LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eenmalige lekkage dakkapel of beter vervangen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
pavisto67
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2018 08:02

Eenmalige lekkage dakkapel of beter vervangen?

Ongelezen bericht door pavisto67 »

Afgelopen januari hebben wij tijdens de januari storm lekkage gehad aan onze dakkapel. Gevolg: waterschade aan het plafond in onze badkamer.

Wij kwamen hier een aantal dagen later bij terugkomst vakantie achter. Ik ben vervolgens het dak opgegaan en zag dat beide afvoerpijpen verstopt waren met vuil en blad. Hierdoor stond het water ontzettend hoog, enkele centimeters. Ik vermoed dat het hoge water in combinatie met de harde wind voor de lekkage heeft gezorgd. Wij zijn nu een kleine twee maanden verder en hebben geen nieuwe lekkage sporen meer kunnen ontdekken. Het plafond is droog, maar heel incidenteel hebben wij nog last gehad van een paar druppels vocht helemaal aan de raamkant net boven het ventilatierooster

Nu zijn wij hierdoor aan het twijfelen geslagen. Is er nu sprake van lekkage en moeten wij het bitumen dak ( ongeveer 16 jaar oud) vervangen of (gezien het feit dat het plafond droog is en geen nieuwe lekkage sporen, kunnen wij er vanuit gaan dat dit eenmalige schade was vanwege de combinatie hoog water en storm?
Laatst gewijzigd door pavisto67 op 14 mar 2018 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Eenmalige lekkage dakkapel of beter vervangen?

Ongelezen bericht door Brahms »

pavisto67 schreef:Afgelopen januari hebben wij tijdens de januari storm lekkage gehad aan onze dakkapel. Gevolg: waterschade aan het plafond in onze badkamer.

Wij kwamen hier een aantal dagen later bij terugkomst vakantie achter. Ik ben vervolgens het dak opgegaan en zag dat beide afvoerpijpen verstopt waren met vuil en blad. Hierdoor stond het water ontzettend hoog, enkele centimeters. Ik vermoed dat het hoge water in combinatie met de harde wind voor de lekkage heeft gezorgd. Wij zijn nu een kleine twee maanden verder en hebben geen nieuwe lekkage sporten meer kunnen ontdekken. Het plafond is droog, maar heel incidenteel hebben wij nog last gehad van een paar druppels vocht helemaal aan de raamkant net boven het ventilatierooster

Nu zijn wij hierdoor aan het twijfelen geslagen. Is er nu sprake van lekkage en moeten wij het bitumen dak ( ongeveer 16 jaar oud) vervangen of (gezien het feit dat het plafond droog is en geen nieuwe lekkage sporen, kunnen wij er vanuit gaan dat dit eenmalige schade was vanwege de combinatie hoog water en storm?
Daar kan geen mens een zinnig antwoord op geven zonder de dakbedekking te bekijken.
Bitumen dakbedekking gaat zeer lang mee, dus daar kan je op afstand ook niet over zeggen.
Natuurlijk moet je na de herfst de dakgoten en afvoerbuizen inspecteren en zo nodig reinigen.

Meer advies kan ik je niet geven, zeker nu er geen lekkage is. Enkele vochtdruppels bij een rooster kan een heel andere oorzaak hebben, bv gewoon condens.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eenmalige lekkage dakkapel of beter vervangen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mocht u overwegen het bitumen dak te laten vervangen, zo uw verhaal te lezen, was die lekkage daar niet aan te wijten, zorg dan in ieder geval dat die dakdekker bij Vebidak aangesloten is.

Maar bij verstopte afvoeren moet het water ergens heen . Als het dak verteerd zou zijn, niet waarschijnlijk in 16 jaar, zou u nadien ook lekkages gehad moeten hebben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eenmalige lekkage dakkapel of beter vervangen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Eens met Brahms, op afstand is dat niet te zeggen. Maar de combinatie van twee verstopte afvoeren en een harde storm is natuurlijk niet iets wat zo vaak voorkomt... Daarom zou ik zelf niet zo snel denken dat er iets structureel mits is met je dak. Grote kans dat het ook bij een nieuw bitumendak weer zou zijn gaan lekken als de afvoeren verstopt zitten en er weer zo'n storm zou zijn.

Met het koude weer van de laatste tijd zullen er bij veel mensen condensdruppels op de ventilatieroosters zijn gekomen. Is op zich dus ook niet iets om je meteen zorgen over te maken.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eenmalige lekkage dakkapel of beter vervangen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik zou me inderdaad niet te veel zorgen maken. Omdat u verder geen lekkage gehad hebt, afgezien van die paar druppels bij het rooster, lijkt mij dat u vermoeden klopt. Plaats een bladkorfje op de afvoer (een paar euro in de bouwmarkt) en controleer minimaal een keer per jaar of er bladeren liggen.

stofzuigertje

Re: Eenmalige lekkage dakkapel of beter vervangen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Geen korf of juist weghalen!
Dan pleurde alles naar beneden en via de normale dakgoten die ik ook zeef vrij gemaakt heb de pijp in.
Dan zal het meeste bij hoosbui in riool spoelen en door onderaan de pijp af te zagen en daar een opvang bakje onder met zeef kan ik zelfs vanuit de rolstoel nog alle bladeren verwijderen.
Als zeefje verstopt is dat daar geen probleem....

Dus weg met die zeefjes en kapjes en laat alles naar beneden spoelen en haal daar het eruit.
De regenpijp is dus bij mijn onderbroken, afgezaagde en daar vlak onder de vierkante bak en dan weer de oude pijp verder...
met stuk fijn gaas erop blijft daar alles achter!

Iemand die te lui is om de ladder te pakken voor dakkapel en goten te reinigingen!

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eenmalige lekkage dakkapel of beter vervangen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tja, stofzuiger, sinds ik de korfjes heb geplaatst heb ik nooit meer last. Voordien werden de instroomopeningen vaak geblokkeerd door natte bladeren en twijgen, die dus juist helemaal niet wegspoelden. Nu blijven ze voor het korfje liggen en loopt het water keurig weg.

Gesloten