LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slimme meter

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb enelogic sinds 2013, sinds de meter er is. In het begin was het gratis. Al enkele jaren die € 20 per jaar. Ik vind het handig. Tot het begin kan ik alles terugkijken. Als er onverwacht een groter stroomverbruik is krijg ik een mail. S'nachts als er geen zon, spreek teruglevering kan zijn. Een lamp op zolder aangebleven, een acculader die s'nachts nog aan was. Ik vind het handig.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

john18 schreef:
08 mei 2020 13:12
Nou snap ik dat er onderzocht moet worden voor het hoog verbruik of dat aan de meter ligt of iets bij mij thuis. Daarom heb ik ook een keuring aangevraagd.
Ik zou het "iets bij mij thuis" eerst uitsluiten.
1. Probeer de meter helemaal stil te zetten door eerst alle groepen af te schakelen, en vervolgens per groep alle gebruikers stil te krijgen. U ontdekt vast 1 of meer vergeten apparaten!
2. Nu U alle gebruikers het zwijgen heeft kunnen opleggen gaat U meten wat van elk het verbruik is. Met zo'n stekker kWh meter kan je vaak direct het momentaan vermogen meten in Watt.
Een koelkast, koffiezetter, CVketel, etcetera moet je langer meten omdat het aan/uit-apparaten zijn.

3.U kunt nu een beeld vormen wat uw verbruik zal zijn, U hebt immers alle onderdelen gemeten (en natuurlijk genoteerd)
De kWh meter van het energiebedrijf moet met uw metingen in overeenstemming zijn.
Als de afwijking onverklaarbaar hoog is zou ik de hakken in het zand zetten tov de energieleverancier.
Je moet even voor jezelf opkomen, ipv mekkeren bij Klachtenkompas of Radar in de hoop dat zij jouw huiswerk maken.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door john18 »

Dag Geip Suusje
Uw punt 1 heb ik al gedaan.
Uw punt 2 ga ik zeker doen! Dank u voor de tip.
En punt 3 ook zekers!

Dank u wel

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door Gegrand »

Heb je ook aan de cv-ketelpomp gedacht? Hoeveel verbruikt die? Draait die misschien continue?
Is er sprake van vloerverwarming waar de pomp continue van draait?
is er een kick-space verwarmingsventilator in de keuken continue aan het draaien?
Hoe oud is je desktop? Staat daar de ventilator soms continue te koelen?
Of een oude koelkast e/o vriezer?

Ik zou de app van slimmemeterportal plaatsen , daar kan je precies 4-5x per uur wat en hoeveel je verbruikt hebt de dag voorgaand.
Kun je dan in ieder geval zien op welke tijden dit extreme gebruik te zien is of dat het de gehele dag zo hoog is , zo ja dan is de kans groot dat het wel ergens in bovenstaande te vinden kan zijn.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: slimme meter

Ongelezen bericht door john18 »

Dag Gegrand

Pomp cv is een goede ga ik controleren. Het is wel een nieuwe cv. Maar toch. Vloerverwarmingspomp is al gecontroleerd. En de app leest de slimmemeter uit. En als die niet goed is is de app ook niet goed. Ga nu eerst wat Giep Suusje heeft gemeld doen.

Gr john

Gesloten