Pagina 1 van 1

Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 13:10
door RienD
De eindafrekening van 2018 viel op de deurmat. Deze is van onze oude huurwoning. Een grote portiekflat waar een flatverwarming is gesitueerd. Maandelijks betaalden we een voorschot en aan het einde werd de eindafrekening gemaakt. De jaren dat we daar woonden is er altijd een riante teruggave geweest (±700+ €). We zijn geen warmtestokers. In het vierde kwartaal zijn we verhuist, wat dus bij de eindafrekening geen heel jaar zou zijn qua voorschot en eindstand.

Na ons vertrek uit de woning schijnt het zo te zijn dat de metertjes op de radiatoren zijn vervangen door een extern bedrijf. Daar hadden we dan ook niks mee van doen gehad. Nu schijnt het zo te zijn dat er geen juiste meterstanden meer te vinden zijn en heeft het zo lang geduurd voor ze uiteindelijk een rekening konden presenteren. Ze hebben een gemiddelde genomen van het totaal wat verstookt is door het stramien ( 33 woningen) en moeten we uiteindelijk bijbetalen. De verwarming is zelden of nooit aan geweest. En als deze aan was alleen in de woonkamer voor hooguit 2 a 3 uur. Woning heeft veel zon en zodoende rond de 20graden zonder verwarming.

Dus zuinigheid wordt gestraft met een bijbetaling, terwijl in alle voorgaande jaren een riante teruggave was.
Mag een bedrijf als deze hun administratie niet op orde hebben zomaar een schatting maken van het gemiddelde? En zou deze niet eerst moeten kijken naar het verbruik in voorgaande jaren?

MvG Rien.

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 14:35
door Komkommertijd
Als je plotseling een veel hogere en voorgaande jaren geen schatting maar ook eind afrekening kreeg die aanhouden.

Alleen energie kosten mogen iets stijgen maar verbruik bleef dan zelfde, iets hoger bedrag.
Gewoon weigeren als ze bij vervangen meters op radiatoren er een puinzooi van gemaakt hebben.

Bovendien moeten ze niet elk jaar, maar ook bij verhuizing die meters opnemen voor tussenstand.
Niets betalen en laat ze maar een rechtszaak beginnen met geen administratie en jou eindafrekeningen van meerdere jaren!

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 14:51
door Cro
Waarom neemt dat bedrijf het gemiddelde?

Kunt u niet gewoon de meterstanden overleggen zoals u deze hebt vastgelegd op de dag van de overdracht van de woning? Dat zou immers het meest logisch zijn.

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 14:55
door Lady1234
Die metertjes zullen wel niet gefotografeerd zijn.

En blijkbaar krijgt nu iedereen dezelfde afrekening als alles kwijt is.

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 15:13
door RienD
Komkommertijd schreef:
04 nov 2019 14:35
Als je plotseling een veel hogere en voorgaande jaren geen schatting maar ook eind afrekening kreeg die aanhouden.

Alleen energie kosten mogen iets stijgen maar verbruik bleef dan zelfde, iets hoger bedrag.
Gewoon weigeren als ze bij vervangen meters op radiatoren er een puinzooi van gemaakt hebben.

Bovendien moeten ze niet elk jaar, maar ook bij verhuizing die meters opnemen voor tussenstand.
Niets betalen en laat ze maar een rechtszaak beginnen met geen administratie en jou eindafrekeningen van meerdere jaren!
Ik dien sowieso een bezwaar aan. Aangezien ze telefonisch de boel afhouden met "Ja, daar is nu eenmaal voor gekozen".
En een eventuele rechtsgang, tja liever niet maar ik zie het positief tegemoet gezien de verbruiksgeschiedenis van alle jaren dat we er gewoond hebben.

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 15:15
door RienD
Cro schreef:
04 nov 2019 14:51
Waarom neemt dat bedrijf het gemiddelde?

Kunt u niet gewoon de meterstanden overleggen zoals u deze hebt vastgelegd op de dag van de overdracht van de woning? Dat zou immers het meest logisch zijn.
Waarom ze het zo gedaan hebben is waarschijnlijk om zelf niet het verlies te dragen.

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 15:18
door RienD
Lady1234 schreef:
04 nov 2019 14:55
Die metertjes zullen wel niet gefotografeerd zijn.

En blijkbaar krijgt nu iedereen dezelfde afrekening als alles kwijt is.
Ja iedereen zal eenzelfde verbruik hebben bij een gemiddelde :D
Maar logisch is natuurlijk als je de verbruiksgeschiedenis erbij pakt om zo een schatting te maken en als daar dan een bepaalde marge op zit die een paar procent hoger is, dan hoor je mij daar niet over. Maar niet ook nog eens dik bijbetalen.

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 16:49
door Redfloor
Maar wat er ná uw verhuizing is gebeurd in de oude woning heeft u toch niks mee te maken? U hoeft alleen de eindstand bij het verlaten van de woning door te geven.

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 18:29
door Cro
RienD schreef:
04 nov 2019 15:15
Cro schreef:
04 nov 2019 14:51
Waarom neemt dat bedrijf het gemiddelde?

Kunt u niet gewoon de meterstanden overleggen zoals u deze hebt vastgelegd op de dag van de overdracht van de woning? Dat zou immers het meest logisch zijn.
Waarom ze het zo gedaan hebben is waarschijnlijk om zelf niet het verlies te dragen.
Maar dat moet jij toch kunnen counteren met de gegevens van de dag dat jij het huis hebt verlaten. Normaliter neem je dan als vertrekkende partij altijd de meterstanden op voor je eigen administratie zodat daar later geen misverstanden over kunnen ontstaan.

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 19:08
door Komkommertijd
De metertjes op de Radiatoren werken iets anders, zelf opnemen is een ramp....
Een goede verhuurder gaat bij oplevering deze opnemen, want dat is dus op elke Radiator even langs gaan.

Als ze dat niet doen en de nieuwe bewoners stoken volop met ramen open... daarom is hun hun plicht om die bij verlaten woning extra ronde te maken naast de normaal 1x per jaar.

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 19:19
door moederslink
Wat ik een paar keer voorbij zie komen is de opmerking dat men normaliter zelf de eigen eindstand noteert en zo gaat het ook altijd.
Mijn vraag is dan ook :" heeft u uw eigen eindstand genoteerd én correct doorgegeven? "

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 19:27
door Bob Schurkjens
Betaalt u aan de verhuurder of aan een energiebedrijf? Gaat het om een energiebedrijf dan kunt u waarschijnlijk terecht bij de geschillencommissie.

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 19:30
door Lady1234
Het is blokverwarming met metertjes op de radiatoren.

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 04 nov 2019 19:49
door Bob Schurkjens
Als het in de servicekosten zit, kun je naar de huurcommissie. Zie https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... elevering/

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 10 nov 2019 10:12
door Hawk-Eye
als je niet zelf de eindstand op hebt genomen is de enige weg die openstaat een beroep doen op het verleden en dan maar hopen dat ze daar in mee gaan...

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 10 nov 2019 10:46
door A. Smit
Neem contact op met de Geschillencommissie Energie. Kost 52,50. Ook gedaan. Binnen 3 dagen kreeg ik ineens een VEUL lagere afrekening en ze betaalden die 52,50 ook nog terug.
vrgr AS

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 10 nov 2019 15:27
door litsenj
RienD schreef:
04 nov 2019 13:10
De jaren dat we daar woonden is er altijd een riante teruggave geweest (±700+ €).
Ik probeer mijn voorschot ook altijd hoger dan mijn verbruik te houden, zodat ik zeker niet hoef bij te betalen. Maar dit is naar mijn mening wel erg ruim (en in sommige gevallen risicovol, zie faillissement Robin Energie).

Daarnaast vind ik het net als de meesten hier vreemd dat er geen meterstanden zijn genoteerd/gefotografeerd bij inlevering van de sleutels.

Als laatste is het goed mogelijk dat er vorig jaar wat verschuivingen in de energiebelasting hebben meegespeeld. Gas is namelijk een stuk duurder geworden en elektra wat goedkoper.

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 11 nov 2019 02:37
door A.Wagenaar
Tja dit gebeurde bij mij nadat de nieuw geplaatste meter van mei tot december geen goede standen doorgaf.
Er kwam in elk geval de 1e 6 maanden geen enkele maanduitlezing,
Na het wederom vervangen van de eerder vernieuwde meter, na december kwamen er wel normale maandafrekeningen.

De afrekening over het foute-meter-tijdpark was aanzienlijk hoger, terwijl ik nu ook alleen was de periode met de vervangen foute meter.

Dus verbruik veel hoger, ondanks dat ik alleen was.

MIJN VRAAG: Als je denkt dat meters niet goed zijn, schijnt het dat je betalen moet, als ze komen controleren?

Er zal toch ooit wel eens een foute meter tussendoor lopen? Dat draait dus altijd op schattingen uit?

Re: Eindafrekening stookkosten klopt van geen kant

Geplaatst: 11 nov 2019 09:04
door Lady1234
Dit topic gaat niet over de meters van de netbeheerder.