LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Anton237
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2019 11:12

Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier

Ongelezen bericht door Anton237 »

Beste Lezer,

Samen met mijn vriendin heb ik een nieuwbouwhuis gekocht (projectbouw), wat volgend najaar wordt opgeleverd. Bij het project is een badkamerleverancier aangewezen. Je zou dan in principe de mogelijkheid hebben om casco te laten opleveren óf als er iets aan badkamerwerk gedaan moet worden, het door die leverancier te laten leveren. De vergoeding voor casco opleveren weegt niet op tegen zelf bouwen, echter door de laatste ontwikkelingen twijfelen we nu flink aan de leverancier.

Omdat wij als een van de laatsten van de fase het huis kochten hadden we strakke deadlines. Er was enige druk met het uitzoeken/inplannen van het leidingwerk. Na een positief gesprek te hebben gehad bij de badkamerleverancier, hebben wij getekend voor een offerte. Daarbij hebben we aangegeven dat het leidingwerk op dat moment het belangrijkste was en wijzigingen voor de tegels later wel zouden komen. Ons werd toegezegd dat de leverancier vrijwel alles wel zou kunnen bestellen. Fijn dat de leverancier zo bereid was om mee te denken.
Sinds die tijd hebben we ongeveer wekelijks contact gehad over de tegels. Eerst zou het oorspronkelijke idee niet kunnen, of we andere tegels wilden uitzoeken, de leverancier zou ook een voorstel doen binnenkort. Na een tijd niks gehoord te hebben en zelf tegels te hebben uitgezocht, hebben we dit doorgegeven aan Leverancier. Na dit gedaan te hebben werd gezegd dat er een nieuwe berekening gemaakt zou worden. De leverancier zou er snel op terugkomen. We hebben hier een paar keer voor teruggebeld en keer op keer werden beloftes (terugbelverzoeken, nieuwe berekeningen) niet gehonoreerd. Het zijn wij die steeds bellen met vragen, waarna de leverancier ons benadrukt dat het wel goed komt en dat ze ermee aan de slag zijn.

Wij hebben nu een geschikte tegel gevonden bij een andere badkamerleverancier. Vervolgens hebben we dit direct bij Leverancier aangegeven (artikelnummers en maten gespecificeerd) waarna hij ging uitzoeken of hij deze tegel kan leveren, dit zou hij binnen een a twee dagen wel laten weten (heeft minimaal twee weken geduurd) en wat het dan zou kosten. Uiteindelijk kregen wij een prijsopgave van deze tegel en die was +/- 170% duurder als bij de zaak waar wij de tegel hebben gezien en +/-250% duurder als waar wij de tegel op internet kunnen vinden.
Dit vonden wij vrij onwerkelijk, waardoor ik meteen ben gaan informeren hoe hij dan tot deze prijs komt. Met de vraag of hij hierin transparantie kon geven was het antwoord nee, dat mocht niet van zijn baas. Ook kreeg ik een verhaaltje dat het een speciale tegel is die hij niet via de gebruikelijke dealer kan kopen, bovendien heeft Leverancier een winstpercentage berekend en moet hij afdracht betalen aan de aannemer. Het enige wat hij mij kon geven is een belofte om een alternatieve tegel te vinden binnen de gebruikelijke dealer, wat dan wel goedkoper zou uitvallen. Weer een belofte.

Als ik eerlijk ben heb ik mijn vertrouwen in de Leverancier verloren. Ik wil hem best nog een kans geven om met een alternatief te komen, maar ik ben bang dat dit weer weken gaat duren en dat het alternatief niet is wat wij willen. Klinkt alsof we heel kieskeurig zijn zo, maar in je eerste nieuwbouwhuis wil je gewoon iets waar je echt achter staat. Daarom kies je voor nieuwbouw. Bij ons speelt nu de vraag of we het toch niet anders moeten gaan regelen (andere partij/meer zelf bouwen). We hebben echter een offerte ondertekend (welke ik heb nagelezen en waar verder niks in staat m.b.t. het ontbinden van de overeenkomst, ook in de algemene voorwaarden op hun website niet).

Ik zou graag advies willen over hoe jullie met bovenstaande situatie om zouden gaan? Zijn er mogelijkheden zijn om een dergelijke offerte te ontbinden? Is er een andere methode die we kunnen hanteren?

Groet,
Anton
Laatst gewijzigd door Radar op 28 okt 2019 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier

Ongelezen bericht door berndv »

Anton237 schreef:
28 okt 2019 11:51
Zijn er mogelijkheden zijn om een dergelijke offerte te ontbinden?
die vraag kan denk ik het beste beantwoord worden door de badkamerleverancier. U wilt ontbinden terwijl u akkoord heeft gegeven voor de offerte, en als nergens een beding is opgenomen in de voorwaarden dat er geannuleerd kan worden, is het niet heel onwaarschijnlijk dat ontbinden dan ook niet kan. De gronden voor ontbinden zijn in zekere zin ook niet aan te rekenen bij de leverancier, u wilt afwijken van de offerte door een tegel te kiezen die schijnbaar niet binnen de normale inkoopkanalen van de leverancier geleverd wordt. Ik denk dat u het beste kunt proberen om er met de leverancier uit te komen, door bijvoorbeeld een tegel te kiezen die zij zelf binnen hun eigen inkoopkanalen kunnen inkopen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

zeg tegen je leverancier dat je zelf de tegels besteld en dat hij ze er dan op mag plakken...

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Moet u de wandtegels wel via de keukenleverancier bestellen?
Vraag eens aan de tegelzetter of aannemer want de keukenmachine zal ze niet zelf bevestigen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Kolibrie schreef:
30 okt 2019 15:25
Moet u de wandtegels wel via de keukenleverancier bestellen?
Vraag eens aan de tegelzetter of aannemer want de keukenmachine zal ze niet zelf bevestigen.
Het is wat met dat automatisch aanvullen, keukenmachine i.p.v. keukenleverancier.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier

Ongelezen bericht door berndv »

Kolibrie schreef:
30 okt 2019 16:35
Kolibrie schreef:
30 okt 2019 15:25
Moet u de wandtegels wel via de keukenleverancier bestellen?
Vraag eens aan de tegelzetter of aannemer want de keukenmachine zal ze niet zelf bevestigen.
Het is wat met dat automatisch aanvullen, keukenmachine i.p.v. keukenleverancier.
Inderdaad, en dat terwijl het hele topic draait om een badkamer en een badkamerleverancier :lol:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik iets elders moet kopen en zoeken is extra werk.

De vaste leverancier is wekelijks met volle vracht en speciaal bestelde hebben hoge vrachtkosten op jou product en niet gratis wagen vol vermoedelijk.

Ook is de kans op breuk en naleveren een groot risico.
Als je zelf leverde, mits ze dat accepteren moet je voldoende leveren en bij meer breuk jou risico.
Bij tegels snijden gaat het wel eens mis en een pak laten vallen, dan is het niet op tijd klaar.

U had alles bij 1 firma moeten bestellen en kopen of later zelf regelen en dan is jou huis later klaar.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier

Ongelezen bericht door Kolibrie »

berndv schreef:
30 okt 2019 16:42
Kolibrie schreef:
30 okt 2019 16:35
Kolibrie schreef:
30 okt 2019 15:25
Moet u de wandtegels wel via de keukenleverancier bestellen?
Vraag eens aan de tegelzetter of aannemer want de keukenmachine zal ze niet zelf bevestigen.
Het is wat met dat automatisch aanvullen, keukenmachine i.p.v. keukenleverancier.
Inderdaad, en dat terwijl het hele topic draait om een badkamer en een badkamerleverancier :lol:
Ik schaam me diep.

henkoudeengberink
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2019 20:18

Re: Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier

Ongelezen bericht door henkoudeengberink »

Ik begrijp het hele verhaal niet goed.
Een offerte is niet meer en niet minder dan een prijsopgave.
Dit geeft nog geen opdracht tot levering cq plaatsing.
U bent pas verplicht met een leverancier in zee te gaan,
als u hiervoor een opdracht heeft getekend.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier

Ongelezen bericht door moederslink »

Kolibrie schreef:
30 okt 2019 16:35
(...)
Het is wat met dat automatisch aanvullen, keukenmachine i.p.v. keukenleverancier.
Haha...ik kén dat...gebeurt mij ook. Daarom lees ik voor het versturen altijd even het voorbeeld :wink: .

Senso
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 mei 2018 17:52

Re: Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier

Ongelezen bericht door Senso »

Zoland je niet hebt getekend voor de aanschaf van wat voor tegels dan ook, onder een document waarin een leverprijsprijs wordt genoemd(!), heb je geen verplichting die ook daadwerkelijk af te nemen. Er is bovendien door de leverancier zelf aangegeven dat de oorspronkelijk gewenste tegels niet geleverd konden worden. Een (te) duur alternatief is in dit geval nog steeds in het offerte stadium en hoef je niet te accepteren. Zelf materiaal aanleveren zou ik zeggen.
Aangezien eventueel je relatie met dit bedrijf hieronder lijdt. adviseer ik de werkzaamheden op foto's/videos vast te leggen. Iets wat bij bouw- en renovatie opdrachten sowieso aan te bevelen is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier

Ongelezen bericht door berndv »

Senso schreef:
31 okt 2019 11:36
Zoland je niet hebt getekend voor de aanschaf van wat voor tegels dan ook, onder een document waarin een leverprijsprijs wordt genoemd(!), heb je geen verplichting die ook daadwerkelijk af te nemen.
klopt, maar ts is daar niet heel erg duidelijk in:
Anton237 schreef:
28 okt 2019 11:51
Na een positief gesprek te hebben gehad bij de badkamerleverancier, hebben wij getekend voor een offerte. Daarbij hebben we aangegeven dat het leidingwerk op dat moment het belangrijkste was en wijzigingen voor de tegels later wel zouden komen. Ons werd toegezegd dat de leverancier vrijwel alles wel zou kunnen bestellen.
De vraag is dus wat ts getekend heeft. Heeft ts akkoord gegeven op de offerte, waarmee de offerte door het zetten van de handtekening een opdracht is geworden? Schijnbaar stonden daar dus tegels op, maar zouden die tegels later gewijzigd worden. In de eerste plaats omdat de leverancier schijnbaar de geoffreerde tegels niet kan leveren of iets dergelijks.

TS heeft een heel lang verhaal, maar ik mis een paar cruciale zaken om hier ook maar echt zinnig antwoord op te kunnen geven.
Anton237 schreef:
28 okt 2019 11:51
Eerst zou het oorspronkelijke idee niet kunnen, of we andere tegels wilden uitzoeken
Waarom kon het oorspronkelijke idee niet?

TS is het vertrouwen kwijt in de huidige leverancier. Dat kan natuurlijk. Maar waarom is het vertrouwen weg? Omdat het contact steeds vanuit ts moest komen? TS meldt nergens een tijdpad, wanneer is er contact geweest, wanneer zijn er toezeggingen gedaan en wanneer er beloftes zijn gedaan. Daarnaast vraagt ts hoe de leverancier tot zijn/haar prijs komt, dit wil de verkoper niet zeggen. Op zich logisch. De bedrijfsleider van de supermarkt gaat mij ook niet vertellen hoe hij tot de prijs van een pak melk komt. Maar als ik het zo lees kan ik het wel gokken. Er is schijnbaar een tegel uitgezocht die door de leverancier niet ingekocht kan worden, dus moet die op dezelfde manier inkopen als ts.

Gesloten