor ze deze niet kunnen vervangen. Tevens is er een muur gekaatst voor de oude keukenmuur waardoor je heel moeilijk bij het kozijn kan komen. De aannemer heeft aangegeven dat de hele keuken eruit moet omdat ze anders niks kunnen vervangen.

Mijn vraag is in hoeverre de vve verantwoordelijk is voor deze kosten en de eventuele kosten die er nog bovenop komen zodra de keuken weer terug wordt gezet. Het kan namelijk goed zijn dat er een nieuw keukenblad in moet komen omdat de balkenvan de kozijnen een andere afmeting hebben.
Daarnaast moet die voorzet Wand er waarschijnlijk uit dus moeten er nieuwe tegels op etc.
De keuken is trouwens een half jaar oud.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door rvjapio »

Dat hangt er mi. vanaf wat de inhoud van de opdracht aan de aannemer is.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door chrisd1 »

aazwart schreef:De aannemer heeft aangegeven dat de hele keuken eruit moet omdat ze anders niks kunnen vervangen.
Vóór of ná het verstekken van de opdracht??

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat staat hierover in de statuten?

Nijogeth
Berichten: 9982
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het lijkt me dat de keus bij u ligt. Nieuwe kozijnen of niet op die plekken.

aazwart
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2017 18:15

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door aazwart »

In de statuten staat hier niks over. De aannemer gaf aan dat het eruit moest na het aannemen van de opdracht. Ik heb zelf het idee dat de vve geen goed vooronderzoek heeft gedaan. In de notulen van de vergadering wordt namelijk alleen over kozijnen gesproken en niet over de panelen. Pas tijdens de informatieavond was het duidelijk dat de panelen onder de kozijnen ook worden vervangen.

Helaas denk ik dat de keuze niet aan mij is om te zeggen dat de kozijnen niet vervangen moeten worden. Er staat in de brief dat ik verplicht ben om mee te werken aan de verbouwing en dat ik alle gordijnen, zonwering en evt. Meubelstukken 1,5 meter van het raam moet verwijderen. Verder staat er niks.
Laatst gewijzigd door aazwart op 23 sep 2017 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Kans is groot dat de kosten voor u zijn. Kozijnen zijn blijkbaar gezamenlijk eigendom? Waarom is anders VvE opdrachtgever? (Serieuze vragen)

U kiest ervoor om de toegang hiertoe te blokkeren. Los dat dat niet handig is is het ook nog eens erg duur.

aazwart
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2017 18:15

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door aazwart »

Dat klopt maar geeft ze dat het recht om mij te verplichten mij gehele keuken met voorzetmuur te verwijderen op mijn kosten. Ik zie niet in wat hierin mijn schuld is aangezien die keuken er langer inzit dan dat er over wordt gesproken om de kozijnen te vervangen. Ook blokeer ik volgens mij niks zr kunnen er niet bij omdat een gedeelte van mijn onroerend goed anders is ingericht dan wat de vve had gedacht. Dat vind ik toch iets anders dan actief blokkeren

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door Nevyn »

Wil je op deze vraag een duidelijk en gefundeerd antwoord moet je even contact opnemen met Vereniging Eigenhuis https://www.eigenhuis.nl/appartement-en-vve
Waarschijnlijk wel even lid worden, maar dat zijn de kosten niet

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door Brahms »

aazwart schreef:Ook blokeer ik volgens mij niks ze kunnen er niet bij omdat een gedeelte van mijn onroerend goed anders is ingericht dan wat de vve had gedacht
Je hebt het mooi omschreven maar zo werkt het niet in het appartementen recht.
De kozijnen zijn gemeenschappelijk (normaal gesproken) en het onderhoud dus ook.
Uw keuken is privé, daar hoeft (en zal) de VVE echt niets aan bijdragen.
Dat je je prive gedeelte zo hebt ingericht dat onderhoud niet mogelijk is, is echt je eigen probleem.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Brahms schreef:Uw keuken is privé, daar hoeft (en zal) de VVE echt niets aan bijdragen.
Die benadering acht ik onzuiver en onjuist. De gedachte van TS snap ik. De VvE wil werkzaamheden verrichten, daarvoor moet een deel de keuken verplaatst worden, dus zouden de VvE hier ook zorg voor moeten dragen.

Moneyman
Berichten: 30086
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

TS heeft blijkbaar zijn keuken zo ingericht dat de kozijnen niet meer op een normale manier vervangen kunnen worden. Wetende dat die nog niet vervangen zijn, is dat niet heel slim. Of je dat nou zomaar op de VVE af kunt wentelen... lijkt me niet.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Even voor de duidelijkheid. De VvE, dat is TS ook. Het is geen situatie als in ik en zij.

Het vervangen van kozijnen is onderdeel van structureel onderhoud (net zoals gevels en dak). Is er niet zoiets als een MJOP binnen de VvE? Gewoon een excelbestandje waar het onderhoud in is begroot. Dergelijke dingen staan meestal al 15 tot 20 van te voren gepland.

Even als voorbeeld:
- Reling van balkon schilderen, om de 5 jaar, kosten € 4.000,-
- Schoonmaakkosten trappenhuis, iedere 6 maanden, kosten €220,-
- Etc.

Ik hou even een slag om de arm aangezien ik nog geen notulen of splitsingsakte voorbij heb zien komen, maar ik zie het somber in voor TS.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door Harm.calc »

In hoeverre heeft u in het verleden toestemming gehad wijzigingen aan te brengen wat gevolg heeft voor onderhoud aan gemeenschappelijk bezit. Zo op voorhand zou ik zeggen dat een VvE niet kan opdraaien voor uw privé ingrepen.
Daarnaast is het zo dat niet de keuze aan u is of er onderhoud aan gemeenschappelijk bezit gepleegd wordt.

stofzuigertje

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Alle kozijnen vallen onder de VVE dus weigeren kan niet omdat je dan in totaal nieuwe 1 oude zou houden en zij verplicht worden tot onderhoud oude van uw deel.
U heeft recht op binnen deel, normaal blijven ramen open en voor de kozijnen is het niet nodig hier rekening mee te houden.
Wel zijn die panelen ook gevel elementen die bij kozijn gerekend mogen worden, een soort dichte ramen!

Bij vakman die keuken plaatste, die kan ook deze los halen en met nieuwe kit herplaatsen.
Dit is risico als je oude kozijnen hebt en zomaar iets doet zonder de VVE tijdig te vragen of er plannen zijn en welke!

De buitengevel is volledig eigendom VVE en U mag deze niet blokkeren en nu moet U hiervoor de door U veroorzaakte meerkosten zelf betalen.
Het is niet Uw raam maar U is een beetje mede eigenaar van alle ramen!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door renewouters »

Als er geen VVE was geweest had je toch ook gewoon de kosten moeten dragen voor het tijdelijk verwijderen van een keuken als een kozijn vervangen moest worden? Er is ooit een keuze gemaakt om vaste dingen te plaatsen tegen een onderhoudsgevoelig onderdeel en dan is dit het gevolg.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door chrisd1 »

stofzuigertje schreef:Dit is risico als je oude kozijnen hebt en zomaar iets doet zonder de VVE tijdig te vragen of er plannen zijn en welke!
Hoe oud zijn die bestaande kozijnen eigenlijk en: zijn er meerdere offertes aangevraagd en voorgelegd aan de leden?? en hoeveel leden zijn er eigenlijk??

aazwart
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2017 18:15

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door aazwart »

In eerste instantie bedankt voor jullie reacties. hoe oud de kozijnen zijn weet ik niet. Maar de kozijnen in mijn appartement zijn nog in goede conditie. Er lekt niks. De ramen gaan goed open en bestaan al uit kunststof.

Nu schijnt het wel zo te zijn dat andere appartementen problemen hebben met kozijnen naar dat hoorde ik dus pas tijdens de informatieavond. Toen had de vve (waar ik ook onderdeel van ben) al het besluit genomen om de kozijnen te vervangen.
In de regels van de vve staat dat ik toestemming moet vragen als ik iets wil veranderen aan het uiterlijk van de flat. Dus de buitenkant. De keuken valt daar niet onder.

Ik begrijp beide kanten van het verhaal. Ik moet ervoor zorgen dat ze bij de kozijnen en de panelen kunnen (panelen zijn ongeveer 12 jaar geleden al vervangen vanwege asbest). Maar ik had nooit kunnen weten dat ze voor het vervangen van de kozijnen ook aan de binnenkant moesten zijn (ben niet bouwkundig onderlegt en hebt hier verder nooit mee te maken gehad) en ik kon ook niet weten dat dit vervangen zou worden toen ik de keuken verving. Daarnaast zat er voor deze keuken ook al een hoekkeuken in. Er zit dus al zeker 10 jaar een hoekkeuken in. Ik heb deze keuken dus alleen een half jaar geleden vervangen omdat de keuken te oud was.

De orginele keuken was trouwens geen hoekkeuken. Maar dat was dus 11 jaar geleden.

Ik denk dat ik maar moet afwachten met wat de vve zegt. Ik begrijp dat het antwoord niet zo klip en klaar is.

Oh ja, nog 1 aanvulling. Het stond niet in onderhoudsplan. Er is ook geen rekening mee gehouden omdat we allemaal meer moeten gaan betalen aan eigen bijdrage vve en 3x een 1 malig bedrag moeten betalen voor de kozijnen.

stofzuigertje

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als zij 12 jaren terug dubieuze voordelige zooi plaatsen.....

En bij jou goed maar als er vele klachten zijn moeten ze alles of niets vervangen.
Soms is herstel duurder dan nieuwe en jou nog goede kan maar als de meerderheid problemen heeft en beslist word je verplicht mee te doen en te betalen.

Jammer van die keuken maar die bestaat uit losse en later aan elkaar geschroefde kasten en werkblad kan meestal mits niet gelijmd gewoon los schroeven en kit rand doorsteken herplaatst worden!

Ook mag je op elk moment aan dagelijks bestuur van deze VVE een vraag stellen en dat heeft U helaas niet gedaan.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Vve kozijnen vervangen wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Harm.calc schreef:In hoeverre heeft u in het verleden toestemming gehad wijzigingen aan te brengen wat gevolg heeft voor onderhoud aan gemeenschappelijk bezit.
Hier hoeft ook geen toestemming voor gevraagd te worden. Binnen zijn privé gedeelte mag hij doen en laten wat hij wil.

Echter als hier kosten aan verbonden zijn omdat TS (indirect) de VvE belemmerd uitvoering te geven aan het uit te voeren besluit zijn deze kosten voor TS. Al zouden de kozijnen bijvoorbeeld pas 3 maanden oud zijn is dit niet anders. Echter zou ik u dan adviseren om eens juridische informatie in te winnen. (Juridisch Loket, rechtsbijstandsverzekeraar, e.d)

Ben natuurlijk niet bij de ALV geweest, maar wanneer er sprake is van misbruik van bevoegdheid door één of meerdere leden zou dat kunnen leiden tot vernietiging van het genomen besluit. Of er sprake is van misbruik is (zoals zo vaak) afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

Gesloten