LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Condens op dubbel glas

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Vis1969
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 nov 2017 00:30

Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Vis1969 »

Hallo,

Ik bewoon met mijn gezin, totaal 5 personen, een vrijstaande woning met 3 royale ramen op het zuiden, bij keukendeel een aantal kleinere ramen. Nu het kouder is, zijn mijn ramen elke avond/ochtend flink beslagen, s morgens minimaal 1 cm breed beekje in het raamkozijn. Het betreft dubbel glas, huis is gebouwd in 1990. ik heb diverse soorten raambekleding; overgordijnen, duogordijnen, jaloezieen en plissee (altijd stukje raam vrij). Er zijn op 3 plekken roosters die openstaan. Er is vloerverwarming en deze staat overdag op 19 en s nachts op 18.
Wat zou ik kunnen doen om de condensatie sterk te verminderen? Vooralsnog ben ik niet overtuigd dat HR+++ glas condens geheel voorkomt. En ook in rolluiken aan de buitenzijde heb ik vooralsnog niet voldoende vertrouwen. Wie heeft ervaringen/verbeteringen waar ik wat aan kan hebben?

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik u goed begrijp, zit het condens echt op het raam, aan de interieurzijde. Dat kan alleen als het glas van de "binnenruit" koud is.

Als de ventilatieroosters open staan, komt er koude lucht binnen. Kan het zijn dat die tussen het raam en de gordijnen blijft hangen?

U kunt proberen wat te experimenteren, bv door 's nachts de ventilatieroosters te sluiten, of de gordijnen open te doen, zodat er geen verse koude lucht opgesloten raakt tussen gordijn en raam.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je muren warmer zijn, vocht zoekt koudste plek dus bij gebruik gordijnen kan glas kouder worden dan de rest....
Bekend probleem waar vele grote ramen vaker last van hebben... kijk of je jou huis droger kunt krijgen.

Vis1969
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 nov 2017 00:30

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Vis1969 »

Klopt, de ruit is in de kamer vochtig. Er is echter maar bij een van de grote ruiten een rooster, de andere 2 zijn in het keukendeel. Ik heb ze al dicht en open gehad. Ik lees overal over gebrek aan ventilatie, maar volgens mij doe ik dat ruim voldoende. Ik doe de gordijnen bij het naar bed gaan wat open/omhoog, maar helpt niet of te weinig,

Vis1969
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 nov 2017 00:30

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Vis1969 »

Komkommer, heeft u een tip om mijn huis droger te krijgen? De 'beekjes' drogen doe ik uiteraard s morgens.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zo'n bakje gebruiken met droog korrels. Bij action ed. Te koop.

Vis1969
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 nov 2017 00:30

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Vis1969 »

Een dergelijk bakje staat in de vensterbank.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kan het zijn dat de muur onder de ramen niet goed genoeg geïsoleerd is, of dat er een koudebrug is?

Vis1969
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 nov 2017 00:30

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Vis1969 »

Muur is goed geisoleerd, heeft echtgenoot gezien op bouwtekening. Wij zijn sinds juni dit jaar eigenaar van deze woning.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zijn de kozijnen van kunststof/aluminium of van hout? En hoe hoog is de luchtvochtigheid in de kamer?

Vis1969
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 nov 2017 00:30

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Vis1969 »

De kozijnen zijn van hout, luchtvochtigheid weet ik niet; in keuken kamer hal en slaapkamer beneden ligt sinds juni vloerverwarming, de warmte stijgt niet vanaf een radiator omhoog langs het raam.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zet eens een hygrometer neer. Luchtvochtigheid moet ca. 50 procent zijn. Als de luchtvochtigheid veel hoger is, gaat dat uiteraard condenseren op de koudste vlakken en dat zijn de ruiten,

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je op de tekening isolatie zie zitten, ik heb ooit bij iemand gaatje in voeg geboord en met stethoscoop op mobiel naar binnen gekeken... bouwbedrijf kon groot deel vervangen, en dat bij nieuwe huis van 2018....

1990 hoorde HR + te zijn dus voldoende isolatie, maar ik denk aan ergens een lek in gevel, is het bij regen erger of ook bij droog weer, bij droog weer komt het van binnenuit...

En kijk eens bij buren als die hetzelfde model huis hebben, ook vocht of alleen bij jou.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vis1969 schreef:
21 nov 2019 17:04
Muur is goed geisoleerd, heeft echtgenoot gezien op bouwtekening.
Dat zegt natuurlijk niets :wink:

Vis1969
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 nov 2017 00:30

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Vis1969 »

Hygrometer heb ik nog niet kunnen vinden, dus geen reactie op die vraag, ik weet uiteraard dat nieuwe te koop is.

Ik ga er niet gelijk vanuit dat info isolatie niet correct is.

De omstandigheden van afgelopen avond/nacht verschilden weinig met 24 uur daarvoor, de hoeveelheid vocht is wel aanzienlijk minder. (mensen en weer)

Het energielabel van de woning is B, maar dat zal niks toevoegen.

ZIjn er mensen die om vocht tegen te gaan rolluiken hebben geplaats? Of hr+++ glas?

Vis1969
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 nov 2017 00:30

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Vis1969 »

De diverse buren hebben allemaal een andere woning en andere gezinssamenstelling, oudere eerste bewoners.

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door BL2 »

Wij hebben ook altijd condens in de koude periode op het relatief goedkope type dubbel glas van de slaapkamers, andere woningen in de buurt minder of niet.
Misschien stoken ze harder. Wij vinden ons binnenklimaat lekker, en hebben ons er bij neergelegd dat wij af en toe moeten ruitenwissen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Jablan »

Eigen ervaring: Na een paar dagen zware regen hadden wij water in een slaapkamer, ondanks gesloten luiken. Het water kwam onder de vensterbank door naar binnen. Vensterbank buiten losgemaakt en die bleek op 2 plekken vast te zitten in plaats van over de volle breedte. (Bouwer wilde voor het laatste raam geen nieuwe zak lijm openen.)

Bij dubbel glas mag je eigenlijk geen condens binnen hebben. Naast de hygrometer zou ik op zoek gaan naar een infraroodmeter om koudebruggen op te sporen. Dubbel glas is zwaar en bij grote ramen zie je vaak, dat de kozijnen 'doorzakken', na verloop van tijd niet helemaal recht meer zijn. Bij ramen op het zuiden gebeurt dit vaker, omdat de kozijnen door de grote temperatuurverschillen meer gaan werken (zomerzon) en de bevestiging uitdroogt. Dan komen er kieren, waardoor water naar binnen kan.
De laatste maand was de regen in NL vaak vanuit het zuiden, daarmee direct op je probleemramen. Omdat in Nederland tijdens de bouw eerst de kozijnen worden geplaatst, het glas pas later komt, kan je een lek hebben tussen muur en kozijn, maar ook tussen kozijn en glas.
Voordat je aan luiken begint, zou ik eerst alles opnieuw afkitten, aan de buitenkant. Is er ruimte tussen kozijn en glas, schakel dan een vakman in om de lekkage te dichten. Die kan het beter dan jij. Glas eruit, alle kit opnieuw erop, glas erin.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Obelix1 »

De relatieve vochtigheid in Nederland is 86%, bij u waarschijnlijk ook.

Wij bouwen onze huizen zelf ook met dubbelglas, wij weten de oplossing. Ik zal de deskundigen op het forum de ruimte geven om er eerst over te discussiëren. Over een paar weken bericht ik u via PB/PM.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Condens op dubbel glas

Ongelezen bericht door Erthanax »

De suggestie van Jablan is beslist ook een mogelijke herkomst van het water; ik heb ook wel eens water onder het kozijn over de vensterbank (binnen) zien lopen bij zware regen direct op de gevel (niet mijn huis gelukkig!).
In dit geval twijfel ik, omdat TS het heeft over condens op het raam 's avonds. Aan de andere kant, als er langs het raam koude lucht lekt, wordt het raam natuurlijk ook koud.
Rolluiken zou ik alleen om een andere reden doen, niet in de hoop een condensprobleem op te lossen.
Een warmtebeeldcamera en een hygrometer kosten samen een paar tientjes, dat zal toch geen onoverkomelijk bedrag zijn: eerst de oorzaak, dan de oplossing.

Gesloten