LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
stofzuigertje

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoe is de ingestelde ketel temperatuur...?

De linker is voor tapwater en rechts voor radiatoren.
Als die te laag staat met rechter knop even hoger drukken.

Iets minder zuinig maar 5 of 10 graden hoger is vaak de oplossing.
na de strenge koude week mag je deze weer terug zetten naar oorspronkelijke om hem weer zuinig te laten werken.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kan het ff niet volgen.

Hoeft ook niet ,als ts het uitrekent en het is goed . Simpel is het wat anders.

heb dik 10 jaar dat probleem gehad , half 7 thuis kachel op 27 graden zetten en 45 minuten later weer normaal . Nee dus 21,00 uur dus .
Gaan rekenen bleek radiator veel te weinig cap. te hebben . Goede geplaatst en probleem was opgelost. Kamer was binnen 20 min op temperatuur.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door mp2017 »

gosewijn schreef:Kan het ff niet volgen.

Hoeft ook niet ,als ts het uitrekent en het is goed . Simpel is het wat anders.

heb dik 10 jaar dat probleem gehad , half 7 thuis kachel op 27 graden zetten en 45 minuten later weer normaal . Nee dus 21,00 uur dus .
Gaan rekenen bleek radiator veel te weinig cap. te hebben . Goede geplaatst en probleem was opgelost. Kamer was binnen 20 min op temperatuur.

Dat moet TS bevestigen, dat dit al jaren speelt, want ik lees, dat dit nu pas is!

Dit lees ik in de OP!
Normaal duurt het een half uurtje voordat de temperatuur van 17 graden naar 22 graden is gebracht, sinds gisteren duurt het de hele avond (van 18u tot 23u).
Laatst gewijzigd door mp2017 op 01 mar 2018 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Foutje, ik zie dat hij al op 75 graden stookte maar koude en harde wind is dubbel lastig een iets oudere woning op temperatuur te krijgen.

Gewoon iets minder laag zetten, geen 17 maar 19 en dan valt het wel te doen.....
De 25A is soms beetje krap en CW3 De duurdere 35A met CW5 heeft iets meer capaciteit maar is daar ook minder zuinig mee en duurder in aanschaf....

Gewoon bij zowel erg koud buiten en harde wind minder laag zetten.

De 25A is maar 18 Kw kachel en als de oude groter was ...... dan heb je nu iets zuiniger maar wel minder snel warmte... bij extreme koude.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door mp2017 »

stofzuigertje schreef:Foutje, ik zie dat hij al op 75 graden stookte maar koude en harde wind is dubbel lastig een iets oudere woning op temperatuur te krijgen.

Gewoon iets minder laag zetten, geen 17 maar 19 en dan valt het wel te doen.....
De 25A is soms beetje krap en CW3 De duurdere 35A met CW5 heeft iets meer capaciteit maar is daar ook minder zuinig mee en duurder in aanschaf....

Gewoon bij zowel erg koud buiten en harde wind minder laag zetten.

De 25A is maar 18 Kw kachel en als de oude groter was ...... dan heb je nu iets zuiniger maar wel minder snel warmte... bij extreme koude.
:shock: :shock:

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door Alphavista »

Alle radiatoren worden heet, ik kan mn hand er 5 seconden op houden, maar ze kunnen veel warmer.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door john18 »

Alphavista schreef:Alle radiatoren worden heet, ik kan mn hand er 5 seconden op houden, maar ze kunnen veel warmer.
Lijkt mij een capaciteit probleem van de radiators. Heeft u oude dubbelglas en isolatie enz? Je voelt de kou bij oudere slechtere geïsoleerde woningen overal door komen. Meestal zijn de leidingen van radiator naar radiator niet geïsoleerd waardoor warmte verlies ontstaat naar de radiators.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dat moet TS bevestigen, dat dit al jaren speelt, want ik lees, dat dit nu pas is!


Schijnbaar afgelopen dagen niet buiten geweest , voor Nederlandse begrippen is het extreem kout , dus kan de radiator het niet aan .

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door mp2017 »

gosewijn schreef:Dat moet TS bevestigen, dat dit al jaren speelt, want ik lees, dat dit nu pas is!


Schijnbaar afgelopen dagen niet buiten geweest , voor Nederlandse begrippen is het extreem kout , dus kan de radiator het niet aan .
Ik fiets nog dagelijks, dus ben wel buiten geweest.

Dat het koud is, mag duidelijk zijn,maar dat.dan een radiator het nu niet zou voldoen, kan ik niet geloven.
Maar om een duidelijk advjes te geven, is de info te weinig, hoe de installatie in mekaar zit.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door gosewijn »

Sorrie Als je niet weet hoe een cv met toebehoren in elkaar zit waarom reageer je dan. Lees het antwoord van TS eens dan komt het dicht in de buurt van mijn advies.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door mp2017 »

gosewijn schreef:Sorrie Als je niet weet hoe een cv met toebehoren in elkaar zit waarom reageer je dan. Lees het antwoord van TS eens dan komt het dicht in de buurt van mijn advies.
Dan mijn laatste reactie.

Hoe een CV installatie in mekaar zit, weet ik heel goed.

Waarom, omdat ik mijn CV installatie zelf heb geïnstalleerd , dus daarom reageer ik.

Jou advies vind ik goed, wat blijkbaar toepasselijk voor jou situatie is/was, maar je doet er wel 10 jaar over, om het te verhelpen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door gosewijn »

Waarom, omdat ik mijn CV installatie zelf heb geïnstalleerd , dus daarom reageer ik.

Dat kan elke handige doe het zelfer. dat wil niet zeggen dat je de technische kant kent.
Je kent mijn situatie niet , woon ik in een koophuis of huurhuis . Dat is toch een heeeeeel groot verschil . Ik woon in een huur huis ,dat betekend dat ik met verhuurder heel lang hebt moeten stoeien om ze te overtuigen , dat gaat minimaal over 5 schijven.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door Brahms »

Vriendelijk verzoek aan Gosewijn, graag juist quoten, dit is zo niet te lezen meer voor anderen.
Bedankt !

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door scontra »

Alphavista schreef:Goedenavond,

Normaal duurt het een half uurtje voordat de temperatuur van 17 graden naar 22 graden is gebracht, sinds gisteren duurt het de hele avond (van 18u tot 23u). Ik heb de ketel bijgevuld (was 1,5 bar nu 2,0 bar) ontluchten doet de ketel volgens mij automatisch (AWB thermoelegance 4a/2)

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?
Weet niet of het u is opgevallen, maar het vriest behoorlijk voor onze huidige maatstaven, met daarbij een straffe Oostenwind en als u dan alle radiatoren in uw woning volledig heeft openstaan dan moet het keteltje er behoorlijk hard voor werken om de gehele woning op temperatuur te kunnen krijgen.
Als de vorst en de straffe Oostenwind over een tweetal dagen weer zal zijn afgenomen dan wordt het opstoken naar 22 graden (?) weer in een veel kortere tijd gehaald.
De ketel zal zich automatisch ontluchten, maar de radiatoren doen dat niet, maar als die volledig warm worden dan zit er geen lucht in.
Al met al, geen enkele reden tot paniek lijkt mij zo. :D

atlas1302

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Doorstroming, denk daar maar eens aan. Heeft u wel eens een radiator van 10 jaar oud gezien van binnen of kan die pomp het wel behappen al die radiatoren tegelijk? Een pomp met een grote flow capaciteit welke berekent is voor al die radiatoren tegelijk open bij vrieskou! Hallo.

stofzuigertje

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Alpha Vista...

Heeft U al radiator folie....
Zonder warm je de buitenmuur op en met de reflectie geeft dit extra warmte.....
Wel vandaag nog doen want morgen is het minder koud en minder wind.....oaden....
Veel zuiniger en als het koud word weer tijdelijk naar de hogere waarde zetten.

En als je de thermostaat niet lager zet en op 55 graden stookte is het vaak omdat je zuiniger stookte voordeliger en dan de kamers op 20 graden houden...
In de strenge winter niet lager zetten kan door moduleren en zichtbaar voor hele buurt... jou schoorsteen zal bij 55 graden of lager nauwelijks witte stoom wolken produceren dus de witte wolken bij je buren verspillen energie!
Dat komt door het Hoog Rendement principe!

Zelf mag ik het dus ook niet naar 17 graden laten zakken want dan zit ik 2 dagen in de koude....
Gewoon op 20 graden houden lukte met vele uren extra zuinig draaien op 55 graden net aan... in voorjaar weer naar 45 graden en Nog Gieriger... echte Hollander noemen ze dat!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door crazyme »

Wellicht is het vermogen van de ketel te krap met deze weerconditie.
Wacht volgende week eens af. Dan zal alles waarschijnlijk weer normaal werken.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door mp2017 »

crazyme schreef:Wellicht is het vermogen van de ketel te krap met deze weerconditie.
Wacht volgende week eens af. Dan zal alles waarschijnlijk weer normaal werken.

De suggesties, die hier langs komen kan ik niet delen.
Als ik mijn situatie bekijk, dan is ook met deze weersomstandigheden geen probleem te constateren.
Dat de CV vaker moet bijbenen is normaal met deze temperaturen.(lees Gasverbruik)
Een CV die al jaren goed werkt zou nu op een keer een verkeerde capaciteit en of, zoals hier iemand beweerde de radiator niet voldoende zijn.

Kom op en zoek niet dingen die er niet zijn!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door crazyme »

O, u volgt het nieuws niet. Misschien toch even doen.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: CV ketel: Temperatuur stijgt langzaam

Ongelezen bericht door mp2017 »

crazyme schreef:O, u volgt het nieuws niet. Misschien toch even doen.
Laat mij ff weten, wat je bedoeld!
Heb niets bijzonders op het nieuws gezien! :shock:

Gesloten