LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Minutenlang wachten op warm water

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
LindseyvdPoll
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 feb 2020 13:56

Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door LindseyvdPoll »

Ik woon ruim een jaar in een flat nu. Sommigen van ons hebben problemen met het warme water. De gemiddelde wachttijd is 4 minuten. Inmiddels ben ik al dik een jaar bezig, maar wordt steeds van het kastje naar de muur gestuurd en er worden beloftes gedaan die niet worden nagekomen. Mijn geduld is echt op! Wie heeft de gouden tip?
Laatst gewijzigd door Radar op 18 feb 2020 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door scontra »

Plaats in een keukenkastje een close-in boiler en u heeft terstond warm water als u dat nodig heeft !

Bij warmwaterlevering vanuit een centraal punt is het warme water eerst een tijdje onderweg alvorens het uit uw kraan komt en hoe verder u van het warmtepunt af zit, des te langer duurt het voor het bij u is.
Maar, 'geduld' is in dit geval een schone en noodzakelijke zaak, aangezien het water niet sneller door de leidingen kan dan nu het geval is en daar zult u zich toch echt in moeten schikken. ;-)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit is een gebrek en kun je vinden in het Gebrekenboek van de Huurcommisie, blz 35, punt Qd1 en Qd2

https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/ ... i_2017.pdf

Het water moet bij een collectieve voorziening minimaal 55 graden Celsius zijn. Bij CV minimaal 60.

In feite heb je geen warm water. Vier minuten wachten is absurd.

Vul dit formulier in en stuur hem naar je verhuurder. Die moet het dan binnen zes weken oplossen. Laat je buren hetzelfde doen.

https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/ ... _2016_.pdf
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 18 feb 2020 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @LindseyvdPoll, 4 minuten wachten op warm water ie veel en veel te lang. En ook nog eens heel erg zonde van al dat kostbare drinkwater wat zo weer de afvoer in gaat.
Betreft het een huurcomplex? En gaat het om een gebrek, waar veel meer bewoners een probleem mee hebben?
Kijk eens bij de Woonbond https://www.woonbond.nl/vraagbaak/wat-m ... en-weigert en laat u met uw medebewoners daar voorlichten/helpen of bij het Juridisch Loket.
Succes.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door witte angora »

LindseyvdPoll schreef:
18 feb 2020 14:09
De gemiddelde wachttijd is 4 minuten.
Is er een reden voor aangegeven dat het zolang duurt? En welke temperatuur heb je na die 4 minuten? De 'veilige' 60 graden, of een stuk heter? Hoe heb je die 4 minuten vastgesteld? Echt gemeten, of meer 'uit de losse pols'?

LindseyvdPoll
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 feb 2020 13:56

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door LindseyvdPoll »

Het betreft een koopwoning. 4 minuten is mijn eigen gemiddelde. Vandaag moest ik bijvoorbeeld 8 minuten wachten. Er wordt steeds gezegd dat ze denken het gevonden te hebben, maar dan kom ik weer thuis en is er niks veranderd. Er is dus nog geen reden hiervoor gevonden. Het gekke is dat andere bewoners op dezelfde verdieping er geen last van hebben.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Om legionellabesmetting te voorkomen moet de warmwatervoorziening gewoon in orde zijn.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als het een koopwoning is, wie doet dan die beloftes? Is de flat pas opgeleverd of zo? En als je de kraan opendraait, gaat de cv/warmwatervoorziening dan wel aan? Die moet dan op minstens 60 graden uitkomen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Waar komt het heet water vandaan? Geiser, combi ketel, boiler, warmtewisselaar ? Wat is de afstand er naar toe? Kun je de taptemperatuur instellen? Hoeveel liters of emmers water gooi je weg totdat er heet water uit de kraan komt?

LindseyvdPoll
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 feb 2020 13:56

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door LindseyvdPoll »

De huismeester en de vve. Er is namelijk een gezamenlijke ketel aanwezig voor alle appartementen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Bij gebreken aan gemeenschappelijke zaken is het een kwestie voor de VvE.
Het lijkt me dat die uw klacht eens grondig moet onderzoeken.
U betaalt immers ook zelf voor het onderhoud en verhelpen van klachten en gebreken.
Vraag/eis van de VvE dat een onafhankelijk deskundig met een onderzoek en rapportage komt.
Nogmaals succes.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Afstand kachel kraan?

Als je achteraan woonde en een hele lange leiding warm moet worden.... denk dat ze die leiding niet isoleerden, en beetje dom gemaakt.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wanneer het koopwoningen zijn zal er een Vve zijn,, laat dat warmwater probleem, eventueel samen met meerdere gedupeerden, op de agenda zetten voor de volgende algemene vergadering en eis dat het nu eindelijk eens in orde wordt gemaakt.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat wordt dan een flinke rekening als u voor al dat verspilde lauwe water moet betalen.

MomentInFocus1
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2019 10:57

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door MomentInFocus1 »

Bij mij moet warm water een afstand van 8 meter (vanaf zolder) afleggen naar de keuken dus het duurt ook even voor het warm water beneden is. Ik gebruik liever een waterkoker wanneer ik weinig heet water nodig heb.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dat je buren op zelfde verdieping... dichter bij de gezamenlijke ketel zitten!

En als ik halverwege heet water tapte kreeg je het sneller... als wij als buren niets doen moet eerst vele meters leiding opgewarmd worden.

Mijn rijtjes huis hetzelfde.. boven de CV ketel, beneden keuken lang wachten, maar bij badkamer halverwege gebruik gaat het veel sneller!
De afstand en isolatie is bepalende of je snel of traag hete water kreeg.
Ook is voor badkamer een 15mm nodig, naar keuken is 12mm betere, stroomde sneller en voldoende voor 1 kraan.

Bij appartement is 22 of 28 mm leiding mogelijk en voor die warm is.... als ze niet van 28 begin, dan 22mm en 15mm voor jou naar 12 mm gaan duurde het ook erg lang.

Maar als er fout gebouwd is? In Rusland is sinds 1972 verplicht voor grote flats een rondpomp systeem met geïsoleerde leidingen.
Als je 15 hoog vanuit de kelder warmte moet geven voor 300 woningen? Dat kan kwartier duren... en daarom is er toen een rondpomp plicht gekomen van heet water!

Daar is in elke Flat van na eind 1971 gebouwd, 1972 opgeleverd snel warm water, de oude soms maar niet om te bouwen.
Voor je een flat koopt moet je dus eerst goed informeren welk bouwjaar en hoe het gemaakt is.
Soms is verhuizen de oplossing want slopen is erg veel werk.... en dan is keuken boiler of waterkoker een betere oplossing helaas!

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

Maar als er fout gebouwd is? In Rusland is sinds 1972 verplicht voor grote flats een rondpomp systeem met geïsoleerde leidingen.
Voor je een flat koopt moet je dus eerst goed informeren welk bouwjaar en hoe het gemaakt is.
Soms is verhuizen de oplossing want slopen is erg veel werk.... en dan is keuken boiler of waterkoker een betere oplossing helaas!
[/quote]

Komkommer, Staat het appartement wat @LindseyvdPoll gekocht heeft waar zij in woont dan in Rusland? Dat zou natuurlijk kunnen :roll:

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier in Nederland vinden wij dat dingen beter geregeld zijn dan in Rusland... ;)

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door BL2 »

@lindsey: 8 minuten is wel bizar lang, waar staat de CV / verwarmingsketel dan helemaal ten opzichte van de woning ? Stroomt het (warme) water redelijk snel uit de kraan. Want wat voor leidingen er ook zijn, in 8 minuten kan water een flinke afstand afleggen......

( PS. Sinds wanneer reageren we hier weer op de komkommer !)

LindseyvdPoll
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 feb 2020 13:56

Re: Minutenlang wachten op warm water

Ongelezen bericht door LindseyvdPoll »

In de 'kelder' staat de cv. De flat heeft 12 verdiepingen en ik zit zelf op 6. Op de 11e verdieping hebben ze met 30 seconden heet water, dus heeft het dan alleen met de afstand te maken? Ik denk dat er daarom iets anders aan de hand is.

Gesloten