Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door rattaplan »

Lady1234 schreef:
25 mei 2020 23:18
Maar daar zijn de zonnepanelen al van af.

En een koelkast en vriezer gebruiken niet continue.
Sorry niet goed gelezen inderdaad met zonnepanelen eraf. Dan nog 4500 kwh is voor 2 personen aardig wat, maar zonder een duidelijk overzicht wat er gebruikt wordt in huis niet veel over te zeggen.
Wat mij wel opvalt is dat de aftrek van 12 zonnepanelen maar netto 1000 kwh in mindering gaat op het totaalverbruik. Dat is wel erg weinig opbrengst. Of er wordt buiten de zonperiode veel verbruikt. In de avondperiode?
als 4500 al verbruikt werkt zonder zonnepanelen. En even snel gerekend 12 panelen 300w iets van 3000kwh oplevert. Dat zou betekenen dat het verbruik op 6500kwh zou liggen (-3000kwh zonnepanelen is nu verbruik 3500kwh)

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou inderdaad eens gaan kijken of er bij een van de buren wel sneeuw op het dak kan blijven liggen, want met zulke hoeveelheden zal er wel afgetapt worden.

WillemSiebelink
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2020 10:30

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door WillemSiebelink »

Ik heb het idee van meggeren met mijn huisinstallateur besproken, maar hij is ervan overtuigd dat dit niets oplevert in mijn situatie. Zou er stroom 'lekken' dan zou de aardlekschakelaar eruit springen. Ik ben totaal niet technisch c.q. ter zake kundig op dit terrein dus ga ik ervan uit dat hij gelijk heeft.
Volgend plan is om per groep het verbruik te gaan meten om zodoende zaken uit te sluiten. Echter geen idee hoe dat werkt of kan gaan werken. Is hier hardware/software voor beschikbaar? We hebben een ISKRA AM550 slimme meter en een Hager groepenkast met 15 groepen en 3 aardlekschakelaars.
Iemand een idee?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Laat enelogic je verbruik meten. Kijk op de site. Je kunt ook gratis beginnen. Dan zie je tenminste veranderingen gedurende de dag.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Uw installateur heeft gelijk, meggeren is bedoeld om de isolatie van de bedrading te controleren. In uw geval is dat niet het probleem. Uw installateur heeft ongetwijfeld de juiste meetapparatuur, bv een geschikte stroomtang.

U kunt zelf ook al wat doen. Volg de tip van Theotrucker en gebruik enelogic om zelf uw slimme meter uit te lezen.

U kunt ook (als dat kan en als u het wilt) alle groepen uitschakelen en liefst ook alle verbruikers uitschakelen (lampen, batterijladers, ijskast, vriezer, enz.) Het verbruik op de meter moet dan nul zijn. Vervolgens schakelt u steeds een groep in (de andere blijven dus uit) en kijkt wat het verbruik dan is.
Zo controleert u groep voor groep. Met een beetje geluk vindt u dan een groep die wel verbruikt terwijl u geen verbruikers op die groep hebt ingeschakeld. Dan weet u in welke groep het probleem zit.

Als het extreme verbruik alleen op bepaalde tijden is (dat kunt u vaststellen met Enelogic), dan moet u wel op dat tijdstip de controle uitvoeren.

Nadeel: Afgezien van de tijd die het kost, moet u na afloop wel sommige apparaten opnieuw instellen, bv alle klokken (ook de magnetron, enz.).

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door rattaplan »

koop voor 15 euro een energiekostenmeter en gebruik deze op je apparaten met een stekker. Zo kun je direcht zien wat een apparaat verbruikt. Vergelijk dit met het verbruik dat is aangeven op het apparaat zelf.
Zo sluit je in ieder geval de grootste groep al uit.

Loop even met een blaadje door het huis heen en schrijf alle apparatuur op. Zonder dit kun je nooit weten of je teveel verbruikt of niet
Veel mensen beseffen niet hoeveel een apparaat (kan)verbruiken. Soms wordt de extra koelkast in de schuur nog weleens vergeten. of de continu draaiende vijverpomp, Cv in comfort stand, waterontharder, heet water kraan etc etc.
Je zult eerst in kaart moeten brengen hoeveel je hoort te verbruiken voordat je kunt zeggen of het teveel is of niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Koelkast & Vriezer, sluiten de rubbers goed, een papier er tussen en als makkelijk eruit lekte deze.
En hoe staat deze, in de zon word deze ook opgewarmd dus andere plek is soms een oplossing.

Ook vergeten vele dat een grotere TV, van 32 naar 40" lijkt een beetje meer maar meet de maat en stroomgebruik eens!

Bij een Led TV zal het niets uitmaken maar een Plasma, ik heb deze nog, mooi beeld en ooit erg duur maar bij donkere film is het stroomverbruik ¼ van zonnige strand film.

Ook zijn vele apparaten net als een VW, een Sjoemel opgave en een A+++ is dat alleen op Eco programma voor wasmachine.
Een andere keuze en de A+ gebruikte bij 60 graden was hetzelfde!
En nog erger, die A+ was bij 40 graden zelfs zuiniger dan de A+++ wasmachine bleek uit die Duitse test.

Wel was die A+ een Bosch en de A+++ een Beko... iets ander merk dus!

Verder is jou modem voor Internet, CV ketel, de Stand by stand TV of Stereo.... allemaal sluip verbruik die we vaak vergeten.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De grafiek analyserend gecombineerd met uw melding dat uw zoons een jaar of 10 het huis uit zijn:

Eind jaren 80 kinderen geboren. Kindjes die begin jaren 90 veel buitenspelen zorgen veel wasjes. Half jaren 90 gaan de kinderen ook nog eens lekker sporten. Met nog meer wasjes tot gevolg. En ze komen in de leeftijd dat ze lekker gamen en tv kijken op moment dat ze thuis zijn.

Circa 2006-2009 zijn de kinderen het huis uit gegaan. Uw verbruik daalt immers flink in die periode.

Hoewel uw verbruik over de hele grafiek aan de hoge kant is, is het verloop gewoon passend bij uw levensverloop. Al 25-30 jaar lang zult u waarschijnlijk meer dan gemiddeld het apparatuur in huis hebben of het licht laten branden. Denk ook aan zaken als (oude) mechanische ventilatie, een (oude) vloerverwarmingspomp of een elektrische vloerverwarming in de badkamer. Die zaken kunnen aardig wat verbruiken op jaarbasis.

Bedenk ook dat tabellen voor 'gemiddeld' energieverbruik ook echt dat zijn: een gemiddelde. Wanneer de grootte van de woning niet gemiddeld is, dan is het gebruik van bijvoorbeeld verlichting dat ook niet. Iemand die met z'n gezin 3 hoog achter woont in de stad heeft bijvoorbeeld véél minder verlichting branden dan iemand met een vrijstaande villa met allerlei tuinverlichting.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik lees; 15 groepen dus alles uit en 1 voor 1 inschakelen en kijken hoeveel verbruik is.

Ook kun je dan zien welke groep welke apparaten/ kamers op zitten en waarvoor.
3 Aardlek mogen aanblijven.

En maak gelijk een lijst met welke groep waarvoor is, handiger als je ooit storing kreeg....
jou huis is dus in 15 stukken verdeeld.

Elke 10 minuten de stroom stand opnemen en volgende groep erbij....

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door litsenj »

WillemSiebelink schreef:
25 mei 2020 10:57
Sinds vele jaren houd ik mijn energieverbruik maandelijks bij. In bijgevoegde statistiek is te zien dat we sinds 1995 een exceptioneel hoge stijging in het elektrisch verbruik hebben, die tot op de dag vandaag aanhoud. Ik weet nog dat we destijds een vrij grote verbouwing hebben uitgevoerd en dat we mede doordat we op inductie gingen koken een nieuwe meterkast hebben laten plaatsen.
Inmiddels hebben we al vele maatregelen genomen (o.a. alle apparaten vervangen door A+++, bijna overal led verlichting en 12 zonnepanelen sinds oktober 2018) die ook in de statistiek zijn terug te vinden. Desondanks blijft het verbruik bovenmatig hoog, zeker als je de opbrengst van de zonnepanelen buiten beschouwing laat!
Nog enkele gegevens: Wij hebben een gezin met 2 personen. Sinds meer dan dan 10 jaar zijn onze zonen het huis uit. We hebben al meerdere onafhankelijke partijen hier naar laten kijken, maar telkens zonder succes. Als we alle groepen uitschakelen staat de (nieuwe digitale) meter stil.
Ik zit te denken om per groep een meting te laten doen.
Wie heeft een suggestie hoe we dit kunnen aanpakken?

Elektrisch grafiek.JPG
Interessante grafiek. Ik vind het nu best jammer dat ik mijn historie niet eerder heb bijgehouden.

Maar uw actuele verbruik (± 3500 kWh) lijkt me toch niet overdreven hoog. Kunt u zich misschien nog herinneren waar de stijging medio jaren negentig vandaan kwam? Dat rond 2010 uw zonen uit huis zijn gegaan is volgens mij ook goed zichtbaar. De zonnepanelen echter niet, hoeveel heeft u die?
Een mogelijke verklaring is dat u nu weliswaar alleen zuinige apparaten heeft, maar per saldo wel veel meer apparatuur dan voorheen.

Wellicht heeft u nog apparaten die bewust of onbewust continue aan staan? Vijverpomp, aquarium, waterbed, elektrische vloerverwarming in de badkamer? Bekijk eens de mogelijkheid om tijdschakelaars te plaatsen.

Ik heb laatst mijn vijverpomp uitgeschakeld (en vijver eruit), scheelt me toch 500 kWh per jaar. En toen ik ontdekte dat ik de vloerverwarming op de badkamer ook uit kon schakelen, heb ik dat ook maar meteen gedaan. Ook 1000 kWh per jaar.

NB: een slimme meter kan hierbij ook erg van pas komen. Dan heeft u sneller inzicht of de maatregelen helpen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Duitse TUV teste A+++ toestellen, zowel vriezers, als wasmachines en vele gebruikte veel meer dan belooft op label.

Welk merk heb je gekocht want ik heb bepaalde vermoedens......
De Samsung werkte alleen zuinig bij erg lange Eco Bubble programma dan vrijwel niemand gebruikt, 2x langer dan normaal...
Ik kreeg onderbroeken met remsporen er nog in en zo.
Net zoals de SP leden de Tomaat vlekken er niet uit kregen op dit vrekken programma!

Dus ik jou apparaat wel zo zuinig als ze ooit beloofde?
Mijn auto verbruikte ook maar 0 liter per 100 km zolang ik hier achter de laptop zit zeg ik dan maar!

emslkr
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2021 11:24

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door emslkr »

Bij ons is iets vergelijkbaars aan de hand; al jaren een energieverbruik van gemiddeld 6000KWh per jaar, 2 pers huishouden ( kinderen de deur uit) geen speciale -energieslurpende- apparaten in huis, koken op gas. Afgelopen jaar cv ketel vernieuwd en nieuwe pomp voor de vloerverwarming met laag energieverbruik. In onze wijk met zdeelfde huizen is het gemiddeld verbruik 3100 KWh ( ben bij veel mensen langs geweest) Stedin kan niet verder helpen, de meterkast is nagekeken : geen bijzonderheden gemeten.. Kom er niet uit. Bent U inmiddels meer opgeschoten met waardoor dit zoveel is?

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door hoopke »

Een hulpmiddel zou miss enelogic.com zijn, dit is gratis en voor meer mogelijkheden betaal je een klein bedrag, maar dan zie je bijv wat het aantal aan apparaten aan stroom kost, wat en wanneer en hoe hoog je piekspanning was, wat je terug levert aan het net laag en normaal etc.
Je kunt aangeven wat de gas/stroom prijs voor je is, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door ErnieG »

Met de slimme meter is o.a. via de apps en websites van de energiebedrijven per uur te bekijken wat het verbruik was; daar moet toch iets uit te halen zijn?

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

Of koop voor drie tientjes een P1 meter van Home Energy. Realtime inzicht in je verbruik, dus je kunt per groep gaan monitoren. Je verbruik is bizar hoog.

Gesloten