LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarnota Greenchoice 2016-2019 terugwerkende kracht

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
waijers
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2015 12:33

Jaarnota Greenchoice 2016-2019 terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door waijers »

Ik kreeg een shock toen ik de jaarnota van mijn energierekening kreeg: 1000 euro betalen. Greenchoice is mijn energieleverancier. Ik heb geen gas. Ik kreeg elk jaar een nota maar nu kreeg ik een nota over de periode 2016-2019. Bleek dat ze dachten dat ik zonnepanelen had maar heb ik nooit genomen, ook heb ik dat nimmer aangegeven aan Greenchoice dat ik zonnepanelen heb. Ook staat dit niet in mijn dossier vermeld of bij mijn woning in de digitale omgeving. Later zeiden ze weer wat anders, en mailden ze, dat ze teveel terug hadden gegeven het jaar ervoor. Ook dat is niet mijn schuld, dat hadden ze zelf beter moeten berekenen en daar eerder of gelijk op terug moeten komen. Is er geen controle op de jaarnota's die verstuurd moeten worden? Daar lijkt het hier wel op... Blijkbaar is hun administratie niet op orde, maar dat is niet mijn schuld en nu ben ik de dupe van hun fouten. Bovendien vind het heel verdacht dat ze eerst zeiden dat het lag dat ik zonnepanelen had en later weer wat anders zeggen; teveel hadden terug gegeven. Hier zit een luchtje aan :?

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Jaarnota Greenchoice 2016-2019 terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u zelf de standen doorgegeven van voorgaande jaren of zijn die geschat?

riddert
Berichten: 2126
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Jaarnota Greenchoice 2016-2019 terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door riddert »

Het belangrijkste is voor u om na te gaan of u de berekende electriciteit ook werkelijk afgenomen heeft. Dit kunt u eenvoudig doen door de meterstanden te vergelijken.
Wellicht is er in de voorgaande jaren een schatting gemaakt door uw leverancier, en is de laatste keer de exacte stand overgenomen? Hierdoor is er een verschil in verbruik mogelijk tussen de schatting en de werkelijke stand. Dus dat u in de voorgaande jaren telkens een beetje te weinig heeft betaald, wat nu in één keer wordt verrekend? Vergelijkt u dus uw eigen verbruikscijfers met de afrekeningen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Jaarnota Greenchoice 2016-2019 terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door berndv »

Dat is wel vreemd. Vooral omdat ze niet heel erg duidelijk zijn in hun verklaring. Hoe zijn de standen in de afgelopen jaren doorgegeven? En heeft u een "slimme" meter of een ouderwetse? Meestal bij dit soort naheffingen ligt de oorzaak in geschatte meterstanden die na controle of doorgave van de daadwerkelijke meterstanden gecorrigeerd worden. En als de schatting gebaseerd is op iemand met zonnepanelen, kan het daadwerkelijke verbruik wel eens hoger liggen dan het geschatte verbruik. Maar goed, een schatting doen ze alleen als de klant verzuimd zelf door te geven.
Laatst gewijzigd door Radar op 09 aug 2019 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

waijers
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2015 12:33

Re: Jaarnota Greenchoice 2016-2019 terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door waijers »

Ik heb een slimme meter. De standen zijn altijd netjes doorgegeven en ik heb ook ieder jaar een jaarnota ontvangen.

waijers
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2015 12:33

Re: Jaarnota Greenchoice 2016-2019 terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door waijers »

Oja en ik heb ook elk jaar bijna hetzelfde verbruik. Hoog +- 2000 en laag +-2000

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Jaarnota Greenchoice 2016-2019 terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Staan er sterretjes achter die standen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Jaarnota Greenchoice 2016-2019 terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nog even los van wie er hier in zijn recht staat: geschillen kunnen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie www.sgc.nl

U hoeft dan niet naar de kantonrechter.
De energieleverancier moet een naheffing binnen 2 jaar versturen. Deze 2 jaar gaan in vanaf het moment dat de oorspronkelijke jaar- of eindafrekening betaald had moeten zijn. Is deze termijn voorbij? Dan is de energieleverancier te laat. De rekening is dan 'verjaard'. U hoeft de rekening niet meer te betalen
https://www.consuwijzer.nl/elektricitei ... ing-sturen

Het lijkt er op dat in elk geval die 1000 euro betwistbaar is omdat sowieso niet meer dan over 2 jaar (24 maanden) teruggevorderd kan worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Jaarnota Greenchoice 2016-2019 terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Was de Digitale slimme meter in of uitgeschakeld?

Als je die liet uitzetten lezen ze niets uit en moet je zelf doorgeven.
Bij 4000 Kwh per jaar dus 12.000 Kwh verder en na 3 jaren contract .... je moet elk jaar bij jaar afrekening kijken of dit klopte en
bij een geschatte meterstand of die redelijk in de buurt kwam.

waijers
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2015 12:33

Re: Jaarnota Greenchoice 2016-2019 terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door waijers »

Ik heb niets geschat, het is altijd doorgegeven. En energie werkt bij ons niet met warmte en koude jaren, dat is de stadsverwarming. En stadsverwarming staat bij ons los van Greenchoice. Greenchoice levert bij mij alleen de elektriciteit en geen gas. Ik heb altijd "ongeveer" een energie verbruik van 2000. En geen sterretjes erachter.

Ellen1953
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:25

Re: Jaarnota Greenchoice 2016-2019 terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Ellen1953 »

U zegt hoogverbr. Ca.2000Kwu, laag Ca 2000Kwu. Later zegt u dat het verbruik 2000Kwu is. 2000Kwu verschil per jaar kan oplopen.

Gesloten