LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slimme meter

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

slimme meter

Ongelezen bericht door john18 »

Geachte forum gebruikers en redactie radar.

Ik heb een probleem met mijn slimme meter zie https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/e ... ca32132e07
Nou zeggen ze het volgende
Uiteraard hebben wij het item van Radar gevolgd. Er is daarna door ons gehandeld bij alle adressen waar een dergelijke situatie zich zou voordoen. In alle gevallen bleek het niet aan de meter te liggen. Jammer genoeg heeft Radar dat nooit zelf teruggekoppeld.
Nou snap ik dat er onderzocht moet worden voor het hoog verbruik of dat aan de meter ligt of iets bij mij thuis. Daarom heb ik ook een keuring aangevraagd. Maar ik kan niet snappen dat alleen al op basis van het foutieve opname van piek en dal uren de meter niet word vervangen. Defect is defect toch? Mits ze dat kunnen oplossen. Maar dat krijg ik niet te horen.
Ja ik moet ze de tijd gunnen om controle uit te oefenen op mijn borg kosten. Dat doe ik ook. Maar ben het er niet mee eens dat er een foutieve registratie is en word afgewimpeld zoals de reactie uit klachtenkompas. Waar ze niet ingaan op de foutieve registratie. Alleen al op die basis lijkt mij dat ik geen borg hoef te betalen want ze kunnen het zelf al terug zien. Dat er een ijking plaats vind op mijn initiatief en betaling komt omdat ik al meerdere malen aan de telefoon heb gehangen met mijn energiemaatschappij die mij elke keer terug stuurde naar de netwerkbeheerder. Waar ik uiteindelijk mijn verhaal heb gedaan en toch maar een ijking laat plaats vinden in samenwerking van de aardige medewerkers. Want anders gebeurt er niks. En kom ik nog geen stap verder.
Maar toch voel ik me er niet lekker bij omdat er een defect is die ze zelf kunnen zien. Ongeacht uitkomst ijking is er toch een defect.
Wat vinden jullie?
Is de foute registratie al voldoende voor nieuwe slimme meter?
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Is de opmerking
In alle gevallen bleek het niet aan de meter te liggen
correct?
Wat vinden jullie er van dat {naar mijn mening} er alleen een keuze is voor ijking na betaling van borg terwijl er een defect zichtbaar is.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Of het nu geregistreerd wordt als piek of daltarief maakt niet uit als u voor enkel tarief betaald.
U weet wat uw jaarverbruik met de oude meter was (dal en piektarief samen) en wat nu met die slimme meter.
De netbeheerder kan natuurlijk niet weten op welke tijden u stroom verbruikt maar alleen maar verbruik tijdens daluren is wel vreemd.
U zou eens kunnen bijhouden wanneer het telwerk voor de daluren begint te lopen.
Dat alles bij u led is zou ook het probleem kunnen zijn, lees
https://www.computable.nl/artikel/nieuw ... juist.html

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik weet nog dat er jaren geleden een hoop ophef was over slimme meters die massaal niet goed zouden werken maar we leven ondertussen in 2020 en al dat soort geluiden zijn volledig verstomd, waaruit je af kan leiden dat het weer eens een mediastormpje was met leuke zendtijd vulling. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een individuele meter niet kapot kan zijn. Ik begrijp dat ze uw meter gaan nu controleren, wat is dan precies uw klacht?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door john18 »

Dag kolibrie ik heb een dubbele meter voor piek en dal. En betaal ook voor piek en dal en geen enkel tarief. Helaas weet ik niet wat het jaarverbruik is voordat ik deze woning kocht en verbouwde. De woning stond namelijk al 5 jaar leeg. En in die tijd is er een meter geplaats. De slimme meter stond dus op onder totaal 1500kwh. En ja ik heb alles led. Dank je voor de link en zal dat tijdens het ijken ook aankaarten. Zelfs de elektricien stond te kijken van het verbruik. Alles is vernieuwd zowel elektra als apparaten. Niks behalve het led wat u aangeeft verklaart het hoge verbruik.

Dag DeZevendeHenk
Mijn klacht is min of meer dat ze kunnen zien dat de piek en dal registratie niet correct is. Toch doen ze niks tot dat ik een ijking aanvraag en borg betaal. En dan nog bestaat de mogelijkheid dat de af en toe {ongeveer 3 maal per week} verkeerd registrerende telwerk niet naar boven komt terwijl ze dat info zelf hebben in hun systeem.

gr john

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door john18 »

Ik heb dus in 2,5 jaar ongeveer 17000kwh verbruikt

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebben de buren een aftakking gemaakt voor een wietplantage? 😀

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je hebt in 2,5 jaar 17000 kWh verbruikt.
Daar zitten dus al 2 jaar afrekeningen bij. Zitten daar grote verschillen tussen?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door john18 »

Dag lady1234 ik zit eerder te wachten dat ze hier komen kijken😉

Dag theotrucker goede vraag zal het straks even bekijken.

Gr john

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb zonnepanelen dus er valt niets te vergelijken.
Maar ik gebruik ca 1500 kWh per jaar.
Ik lever terug ca 2000 kWh per jaar.
Van dat verschil wordt gedeeltelijk het gas betaald. Blijft over ca € 42 per maand na aftrek van de jaarlijkse overstapbonus. Dat wordt natuurlijk straks anders als het salderen verdwijnt.
Maar in 2,5 jaar kom ik nog maar op ca 4000 kWh.
Vergelijken gaat natuurlijk niet.
Maar het is wel enorm veel.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

DeZevendeHenk schreef:
08 mei 2020 14:37
Ik weet nog dat er jaren geleden een hoop ophef was over slimme meters die massaal niet goed zouden werken maar we leven ondertussen in 2020 en al dat soort geluiden zijn volledig verstomd, waaruit je af kan leiden dat het weer eens een mediastormpje was met leuke zendtijd vulling.
Dat is jouw conclusie
Je kunt ook vaststellen dat menig verdachte meter uit deze lijst
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... uik-meten/
innmiddels is afgekeurd:
https://www.agentschaptelecom.nl/docume ... rde-meters

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

john18 schreef:
08 mei 2020 15:10
Mijn klacht is min of meer dat ze kunnen zien dat de piek en dal registratie niet correct is. Toch doen ze niks tot dat ik een ijking aanvraag en borg betaal. En dan nog bestaat de mogelijkheid dat de af en toe {ongeveer 3 maal per week} verkeerd registrerende telwerk niet naar boven komt terwijl ze dat info zelf hebben in hun systeem.
Ik dacht dat je klacht een onbegrijpelijk hoog verbruik was. Dat heeft toch niets met de verdeling van dat verbruik tussen dag en nacht te maken?

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

16again schreef:
08 mei 2020 16:32
Dat is jouw conclusie
Erger, het is mijn mening.
Maar denkt je dat afgekeurde meters er nog steeds hangen? Want anders zie ik de relevantie niet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door scontra »

Een pand staat vijf jaren leeg en ergens in die vijf jaren wordt de zgn. Slimme meter geplaatst.
Toen u het pand betrok stond deze meter, waarvan de stand bij plaatsing op nul gestaan zal hebben, op 1500kwh.
Het is toch wel verbazend dat er blijkbaar stroom verbruik is al is het pand onbewoond is en er ook geen sprake van een energiecontract zal zijn geweest.
Heeft u echt alle stroomverbruikers in de woning al eens tegelijk uitgeschakeld, voor bijv. een uur lang, om zo te kunnen zien of de meter dan ook echt geen verbruik meer constateert ?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De slimme meter heeft een aansluiting om digitaal uit te kunnen lezen. Die mag wel gebruikt worden door de verbruiker. Dat is juist het slimme gedeelte van de meter, het gedeelte voor de verbruiker bedoeld.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

Theotrucker schreef:
08 mei 2020 18:52
De slimme meter heeft een aansluiting om digitaal uit te kunnen lezen. Die mag wel gebruikt worden door de verbruiker. Dat is juist het slimme gedeelte van de meter, het gedeelte voor de verbruiker bedoeld.
Wiki houdt er een andere definitie op na:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter
Met de term 'slim' wordt bedoeld dat het apparaat op afstand bediend en uitgelezen kan worden en uit zichzelf in staat is om de meterstanden door te geven aan de netbeheerder.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door john18 »

Dag scontra
Ja dat heb ik al gedaan. En dan is het verbruik 0. Zelfs groep voor groep getest.

Dag DeZevendeHenk
Ik denk dat u me niet begrijpt. Ja mijn verbruik is hoog. Dat is een klacht en daar is de ijking ook voor. En mijn gevoel zegt dat daar niks uitkomt. Want het zou zoals aangegeven in radar uitzending en door led kunnen zijn. Dat komt bij een meting niet naar boven. Maar los van dat ene klacht is er dus ook een foute registratie met dal en piek. Dat kunnen ze zien. Dat is al los van de ijking een defect van de meter. Alleen op deze basis zou naar mijn mening al een nieuwe slimme meter geplaats moeten worden. Dan zou een ijking al niet eens meer hoeven en kunnen ze het nieuwe verbruik kunnen zien als een gemiddelde van de afgelopen jaren. Ik moet nu een ijking vragen en betalen als borg voor een al defecte meter. Dadelijk komt er niks uit de meting en ben ik mijn borg kwijt.

Dag snuffel1
De app leest maar 1 keer per dag uit. En begrijp dat het kan voorkomen dat de app niet goed is. Maar ze hebben al bevestigt dat de meter inderdaad blijft hangen. Dat kunnen ze zelf in hun systeem ook terug zien.
Het klopt alles is hier vervangen behalve dak en muren. Verbouwing heeft een half jaar geduurd. Daarom dacht ik de eerste jaar oh komt door de verbouwing. Maar de tweede jaar was het maar net een 600kwh minder. En krijg maandelijks het verbruik te zien. Dat scheelt allemaal niet veel.

Gr john

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U schrijft alles vervangen, ook de bedrading in huis?

U hebt het over alles led, maar de koelkast, vriezer, vaatwasser, wasmachine, droger enzovoort zijn echt geen led.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door john18 »

Dag lady1234

Klopt alles is vervangen incl. bedrading. Klopt koelkast is geen led enz. Maar bijna alle apparatuur is nieuw. Ik heb 2de koelkast maar heb die zelf een week uitgezet om te kijken en resultaat was zowat geen mindere verbruik.
Gr john

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zou ik alles maar eens langslopen of de buurman niet op uw kosten zijn stekker in uw stopcontact steekt.

Want wat u gebruik is buitengewoon veel. Vriendelijk gezegd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door grun »

TS zou iets als Enelogic kunnen aanschaffen. Dat is een combinatie van een stukje hardware en een app die de slimme meter uitleest. Hoe vaak hangt dacht ik af van de slimme meter, die van Enexis doet het om de 10 seconden. Enelogic verzorgt de aanvraag bij de netbeheerder, die daarvoor toestemming moet geven en het signaal aanzetten.
De app is op zich gratis, maar wil je gedurende langere tijd een historie opbouwen dan is een abonnement van 20 euro per jaar nodig. Ik heb dit alles sinds maart en ben er blij mee.
https://enelogic.com/

Gesloten