LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Johan-17
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 sep 2017 19:14

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Johan-17 »

In al deze reacties zie ik niets staan over de kosten van een dergelijke operatie. Ook al heb je een redelijk geisoleerd huis dan is dit kennelijk nog niet voldoende. Dus weer nieuw glas, vloerverwarming laten aanleggen, nieuwe radiatoren en dan nog het apparaat zelf en installatiekosten. En dan maar hopen dat t functioneert. Ik hoop dat we nog jaren gebruik kunnen maken van een conventionele verwarmingsketel en dat men t gas niet onbetaalbaar maakt. Deze zogenaamde transitie is complete waanzin.

Guuzz
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2019 09:56

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Guuzz »

Alle duurzame akties lopen voorlopig op niks uit.
De enige oplossing voor een schone toekomst is WATERSTOF.
Nederland zou volledig "aan de stekker moeten" volgens onze regering en metname de "KLIMAAT DRAMMERS", maar dat is technisch helemaal niet te realiseren, verder is de overheid enorm hypokriet bezig om eigenaren van elektrische voertuigen een voordeel te geven.... alle elektrische auto's zijn op dit moment nog steeds veel meer vervuilend dan de meest vervuilende diesel auto. Elektra wordt in Nederland nog steeds voor 80% opgewekt met STEENKOOL en als we even niet genoeg op kunnen wekken kopen we elektriciteit uit Duitsland waar het grotendeels nog met het nog meer vervuilende BRUINKOOL wordt opgewekt, die dure TESLA'S rijden dus gewoon voor 80% op STEENKOOL en BRUINKOOL en de Nederlandse overheid geeft daar nog een subsidie op ook ...? HERSENLOOS !!
Als we in de toekomst een schonere leefomgeving willen dan kunnen we niet anders dan met WIND- en ZONNE-ENERGIE middels elekrtolyse WATERSTOF maken. Deze WATERSTOF kunnen we weer omzetten in elektra of we kunnen het opstoken in CV-ketels op WATERSTOF. Dat waterstof kunnen we gewoon transporteren in de bestaande (aard)gasleidingen. Het ombouwen van het (aard)gasleidingnet in Nederland kost 700 miljoen, dat is veel geld maar toch hééééél veel minder dat de 1000 miljard die de overheid nu uit wil gaan geven door ons allemaal "aan de stekker" te helpen. Wanneer komen er toch eens mensen op het Binnenhof die ook nog enige realiteitszin hebben en niet alleen maar van die "klimaat-drammers" zoals Jesse Klaver. Buiten het feit dat klimaatplannen BETAALBAAR moeten zijn, moeten ze ook TECHNISCH uitvoerbaar zijn. Dat zijn alle plannen van de huidige "klimaat - drammers" nu niet.
WATERSTOF, schoon, goed op te slaan (in oude zoutmijnen en oude gasvelden bijvoorbeeld), goed en voordelig te transporteren door het aan te passen bestaande (aard)gasnet. Te gebruiken in gasvorm voor het stoken van bijvoorbeeld CV-ketels op waterstof en weer terug te brengen via een brandstofcel naar elektriciteit. We kunnen er ook op rijden!!
Bekijk ook de documantaire van VPRO Tegenlicht "Deltaplan Waterstof"(https://tvblik.nl/tegenlicht/deltaplan-waterstof), daarin worden zaken duidelijk. Na het zien van deze documantaire zal iedereen begrijpen dat "stekkers" en "warmtepompen" zonder enige visie grote onzin zijn en alleen maar lijdt tot kapitaalvernietiging.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door marnix »

@bert, uw heetwatervoorziening, douche en keuken.
heeft u daar een aparte boiler voor?

hansoos
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2019 12:48

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door hansoos »

geachte, ik heb een conflict met mijn woningbouw vereniging.
vorig jaar is mijn appartement ( 3kamer) volledig gerenoveerd.

Er is toen ook een warmte pomp geïnstalleerd, bij aanvang ( dec) van de vorst is de warmte pomp door onduidelijke handeling uitgeschakeld . Hij werkte wel maar volledig op mijn stroom. Niets leek er op dat , dat het geval was , tot dat mijn energie leverancier op merkte dat mijn verbruik sky hoog was . zowel de installateur en ook de onderhouds mensen hebben niet gemerkt dat mijn pomp niet functioneerde??? totdat er 2 weken terug uiteindelijk de leverancier bij een bezoek constateerde dat de pomp niet werkte. Nu zit ik met een duur verbruik ( 5150khw= € 1180, 00 ) extra . Ik heb dit vergeleken met mijn buren die de zelfde ruimte en pomp hebben als ik . Wat kan ik doen als de leverancier bij mij op de stoep staat?? via de huurcommisie naar t juridisch loket, die je doorsturen naar je gemeente ( sociale raadslieden) die je zeggen , omdat ik n klein pensioen heb geen recht hebt op ondersteuning ….???
graag ont vang ik van U een reactie,
Hans van Osenbruggen

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zojuist teruggekeken en het is jammer dat wederom in de media de focus gelegd wordt op een "slecht" voorbeeld.

Het huis van de meneer in het item is slechts "matig tot redelijk" geïsoleerd en vrijstaand met veel oud dubbel glas rondom. Vervolgens is de warmtepomp zonder verdere aanpassingen aangesloten op de bestaande radiatoren.

Kortom: meneer heeft zich niet/nauwelijks laten voorlichten en als gevolg daarvan een slechte keuze gemaakt. Uiteraard heeft de installateur hierbij ook een verantwoordelijkheid, maar ik sluit niet uit dat de warmtepomp via internet is "aangeschaft" en dus niet bij een (lokale) installateur die vooraf aan huis komt om de bestaande situatie te bekijken, die een warmteverliesberekening maakt, een capaciteitsbereking van de huidige radiatoren en bij de offerte van de warmtepomp een advies meegeeft voor aanvullende maatregelen.

Een goede offerte waarin alle relevante punten zijn beoordeeld en meegenomen kost een installateur al snel een halve dag werk. Dat maakt zo'n installateur duurder dan de concurrentie die geen degelijk advies geeft. Daarbij wordt de offerte van de goede installateur ook nog eens verhoogd met aanvullende maatregelen.

Deze meneer uit de aflevering heeft nu door goedkoop uit te willen zijn een slecht en inefficiënt systeem. Ook onder 7 graden Celsius werkt een goed warmtepompsysteem probleemloos. Alleen moet bij deze meneer de aanvoertemperatuur zo ver omhoog dat het héél inefficiënt wordt.

Investeren in lage temperatuur radiatoren (met radiatorventilatoren er op) zou al een groot deel van de problemen oplossen. Met dezelfde oppervlakte aan radiatoren kan een lage temperatuur radiator 50% tot 100% méér warmte afgeven dan een normale plaatstalen radiator. Het huis wordt dan sneller warm en de aanvoertemperatuur kan omlaag. Dat laatste zal de efficiëntie van de warmtepomp sterk doen stijgen.
Om nog meer comfort te krijgen, zal meneer toch echt HR++ of triple-glas moeten overwegen.

Tegenover zo'n negatief verhaal had op zijn minst ook eens een succesverhaal belicht moeten worden. En dan liefst van een oud huis wat grondig gerenoveerd is en waar het met een (zeer) lage energierekening comfortabel wonen is. Dat kan écht. Maar dat begint simpelweg met isoleren, isoleren en isoleren, gevolgd door het aanbrengen van nog wat isolatie. De warmtepomp is het sluitstuk van de energietransitie in een woning.

akon
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2019 14:40

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door akon »

Helaas was de uitzending nogal tendentieus negatief.
Mijn (hybride) warmtepomp is in 2017 geplaatst en vanaf dat moment is mijn gasverbruik met 70% afgenomen. De kosten waren ook erg beperkt. Rond de € 3500 met een subsidie van € 1800, plus wat installatiewerk.
Het huis is een vrijstaand huis in de polder en ik kan het prima op temperatuur houden. Ook in de winter, maar dan schakelt de CV ketel wel bij.
Omdat zowel de CV ketel moduleert en de warmtepomp op een gemiddelde watertemperatuur stuurt blijft het gasverbruik beperkt

Wel, en dat moet je wel goed weten, is een goede voorbereiding een must:
1. Zonder PV panelen loop het elektra verbruik op. Dus dit is een combinatie die eigenlijk vanzelfsprekend is
2. Je moet de pomp en de cv ketel goed inregelen en daarvoor moet je een klein beetje verstand van zaken hebben.
3. Je moet ook een beetje experimenteren met de instellingen om zo de optimale setting voor jouw specifieke huis te verkrijgen.

Dus goed voorbereiden, er zijn zat websites met voldoende fora waarbij dat kan.
Paniek zaaien met zo'n Radar uitzending is wat jammer.
Graag volgende keer een genuanceerd beeld schetsen en ook de plussen laten zien.

Vlietmed
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2019 16:25

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Vlietmed »

Wat betrefd warmte pompen, ik woon in midden Zweden en heb een huis met vloerverwarming en een warmtepomp met zogenaamde grondwarmte, dwz dat er 400 meter slang 1 meter diep is ingegraven in mijn weiland.
In Zweden zij veel warmtepompen die op deze manier zijn aangesloten de rest is geboord tot 200 meter.
Mijn andere huis een oud huis slecht geisoleerd en heeft radiatoren met dezelfde warmtepomp.
Bijde huizen verwarmen uitstekend en de kosten zijn volgens mij evenredig met aardgas (bijde huizen zijn vrijstaand.
Alles draait op electra en de kosten zijn plus minus 1500 euro per jaar.
Mischien is het interesant om is data uit te wisselen om te kijken wat het nu in beide landen kost.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar met PV panelen loop je toch binnen enkele jaren tegen een vorm van terugleversubsidie aan. Dat is het moment dat je gaat bloeden.

korheiden
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2011 13:05

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door korheiden »

De meneer uit de uitzending was m.i. wel vrij naïef, geen vloerverwarming en oude radiatoren. Ik denk dat een warmtepomp wel haalbaar is voor nieuwere huizen, maar ik zou toch graag wat meer duidelijkheid over de te maken kosten lezen. Je moet toch over het algemeen je dubbel glas vervangen, je vloer en je dak isoleren, spouwmuurisolatie aanschaffen (heb ik al), vloerverwarming en/of infraroodverwarming voor de slaapkamers, het liefst ook zonnepanelen. Je moet ruimte hebben op de zolder voor een warmtepomp, die toch gauw het formaat van een dubbeldeurs koelkast heeft. Het best neem je ook een flinke zonneboiler, daar moet je vloer tegen kunnen. Na aanleg van je vloerverwarming moet je dus ook nog eens nieuwe plavuizen of parket aanschaffen. In ruil voor deze investeringen (die toch gauw enkele tienduizenden euro's belopen) daalt je energierekening omdat je geen gas meer nodig hebt. Die wordt niet nul, want je gaat veel meer stroom verbruiken. Ik betaal momenteel 150 euro per maand en dat zou dan halveren. Dan verdien ik hooguit 1000 euro per jaar terug. Als je het geld voor al die verbouwingen ook nog moet lenen verdien je nog minder.
Kortom, het is mij te duur.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En die stroom kun je in de winter maar minimaal opwekken. Hoe ze het zullen doen weten we nog niet maar ze willen ons een oor aannaaien met ons salderen. Dus dat wordt in de winter de hoofdprijs betalen en in de zomer peanuts terugkrijgen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Theotrucker schreef:
26 feb 2019 17:29
En die stroom kun je in de winter maar minimaal opwekken. Hoe ze het zullen doen weten we nog niet maar ze willen ons een oor aannaaien met ons salderen. Dus dat wordt in de winter de hoofdprijs betalen en in de zomer peanuts terugkrijgen.
Als ze echt de hoofdprijs gaan vragen voor stroom in de winter, dan zet ik een kleine scheepsgenerator neer en hang ik 10kWh aan powerwall aan de muur. Kan ik mooi ook van het stroomnet af.

De watergekoelde scheepsgenerator kan dan mooi tijdens het laden van de huishoudaccu's het cv-circuit en eventueel een groot buffervat verwarmen. Ruimte zat voor installaties in de kelder.
Vul het aan met een houtkachel met cv-aansluiting en je kan op een gezellige zaterdagavond ook het buffervat verwarmen zonder de generator te starten.

Bijkomend voordeel: bij mij blijft het licht dan branden en het huis warm in geval van stroomuitval op het net en met de overtollige kWh's die ik in de zomer zal hebben kan ik een flinke airco voorzien van stroom.

Kennishouder
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2019 17:38

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Kennishouder »

Het grootste probleem waar in de media nog nauwelijks over gesproken wordt is naar mijn mening het afschaffen van de salderingsregeling. Gisteren kwam ook in het programma van Radar naar voren dat wanneer je voldoende (lees: heel veel) zonnepanelen op je dak hebt liggen je de stroom voor de warmtepomp zélf kan opwekken. Daarbij wordt echter vergeten dat overdag, wanneer de zon dus schijnt, de stroom ingevoerd wordt in het net. En in de avonduren heb je het, vooral tijdens kouden dagen, i.e. < 7 C., diezelfde stroom weer nodig om je warmtepomp te laten draaien. Wanneer de salderingsregeling wordt afgeschaft gaat dat dus niet meer, oftewel je krijgt (nu) ca. € 0,07 terug voor elke ingevoedde kWh, maar je betaald (!) voor elke teruggehaalde kWh straks minimaal € 0,25. Een normaal huishouden met een warmtevoorzieningsapparaat van ca. 20 kW gaat (ook bij goede isolatie) minimaal € 1.200 méér per jaar betalen wanneer er niet meer gesaldeerd kan worden. Weg afschrijving (lees: terugverdienen) zonnepanelen voor, nota bene, de gehele afschrijvingstermijn van de zonnepanelen en installatie (ca. 25 jaar?).

En denk nou niet dat je 20 kW met batterijen tijdelijk kunt opslaan, kan wel maar is heel duur (heb je ca. 3 Powerwalls van 7 kW per stuk a € 3.500 voor nodig). En wat als een week de zon niet schijnt, waar haal je dan 7 x 20 kW = 140 kW vandaan? Met 20 Powerwalls (€ 70.000)? En dan de afschrijving van die batterijen is ca. 15 jaar? Nog een keer nieuwe batterijen?

Een veel gehoord argument van de overheid is dat ze bij invoeding energiebelasting mislopen ...? Die kWh die bij ons het pand verlaat wordt heus wel ergens anders weer gebruikt, en daar wordt dus energiebelasting over betaald. En in de winter wanneer wij weer stroom van het net halen betalen we feitelijk over "onze eigen' kWh-en wéér energiebelasting ..? En het is een fabeltje dat er energieoverschot is. Uit Duitse onderzoeken blijkt (en daar hebben ze heel wat meer zonnepanelen dan wij in Nederland) blijkt dat daarvan slechts 5 dagen per jaar sprake van is, ... wanneer ..., ten tijde van feestdagen wanneer de fabrieken niet draaien.

Kortom: warmtepompen hebben stroom nodig, stroom die in de zomer aan het net wordt geleverd en in de winter weer gebruikt kan worden. Laten we ons richten op het voorkomen dat Wiebes zijn plannen rondom het afschaffen van de salderingsregeling uitvoert. Het is de nekslag voor NOM-woningen (Nul Op de Meter) en draagt niet bij tot duurzaamheid. In Denemarken waar ze een paar jaar geleden de saldertingregeling hebben afgeschaft is de 'markt' voor zonnepanelen kompleet ingezakt.

gertcol
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:37

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door gertcol »

Een belangrijke oorzaak van het toenemen van de energierekening wil maar niet in de publiciteit komen. De afleveringskosten van een kilowattuur aan elektrische energie kost de consument drie keer zo veel als een kilowattuur aan energie uit aardgas. Dat betekent dat de COP (Coëfficiënt Of Performance) van een warmtepomp gemiddeld over het jaar minstens drie moet zijn om de investering in een warmtepomp terug te kunnen verdienen uit een lagere energierekening. En dat lukt niet in ons (goed geïsoleerde) huis (met vloerverwarming), waardoor onze energierekening na installatie van een hybride warmtepomp omhoog is gegaan. Ik ben er van overtuigd dat veel warmtepompen een jaargemiddelde COP van drie niet halen, wat in veel gevallen bij deskundig geïnstalleerde warmtepompen de klachten over het niet dalen van de energierekening kan verklaren. De overheid is hier de kwaaie pier. De afleveringskosten van elektrische energie bestaan voor 70% uit belasting dus door een belastingverlaging op elektrische energie kan de overheid de aanschaf van een warmtepomp financieel aantrekkelijk maken, wat het op dit moment niet is. Met dien verstande dat die belastingverlaging alleen moet gelden voor duurzaam opgewekte elektrische energie. Als de elektrische energie voor de aandrijving van een warmtepomp wordt opgewekt in een fossiele energiecentrale vermindert de totale uitstoot van CO2 voor woningverwarming nauwelijks met het installeren van een warmtepomp. Zoals dat ook het geval is voor elektrische voertuigen. Hierbij dus een pleidooi voor het omvormen van de energiebelasting naar een CO2 belasting. Als argument voor het gebruik van warmtepompen wordt vaak gebruikt dat we van het gas af moeten. Dat de Groningse gaskraan dichtgedraaid wordt is ondertussen geaccepteerd maar om in zijn algemeenheid te stellen dat we van het gas af moeten, is kortzichtig. Het uitgebreide aardgasnetwerk in Nederland kan uitstekend worden gevoed met importgas, waarbij geleidelijk kan worden overgeschakeld op groene waterstof waardoor onze huizen tot in lengte van jaren verwarmd kunnen worden met gas. En wat te denken van waterstof-aangedreven voertuigen?

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Groene waterstof? Waterstof geproduceerd met groene stroom, bedoelt u?
Of dat een haalbare kaart is valt nog te bezien. Het rendement van die hele keten van processen is nogal laag, namelijk. Zie bv hier of hier.
Zo uit de losse pols klinkt het voor de hand liggend, als je gaat rekenen (b)lijkt het heel wat minder aantrekkelijk.

gertcol
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:37

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door gertcol »

Rendement is van ondergeschikt belang als de waterstof wordt geproduceerd uit overvloedig aanwezige zonne-energie. Wat niet wegneemt dat er aanzienlijke kosten gemoeid zijn met de productie en het transport als de waterstof van ver moet komen, b.v. uit de Sahara.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Appie83 »

https://nos.nl/artikel/2273692-watersto ... aneel.html

Interessante ontwikkeling, hopelijk in de toekomst een 'betaalbaar' alternatief.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Erthanax »

gertcol schreef:
27 feb 2019 15:28
Rendement is van ondergeschikt belang als de waterstof wordt geproduceerd uit overvloedig aanwezige zonne-energie. Wat niet wegneemt dat er aanzienlijke kosten gemoeid zijn met de productie en het transport als de waterstof van ver moet komen, b.v. uit de Sahara.
Rendement is wel degelijk van belang. Heeft u de informatie van beide links gelezen?

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens de tegenlicht uitzending dienen we ons juist niet op het rendement van de waterstof-keten blind te staren.


Er is zoveel overvloed aan zone-energie (op de juiste plaatsen) , dat dit ook met een lag rendement kan voorzien in behoefte...en op een schone manier

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat is verrassender, dat 1 op de 5 ontevreden is, of dat 4 op de 5 blijkbaar niet ontevreden is? Ik vind het voor een (voor veel mensen) nieuwe technologie, die toch een behoorlijke aanpassing vergt van hoe je met de verwarming om gaat, eerlijk gezegd nog meevallen. Zeker als je bedenkt dat veel aannemers en installateurs nog weinig kaas van de technologie hebben gegeten.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@Gertcol:

Wanneer je overstapt op een goed gedimensioneerd en geïnstalleerd warmtepompsysteem, wordt de CO2 uitstoot ten opzichte van een gasgestookte Cv-ketel bij de huidige 'energie-mix' van stroom met zo'n 40% gereduceerd. Naarmate de stroomvoorziening verder 'vergroend' wordt, zal dit percentage stijgen.

Het is ook altijd efficiënter om centraal stroom op te wekken en die elektriciteit dan te gebruiken voor een elektrische oplossing (warmtepomp, elektrische auto) dan om individueel de brandstof te gaan verbranden in een auto of cv-ketel. Het maakt daarbij geen verschil of de brandstof groen of grijs is. Centrales zijn simpelweg efficiënter.

Wanneer een volledig elektrische oplossing niet goed toepasbaar is, dan kan altijd nog een hybride oplossing overwogen worden waarbij zoveel mogelijk de elektrische functie gebruikt wordt.

Gesloten