Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
RoelvB
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2020 15:30

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door RoelvB »

Hier ook veel irritatie mbt de pomp van de buren. Vooral het monotone gebrom. Buurman wil er niets aan doen. Ik ga eens vragen of ik bij hem mag luisteren. Zijn schoonmoeder gaf aan dat je van de buren maar iets moest verdragen. Behalve het gebrom ook regelmatig last van het gekrijs van zijn kinderen. Geluid door spelen geen probleem maar een uur een ambulance nadoen is een ander verhaal. Ik ga een airco zetten nu heb ik de keus om deze onder zijn slaapkamer raam te zetten of op een voor mij iets minder geschikte plaats. Misschien hou ik het bij het advies van zijn moeder...

Cknicker
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2021 13:35

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Cknicker »

Dag iedereen

Wij hebben ook last van de pomp van de buren.

Heeft iemand ervaring met het omkisten van zo'n pomp. Is dit een optie? En brengt dit de overlast inderdaad naar beneden.

Ik zou de buur willen vragen om dit te doen.

Naast zijn zwembadpomp heeft hij nu ook een airco-unit geplaatst onder het slaapkamerraam van de kinderen. Iemand die daar ervaring mee heeft? Kan zo'n unit ook in een omkasting?

Alvast bedankt voor eventuele tips..

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cknicker schreef:
29 mei 2021 13:40
Naast zijn zwembadpomp heeft hij nu ook een airco-unit geplaatst onder het slaapkamerraam van de kinderen. Iemand die daar ervaring mee heeft? Kan zo'n unit ook in een omkasting?
Heb je daar ook last van dan? Een airco-unit zit overigens al in een omkasting.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door crazyme »

Afbeelding

Ik denk dat een suskast bedoeld wordt.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door doradora456 »

Waarom de pomp niet verplaatsen naar uw garage?

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Als het geluidsniveau volgens de wet correct is, dan zou ik aangeven dat je voldoet aan de wet. Maar wat ik absoluut niet snap is dat iedereen een eigen zwembad wil met een pomp, verwarming etc etc? Je kan ook een zwembad wegzetten zonder pomp. Dat schilt behoorlijk in de kosten en je kan nog steeds zwemmen. Tegenwoordig wil iedereen zelfvoorzienend zijn. Ga je dan ook zelf groenten verbouwen en een koe houden voor vlees?

Twinspark
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 feb 2018 15:41

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Twinspark »

Metsel een muurtje en ga er elke avond tot klokslag 22.00 uur in staan boren, dan worden de klachten over dat pompje vanzelf minder.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Nu zijn er mensen, die overgevoelig zijn voor lage tonen. Maaar, als je dichtbij een snelweg woont, lijkt het me moeilijk te bepalen of de storing van geluidoverlast een optelsom is van weg en pomp, of dat het het aan het gehoor van de betreffende persoon licht.
Vraag de buren eerst hun gehoor eens te laten testen bij twee verschillende audiciëns. Leg daar het probleem voor en leg beide grafieken eens over elkaar heen. Die test wordt gemaakt in een stilte ruimte. Geen verkeer lawaai. Let wel, de tests zijn GRATIS. Geen excuus.
Geluid is soms een lastig fenomeen. Plaats twee pompen tegenover elkaar met de zelfde frequentie en geluidsterkte. Dat dempt het geluid op gehoor. Voor de geïnteresseerde. Als ik aan mijn boshuis aan het klussen was deed ik mijn 45 W RMS Technics wat luider. Prettig geluid buiten. Bleek 50 tot 100m verder langs de bosrand het geluid veel harder op mijn gehoor. Mijn 200W RMS Thuis kan ik op max vermogen zetten, maar dan krijg ik geen last van het geluid. Ik probeer hier iets duidelijk te maken, maar ik kan het niet op afstand.
Mijn enige advies is, dat de buren hun gehoor laten testen. Hoe slechter de oren, hoe meer last van geluid.
Punt ter overdenking. Kom bij een bedrijfs arts voor een keuring. 40 + was gammel personeel. Vraagt de arts of ik last heb van lawaai van stofzuigers en machines. Mijn antwoord was verbazing en ontkenning. Maar die arts had een wezenlijk punt. Dat kan hier ook spelen.
Heb Audiciëns geschoold. Een studie boek geschreven 30 jaar geleden maar ik vraag me af of er wel voldoende gebruik gemaakt van de kennis die er is. Wens de goedwillende ouder die met zijn kinderen wil zwemmen in het thuisbad veel succes. Laat uw kinderen lekker zwemmen en gezonde herrie maken. Dat is de tegenfrequentie van het gebrom. U buren mogen blij zijn met zulke buren als u. vr.gr. Henk

broeklaura
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2021 09:57

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door broeklaura »

Wat vervelend, wij hebben hetzelfde gehad, wat een gedoe was dat.
Uiteindelijk hebben wij een onafhankelijke meting laten uitvoeren en een advies voor de beste maatregel om het probleem weg te nemen. Uiteindelijk was het in onze situatie nodig om inderdaad een suskast te plaatsen. Voor ons was dat genoeg, hebben de kast niet ook nog hoeven verplaatsen. Buren zijn nu ook tevreden, dus gelukkig geen klachten meer gehad sindsdien.

Elke Huppel
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2021 17:59

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Elke Huppel »

Hallo, ik heb zelf ook buren met een zwembadpomp en eerlijk gezegd ik word er gek van. Zeker als het dag en nacht aanstaat. Er is geen enkel moment dat ik even in de tuin kan gaan zitten. Op bepaalde plaatsen is het iets stiller maar het maakt mij zo zenuwachtig dat ik uitkijk naar de dag dat dit onding uitgaat. Buiten zitten kan enkel tot in de maand april als hun zwembad nog niet is gevuld. Ik hoop dat je jouw pomp eens een halve dag uitzet zodat ook jouw buren eens van hun tuin kunnen genieten.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Wat dacht je van een onafhankelijke deskundige inhuren of een brief schrijven naar de rijdende rechter,

roger4roger
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2021 15:00

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door roger4roger »

Ook ik heb sinds een weekje een zwembadpomp. En hoewel ik er zelf niet echt last van heb, begonnen 1 van de buren er ook over.

Nu heb ik een zandfilterpomp met een zoutwatersysteem er los bij en ik moet beiden 1 uur laten draaien per dag, het is een vrij grote pomp voor een niet super groot zwembad, dus de tijd valt mee. Vanwege de overlap van de pomp en het zoutwatersysteem moet ik de zandfilterpomp 2 uur laten draaien (de pomp moet aan staan voordat het zoutwatersysteem aan gaat en ook nog langer actief zijn wanneer het zoutwatersysteem weer uit gaat). Ik had het in de avond eerst staan, van 20.45 tot 22.45 ongeveer. Dit met de gedachte dat er dan het minste last van zou zijn. En hij staat al op van die foam matten voor het zwembad, ook met de gedachte om minder trillingen te veroorzaken. Maar er wordt aangegeven dat het geluid van de tv bij de buren harder moet om nog wat te kunnen horen. Los van de discussie van welles/nietes, want ik blijf het wel vreemd vinden, wil ik uiteraard geen last veroorzaken en buren gewoon te vriend houden. Vanaf morgen zet ik 'm aan van ongeveer 8 - 10 uur. En incidenteel gaat hij soms overdag een keer aan, maar dat zal niet vaak zijn.

Later willen we er mogelijk nog iets van een (zonne) verwarming op aansluiten en dan moet de pomp wel langer aan om het water ook echt op te laten warmen, maar kan best zijn dat we dit voorlopig uitstellen.

Nu heb ik ook al wel gekeken naar ombouwkastjes voor de pomp en die zijn er wel, maar vrij prijzig en met name gemaakt voor het wegwerken van de pomp, niet voor geluidsisolatie. Er zijn ook tuinkasten en tuinkussensboxen die daarvoor wellicht kunnen gaan dienen. Als ik die aanschaf en met iets van een isolatie ga werken, zal het geluid vast afnemen en minder voor overlast veroorzaken. Ik zit nog even met de afmetingen (en kosten), maar die kant denk ik wel op.

Dacht deel het hier even, wellicht ter inspiratie voor anderen. Als ik daadwerkelijk iets heb, zal ik het hier delen, al hoop ik al wel de overlast al te verminderen door het aanpassen van het tijdstip.

WC Heurter
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2021 02:10

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door WC Heurter »

Langtijdgemiddeld beoordelingsniveau (LAr,LT)

35 dB(A) 07.00–19.00 uur

30 dB(A) 19.00–23.00 uur

25 dB(A) 23.00–07.00 uur

Maximaal geluidsniveau

55 dB(A) 07.00–19.00 uur

50 dB(A) 19.00–23.00 uur

45 dB(A) 23.00–07.00 uur

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Buren klagen over geluid van de zwembadpomp, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door 16again »

Morganlefay schreef:
25 jul 2021 09:42
Zoals al eerder geschreven het zijn (meestal)niet de Decibellen maar de Herzen die het geluidsprobleem veroorzaken.
Dus rubber doppen en meer van dat soort aanpassingen zorgen ervoor dat het geluid niet meer zo ver kan reiken.
Klok/klepel.
Toonhoogte wordt in Hertz gemeten, volume in decibel.
Rubber doppen, omkasting etc veranderen niet de toonhoogte , wel het volume.

Gesloten