LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 jan 2020 10:50
Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Problemen doorsturen van meterstanden (gas) naar leveranciers.
Oude meter (Landis + Gyr) inmiddels vervangen na 5 jaar. Nieuwe meter stuurt meterstanden door. Er zit daardoor een verschil van 7000 kub meter gas in de meterstanden. Krijg een dikke rekening van tweetal energieleveranciers. Blijkbaar al die jaren niet voor gas betaald.
Rare is , meerdere keren gebeld met energieleveranciers waarom ik geen gasverbruik kan inzien ,terwijl thuis in de meterkast alle meters gewoon goed werken. Blijkt dat dus ergens de standen door de slimme meter (Landis + Gyr G350) niet goed door werden gestuurd. Dat kan de consument niet zien vanuit de meterkast. En bovendien, het goed functioneren van de slimme meter is de verantwoordelijkheid van de energieleverencier en netbeheerder, dus niet van de consument. Ben er allerminst tevreden over over de gang van zaken, ben daarnaast niet te vrede over hoe er daarna door met name Oxxio om is gegaan met mij en gezin. Krijg nu wel een betalingsregeling voorgeschoteld door Oxxio, dankzij een advocaat van DAS, waar ik vrij spoedig nog antwoordt op moet geven. Zijn er meerderen met een soort dezelfde situatie. Suggesties?
Oude meter (Landis + Gyr) inmiddels vervangen na 5 jaar. Nieuwe meter stuurt meterstanden door. Er zit daardoor een verschil van 7000 kub meter gas in de meterstanden. Krijg een dikke rekening van tweetal energieleveranciers. Blijkbaar al die jaren niet voor gas betaald.
Rare is , meerdere keren gebeld met energieleveranciers waarom ik geen gasverbruik kan inzien ,terwijl thuis in de meterkast alle meters gewoon goed werken. Blijkt dat dus ergens de standen door de slimme meter (Landis + Gyr G350) niet goed door werden gestuurd. Dat kan de consument niet zien vanuit de meterkast. En bovendien, het goed functioneren van de slimme meter is de verantwoordelijkheid van de energieleverencier en netbeheerder, dus niet van de consument. Ben er allerminst tevreden over over de gang van zaken, ben daarnaast niet te vrede over hoe er daarna door met name Oxxio om is gegaan met mij en gezin. Krijg nu wel een betalingsregeling voorgeschoteld door Oxxio, dankzij een advocaat van DAS, waar ik vrij spoedig nog antwoordt op moet geven. Zijn er meerderen met een soort dezelfde situatie. Suggesties?
Laatst gewijzigd door Radar op 06 jan 2020 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
En stonden er dan geen verbruiken op de jaarlijkse afrekeningen?
Is er niets verjaard?
Is er niets verjaard?
Ivo.w
vindt dit leuk
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Dit had je bij de eerste jaar afrekening eigenlijk al op moeten merken.
Dat een meter het niet goed doet is inderdaad de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Het jaarlijks controleren van de jaarrekening is echter uw eigen verantwoordelijkheid.
Dat een meter het niet goed doet is inderdaad de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Het jaarlijks controleren van de jaarrekening is echter uw eigen verantwoordelijkheid.
Komkommertijd
en Ivo.w
vinden dit leuk
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Blijkbaar nooit voor gas betaald zegt u, betaalde u dan ook geen maandelijks voorschot?
En kreeg u wel jaarafrekeningen, zoja, vond u het het verbruik dan niet erg laag?
7000 m3 is het gemiddeld verbruik over 5 jaren.
En kreeg u wel jaarafrekeningen, zoja, vond u het het verbruik dan niet erg laag?
7000 m3 is het gemiddeld verbruik over 5 jaren.
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Het werkt 2 kanten op. U kon inderdaad zien dat de meter schijnbaar niets registreerde. Daarvoor heeft u dus schijnbaar contact gehad met uw leverancier, dat is natuurlijk heel goed. Maar goed, u kreeg ook uw jaarafrekeningen, hierop zou ook een verbruik moeten hebben gestaan, dit verbruik zou moeten corresponderen met de standen op uw meters. Vooral met de "slimme" meters controleer ik jaarlijks of de standen die zij geregistreerd hebben overeenstemmen met de standen die ik op mijn meters zie, juist om dit soort zaken te vookomen.
Anyhow. Het lijkt mij dat er hier gesproken wordt over een naheffing, hiervoor geldt een veraringstermijn van 2 jaar, echter is hier nooit iets gerekend omdat er nooit iets geregistreerd is, dus of die verjaring hier ook kan gelden, weet ik zo niet.
https://www.consuwijzer.nl/elektricitei ... ing-sturen
Anyhow. Het lijkt mij dat er hier gesproken wordt over een naheffing, hiervoor geldt een veraringstermijn van 2 jaar, echter is hier nooit iets gerekend omdat er nooit iets geregistreerd is, dus of die verjaring hier ook kan gelden, weet ik zo niet.
https://www.consuwijzer.nl/elektricitei ... ing-sturen
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Was het niet 5 jaar, die verjaringstermijn?
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Dat klinkt alsof u en u gezin getraumatiseerd zijn door deze gebeurtenissen. Het hakt er kennelijk nogal in. Er was/is een conflict tussen Oxxio en 'de klant', u dus. Kunt u aangegeven waarin het zich geuit heeft dat Oxxio niet juist met deze situatie is omgegaan, en dan met name hoe er niet juist met 'het gezin' omgegaan is. Dit klinkt toch wel heel ernstig. Wat is er precies gebeurd?stephanantonius schreef: ↑06 jan 2020 11:12Ben er allerminst tevreden over over de gang van zaken, ben daarnaast niet te vrede over hoe er daarna door met name Oxxio om is gegaan met mij en gezin.
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Ik vraag me af welke regel hier geldt. Die verjaring is inderdaad 2 jaar. Maar dat is 2 jaar voor een naheffing op een bestaande rekening met geschatte meterstanden. Hier hebben we het over een rekening van energie die nog nooit in rekening is gebracht, dus ik vraag me af of we hier spreken van een naheffing en of dat dan ook een naheffing is inde zin van de verjaring van 2 jaar.
Ivo.w
vindt dit leuk
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Er zal op de afrekening beslist wel een regel gestaan hebben over het gas, maar dan 0 , dus naheffing.
-
- Berichten: 30740
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Je kunt inzake de verjaringstermijn contact opnemen met het Juridisch Loket. Misschien dat zij iets meer kunnen vertellen, of dat ze er vaker mee te maken hebben gehad. Je kunt ook contact opnemen met ACM ConsuWijzer: https://www.consuwijzer.nl/contact
Verder denk ik niet dat je aan betaling zult ontkomen. Het gas dat kennelijk niet is geregistreerd heb je verbruikt, het zou niet logisch zijn als dat 'gewoon' wordt kwijtgescholden. Een verbruik van 7000 m3 in 5 jaar is 1400 per jaar, dus niet extreem.
Wat was overigens de aanleiding om de meter te vervangen?
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Eigenlijk spreekt u zichzelf hier al tegen. U heeft gebeld dat u online geen verbruik in kon zien, terwijl u kon zien dat de meters in de meterkast juiste weergave toonden, maar dat de standen niet goed werden doorgecommuniceerd. Dat kon u dus in de eerste plaats zien doordat u online geen standen te zien krijg en doordat u dus op uw jaarafrekening geen verbruik zag dat overeenkwam met de meterstanden.stephanantonius schreef: ↑06 jan 2020 11:12Rare is , meerdere keren gebeld met energieleveranciers waarom ik geen gasverbruik kan inzien ,terwijl thuis in de meterkast alle meters gewoon goed werken. Blijkt dat dus ergens de standen door de slimme meter (Landis + Gyr G350) niet goed door werden gestuurd. Dat kan de consument niet zien vanuit de meterkast.
Maar goed, de vraag is of ze de volle 7000 kuub terug kunnen factureren of dat ze hier genoegen moeten nemen met 2/5 van dat verbruik in verband met de verjaring.
Of u stelt het ze zelf voor.
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Beetje laat hier gemeld, je ziet zelf en de leverancier ook dat er geen meterstand door kwam.
Je mag als leverancier ook vragen of ze willen doorsturen, het kan zijn dat Stroom aan en Gas uit stond dus geen doorgeven meterstanden, dus gasmeter fout ingesteld.
Dat is fout netbeheerder en als leverancier iets eerder klagen zou ik beter vinden.
Let wel op dat je geen extra kosten kreeg omdat ook de leverancier traag is en de toenmalige tarieven gebruiken en niet de huidige hogere!
Je mag als leverancier ook vragen of ze willen doorsturen, het kan zijn dat Stroom aan en Gas uit stond dus geen doorgeven meterstanden, dus gasmeter fout ingesteld.
Dat is fout netbeheerder en als leverancier iets eerder klagen zou ik beter vinden.
Let wel op dat je geen extra kosten kreeg omdat ook de leverancier traag is en de toenmalige tarieven gebruiken en niet de huidige hogere!
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 jan 2020 10:50
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Nog wat informatie. Iedere maand gewoon maandbedrag betaald , eind van het jaar geld teruggestort gekregen. Iets waar ik ook regelmatig voor aan de telefoon heb gehangen met de desbetreffende energieleveranciers. Daar werd veelal nonchalant op gereageerd, Meter is op één of andere manier na een leeftijd van 2 jaar gestopt met doorsturen van gegevens. Let wel, als je dus de slimme meter hebt die wij hebben gehad, kun je dus in zo'n situatie belanden. Ik begrijp dat er gezinnen zijn die keurig bijhouden wat ze verbruiken, bij ons gebeurt dat niet zo.
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Nooit op de jaarafrekening gekeken dan?
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 jan 2020 10:50
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Uiteindelijk bij mijn vorige energieleverancier eindelijk gehoor gekregen, ik kreeg in november 2018 een fiks bedrag teruggestort en heb NLE gebeld om mijn gas verbruik via de app in te zien. Daar hadden ze geen gegevens van. Begin 2019 is naar aanleiding van dat telefoontje eindelijk de meter vervangen. Wij veranderen bijna ieder jaar van energieleverancier via het consumenten collectief en ik merk dat niet iedere energieleverancier (lees medewerkers) zijn verantwoording serieus neemt.
Laat ik vooropstellen dat ik tot nu toe nog geen fan ben van de slimme meter.
Ter verduidelijking meter kapot (al na 2 jaar) maar ik kan zelf niet zien dat ie kapot is. In theorie pas op je jaarafrekening, tenzij je alles actueel bijhoudt.
Laat ik vooropstellen dat ik tot nu toe nog geen fan ben van de slimme meter.
Ter verduidelijking meter kapot (al na 2 jaar) maar ik kan zelf niet zien dat ie kapot is. In theorie pas op je jaarafrekening, tenzij je alles actueel bijhoudt.
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Maar die jaarafrekening heeft u dus ook 5 jaar lang niet gecontroleerd.stephanantonius schreef: ↑06 jan 2020 15:22Ter verduidelijking meter kapot (al na 2 jaar) maar ik kan zelf niet zien dat ie kapot is. In theorie pas op je jaarafrekening, tenzij je alles actueel bijhoudt.
Dat ze 5 jaar terugvorderen lijkt mij niet de bedoeling, u zou u kunnen beroepen op die verjaring van de naheffing, maar of die vlieger opgaat durf ik niet te zeggen.
maar dit lijkt er op dat de naheffing ook door slechts 2 leveranciers, dus over 2 jaar wordt gedaan.stephanantonius schreef: ↑06 jan 2020 11:12Krijg een dikke rekening van tweetal energieleveranciers.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Al jaren niet voor gas betaald door probleem met slimme meter
Je kunt je slimme meter gratis voor jezelf laten uitlezen bij enelogic. En voor minder dan twintig euro per jaar houden ze alles bij per kwartier, uur, dag, week, maand en jaar.
Komkommertijd
vindt dit leuk