LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Marian Verhoeckx
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2018 19:20

Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door Marian Verhoeckx »

Op de huishoudbeurs heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van een "bamboekussen". Werd alom daar aangeprezen. Omdat ik het kussen toch veel te hard vond, besloot ik er wat vulling uit te halen. Groot was mijn verbazing toen ik de inhoud zag. Het ziet er uit als gewone , ouderwetse schuimplastic vulling. Volgens mij worden we verschrikkelijk genept en zou hier graag meer over weten. Ik was niet de enige die dit produkt kocht: tientallen mensen ging met dit produkt onder de arm weer naar huis.
Graag zou ik hierop een reactie krijgen. Met vriendelijke groet, Marian Verhoeckx

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u een reactie wilt hebben moet u bij de verkoper zijn. Maar wat stond er op de omschrijving? Het kan ook best zijn dat de hoes gemaakt is van bamboe en de vulling hetzelfde is als de andere kussens.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door Brahms »

Marian Verhoeckx schreef:Op de huishoudbeurs heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van een "bamboekussen". Werd alom daar aangeprezen. Omdat ik het kussen toch veel te hard vond, besloot ik er wat vulling uit te halen. Groot was mijn verbazing toen ik de inhoud zag. Het ziet er uit als gewone , ouderwetse schuimplastic vulling. Volgens mij worden we verschrikkelijk genept en zou hier graag meer over weten. Ik was niet de enige die dit produkt kocht: tientallen mensen ging met dit produkt onder de arm weer naar huis.
Graag zou ik hierop een reactie krijgen. Met vriendelijke groet, Marian Verhoeckx
Inderdaad heb je je laten verleiden. Maar als het goed is heb je de kassabon nog.
Nu maar hopen dat het bedrijf open staat voor benadering.

De prijs van het kussen zal als evenement artikel niet hoog zijn geweest, levert het contact niets op, gooi hem weg en koop een goed kussen in een betrouwbare winkel.
Laatst gewijzigd door Brahms op 21 mar 2018 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door newmikey »

Tsja, u heeft in een verkooppraatje geloofd en dat kan ik me goed voorstellen. Textiel van bamboe lijkt namenlijk héél bijzonder en milieuvriendelijk en het wordt ook nog eens als een "natuurlijk" produkt aangeprezen (zie bijvoorbeeld die mooie commercials over "bamboe ondergoed").

Niets is echter minder waar. Textiel van bamboe wordt op dezelfde manier gemaakt als viscose - het is een z. g. kunstmatige (niet synthetische) vezel op basis van de cellulosevezels van houtachtige planten en/of bomen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld linnen of katoen blijven in viscose (en dus ook bamboe) textiel de bijzondere eigenschappen van de grondstoffen niet bewaard.

Het enige wat redelijk milieuvriendelijk aan bemboe is is het feit dat het zeer snel groeit en niet al te zeer tot ontbossing leidt. Bamboeaanplant brengt echter wel een héél groot waterverbruik met zich mee.

Het kussen zal niet beter of slechter zijn dan elk ander kussen met schuimrubber inhoud. Gooi er een leuke overtrek omheen en gebruik het gewoon. Ga ook niet meer naar de Huishoudbeurs of ga er met een vrijwel lege portemonnee naartoe dan komt u ook niet in de verleiding dit soort trendy onzinartikelen aan te schaffen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door crazyme »

Marian Verhoeckx schreef:Op de huishoudbeurs heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van een "bamboekussen". Werd alom daar aangeprezen. Omdat ik het kussen toch veel te hard vond, besloot ik er wat vulling uit te halen. Groot was mijn verbazing toen ik de inhoud zag. Het ziet er uit als gewone , ouderwetse schuimplastic vulling. Volgens mij worden we verschrikkelijk genept en zou hier graag meer over weten. Ik was niet de enige die dit produkt kocht: tientallen mensen ging met dit produkt onder de arm weer naar huis.
Graag zou ik hierop een reactie krijgen. Met vriendelijke groet, Marian Verhoeckx
Wat had u als vulling verwacht ? Bamboe ?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:Wat had u als vulling verwacht ? Bamboe ?
Als ik dit lees wel ja:
https://bamboekussen.com/bamboe
Al moet ik bekennen er nog niet eerder van gehoord had

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
crazyme schreef:Wat had u als vulling verwacht ? Bamboe ?
Als ik dit lees wel ja:
https://bamboekussen.com/bamboe
Al moet ik bekennen er nog niet eerder van gehoord had
Ik ook niet. Hier lees ik over een bamboe koolstof polyester vulling....

Klinkt wel iets minder natuurlijk....

https://www.zijdendekbed.nl/bamboe-kuss ... tress.html
Hoe wordt dit bamboe kussen gemaakt?
Deze kussens van het Franse merk Couette & Nature worden vervaardigd met:
Bamboe hout wordt vermalen tot fijn poeder
Dit poeder van bamboe hout wordt gemengd met koolstof
Dit mengels wordt samengebracht met de polyester vulling, in een uniek ecologisch proces. Dan zal dit poeder worden geïntegreerd in de moleculaire structuur van de polyester
Het resultaat is de bijzondere eigenschappen zoals u hierboven heeft gelezen. Hierdoor bieden deze bamboe kussens bijzondere voordelen ten opzichte van dons, bamboe viscose of synthetische kussens

Technische details, voor wie het wil weten:)
Het is bamboe dat wordt verbrand door een pyrolyse-systeem, het wordt een beetje zoals houtskool, dat zal worden gemalen om een ​​fijn poeder te verkrijgen. Dan zal dit poeder worden geïntegreerd in de moleculaire structuur van de polyester. De structuur van bamboe verschilt van die van hout. Het resultaat van de pyrolyse bewerking is meer poreus in de bamboekool. Hogere poreusiteit resulteert in een groter contactoppervlak tussen de koolstof en de externe omgeving. Aldus hebben moleculen en waterdamp een verhoogde waarschijnlijkheid om in steenkool te worden gefixeerd door chemische of elektrostatische bindingen (ook van der Vaalskracht genoemd). Dit verhoogt daarom de geurverdrijvingskracht, purifier en vochtigheidsregulator.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door newmikey »

crazyme schreef: Technische details, voor wie het wil weten:)
Het is bamboe dat wordt verbrand door een pyrolyse-systeem, het wordt een beetje zoals houtskool, dat zal worden gemalen om een ​​fijn poeder te verkrijgen. Dan zal dit poeder worden geïntegreerd in de moleculaire structuur van de polyester. De structuur van bamboe verschilt van die van hout. Het resultaat van de pyrolyse bewerking is meer poreus in de bamboekool. Hogere poreusiteit resulteert in een groter contactoppervlak tussen de koolstof en de externe omgeving. Aldus hebben moleculen en waterdamp een verhoogde waarschijnlijkheid om in steenkool te worden gefixeerd door chemische of elektrostatische bindingen (ook van der Vaalskracht genoemd). Dit verhoogt daarom de geurverdrijvingskracht, purifier en vochtigheidsregulator.
Puur koeterwaals vooral die "van der Vaalskracht", hilarisch! En het verhoogt de purifier? Wat zou dat moeten betekenen denk je zelf? En het gedeelte over pyrolyse is ook waanzinnig fascinerend. (niet op een goede manier...). Wat te denken van de zin "Het resultaat van de pyrolyse bewerking is meer poreus in de bamboekool."? Géén idee wat dáár precies de bedoeling van zou moeten zijn.

Al met al zie je dat de gekste dingen worden bedacht om consumenten over de streep te trekken. Een warrige hoop van volstrekt ongerelateerde maar interessant-klinkende termen is vaak al genoeg om een air van wetenschappelijkheid te geven aan een berg onbewezen onzin.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt zo te zien een herroepingstermijn van 30 dagen. Na 14 dagen moet je aangeven waarom je er gebruik van maakt.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door 16again »

als ik de uitleg van crazyme lees, is dit "bamboe-kussen" gewoon puur chemie.
Dat natuurproduct bamboe als grondstof gebruikt wordt, maakt hierbij weinig uit. Olie is evengoed een natuurproduct

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Geen koeterwaals maar spelfoutje.
Van der waalskracht is wel bekend.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:als ik de uitleg van crazyme lees, is dit "bamboe-kussen" gewoon puur chemie.
Dat natuurproduct bamboe als grondstof gebruikt wordt, maakt hierbij weinig uit. Olie is evengoed een natuurproduct
Eigenlijk is alles een natuurproduct.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door newmikey »

Theotrucker schreef:Geen koeterwaals maar spelfoutje.
Van der waalskracht is wel bekend.
Nee, ècht?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
16again schreef:als ik de uitleg van crazyme lees, is dit "bamboe-kussen" gewoon puur chemie.
Dat natuurproduct bamboe als grondstof gebruikt wordt, maakt hierbij weinig uit. Olie is evengoed een natuurproduct
Eigenlijk is alles een natuurproduct.
Een kussen met donsveren herken ik nog steeds als natuurproduct.
Zodra natuurproduct geraffineerd is tot poly-urethaan (ik noem maar wat) dan is het natuurproduct ver te zoeken.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, dat blijft dus gemaakt van producten uit de natuur.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door newmikey »

Nijogeth schreef:Maar, dat blijft dus gemaakt van producten uit de natuur.
Tsja, dat is plastic natuurlijk ook dus met die definitie schiet je niets op. In de textiel maak je vaak het onderscheid tussen natuurlijke vezels (wol, katoen, linnen), kunstmatige vezels op natuurlijke basis(Viscose, lyocell, acetaat, glaswol) en kunstmatige vezels op synthetische basis (Polyamide, polyester, polyacryl, aramide, elasthaan etc.) maar hier hebben we niet eens meer met een textielvezel te maken, voor zover het de vulling betreft tenminste.

De producent lijkt te claimen dat hij een verbrandingsprodukt van bamboe in de vorm van een bijna volledig uit koolstof bestaand poeder op de een of andere manier chemisch weet te binden aan een polimeerschuimprodukt en dat daardoor de eigenschappen van dat polymeerschuim veranderen.

Op zich géén gekke veronderstelling maar de uiteindelijke eigenschappen van het schuim hebben uiteraard nèt zo weinig meer met bamboe te maken dan in het geval hij er gemalen houtskool of norit doorheen hed gegooid.

Dit marketingverhaal is dus pure kolder en mogelijk zelfs misleiding.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door juliomariner »

newmikey schreef:

De producent lijkt te claimen dat hij een verbrandingsprodukt van bamboe in de vorm van een bijna volledig uit koolstof bestaand poeder op de een of andere manier chemisch weet te binden aan een polimeerschuimprodukt en dat daardoor de eigenschappen van dat polymeerschuim veranderen.

Op zich géén gekke veronderstelling maar de uiteindelijke eigenschappen van het schuim hebben uiteraard nèt zo weinig meer met bamboe te maken dan in het geval hij er gemalen houtskool of norit doorheen hed gegooid.

Dit marketingverhaal is dus pure kolder en mogelijk zelfs misleiding.
Inderdaad. Met mijn basic kennis van koolstof chemie lijkt het me dat je kunt concluderen dat er dus de koolstof uit verbrande bamboe gebruikt. Dan kun je dus net zo goed koolstof uit steenkool, aardgas of voor mijn part geryclede PET flessen gebruiken. Of moeten we het effect van de Bamboe als homeopatisch zien. (Zoals water ern "geheugen" heeft in de homeopathie zou de koolstof dit hebben in de bamboekussenlogie)
Pure onzin dus

Amalia87
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2018 11:41

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door Amalia87 »

Ik voel mij ook zwaar belazerd, je krijgt van die mooie verkooppraatjes dat het helpt tegen nekklachten, snurken, etc.
Mijn man en ik kregen beide hele erge last van nekpijn en hoofdpijn, na het slapen op deze bamboekussens. Ze zijn indd keihard en het geeft je absoluut geen goede nachtrust!
Wanneer je een mail stuurt en je geld terug vraagt omdat je de volgende klachten ervaart, dan mailen ze terug dat ze niets voor je kunnen doen en ook niet je geld terug krijgt.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door newmikey »

Amalia87 schreef:Ik voel mij ook zwaar belazerd, je krijgt van die mooie verkooppraatjes...
Het is het goed recht van een verkoper om een mooi verkooppraatje te houden, het is uw eigen beslissing bij uw volle verstand om daar meer of minder geloof aan te hechten. Zolang er géén sprake is van leugens kunt u daar niet veel aan doen. "Nu nog lekkerder!" is ook geen reden om met een blik soep terug naar de supermarkt te gaan. Voortaan gewoon dat ronde ding bovenop op uw lichaam gebruiken waar het voor bedoeld is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bamboe kussens: schuimplastic vulling?

Ongelezen bericht door renewouters »

Toch wel knap dat mensen na tientallen jaren van consumentenvoorlichtingsprogramma's op TV (Koning Klant werd voor het eerst in 1965 uitgezonden!) nog steeds vatbaar zijn voor vage verkooppraatjes. De kwakzalvers uit de middeleeuwen zullen nu op jaarmarkten nog steeds goede zaken doen. Oh, wacht.... dan doen ze ook.

Gesloten