Pagina 1 van 1

Collectief voor Nederlandse Ondernemers (CVNO)

Geplaatst: 08 okt 2018 15:01
door ReinaB
Ik kreeg vandaag een telefoontje van het Collectief voor Nederlandse Ondernemers. Een vriendelijke mw. vertelde mij dat ik als ondernemer recht heb om direct gekoppeld te zijn aan de producent van gas en elektra in de regio (Total in mijn geval). Hierdoor zou ik tot wel 14% korting krijgen op mijn energie. Als dan mijn huidige energiecontract was afgelopen werd ik automatisch aan Total gekoppeld. Toen ik vroeg hoe ik daar dan van af zou moeten komen had ze geen antwoord. Ze wilde alleen even met mij mijn gegevens doorlopen. Ze had inderdaad van alles van mij (of het leek zo), ik moest mijn geboortedatum en rekeningnummer noemen zodat ze alles kon verifieren. Naarmate het gesprek vorderde kreeg ik steeds meer een ongemakkelijk gevoel. Ze vertelde mij dat aan het einde van het gesprek ze een bandje zou starten zodat we alles officieel vast konden leggen. Toen ik vroeg of ik het eerst zwart op wit kon krijgen vertelde ze dat dit niet mogelijk was. Toen gaf ik aan dat ik zonder zwart op wit nergens toestemming voor wilde geven kreeg ik haar leidinggevende aan de telefoon. Volgens haar was mailen echt niet mogelijk, en was het telefonisch toestemming geven alleen maar voor mijn eigen veiligheid. Nogmaals aangegeven dat ik mail wilde, maar dat was echt niet mogelijk. Aangegeven dat ik er dan van af wilde zien, en het zelf eerst uit zou zoeken. Toen werd ze een beetje gepikeerd, want ze hadden tijd gestoken in het noteren van mijn gegevens. Mijn argument dat ik daar toch niet om had gevraagd werd wel geaccepteerd en het gesprek werd verbroken.

Meerdere ondernemers hiermee te maken gehad? Iemand bekend met het CVNO?

Re: Collectief voor Nederlandse Ondernemers (CVNO)

Geplaatst: 08 okt 2018 17:32
door NeoDutchio
Op een consumentenforum zal u weinig andere ondernemers tegenkomen. Maar het verhaal wat u schetst klopt met andere verhalen. Overigens is het een smoesje dat ze uw gegevens willen controleren. Als u een willekeurig bankrekeningnummer had opgegeven hadden ze ook gezegd dat het klopte. Het is een tructje om ondernemers te binden. Een consument wordt bij wet beschermd, een ondernemer niet. Roepen dat u 14% goedkoper uit zou zijn is leuk, maar hoe weten zij wat u nu betaald? Daarbij zit u, na een ja woord, voor 5 jaar vast met hoge afkoopsommen.

Elke ongevraagde verkoper (aan de telefoon, aan de deur, op straat en in winkels) staan er voor 1 doel: hun salaris. Niet om u te laten besparen, enkel voor hun eigen gewin. Om hun bonus te krijgen vertellen ze halve leugens en hele onwaarheden. Natuurlijk krijgt u ook niets op papier, dat is immers bewijs dat het iets anders is.

De volgende keer dit soort telefoontjes gewoon afkappen.

Re: Collectief voor Nederlandse Ondernemers (CVNO)

Geplaatst: 08 okt 2018 20:34
door Lady1234
U zou toch als ondernemer moeten weten dat dit colportage is en ook dat de consumentenbescherming bij colportage niet voor ondernemers geldt?

Dus voortaan uw “kop” niet zo ver in de strop steken, zodat hij haast aangehaald kan worden en u bungelt.

Nooit op telefonische aanbiedingen ingaan noch uw gegevens verstrekken. Zij bellen uiteraard alleen voor eigen gewin.

Re: Collectief voor Nederlandse Ondernemers (CVNO)

Geplaatst: 09 nov 2018 15:06
door AnneBWS
Beste Reina,
Ook ik heb het telefoontje dat u beschrijft van het Collectief voor Nederlandse Ondernemers ontvangen en gesproken met ene Saskia. De verbinding was slecht waardoor ik haar niet kon goed kon verstaan en ik had er inderdaad ook geen goed gevoel bij.
Ik dacht ik maak mezelf er makkelijk vanaf door al gauw aan te geven dat ik geen interesse had. Zij reageerde hierop verbaasd en zei dat ze enkel wat vragen had en deze zouden worden opgenomen voor beider gebruik. Deze stelde zij suggestief als 'dit begrijpt u wel toch?' en dit waren puur feitelijke vragen. Vervolgens zei ze toch aan het eind van ons gesprek dat ik een contract op de mail zou krijgen en toen ik aangaf een aantal vragen hierover te hebben werd haar verbinding ineens erg slecht en hoorde ze mij niet meer en hing zij op.
Toch werd ik terug gebeld, door een anoniem nummer dit keer, en excuseerde zij zich en liet zij mij mijn vragen stellen. Ze gaf aan dat ik nergens aan vast zou zitten en me nergens zorgen over hoefde te maken, maar dit werd, zoals ik eerder aangaf, allemaal niet meer opgenomen.
Al met al: inderdaad een naar gevoel aan over gehouden en nu twee weken later toch een vaag contract op de mail.
Hierop heb ik contact gezocht met Total en zij gaven aan dat dit een derde partij is die acquisitie verzorgt voor Total: Quality Sales Solutions, wat weer is gekoppeld aan Collectief voor Nederlandse Ondernemers en waar geen info over te vinden is verder.

Mocht je het contract tóch op de mail krijgen Reina, dan kan je dit binnen 14 dagen annuleren via deze website: https://www.total-energie.nl/annuleren

Succes!

Re: Collectief voor Nederlandse Ondernemers (CVNO)

Geplaatst: 09 nov 2018 15:35
door Lady1234
Voortaan gesprek meteen beëindigen. Hoe moeilijk kan dat zijn?

Re: Collectief voor Nederlandse Ondernemers (CVNO)

Geplaatst: 12 nov 2018 15:28
door Berendina8
Goededag,
een telefoontje van CVNO ontvangen over 21% korting op de tarieven door koppeling aan producent Total. Ik heb de beller gebombardeerd met vragen en wat schetst mijn verbazing, de verbinding werd verbroken.

Even een andere vraag los van CVNO is het een bestaande situatie om direct te koppelen met de producent en niet met de leverancier?

Ik zie graag een reactie tegemoet.

vriendelijke groeten Berendina

Re: Collectief voor Nederlandse Ondernemers (CVNO)

Geplaatst: 25 mar 2019 15:22
door woetoe
Op 28 februari j.l. ook gebeld door CVNO (standplaats Heerhugowaard) Ik was `ZZP'er geworden en ik kwam in aanmerking voor goedkopere energie. Gezegd dat niet te willen, omdat ik bij NUON zit en daar niet weg wil. Lang verhaal kort te maken, ze hebben mij besodemietert (opgelicht) Ik heb in het gesprek tot driemaal toe gezegd dat ik bij Nuon wilde blijven, en driemaal is gezegd dat dit ook het geval is. Toen ik akkoord ging, bleek het dus een contract te zijn van Essent. Gebeld met Essent, deze konden niets doen. Gebeld en gemaild met collectief, maar telefonisch niet te bereiken en de mailtjes met annulering van contract werden als "undeliverable" terug gestuurd. Ik kon niet van contract af. Ik had geen 14 dagen bedenktijd als ZZP'er . Gebeld en geschreven met ACM en zij melden mij:

Dat u een zogenaamd KvK-nummer heeft, betekent niet dat een energieleverancier u altijd als zakelijke klant moet zien. Bent u het contract voor uzelf aangegaan, en niet voor uw werk? Bijvoorbeeld: u gaat als zzp-er een energiecontract aan voor uw woonhuis, dat u niet gebruikt als werkruimte? Dan bent u gewoon consument. Ook wanneer u maar een klein deel van uw huis en energie voor uw werk gebruikt, bijvoorbeeld 1 werkkamer.

Uw rechten als consument
Als consument bent u beschermd door consumentenregels. Uw nieuwe contract is pas geldig wanneer u schriftelijk akkoord bent. Ook hebt u 14 dagen bedenktijd en moet u een ontbindingsformulier krijgen. Daarover moet uw leverancier u goed informeren. Krijgt u geen informatie of ontbindingsformulier? Dan heeft u recht op een verlengde bedenktijd van maximaal 1 jaar.

Wat kunt u doen?
Hebt u een zakelijke overeenkomst gesloten met een energieleverancier? Hebt u dit gedaan terwijl u handelt als consument? En bent u niet schriftelijk akkoord gegaan? Dan hebt u geen overeenkomst gesloten. U hebt geen contract en u hoeft niet te betalen aan uw nieuwe leverancier. Bent u wel schriftelijk akkoord gegaan, maar heeft de energieleverancier u niet gewezen op de bedenktijd van 14 dagen? Dan kunt u alsnog gebruik maken van de verlengde bedenktijd.

Ook de advocaat van mijn rechtsbijstandverz. ingeschakeld. Zij vertelden mij hetzelfde, namelijk:

Op basis van het voorgaande heb ik uitgezocht dat 'reflexwerking' op uw zaak van toepassing is. Dit houdt in dat u - gelet op alle feiten en omstandigheden - min of meer gelijkwaardig bent aan een consument. In dat kader wordt u beschermd door het consumentenrecht en derhalve is de wettelijke regeling met betrekking tot koop op afstand op u van toepassing, die de consument bescherming biedt.
Reflexwerking volgt niet uit de letter van de wet, maar uit gewezen jurisprudentie. Dit laatste wordt ook wel 'rechtersrecht' genoemd.


Vandaag, 25 maart bericht van Essent dat het "contact uit coulanceoverweging" vernietigd is. Zij voelen zich niet verantwoordelijk voor "het platvorm van contractaanbieders (w.o. CVNO). Ik kan ze ook niet benaderen. Het gesprek mag ik ook niet hebben. ! Maar voor kleine zelfstandigen (ZZP'ers) geldt dus wel een termijn van 14 dagen. Maar nog beter is, om niet telefonisch in zee te gaan met deze malafide bedrijven.

M.vr.gr.

Re: Collectief voor Nederlandse Ondernemers (CVNO)

Geplaatst: 25 mar 2019 19:01
door Lady1234
Of u nu wel of niet als kleine zelfstandige een termijn hebt van 14 dagen, is toch eigenlijk niet van belang? Waarom blijft u een gesprek voeren waarin u drie keer aangeeft bij een energieleverancier te willen blijven? U gelooft toch niet werkelijk dat ZZP-ers in aanmerking komen voor goedkopere energie?

Ik mag toch veronderstellen dat u weet wat colportage is?

Re: Collectief voor Nederlandse Ondernemers (CVNO)

Geplaatst: 25 mar 2019 19:27
door Komkommertijd
Ik heb nog nooit van dit collectief gehoord en dan is het meestal snel wegwezen.

Dat er nog sukkels in een mooi en misleidend trappen, ze beloven goedkopere stroom en gas, maar laat ik nu
bezig zijn met stroom leveren omdat ik teveel panelen heb en geen gasmeter, dus ze kunnen niet eens leveren wat ze beloven!

Ik heb gesprek zelf opgenomen en Gas leveren zonder leiding, dat lijkt me niet echt veilige firma!