LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die laag isolatie mag dus niet in het verlengde van de binnenmuur van de Ts zijn, want als hij ook zou willen uitbouwen, zou hij dan die isolatie moeten verwijderen om glad van binnen naar buiten te gaan.

Of er wordt dan binnenmuur tegen binnenmuur aangezet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, dan moet TS de muur gewoon in zijn geheel intact houden. Staat ter verduidelijking nog expliciet in de documentaire aangegeven. Dus dan kan TS dus sowieso niet 'glad' van binnen naar buiten gaan.

Als je als bewoner een gladde overgang zou willen, dan moet je die aanbouw dus meteen bij de bouw al laten bouwen. En daar niet mee moeten wachten. Overigens geldt dat ook voor de buren: die mogen ook alleen meteen bij de bouw van de huizen de muren zo op 'jouw' grond zetten. Als zij ermee hadden gewacht, dan hadden ze de muur wel volledig op eigen grond moeten zetten

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Waar komt de erf afscheiding in de tuin dan?.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door Mk »

Die komt dan tegen de uitbouw van de buren, op de erfgrens. Je hebt gewoon een cm of 20 muur op jouw grond.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dus die komt dan gelijk met de buitenmuur aan jouw kant .

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

De erfafscheiding komt gewoon op de plek waar die normaal ook zou komen. Die sluit dus niet 'glad' aan op de zijmuur van de uitbouw, maar maakt daar een 'knik'.

Moneyman
Berichten: 30020
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
25 mar 2019 23:15
Als je als bewoner een gladde overgang zou willen, dan moet je die aanbouw dus meteen bij de bouw al laten bouwen. En daar niet mee moeten wachten. Overigens geldt dat ook voor de buren: die mogen ook alleen meteen bij de bouw van de huizen de muren zo op 'jouw' grond zetten. Als zij ermee hadden gewacht, dan hadden ze de muur wel volledig op eigen grond moeten zetten
Wel bijzonder, dat er een dergelijk verschil zit tussen direct uitbouwen en later uitbouwen. Dat moet je maar net zo concreet op je netvlies hebben :wink:
Mocht je, bijvoorbeeld om financiële redenen, nu geen uitbouw nemen, maar over een paar jaar wel, ben je best de pineut in deze constructie. Ik mis de logica ervan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn best veel aanpassingen aan een woning die je redelijk eenvoudig in de ontwerpfase voor de bouw kunt doorvoeren, maar die een groot probleem zijn als de woning er eenmaal staat. Dus zo heel gek is het niet dat daar verschil tussen zit.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als ik het zo lees ,mag en kan , er maar een paar cm verschil inzitten. De binnen muren van de nieuwbouw woningenzijn tegenwoordig ca 3o cm dik . Dus als de uitbouw van de buren in het verlengde van de binnenmuur is kan het nooit veel uitsteken. ik zou bij de gemeente informeren ,en bij de architect -bouwkundige . Als de buren de erf afscheiding gelijk laat lopen met de buitenmuur ben je ook een stuk grond kwijt waar jij dus voor hebt betaald .

Moneyman
Berichten: 30020
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
26 mar 2019 11:25
Er zijn best veel aanpassingen aan een woning die je redelijk eenvoudig in de ontwerpfase voor de bouw kunt doorvoeren, maar die een groot probleem zijn als de woning er eenmaal staat. Dus zo heel gek is het niet dat daar verschil tussen zit.
Ja... maar toch... het is andersom redenerend volgens mij geen enkel probleem om bij een aanbouw bij nieuwbouw dezelfde normen te hanteren als bij een aanbouw achteraf. Waarom zou je de buren opzadelen met de last van jouw keuze?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Omdat die 'last' er voordat je er komt te wonen nauwelijks is. Je bent natuurlijk een strookje grond kwijt, maar daar had je nog niets op geplant of betegeld of wat dan ook. Zonder deze clausule had zowel degene met de uitbouw als de buren daarvan er last van, omdat dan geen van beiden een recht doorlopende binnenmuur zou kunnen hebben. Terwijl de mensen met uitbouw er op deze manier veel meer plezier van kunnen hebben en de buren nauwelijks nadeel.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door Mk »

gosewijn schreef:
26 mar 2019 12:07
Als de buren de erf afscheiding gelijk laat lopen met de buitenmuur ben je ook een stuk grond kwijt waar jij dus voor hebt betaald .
Dat kan dus niet, want dan staat de erfafscheiding op jouw grond.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb geen idee hoe dik de muren tussen twee huizen zijn, maar als de binnenmuur bij de een glad loopt, moet dat bij de ander, na later bouwen toch ook kunnen als de buitenmuur op de erfscheiding staat. Dan kan die door de ander als binnenmuur gebruikt worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

In het algemeen is de ruimte tussen de twee woningscheidende muren een stuk kleiner dan de ruimte tussen een binnen- en buitenmuur. Dit omdat daar veel meer isolatie tussen moet. De buitenmuur van de uitbouw van de buren zal dus niet in het verlengde van 'jouw' binnenmuur staan, maar een stukje verder op jouw grond.

Dus zelfs als je de buitenmuur van de buren als binnenmuur van de toekomstige uitbouw zou mogen een kunnen gebruiken, dan nog zou door muur niet netjes in het verlengde van jouw binnenmuren staan.

Ik denk trouwens dat het sowieso lastig zal zijn om bij een bestaande woning een nieuwe uitbouw te bouwen zonder dat de overgang bij muren, vloer of plafond zichtbaar is.

Moneyman
Berichten: 30020
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
26 mar 2019 16:28
Omdat die 'last' er voordat je er komt te wonen nauwelijks is. Je bent natuurlijk een strookje grond kwijt, maar daar had je nog niets op geplant of betegeld of wat dan ook. Zonder deze clausule had zowel degene met de uitbouw als de buren daarvan er last van, omdat dan geen van beiden een recht doorlopende binnenmuur zou kunnen hebben. Terwijl de mensen met uitbouw er op deze manier veel meer plezier van kunnen hebben en de buren nauwelijks nadeel.
Ik vind het nadeel zoals je dat in de post hieronder beschrijft niet echt matchen met het "nauwelijks nadeel" uit je post hierboven. Een groter stuk grond kwijt zijn én een niet netjes doorlopende binnenmuur, alleen maar omdat je buren toevallig kiezen voor directe bouw in plaats van latere bouw? Ik vind 't bijzonder.
kweenie schreef:
27 mar 2019 08:00
In het algemeen is de ruimte tussen de twee woningscheidende muren een stuk kleiner dan de ruimte tussen een binnen- en buitenmuur. Dit omdat daar veel meer isolatie tussen moet. De buitenmuur van de uitbouw van de buren zal dus niet in het verlengde van 'jouw' binnenmuur staan, maar een stukje verder op jouw grond.

Dus zelfs als je de buitenmuur van de buren als binnenmuur van de toekomstige uitbouw zou mogen een kunnen gebruiken, dan nog zou door muur niet netjes in het verlengde van jouw binnenmuren staan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het nadeel zoals je dat in de post hieronder beschrijft niet echt matchen met het "nauwelijks nadeel" uit je post hierboven. Een groter stuk grond kwijt zijn én een niet netjes doorlopende binnenmuur, alleen maar omdat je buren toevallig kiezen voor directe bouw in plaats van latere bouw? Ik vind 't bijzonder.
Wat ik aangaf is dat die niet-netjes doorlopende binnenmuur bij je toekomstige uitbouw er ook zou zijn als de uitbouw van de buren wel volledig op de grond van de buren zou staan. Je zou er dus op dat punt nauwelijks voordeel bij hebben als de buren de muur volledig op eigen grond zouden moeten zetten. Of in andere woorden, op dat punt is er nauwelijks nadeel als de muur een stukje op jouw grond staat.

Wat de grond zelf betreft, het gaat in de regel om een strook die niet groter is dan de orde van grootte van 20 cm bij bijvoorbeeld 2,5 meter. We praten dan over iets in de richting van een halve vierkante meter grondoppervlakte. Terwijl bij de meeste nieuwbouwprojecten de kavels sowieso van tevoren nog niet exact gemeten zijn. Het gaat dus ook niet om een extern groot verlies aan grond.

Vandaar dat ik vind dat het in feite niet om een heel groot nadeel gaat, terwijl de buren er wel een groot nadeel van zouden hebben als de nieuwbouw niet deels op jouw grond zou mogen.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ALS die buitenmuur van de buren dan al op jouw grond staat, waarom zou je die dan, later, niet als jouw binnenmuur mogen gebruiken? Volgens mij mag je in die muur toch ook al balken voor het dak aanbrengen en zo.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Lady1234 schreef:
27 mar 2019 10:50
Maar ALS die buitenmuur van de buren dan al op jouw grond staat, waarom zou je die dan, later, niet als jouw binnenmuur mogen gebruiken? Volgens mij mag je in die muur toch ook al balken voor het dak aanbrengen en zo.

Yup dat mag zeker, heb ik ook ooit gedaan.

Fundering was reeds breder gezet voor mochten de buren willen uitbouwen. De buitenmuur van mij is dan de binnenmuur van de buren.

Maar ik heb wel een inspringing en de buren zullen die ook gaan hebben. Komt doordat wij niet gelijktijdig zijn gaan bouwen en ik iets over de erfgrens zou gaan zodat mijn buitenmuur ook van de buren is.

Als alleen tot aan de erfgrens gebouwd mocht worden is de buitenmuur van mij en mag er niet in bv geboord worden om zaken op te hangen.

Bij gelijktijdig bouwen zou de spouwmuur worden doorgetrokken zodat beide buren geen inspringing zouden hebben.

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door piet44m »

Nou de gemeente aanschrijven en afzien en smarten geld vragen voor de kosten die u al gemaakt heeft. want die buren worden een probleem, want wat moet die 20 cm nou voor hun.Dat is landje pik volk

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitbouw van buren op onze grond, mag dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat heeft de gemeente hiermee te maken? Het is een overeenkomst tussen koper en projectontwikkelaar, waarbij de kopers zelf getekend hebben voor deze clausule. En waarbij, gewoon volgens de overeenkomst wordt gebouwd

Gesloten