LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door fred- »

Ik zit in de verhuur van heaters.
Steeds meer klanten die onvoldoende warmte krijgen van de warmtepomp.
Voor mij is het een goede business vooral met noodhuur.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@fred ...

Ook een goede tip voor alle consumenten die i.p.v. gas liever stroom gaan consumeren, neem voor o.a. de handafwas ook geen warm water meer uit de cv-ketel, maar via de waterkoker.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door witte angora »

juliomariner schreef:
20 apr 2019 13:51
Wie is er bang voor de warmtepomp: zijn die dingen gevaarlijk/ bijten ze?
Welnee, ze kietelen je 's nachts onder je voeten. Meer als dat wordt het niet.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@breien en @witte angora ...

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 21 apr 2019 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onvriendelijk en op de persoon

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Costnix »

@Fiesiekus: Er is miet genoeg biomassa om alle verwarming te kunnen gebruiken.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door kuklos »

kuklos schreef:
20 apr 2019 14:14
******** met de warmtepomp, ******** met het gasverbod.
@ redactie, serieus? Is het woord o p r o t t e n als zo kwetsend dat het in sterretjes veranderd moet worden?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien mag “in rotten van vier” wel, of twee. :lol:

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door juliomariner »

hänschen klein schreef:
20 apr 2019 16:10


Zoek gekwalificeerde vakmensen in uw regio: qbis.nl
Probeert u nu weer een of andere vage site te.promoten. HK weet precies wanneer hij bepaalde discussievragen die eigenlijk niet volgens de forum regels zijn te plaatsen namelijk in het weekend als de mods niet meekijken. In de topics eaarin hij zelf meend de discussie te moeten leiden/modereren pitched hij ook nog allerlei vage sites. Ik ben nu wel helemaal klaar met HK

Nijogeth
Berichten: 9989
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ben erg bang voor de warmtepomp. Ik kijk elke avond voor het slapen gaan in de kast en onder het bed om zeker te zijn dat ie er niet is en pas dan doe ik het licht uit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door kweenie »

kuklos schreef:
20 apr 2019 19:47
kuklos schreef:
20 apr 2019 14:14
******** met de warmtepomp, ******** met het gasverbod.
@ redactie, serieus? Is het woord o p r o t t e n als zo kwetsend dat het in sterretjes veranderd moet worden?
Je kunt je ook afvragen waarom je zulke woorden zou moeten gebruiken. Dat is in het algemeen alleen een zwaktebod voor als je geen goede argumenten meer hebt.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door kuklos »

kweenie schreef:
20 apr 2019 20:17
kuklos schreef:
20 apr 2019 19:47
kuklos schreef:
20 apr 2019 14:14
******** met de warmtepomp, ******** met het gasverbod.
@ redactie, serieus? Is het woord o p r o t t e n als zo kwetsend dat het in sterretjes veranderd moet worden?
Je kunt je ook afvragen waarom je zulke woorden zou moeten gebruiken. Dat is in het algemeen alleen een zwaktebod voor als je geen goede argumenten meer hebt.
Nee, dat ik taalgebruik dat ik hanteer. Niet iedereen beperkt zich tot woorden die je in je safe space niet zal horen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Revoked »

hänschen klein schreef: @fred ...

Ook een goede tip voor alle consumenten die i.p.v. gas liever stroom gaan consumeren, neem voor o.a. de handafwas ook geen warm water meer uit de cv-ketel, maar via de waterkoker.
Jaaah! Boilers gaan verhuren. En de oude 100watt gloeilampen, ook handiger. En veul licht, èn gratis warmte!
Of, nog beter, het afwaswater verwarmen met 1000Watt bouwlampen! Zie je gelijk of het wel schoon is.
Staat de afzuiging op je zolder wel aan, Hänschen?

ZeerPrivé
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Of je schrijft het zo: o p r o t t e n, dat lukt wel. :wink:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

We hebben 50 jaar geleden gas gekregen, dat weet ik nog goed. Nu worden alle gasleidingen in het hele dorp vervangen en geloof maar dat die investering niet voor tien jaar is maar ook ook voor vijftig jaar. Dan ben ik ondertussen bijna honderdtwintig. Als ik dan nog leef komen ze maar met iets nieuws. Mijn gas ketel verbruikt ca € 350 per jaar voor verwarming plus warm water. Hoeveel kan ik dan besparen met een warmtepomp?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
20 apr 2019 14:11
juliomariner schreef:
20 apr 2019 13:51
Wie is er bang voor de warmtepomp: zijn die dingen gevaarlijk/ bijten ze?
U bent de eerste die ik op de gestelde vraag ga wijzen: "Wie heeft er al ervaring met warmtepompen?"
Rare reactie van iemand die nota bene zélf deze vraag tot topictitel koos...

Als je dit soort reacties niet wilt, denk dan op z’n minst even na over een fatsoenlijke titel. Of zeur er niet over...

NeoDutchio
Berichten: 12323
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Theotrucker schreef:
20 apr 2019 21:49
Mijn gas ketel verbruikt ca € 350 per jaar voor verwarming plus warm water. Hoeveel kan ik dan besparen met een warmtepomp?
En dat is het probleem bij vele. Ook ik verbruik erg weinig gas. Enkel voor het warm water en verwarmen van de woonkamer. Gelukkig verwarmt de zon het meeste, dus in de winter enkel een beetje bijverwarmen tot 19 graden.
Als we zouden beginnen met het na-isoleren van slechte huizen krijg je al een enorme besparing op het gas. Huizen die de isolatie al goed op orde hebben hebben niet een echt voordeel om over te stappen op dit moment. Wie weet zijn er ver 10 jaar weer nieuwe systemen, of zijn huidige systemen verbeterd. Waarom nu een hoop geld uitgeven voor iets wat je geen extra besparing gaat opleveren met als gevolg dat je over een jaar of 10 weer moet herinvesteren?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Theotrucker schreef:
20 apr 2019 21:49
We hebben 50 jaar geleden gas gekregen, dat weet ik nog goed. Nu worden alle gasleidingen in het hele dorp vervangen en geloof maar dat die investering niet voor tien jaar is maar ook ook voor vijftig jaar. Dan ben ik ondertussen bijna honderdtwintig. Als ik dan nog leef komen ze maar met iets nieuws. Mijn gas ketel verbruikt ca € 350 per jaar voor verwarming plus warm water. Hoeveel kan ik dan besparen met een warmtepomp?
En vóór 1965, toen we in Rotterdam aardgas kregen, hadden we stadsgas.

En zoals ik al eerder schreef, nu worden daar hele wijken voorzien van nieuwe gasleidingen, ook wijken met eengezinswoningen.

Dus van het gas af? Geloof er niets van.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Theotrucker schreef:
20 apr 2019 21:49
We hebben 50 jaar geleden gas gekregen, dat weet ik nog goed. Nu worden alle gasleidingen in het hele dorp vervangen en geloof maar dat die investering niet voor tien jaar is maar ook ook voor vijftig jaar. Dan ben ik ondertussen bijna honderdtwintig. Als ik dan nog leef komen ze maar met iets nieuws. Mijn gas ketel verbruikt ca € 350 per jaar voor verwarming plus warm water. Hoeveel kan ik dan besparen met een warmtepomp?
350 euro? U gebruikt maar ca. 200m3 gas?

Dan is een 3kW warmtepomp al voldoende. Gaat u 400kWh stroom kosten per jaar, ofwel een kleine 100 euro.

Besparing 250 euro per jaar. Verschil in aanschaf t.o.v. cv-ketel zo'n 2500 euro. Terugverdientijd van 10 jaar.


Ja, ik heb al ruim twee jaar ervaring met mijn warmtepomp. Mijn ervaring is dat er heel veel wordt overdreven. En dan vooral de negatieve kanten van de warmtepomp.

Mijn huis is ui 1902 en wel nageïsoleerd, maar lang niet op niveau van nieuwbouw. Toch krijg ik het warm. En ik heb nu nog niet eens vloerverwarming! Herrie heb ik geen last van. De buren ook niet. Ja, als je naast de buitenunit gaat staan kun je h wel horen. De binnenunit is stiller dan een Cv-ketel.

Kosten vallen reuze mee. Zoals ik al zei: mijn isolatie is niet absurd. Ik heb de vloer geïsoleerd (350 euro materiaalkosten, zou zo'n 1500 euro kosten als je het aan een bedrijf uitbesteed), er is dubbel glas en ik heb het dak geïsoleerd (16cm glaswol).

Met de aanschafkosten erbij en subsidies er af getrokken zijn de totale kosten ongeveer 10.000 euro geweest.

Douchen gaat uitstekend. De 180 liter boiler is meer dan voldoende voor 3 douchebeurten achter elkaar. Voor grote gezinnen bestaan er ook grotere boilers.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hier in de gemeente wordt een nieuw bungalow park gebouwd , volgens voorschrift geen gas . De laatste 14 woningen krijgen weer gas omdat de bewoners niet meer buiten kunnen zitten van de herrie . Zonnepanelen kan niet want de huizen staan in een bos . sja

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
20 apr 2019 22:48
Theotrucker schreef:
20 apr 2019 21:49
We hebben 50 jaar geleden gas gekregen, dat weet ik nog goed. Nu worden alle gasleidingen in het hele dorp vervangen en geloof maar dat die investering niet voor tien jaar is maar ook ook voor vijftig jaar. Dan ben ik ondertussen bijna honderdtwintig. Als ik dan nog leef komen ze maar met iets nieuws. Mijn gas ketel verbruikt ca € 350 per jaar voor verwarming plus warm water. Hoeveel kan ik dan besparen met een warmtepomp?
350 euro? U gebruikt maar ca. 200m3 gas?
Volgens mij is de gasprijs zo'n 70 cent, dus dan hebben we het over zo'n 500 m3 aan gas. Tenzij in die 350 euro ook de vaste kosten zitten, maar dat maak ik niet uit het verhaal op.

Gesloten