LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Erthanax »

Laboratoriumglaswerk, zoals de genoemde reageerbuis, is inderdaad vaak vrij dun. Bovendien heeft het een zeer lafe uitzettingscoëfficient. Bij breuk splintert het gewoon en valt het niet uiteen in kleine stukjes, zoals gehard glas.

Als het blad van het tafeltje door de constructie onder mechanische spanning stond, kan ik me goed voorstellen dat bij een zeer lokale koudeschok op de "voorgespannen" plek het glas ineens breekt en door de spanning weg vliegt. Vandaar ook het "ontploffen" en niet "uiteenvallen".

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
Als ik de foto op klacht.nl bekijk zijn het niet een paar druppeltjes. De bank is gewoon nat.
Daarbij kan de NVWA niets meer doen, de bankjes zijn niet meer te koop. Dus wat wille ze nu nog controleren?

Sinds wanneer kan de NVWA niets meer doen als iets bij Cranenbroek niet meer te koop is? Dat maakt men je wel duidelijk wat ze willen controleren als daar reden toe is, NVWA kan je gewoon tot een recall verplichten met alle gevolgen van dien als zij daar gegronde reden toe zien.

Of:
Meldingen

Zodra distributeurs en importeurs weten dat een door hen verhandeld product onveilig is, moeten ze de NVWA informeren over de risico’s daarvan. En wat ze deden/doen om het gevaar weg te nemen.
Vandaar mijn post:
Hebt u vragen of klachten over de veiligheid van producten of eten en drinken? Bel dan gratis met de vragen- en klachtenlijn van de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). De NVWA houdt toezicht op de veiligheid van producten én op de veiligheid van eten en drinken. Het telefoonnummer is 0800 - 0488. Zij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
Als je (TS) het echt een veiligheidsrisico is en je geen gehoor vind behalve : een nieuwe...of geld terug ... dan bel je gewoon met de NVWA en maak je melding van het voorval.....en dat heeft hij in elk geval ook gedaan; en dan kan de NVWA hun werk doen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:Sinds wanneer kan de NVWA niets meer doen als iets bij Cranenbroek niet meer te koop is? Dat maakt men je wel duidelijk wat ze willen controleren als daar reden toe is, NVWA kan je gewoon tot een recall verplichten met alle gevolgen van dien als zij daar gegronde reden toe zien.
Een recall na 1 incident die niet te controleren is? In mijn vorige werk heb ik regelmatig te maken gehad met het NWVA. Zij haalden spullen bij ons in de winkel waarna we soms iets vernamen. Dat kan zijn het ontbreken van een Nederlands etiket en slechts in 1 geval een potentieel gevaar. Om daar achter te komen zullen ze het product in handen moeten hebben om het te kunnen testen. Wat niet in het schap ligt kan dus ook niet getest worden. Natuurlijk kan je er melding van maken, maar zonder meer klachten en zonder product kan je simpelweg niets. En al helemaal geen recall in gang zetten.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
jonis schreef:Sinds wanneer kan de NVWA niets meer doen als iets bij Cranenbroek niet meer te koop is? Dat maakt men je wel duidelijk wat ze willen controleren als daar reden toe is, NVWA kan je gewoon tot een recall verplichten met alle gevolgen van dien als zij daar gegronde reden toe zien.
Een recall na 1 incident die niet te controleren is? In mijn vorige werk heb ik regelmatig te maken gehad met het NWVA. Zij haalden spullen bij ons in de winkel waarna we soms iets vernamen. Dat kan zijn het ontbreken van een Nederlands etiket en slechts in 1 geval een potentieel gevaar. Om daar achter te komen zullen ze het product in handen moeten hebben om het te kunnen testen. Wat niet in het schap ligt kan dus ook niet getest worden. Natuurlijk kan je er melding van maken, maar zonder meer klachten en zonder product kan je simpelweg niets. En al helemaal geen recall in gang zetten.
Het produkt zal ook gewoon bij de fabrikant te vinden zijn. :wink:
Zegt mijn 30 jarige werkervaring bij fabrikant met NVWA over de vloer....controle stopt niet bij een leeg schap in de winkel....zou wel heel erg makkelijk zijn.
Dus ja....als NVWA de melding afhandelt en ze komen bij fabrikant terecht en er zou wat blijken mis te zijn dan kun je al een recall hebben na 1 klacht.......maar dat is dan in het slechte scenario, men kan natuurlijk ook vinden dat klant niet goed met produkt is om gegaan.

Maar als jij zo'n ervaringsdeskundige bent met "potentiele gevaren" , NVWA , (boze) klanten , een fout produkt , "ontploft en wondjes in het gezicht"....; als serieuze winkelier zet je dan de klachtenprocedure in werking, zeker ook naar fabrikant toe....dan ga je de klant geen nieuw bankje aanbieden maar geld teruggeven.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoeveel van die bankjes heeft Van Cranenbroek verkocht? Als dit de eerste en enige klacht is, vind ik een nieuw bankje aanbieden niet zo gek.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door jonis »

Erthanax schreef:Hoeveel van die bankjes heeft Van Cranenbroek verkocht? Als dit de eerste en enige klacht is, vind ik een nieuw bankje aanbieden niet zo gek.
Er was eens een tijd....toen liet men een ontploffende fles zien......en legde de fabrikant het loodje......


blijkbaar maakt dat tegenwoordig niets meer uit....

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:Het produkt zal ook gewoon bij de fabrikant te vinden zijn. :wink:
Zegt mijn 30 jarige werkervaring bij fabrikant met NVWA over de vloer....controle stopt niet bij een leeg schap in de winkel....zou wel heel erg makkelijk zijn.
Dus ja....als NVWA de melding afhandelt en ze komen bij fabrikant terecht en er zou wat blijken mis te zijn dan kun je al een recall hebben na 1 klacht.......maar dat is dan in het slechte scenario, men kan natuurlijk ook vinden dat klant niet goed met produkt is om gegaan.

Maar als jij zo'n ervaringsdeskundige bent met "potentiele gevaren" , NVWA , (boze) klanten , een fout produkt , "ontploft en wondjes in het gezicht"....; als serieuze winkelier zet je dan de klachtenprocedure in werking, zeker ook naar fabrikant toe....dan ga je de klant geen nieuw bankje aanbieden maar geld teruggeven.
Tuinmeubelen worden in partij gemaakt, verscheept en verkocht. Op is dus ook echt op. En mocht er toevallig toch nog wat extra voorraad gemaakt worden door de fabrikant, de NVWA gaat echt niet naar China om nog 1 exemplaar te maken.
En nee, ik ben geen ervaringsdeskundige. De NVWA controleert gewoon. Er worden willekeurig artikelen meegenomen als steekproef. Dus niet afwachten op een klacht, maar vooraf controleren.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door 16again »

Baykus49 schreef:Volgens mij gaat het niet om een "tuin-tafeltje" maar om een tuin-bankje.
Graag had ik ook een foto van deze tuinbank met glasplaat willen zien...je zou daar maar op willen zitten...
Oplettend lezer had de link op pag 5 kunnen vinden:
viewtopic.php?f=90&t=186593&start=80#p2593275

Webber
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 jun 2018 22:08

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Webber »

Als je naar de foto kijkt zie je wel dat er geen sprake is van een paar waterdruppels uit de tuinsproeier.. :shock:
Het tafeltje is zeiknat en het zelfde geldt voor de vlonder waar het tafeltje opstaat.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
Tuinmeubelen worden in partij gemaakt, verscheept en verkocht. Op is dus ook echt op. En mocht er toevallig toch nog wat extra voorraad gemaakt worden door de fabrikant, de NVWA gaat echt niet naar China om nog 1 exemplaar te maken.
En nee, ik ben geen ervaringsdeskundige. De NVWA controleert gewoon. Er worden willekeurig artikelen meegenomen als steekproef. Dus niet afwachten op een klacht, maar vooraf controleren.

Een klacht bij NVWA in kader van produktveiligheid achteraf gaat een heel ander verhaal worden dan de controle vooraf.....in dit geval zal de NVWA op een klacht achteraf reageren en als ze aanleiding daartoe zien dit verder onderzoeken, ook al zijn het in 1ste instantie alleen maar de scherven.

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door piet44m »

nou ik zo nooit maar dan ook nooit een tafel of zetel van glas kopen. dat gaat altijd kapot

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Lowieze »

piet44m schreef:nou ik zo nooit maar dan ook nooit een tafel of zetel van glas kopen. dat gaat altijd kapot
Welnee, mijn buren hebben al bijna 10 jaar een tuintafel met glazen bovenkant zomer en winter buiten staan, is nog nooit wat mee gebeurd. Was wel wat duurder, dus aannemelijk dat dat een betere kwaliteit is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door crazyme »

piet44m schreef:nou ik zo nooit maar dan ook nooit een tafel of zetel van glas kopen. dat gaat altijd kapot
Dat gaat in de praktijk zelden kapot, mits je er normaal mee omgaat natuurlijk.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
piet44m schreef:nou ik zo nooit maar dan ook nooit een tafel of zetel van glas kopen. dat gaat altijd kapot
Welnee, mijn buren hebben al bijna 10 jaar een tuintafel met glazen bovenkant zomer en winter buiten staan, is nog nooit wat mee gebeurd. Was wel wat duurder, dus aannemelijk dat dat een betere kwaliteit is.
Idem hier: ik heb al bijna tien jaar in weer en wind een tafeltje met glazen blad staan. Gaat van alles overheen, heet en koud, zonder problemen. Zo lang je een beetje fatsoenlijke kwaliteit koopt, gaat het echt wel goed.

Setjes tegen ramsjprijzen, zoals in dit topic, hebben een groter risico op dit soort problemen. Goedkoop is soms gewoon duurkoop. Natuurlijk zou het theoretisch ook bij een goedkoop set niet mogen gebeuren, maar de realiteit is anders.

stofzuigertje

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Moneyman,

Ik heb zelfs 3 tafeltjes van Jysk, roesten de randen maar glas bleef heel.
Maar om na 7 pagina's nog een goed antwoord te geven, de verkopers lopen na zoveel ellende en niet vergoeden van deze via Google perfect te vinden klacht meer mis dan gewoon vergoeden!

Het lijkt me een te strak gemonteerde wat ook bij glazen kookplaten en zo vaak voor kwam in verleden.
Daar is niets aan te doen en moeilijk bewijsbaar.
De temperatuur kan net het klemmende glas laten barsten, net als een barstje in de rand....

Van Cranenbroek heeft dus door niet oplossen deze de meeste schade, en de voorraad is voor vele forum leden onverkoopbaar....
Zullen ze ook niet snel iets anders bij deze firma kopen!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Theotrucker »

V Cranenbroek heeft geen voorraad meer. Zoals elke zomer uitverkocht. V. Craenenbroek wilde een vervangruit leveren maar dat wilde de klant niet. Het was 200 km rijden. Craenenbroek wilde die niet gratis bezorgen.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vind dit topic geen reden om niet meer bij dat bedrijf te kopen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik ook niet. Mijn tuinmeubelen, grill en de meeste gereedschappen komen van v. Cranenbroek. Het is voor mij dan ook maar 1 km. Wel altijd interessant om te horen hoe zo'n rechtszaak afloopt. En wat de winst is.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vroeger stond Van Cranenbroek in de regio beslist niet slecht bekend. Uit de reactie van TT durf ik op te maken dat dat nog steeds zo is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Theotrucker schreef:V Cranenbroek heeft geen voorraad meer. Zoals elke zomer uitverkocht. V. Craenenbroek wilde een vervangruit leveren maar dat wilde de klant niet. Het was 200 km rijden. Craenenbroek wilde die niet gratis bezorgen.
Dat laatste is een aanname. TS besloot samen met zijn vrienden/familie de facebook van V. Craenenbroek te spammen op een zeer grove methode dan is coulance ook geen optie meer.

Gesloten