Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door de auditu »

Wellicht helpt het om de pomp in de grond te plaatsen, met een deksel van geluiddempend materiaal dat gebruikt wordt in de jachtbouw. Als ik uw verhaal lees, denk ik dat u er tot nu toe alles aan gedaan hebt om de buren tegemoet te komen. Mijn inschatting is dat uw buren altijd wel wat te klagen hebben. Al zou u franse kaas kauwen met een rubber kunstgebit, zullen zij dat als geluidsoverlast ervaren.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

de auditu schreef:
22 apr 2020 13:45
Al zou u franse kaas kauwen met een rubber kunstgebit, zullen zij dat als geluidsoverlast ervaren.
En terecht. Weet je hoe dat klinkt... :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wat ik dus niet snap... ok, ik ben al in geen jaren in een zwembad geweest. Maar als je in een publiek zwembad bent, hoor je toch ook geen pompen draaien? Waarom kan dat in een groot zwembad zonder geluid, en in jouw zwembad met een dusdanige herrie dat de buren er continue over klagen?

En buiten dat: wat is nu de reden dat dat ding de hele dag staat te loeien? Liggen er de hele dag dan mensen in?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
23 apr 2020 10:16
de auditu schreef:
22 apr 2020 13:45
Al zou u franse kaas kauwen met een rubber kunstgebit, zullen zij dat als geluidsoverlast ervaren.
En terecht. Weet je hoe dat klinkt... :mrgreen:
:shock: Laat ik nou denken dat Komkommer als enige alles mee had gemaakt.. :lol:

mr. Monique Ferwerda
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 apr 2020 09:29
Contacteer:

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door mr. Monique Ferwerda »

Van u behoeft niet het uiterste verwacht te worden : bovendien hebben buren het nodige van elkander te dulden,
in dit dichtbevolkte land. Er is niet snel sprake van onrechtmatige burenhinder en helaas kunt u niet voorkomen
dat uw buren hier toch een punt van blijven maken. Dan zullen ze hun claim moeten staven met bewijzen
en een juridische procedure starten.. ik zie dat niet snel gebeuren, de onderzoeken waar boven over gesproken
wordt zijn enerzijds duur, zouden niet op uw kosten moeten worden uitgevoerd en uw buren gaat het toch
weer tegenspreken!

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
23 apr 2020 10:24
En buiten dat: wat is nu de reden dat dat ding de hele dag staat te loeien? Liggen er de hele dag dan mensen in?
Die pomp haalt het water door een filter heen, wat ook nodig is als er niemand in ligt

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar niet de hele dag.. althans, dat was bij mijn jacuzzi niet het geval. Die sloeg van tijd tot tijd aan.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

berndv schreef:
21 apr 2020 09:45
Vandaar ook mijn advies om, indien de klachten aanhouden, een bureau in te schakelen die de klachten concreet kan maken. Alleen dan kan je vastleggen hoe concreet de klachten van de buren zijn.
...

Zoals ik al aangaf, het is van belang om in kaart te brengen hoe groot de overlast is, en dat kan alleen door concrete waardes aan de overlast te hangen. Als de buren vinden dat ze hinder ondervinden, kunnen ze hiervoor een bureau inschakelen dat voor hen precies in kaart brengt hoe groot de overlast is.
Dit lijkt me toch echt de enige oplossing, zeker als je te maken hebt met 'overgevoelige zeikburen' om het zo maar eens te duiden.

Misschien is het een idee om gezamenlijk een terdege deskundig bureau in te schakelen, en dan af te spreken dat als er daadwerkelijk sprake is van onrechtmatige hinder, de buur met het zwembad de rekening van het bureau betaalt, en als blijkt dat de buren inderdaad overgevoelig zijn, de klaagburen?
Je hoeft soms geen Frank Visser te zijn om toch met een mogelijke oplossing te komen die recht doet aan het beginsel van 'redelijkheid en billijkheid'. :)

Zorggebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2016 01:03

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Zorggebruiker »

Ten eerste; het is zeer te waarderen dat u zoveel moeite wilt doen om het probleem op te lossen. Het zou mooi zijn als meer mensen deze instelling zouden hebben, dat zou veel slapeloze nachten en stress schelen in dit land.

Het geluid van de meeste zwembadpompen bevatten veel lage frequenties, en deze reiken veel verder dan hogere frequenties. Meten in dB is in deze niet erg zinvol omdat met dB over het algemeen wordt bedoeld: dB(A). De A staat voor A-weging, en dat houdt in dat lage frequenties niet worden meegenomen in het getal. Overigens denk ik dat de overlast niet alleen wordt veroorzaakt door lage frequenties, zwembadpompen kunnen ook een wat hoger doordringend geluid maken.

De pomp in de garage plaatsen is een goede oplossing als deze daar ook in een omkisting wordt geplaatst die aan de binnenzijde is bekleed met isolatieschuim. Als deze dan ook nog geplaatst wordt op geïsoleerde massa dan is de kans klein dat er alsnog via trillingen laagfrequent geluid wordt veroorzaakt. Geïsoleerde massa kunt u maken door schuimrubber te plaatsen met hierop een steen, en vervolgens daarop de pomp.

Overigens heb ik zelf een fluisterstille vijverpomp aan mijn zwembad hangen (helaas weet ik het merk niet). Die veroorzaakt nauwelijks geluid, je hoort alleen het water ruisen als je er vlak bij staat. De slangen heb ik los van grond hangen, waardoor deze ook geen trillingen en dus ook geen geluid veroorzaken. De pomp die bij het zwembad werd geleverd heb ik nooit gebruikt vanwege het geluidsniveau.

Gwendolyn55
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:14

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Gwendolyn55 »

Gelukkig behoef ik deze situatie niet rechtsgeldig te beoordelen, ik ben tenslotte niet een rechter, gewoon een medemens. Maar wil graag mijn mening / kijk toelichten wat ik van de helaas ontstane situatie vind.

Overlast is een beleving. Mensen kunnen overlast veroorzaken. Simpelweg een db meting uitvoeren, en te zeggen dat een bepaalde waarde niet overschreden wordt zegt niets over de "overlast" die oprecht beleefd wordt. En ja, er zijn zeikerds in de maatschappij. Net zo goed als zo vele meer m. i. de asocialen die maar denken dat zij alles mogen, moeten mogen, alles doen en dat ieder ander het maar moet accepteren.

Als er niets van de pomp te bemerken was, zouden de zich beklagende buren niet eens op het idee komen daar over te beklagen. Kennelijk is de situatie van de zwembad pomp geluid dusdanig dat het de buren hindert, overlast veroorzaakt, helaas. Dat de pomp / situatie van zwembad / pomp overlast veroorzaakt staat vast, gezien de klachten.

Echter nu begint het te wringen. Ook al mag je een zwembad en pomp bezitten, gebruiken, voldoet de installatie aan een bepaald norm, zal dit niet direct recht geven daar mee door te gaan als een ander er hinder door ondervindt. Het leven opleuken, plezieren met zwembad, en tegelijk het leven van de ander vergallen? Wij hebben geen blinde recht op b.v. een zwembad, maar mogen dat wel mits daarmee een ander niet nadeel / hinder van ondervindt.

De strijd begint pas wanneer de stelling, wel begrijpelijk, is dat "ik heb nu eenmaal een zwembad", met de uitspraak ik heb daar recht op, oftewel dat hebben van en gebruiken niet in eerste instantie verboden bij wet is. En daarmee elk ander daar aan moet schikken. Waarbij het vrijwel ondoenlijk, onmogelijk is voor de beklager om aan te geven, tastbaar te maken welk negatieve invloed dat geluiden in dit geval de beklger tot last zijn, negatief de woon kwaliteit beïnvloeden.

Zo te lezen zijn de eigenaren van de zwembad van goede wil, echter en dan weer zeer begrijpelijk, dat zij de zwembad aangeschaft hebben en daar graag gebruik van willen maken. Wat de aanwezigheid van de installatie een feit maakt, en ingezet wordt om de zwembad te behouden. Alle aanpassingen tot nu toe ten spijt, ondervinden de buren kennelijk nog altijd overlast daarvan. De enige echte oplossing zou zijn om de zwembad weg te doen. Daarmee zou echt recht gedaan worden aan de overlast belevende partij, de buren. Hoeveel mensen zijn vandaag de dag bereid het belang van de ander boven de eigen wens, eigen genoegdoening te zetten?

van onwil is er bij de bezitter van de zwembad niets te bemerken. De vraag is nu of zij het welzijn van de buren ondergeschikt stellen aan hun ongetwijfeld prachtige zwembad?

En om nu te gaan zeggen dat de klagende buren mierenneukers zijn, zou hun onterecht van elke menswaardigheid ontnemen. Ik vind dat wij mensen niet de plicht hebben om maar alles van een ander ( in de zin van hinder ) te moeten accepteren en daar onder te lijden, denk aan de beklagende buren, niet aan een wegkijkend, negerend vermogen te behoeven te voldoen, dan wel een redelijkheid, respect besef. Een redelijkheid, respect besef voor ieder. Maar wel de plicht hebben om de ander te respecteren.

Dus gezien er een partij is die overlast ondervindt, en de zwembad eigenaren aangewezen zijn als veroorzakers van de lastgevend geluiden, ondanks wat de eigenaren van de zwembad gedaan hebben waarvoor complimenten! zij, de eigenaren, zouden moeten accepteren dat hun installatie woon genot derving bij de buren veroorzaakt en daarmee feitelijk, recht doend aan de buren, indien de pomp niet beter / voldoende / geluidsarm gemaakt kan worden, de pomp definitief uitgezet zou moeten worden.

Ik ga er van uit dat de zwembad eigenaren zich van geen mogelijkheid van overlast bewust waren bij de aanschaf van de zwembad. Daar kom je pas achter als alles in situ is. Maar ik vraag mij af of er überhaupt bij hun, net als bij ieder die apparatuur en andere geluid voortbrengend zaken aanschaft zich voorgehouden heeft dat mocht er een situatie van hinder / overlast ontstaan er van de apparatuur de consequentie daarvan zou aanvaarden en zich er van ontdoen, uit respect voor de andere partij. Het is vaak de instelling van "maar dat laat ik me niet door een ander afpikken!" waar mensen die overlast beleven tegen moeten vechten en aan onder door gaan.

Maar al te vaak worden er maar apparaten aangeschaft met de gedachte louter aan de gebruiker zelf, "als ik het al heb, laat een ander maar zien dat van mij af te nemen", moet ieder ander dat maar aanhoren / accepteren. Zoals met harde sport ballen stuiteren, trampolines, en zelfs het gebrek om een piepende schommel scharnierpunt te smeren enz. Oftewel de beklagende buren hebben net zo goed recht om daar te wonen als de buren die de zwembad aangeschaft hebben en je kan in principe alles "doen" wat de ander toestaat / met welwillendheid gedoogt / aankan.

Sportyjo
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2018 09:26

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Sportyjo »

Allereerst mijn complimenten voor uw vermogen om het probleem op te lossen,
Ik heb zelf jaren een zwembad gehad in een woonwijk, de pomp stond bij mij in een speciaal daarvoor gemaakte pompput met daarboven een deksel.
De leidingen liepen door een buis in de grond naar het bad, hierdoor geen geluidsoverlast van de pomp, de pomp was zo goed als niet hoorbaar en door het plaatsen van de pomp in de put bleef deze heerlijk koel.
Nooit een klacht uit de buurt gehad over geluidsoverlast.

jeff5976
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2020 11:48

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door jeff5976 »

Klagende buren schreef:
20 apr 2020 15:22
Beste forumbezoekers,

Al 12 jaar wonen wij met veel plezier in een wijk met vrijstaande woningen en hebben een zwembad in de tuin.
Sinds vorig jaar ervaren onze achterburen opeens overlast van de zwembadpomp.

Uit metingen bleek dat de pomp voldoet aan de geluidsnorm, op 1 meter afstand 57 DB.
Omdat wij het toch vervelend vonden dat de buren last hadden van de pomp hebben we deze verplaatst naar de andere kant van het zwembad, hij stond tegen de schutting aan die grensde aan hun perceel.

Dit was helaas niet voldoende volgens hun, dus de afspraak gemaakt dat de pomp alleen overdag aan ging van 09.00 tot 16.30.
In het weekend hadden de buren nog steeds last van onze pomp en toen afgesproken dat we een geluiddempende kist zouden laten maken waar de pomp in geplaatst zou worden. Ook afgesproken dat de complete installatie volgend seizoen verplaatst zou worden, zo ver mogelijk bij hun perceel vandaan.

Na deze aanpassingen was het gelukkig vorig jaar voor de buren gelukkig acceptabel, dus eind goed al goed.

Dit jaar de installatie opnieuw zo ver als mogelijk verplaatst van de buren en na het avondeten opnieuw opgestart.
Helaas, om 21.00 uur telefoon van de buren of de pomp uit mocht, er was op 20 meter afstand een meting op onze pomp (geen idee hoe) gedaan van 55-60 decibel.

Aangegeven dat ik de pomp uit zou doen (was ik eerlijk gezegd vergeten) en dat ik hem de volgende ochtend weer aan zou zetten zoals vorige seizoen afgesproken. Dit was echter ook niet de bedoeling, we moesten de pomp maar in onze garage plaatsen.

Aangezien wij vlak bij de snelweg wonen waar altijd verkeersgeluid vandaan komt 's nachts bij het uit laten van de hond om 01.00 voor hun oprit gemeten: tussen de 51DB en 57DB.
Deze meting aan de buren door gegeven en die gaven aan dat het niet om het aantal DB's ging maar om de bromtoon van de pomp. Hierop heb ik aangegeven dat zij begonnen met een meting van tussen de 55 en 60 decibel maar dit werd ontkend.

De buren willen mij nu hier in persoon op aanspreken en niet via de telefoon/app, hier heb ik gezien de Corona-crisis geen behoefte aan. Vrienden en kennissen heb ik liever ook niet op visite, mijn moeder heb ik al 5 weken niet gezien en dan ga ik niet kletsen over een bromtoon van de pomp heb ik aangegeven.

Ik heb voor mijn idee alles er aan gedaan om het op te lossen, en vorig jaar was het voor de buren prima. Omdat zij nu ivm de Corona-crisis thuis zitten is de pomp denk ik een fixatie geworden en ik kan deze niet geluidloos maken.
Als we 's avonds laat nog in de tuin zitten te praten worden we er nu ook al op aangesproken dat zij willen gaan slapen.

In hoeverre moet ik (nog meer) rekening houden met de buren en aanpassingen doen? Ik wordt nu iedere keer plat gebeld en geappt als de pomp aan is en ik ben er eigenlijk na een jaar wel klaar mee en mijn geduld begint op te raken.

Mijn 3 jongens zitten nu al een maand binnen en ik wil ze wel graag laten zwemmen als het mooi weer is.
regelmatig te maken gehad en nog steeds met geluidsoverlast van buren het is heel simpel zo lang het na 07.00 uur en voor 22.00 uur is kan je er niks tegenin brengen tenzij het extreem hard is maar dat is dit niet dus de buren hebben het binnen die tijden gewoon te accepteren

Regina369
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2020 14:39

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Regina369 »

Ben het eens met Fonsflons, maar wil aanvullen dat het plaatsen van de pomp in de schuur een goede oplossing zou zijn. De aard van het geluid is vaak hinderlijker dan het aantal dB, vooral omdat het geluid continue is en daarom niet meer uit te schakelen is door degene die het vervelend vindt, ongeacht een hoog- of laagfrequent geluid.
De spanning tussen u en de buren is al opgelopen en dat maakt prettig overleg lastig. Ik zou proberen om de pomp daar te plaatsen zodat hij niet meer hoorbaar is. Vraag ik me wel af wat de buren ervan gaan vinden als uw kinderen blij en enthousiast een duik in het zwembad gaan nemen. En u bent uw buren al zoveel tegemoet gekomen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

zet de pomp eens op een rubber tegel en kijk eens wat het effect is daarvan....

E.K.
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2020 18:33

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door E.K. »

3 Jaar geleden en al de 63 jaar daarvoor had ik nog geen last van laagfrequent tonen.
Maar het schijnt dat veel mensen in Nederland (en over de hele wereld) steeds meer last krijgen van Lf- geluid. Zie de site van ‘de Stichting Laagfrequent geluid’.
Een normaal horende hoort een brom zonder verdere klachten. Maar de Lfg gehinderde krijgt dan o.a. hoofdpijn, misselijkheid, diarree, concentratieklachten, trillingen in het lichaam, slaapklachten, last van depressie en nog veel meer te zien op de site.
Vorig jaar januari heb ik ook meegedaan aan onderzoek via de Rijksuniversiteit in Groningen naar de problemen die dit geeft. Verhuizen voor het geluid , niet meer kunnen werken, etc..
Het heeft geen nut om te gaan luisteren bij de buren als je zelf geen last hebt van laagfrequent geluid, omdat jij niet hoort wat hij/zij hoort.
Bij mij is in de tuin, huiskamer, slaapkamer, keuken gemeten en is op alle plekken een Lf-geluid gemeten boven norm. Binnenshuis komt het Lf-geluid nog harder door dan buitenshuis omdat het huis als klankkast fungeert.
De pomp moest vervangen worden. Dat heeft goed geholpen.

Aph73
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2020 08:16

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Aph73 »

Gelijkaardig probleem hier...
Natuurlijk iedereen veel meer buiten geweest in deze periode (anders idd iedereen naar het werk, meer verkeer...)scheelt wel wat...
Pomp geïsoleerd, met risico dat ze niet meer werkt, maar die bromtoon blijft

Wij zijn op zoek naar een stillere pomp maar nog niet echt iets gevonden. Alle adviezen welkom.

jan.lucas
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2020 00:18

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door jan.lucas »

Interessante discussie, ik zal onze ervaring ook even delen. Wij hebben ook last van een zwembadpomp, en wel van eentje 5 (!!!) huizen verder. We zijn erg lang op zoek geweest naar de bron, maar uiteindelijk gevonden. Zo ver weg hadden we niet verwacht!
Bij ons in de tuin klinkt hij harder dan wanneer je er 2 meter vanaf staat. Laagfrequent geluid is een vreemd iets... Het geluid is zo hard, alsof je naast een auto met een draaiende motor zit. Echt geen ongegronde klacht dus, zeker niet aangezien het een zwaar irritante bromtoon is die bijna de hele dag non-stop door gaat. Als er bezoek komt horen ze het ook meteen.
Meerdere mensen in de buurt hebben er overigens last van en wisten ook niet waar het vandaan kwam.
De eigenaar is er gelukkig zelf van geschrokken dat hij zo'n herrie maakt, pomp staat nu uit alleen af en toe aan om het water te reinigen. Hij is nog aan het zoeken naar een oplossing (er is pas een week voorbij), we zijn benieuwd ;-) Hij wil er gelukkig wat aan doen!
Onvoorstelbaar dat dat geluid zo ver kan dragen (ca. 80 meter) en dan zo hard klinkt!

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Al eens aan een vijverpomp gedacht , kan droog en nat opgesteld worden , Maken geen herrie.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door mahadma »

Bij de rijdende rechter zijn ook geregeld gevallen uitgezonden van mensen die "bromtonen" horen, die niet door de buren werden veroorzaakt maar door de rijksweg op 300 meter afstand. En bromtonen die slechts één persoon hoorde zij ook te vinden.

Nico22
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2020 09:58

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Nico22 »

Hallo,

Er is een oplossing om het geluidsniveau naar beneden te krijgen en ook eventuele resonanties te kunnen voorkomen. Hiervoor gebruik je een wat overgedimensioneerde stille pomp in combinatie met een frequentieregelaar.
Je kunt daarmee de toeren van de pomp regelen en laat je de pomp op een langzamer toerental draaien dan normaal. Ook kun je hiermee en frequentie instellen waar je geen last hebt van resonanties.
In mijn geval heb ik hiervoor de stille pomp Vipool MJB14M-R2 voor gebruikt in combinatie met de frequentie regelaar FI-E11105E6. Pomp was bjj ma 350€ en de regelaar 500€. Aansluiten en instellen zal niet iedereen zelf kunnen, maar erg complex is het ook niet.
De pomp draait op 35Hz ipv 50, wat het geluid flink reduceert en wel nog genoeg druk geeft op het glasfilter wat ik gebruiken. De regelaar heeft wel een kleine fan die soms gaat draaien en dat maakt momenteel het meeste geluid.

Gesloten