LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door thecure »

scontra schreef:
30 jun 2019 18:18
Fiesiekus schreef:
30 jun 2019 13:58
scontra schreef:
30 jun 2019 13:54
Uw huidige oude meters werken nog prima , maar is dat wel waar?

Wat klets je toch een onzin man. Hele reeksen meters worden bij het NMI gecontroleerd op nauwkeurigheid en precisie.
Hallo vriendelijke vriend :wink: ,

U wil mij toch niet aan m'n neusharen proberen te hangen dat de metertjes bij/van topicstarter ooit wel eens zijn gecontroleerd, of wel soms.
Die metertjes hangen er al decennia lang en in al die jaren is er nog nooit naar omgekeken, dus zomaar aannemen dat de werking wel correct zal zijn is wat al te gemakkelijk door de bocht, vandaar mijn vraag "maar is dat wel waar" !
Nou vriendelijke vriend, ik kan je uit eigen ervaring mededelen dat er zeker wel naar omgekeken wordt! Mijn oude Ferraris is zelfs geijkt afgelopen februari.

Er kwam een man van Liander met een grote meetkoffer.
op de meter werd een apparaatje gehangen met een LEDje welke de omwentingen telde, en de meetkoffer stuurde een bepaalde hoeveelheid elektriciteit door de meter heen.

Dit moest met een bepaalde marge overeenkomen. Mijn meter werd gelukkig goedgekeurd.

Dus ja, steekproefsgewijs worden de oude meters dus nog gecontroleerd.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Cro »

Arizonakid schreef:
30 jun 2019 19:29
Even los van de TS, iedereen krijgt een slimme meter, voor of tegen. Dus roepen dat je dat niet wil is zinloos.
Je kan ook gewoon een digitale meter aanvragen met meerdere telwerken maar zonder communicatie module

LadyAms
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2019 23:51

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door LadyAms »

scontra schreef:
30 jun 2019 18:18
Fiesiekus schreef:
30 jun 2019 13:58
scontra schreef:
30 jun 2019 13:54
Uw huidige oude meters werken nog prima , maar is dat wel waar?

Wat klets je toch een onzin man. Hele reeksen meters worden bij het NMI gecontroleerd op nauwkeurigheid en precisie.
:wink: ,

U wil mij toch niet aan m'n neusharen proberen te hangen dat de metertjes bij/van topicstarter ooit wel eens zijn gecontroleerd, of wel soms.
Die metertjes hangen er al decennia lang en in al die jaren is er nog nooit naar omgekeken, dus zomaar aannemen dat de werking wel correct zal zijn is wat al te gemakkelijk door de bocht, vandaar mijn vraag "maar is dat wel waar" !
Maar er zijn altijd mensen die in alles wat oud en afgedraaid is meer vertrouwen dan in al dat nieuwerwetse spul.
Uw reactie zit boordevol aannames en ik ben blij dat iemand u de andere kant probeerde te laten inzien.
Ik heb een slim huis, boordevol echt slimme dingen die self-learning zijn. Slimme meters vallen daar niet onder maargoed dat is weer een andere discussie. Omdat ik zelf mijn verbruik inzichtelijk heb gemaakt weet ik dat mijn oude meter best wel betrouwbaar is. Dus voordat u weer verder gaat op die voet dat ik maar een domme gebruiker ben, nee meneer en al helemaal niet tegen nieuwe dingen.
Bovendien zijn de oude meters wel degelijk gecontroleerd.

Omdat ik zelf geen slimme meter bezit heb ik geen echt onderzoek kunnen doen behalve op het wereldwijde internet. En wat blijkt? Dat anno 2019 mensen nog steeds steen aan been klagen over de slimme meters. Dat hun verbruik heel veel gestegen is. Ik hoor eigenlijk niemand over een daling van hun verbruik behalve door inzicht dat ze minder stroom zijn gaan gebruiken. (Nogmaals dat inzicht heb ik dus al). Ik vind het vreemd dat zoveel mensen nog steeds klagen jaren na invoering van de eerste slimme meters. Niet heel Nederland is zo dom toch dat ze zomerverbruik met winterverbruik gaan vergelijken?
Dat de netbeheerders hun kabels gaan vervangen weet ik ook wel, maar "how convenient" dat ze op deze manier mensen bijna dwingen om toch voor een slimme meter te gaan.

Ik ben pro techniek en pro vooruitgang maar ik ben niet naief en heb daarom tot nu toe geen interesse gehad in een slimme meter.
Ik was hier op het forum vooral benieuwd naar onderbouwde ervaringen van mensen die het wel hebben en mensen met eventueel een juridische achtergrond die meer kunnen vertellen over of het uberhaupt wel is toegestaan. Of mensen die het niet hebben met de reden waarom. En hopelijk een andere reden dan die van mensen met een aluminium hoedje op, alhoewel die er ook moeten zijn.

Dus allen al bedankt voor de reacties, heel wisselend tot nu toe, toevallig iemand die een bepaald merk slimme meter kan aanbevelen? Of juist niet?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je hebt geen keuze wat merk betreft. De meter is ook niet jouw eigendom. Je moet gewoon gaan voor een slimme meter. Dan wordt je dag en nacht tarief wel goed verwerkt. Je hebt het recht om het slimme gedeelte, het meten op afstand uit te laten zetten. Dan zorg je zelf voor het aflezen. Dit is je goed recht. Ik vind het persoonlijk handig dat hij uitgelezen wordt. Maar dat moet iedereen zelf weten.
Alleen die topictitel vond ik niet kunnen. Dat is dan ook aangepast. Prima zo.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Slimme" gedeelte kun je gewoon uitzetten.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door marc1766 »

Voorlopig kun en mag je plaatsing slimme meter weigeren, later kost dit geld, maar dat bedrag ligt rond de 80 euro, dus dat is nog te overzien.
Ook ik heb een oude ferarismeter, deze werkt prima, ook met zonnepanelen. Het excuus wat de meeste gebruiken is dat deze niet getest is op goede werking met zonnepanelen, dat lijkt me ook logisch aangezien destijds nog geen pv panelen bestonden, maar als een meter rechtsom draait en er zit geen terugloopbeveiliging op, draait deze bij opwekken gewoon de andere kant op.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

LadyAms schreef:
30 jun 2019 20:56
Ik hoor eigenlijk niemand over een daling van hun verbruik behalve door inzicht dat ze minder stroom zijn gaan gebruiken.
Door de jaren heen is er onbewust al een hoop bespaard. Ledlampen ipv gloeilampen, tv’s en koelkasten die zuiniger worden, enz. Om nu nog extra te besparen wordt steeds lastiger. Natuurlijk, extra isolerend glas nemen en beter isoleren kan, maar dat is geen snelle besparing.
Het is de mentaliteit die voor besparing zorgt. Bewust de verwarming wat lager zetten, bewust lampen uit doen die onnodig aanstaat, enz.
Het is natuurlijk makkelijk om de slimme meter de schuld te geven, maar niemand kijkt inhoudelijk waar het verbruik vandaan komt. Koude winters dat de kachel extra brand bv. Of vaker thuis zitten waardoor de tv en lampen langer aanstaan. Hete zomer, dus het zwembad opgezet en 4 maanden lang elke dag een pomp laten lopen.
Ik lees dus ook nergens dat een hoger verbruik aan de meter ligt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door scontra »

LadyAms schreef:
30 jun 2019 20:56


. Omdat ik zelf mijn verbruik inzichtelijk heb gemaakt weet ik dat mijn oude meter best wel betrouwbaar is.

Dus voordat u weer verder gaat op die voet dat ik maar een domme gebruiker ben, nee meneer en al helemaal niet tegen nieuwe dingen.

Dus allen al bedankt voor de reacties, heel wisselend tot nu toe, toevallig iemand die een bepaald merk slimme meter kan aanbevelen? Of juist niet?
Ben wel zeer benieuwd op welke wijze u uw energieverbruik voor u zelf inzichtelijk heeft gemaakt ? Mogelijk kunnen/mogen anderen, waar onder ik, daar ook hun voordeel mee proberen te doen.
En nee, ik ben helemaal niet de mening toegedaan dat u een domme gebruiker bent, mijn opmerking over het al dan niet betrouwbaar zijn van uw oude meters is dan ook heel bewust in de vragenderwijs gesteld en is daarmee helemaal geen aanname.

U gaat echter wel gladjes om het antwoord heen waarom u geen gebruik meer kunt maken van het nachttarief, terwijl dat de directe oorzaak van uw vraag is !!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door berndv »

LadyAms schreef:
30 jun 2019 20:56
Ik hoor eigenlijk niemand over een daling van hun verbruik behalve door inzicht dat ze minder stroom zijn gaan gebruiken.
Ik lees ook relatief weinig postieve reviews van bedrijven. Bijvoorbeeld iets als een Mediamarkt heeft voldoende klaagtopics, er wordt zelden tot nooit een topic geopend om mediamarkt de hemel in te prijzen. Betekent dit dat mediamarkt alleen maar slecht is? Dat er niets goed gaat? Nee, natuurlijk niet. Als het niet goed gaat is men snel geneigd om zijn/haar beklag overal en met iedereen te delen. Een positieve ervaring wordt niet zo snel spontaan gedeeld, wel als er om gevraagd wordt, maar niet ongevraagd meestal.

En waar ik hier toevallig mediamarkt aanhaal kan je daar natuurlijk vele bedrijven invullen.

Hier zijn ook genoeg topics voorbij gekomen van mensen die opeens meer geld kwijt waren aan energie nadat er een slimme meter geplaatst is. Helaas zijn de meesten na het klagen nooit meer terug geweest. Het meest gegeven advies is het aanvragen van een ijking, en ja, dat kost geld, maar ik heb maar zelden een reactie gezien met de uitkomst van de ijking.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Terugdraaiende oude Ferraris meter wordt afgeschaft.
Zonnepanelen – kabinet stelt ‘slimme’ meter verplicht in het Klimaatakkoord

https://www.businessinsider.nl/zonnepan ... sregeling/

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door marc1766 »

allemaal leuk die nieuwe meter, maar hoe zit het met het recht op respect voor privé-leven en gezinsleven.

jonis
Berichten: 2718
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door jonis »

marc1766 schreef:
01 jul 2019 11:55
allemaal leuk die nieuwe meter, maar hoe zit het met het recht op respect voor privé-leven en gezinsleven.
Bij de meesten zit het ding, zonder camera overigens, gewoon weggestopt in de meterkast.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Cro »

marc1766 schreef:
01 jul 2019 11:55
allemaal leuk die nieuwe meter, maar hoe zit het met het recht op respect voor privé-leven en gezinsleven.
In welk opzicht heeft een digitale meter invloed op je privé en op je gezinsleven?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @LadyAms, u hebt volkomen gelijk. Netwerkbeheerders doen er alles aan om de slimme meter te pushen.
Ook als je die (nog) niet wilt zoals u aangeeft.
Inderdaad door het daltarief te schrappen. Zeer dubieus en klantonvriendelijk.
Of om je herhaaldelijk zo maar een eenzijdige afspraak te confronteren waarop men de oude meter komt vervangen.
Die je vervolgens alleen maar telefonisch kunt annuleren nadat je eerst een preek hebt gekregen.
Ik begrijp de weerstand wel. De oorzaak daarvan zit een een foute communicatie-strategie.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:
01 jul 2019 12:57
Hallo @LadyAms, u hebt volkomen gelijk. Netwerkbeheerders doen er alles aan om de slimme meter te pushen.
Ook als je die (nog) niet wilt zoals u aangeeft.
Inderdaad door het daltarief te schrappen. Zeer dubieus en klantonvriendelijk.
Ehm. Het klinkt misschien wel heel lekker om dingen even snel aan elkaar te verbinden, maar dat maakt het nog niet automatisch waar...

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door renewouters »

LadyAms schreef:
29 jun 2019 23:59
Hallo lezers,
Jaren geleden kwamen de eerste brieven over het plaatsen van slimme meters. Nu ben ik van mening dat op dit moment in Nederland nog weinig betrouwbare en slecht beveiligde meters geplaatst worden en daarom heb ik (nog) geen interesse in een slimme meter.
Ik heb een prima dubbele meter die nog jaren mee kan gaan.

Ik neem aan dat je jouw mening kunt onderbouwen met feiten en cijfers. En v.w.b. die prima meter: heb je een recent ijkingsrapport?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moneyman schreef:
01 jul 2019 13:12
Klaas Jan schreef:
01 jul 2019 12:57
Hallo @LadyAms, u hebt volkomen gelijk. Netwerkbeheerders doen er alles aan om de slimme meter te pushen.
Ook als je die (nog) niet wilt zoals u aangeeft.
Inderdaad door het daltarief te schrappen. Zeer dubieus en klantonvriendelijk.
Ehm. Het klinkt misschien wel heel lekker om dingen even snel aan elkaar te verbinden, maar dat maakt het nog niet automatisch waar...
Ik ben er niet op uit dingen heel lekker te laten klinken. Dat maakt u er van.
Ik geef slechts mijn ongezouten mening. Net als anderen hier. Een waarheid qua slimme meters bestaat niet.
En ik herhaal mijn volledige reactie maar even. Die volledigheid is van belang voor voor die mening.
Klaas Jan schreef:
01 jul 2019 12:57
Hallo @LadyAms, u hebt volkomen gelijk. Netwerkbeheerders doen er alles aan om de slimme meter te pushen.
Ook als je die (nog) niet wilt zoals u aangeeft.
Inderdaad door het daltarief te schrappen. Zeer dubieus en klantonvriendelijk.
Of om je herhaaldelijk zo maar een eenzijdige afspraak te confronteren waarop men de oude meter komt vervangen.
Die je vervolgens alleen maar telefonisch kunt annuleren nadat je eerst een preek hebt gekregen.
Ik begrijp de weerstand wel. De oorzaak daarvan zit een een foute communicatie-strategie.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door xflorisx »

Een slimme meter zal nooit verplicht worden. Wel de digitale meter met aan en uitschakelbare uitlezing van buitenaf. Zelfs enkele meters met 4 telwerken zullen over enkele jaren nog toegestaan zijn. De terugdraaiende meters zijn over enkele jaren niet meer toegestaan voor mensen die ook energie willen terugleveren.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

LadyAms schreef:
30 jun 2019 20:56
Ik was hier op het forum vooral benieuwd naar onderbouwde ervaringen van mensen die het wel hebben en mensen met eventueel een juridische achtergrond die meer kunnen vertellen over of het uberhaupt wel is toegestaan.
Ik ben benieuwd of u daar een antwoord op gaat vinden. Ik hoop het.
Misschien een argument in die kwestie: ik zit bij een andere netwerkbeheerder dan Liander en heb het aanbod voor een slimme meter in de loop der jaren al een paar keer afgeslagen. Ik heb echter nog gewoon dag -en nachtstroom.
Netwerkbeheerders gaan er blijkbaar verschillend mee om.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is omdat het tf-signaal niet in het hele land tegelijk wordt uitgeschakeld. In sommige gebieden kan het signaal dus nog wel een tijdje doorgaan, maar in andere gebieden wordt het binnenkort gestopt. Het hangt er onder andere vanaf of bepaalde delen van het netwerk vervangen moeten worden of niet.

Vanwege de nieuwe technologie is er dus een nieuwe meter nodig om met twee tarieven te kunnen werken. Dat wordt tegenwoordig in principe een 'slimme' meter, maar dat 'slimme' kun je wel laten uitschakelen. Je houdt dan dus een 'domme' digitale meter over.

Zelf zie ik voor de toekomst wel veel voordelen bij de nieuwe schakeltechniek. Je kunt dan namelijk veel meer varianten krijgen op de hoog-laag methode, ook afhankelijk van welk contract je afsluit. Zo zijn er in het buitenland ook contracten waarbij je juist de meeste dagen en veel lager tarief hebt en op drukke dagen juist een veel hoger tarief. En zo kun je allerlei andere varianten bedenken.

Gesloten