Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
WillemSiebelink
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2020 10:30

Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door WillemSiebelink »

Sinds vele jaren houd ik mijn energieverbruik maandelijks bij. In bijgevoegde statistiek is te zien dat we sinds 1995 een exceptioneel hoge stijging in het elektrisch verbruik hebben, die tot op de dag vandaag aanhoud. Ik weet nog dat we destijds een vrij grote verbouwing hebben uitgevoerd en dat we mede doordat we op inductie gingen koken een nieuwe meterkast hebben laten plaatsen.
Inmiddels hebben we al vele maatregelen genomen (o.a. alle apparaten vervangen door A+++, bijna overal led verlichting en 12 zonnepanelen sinds oktober 2018) die ook in de statistiek zijn terug te vinden. Desondanks blijft het verbruik bovenmatig hoog, zeker als je de opbrengst van de zonnepanelen buiten beschouwing laat!
Nog enkele gegevens: Wij hebben een gezin met 2 personen. Sinds meer dan dan 10 jaar zijn onze zonen het huis uit. We hebben al meerdere onafhankelijke partijen hier naar laten kijken, maar telkens zonder succes. Als we alle groepen uitschakelen staat de (nieuwe digitale) meter stil.
Ik zit te denken om per groep een meting te laten doen.
Wie heeft een suggestie hoe we dit kunnen aanpakken?
Elektrisch grafiek.JPG
(28.12 KiB) 5380 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een waanzinnig verbruik.

Ik neem aan dat u een overzicht hebt van de stopcontacten en schakelaars per groep. Ik zou beginnen met alles uit te schakelen en dan per groep aan, en die schakelaars en lichtpunten nalopen, dan weer uit en de volgende groep.

Dan weet u meteen of er een geheim lijntje naar een wietplantage loopt.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat hebben die "meerdere onafhankelijke partijen" gedaan toen ze naar uw installatie keken?
U heeft inmiddels een digitale meter. Heeft u al gekeken hoe het verbruik over een etmaal varieert?
Als het verbruik inderdaad nul is als alle groepen uitgeschakeld zijn, moet u tijdens de uren van maximaal verbruik toch kunnen zien welke groep daarvoor verantwoordelijk is, als u groep voor groep naar het verbruik kijkt?
Meggeren geeft enig inzicht, maar er moet wel heel veel weglekken door beroerde isolatie om een verbruik te hebben dat pakweg drie- of viermaal hoger is dan normaal te verwachten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door mahadma »

Met 2 personen komen wij nooit boven de 3000 uit. Ik zou inderdaad per apparaat een meting doen van 1 uur met de rest alles uit. Dàn moet de boosdoender bovenkomen drijven. Gebeurd dat niet dan eens kijken of de buren niet op uw meter meelopen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door jonis »

Waar maak je je na 20 jaar nog druk om.....

pierrev
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 mei 2020 18:33

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door pierrev »

Er is hier of op een ander forum al eerder iets over veel hoger verbruik geplaatst en daar kwam toen als reactie dat de led verlichting weleens de boosdoener kon zijn.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wat vreemd in uw verbruik is niet alleen het hoog energieverbruik maar ook dat het verbruik vanaf 2005 ook weer behoorlijk omlaag gaat.
Heeft u daar een verklaring voor?
Heeft u een vrij nieuwe groepenkast met ook aardlekschakelaars voor de wasmachine?
Wanneer alle groepen beveiligd zijn door een aardlekschakelaar kan er geen stroom weglekken naar aarde.
De stroom die door de aardlek naar de groep gaat moet ook weer terug door de aardlek. Zit daar een verschil in dan schakelt de aardlek uit.
Ik neem aan dat de aardlekschakelaar nog in orde is, testknop indrukken.
U zou het verbruik van elke groep kunnen controleren door het aansluiten van een DIN Kwh metertje.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door kokka »

manta2.2 schreef:
25 mei 2020 12:21
Hoi Willem,

Meggeren en u bent eruit. Groep voor groep.

Succes man,
Meggeren? Daarbij vind je hooguit aardlek of andere isolatie problemen in je bedrading. Om te meggeren zal je al je apparaten af moeten koppelen, die kunnen daar bijzonder slecht tegen.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Als ik kijk naar die grafiek, zie ik het laatste jaar 3578 Kwh dat is ongeveer 10 Kwh per dag. lijkt mij, zelfs voor elektrisch koken
aan de hoge kant. U schrijft: "Als we alle groepen uitschakelen staat de meter stil" Wat U bijvoorbeeld beter zou kunnen doen
is het momentele verbruik bekijken op uw slimme meter, En dan alle verbruikers, dus niet de groepen maar de apparatuur
zelf even een voor een uit schakelen. Op deze manier kunt U zelf ontdekken of er iemand anders op uw groep zit aangesloten.
Ook zou U eens de meter standen voor en na het koken op kunnen schrijven. Schrijf de meter standen ook eens op om
bijvoorbeeld 21.00 Uur in de avond, als er niet veel meer apparatuur meer aanstaat, en dan vervolgens bij het opstaan.
om als voorbeeld 07.00 Uur. Op deze manier kunt U zelf opsporen wat de oorzaak is van dit forse verbruik. Is die grafiek
uw verbruik met of zonder terug levering van die zonnepanelen ??? Laat deze tips maar eens lezen aan een GOEDE elektricien,
en hij zal op deze manier de oorzaak gaan opsporen.

WillemSiebelink
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2020 10:30

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door WillemSiebelink »

Allereerst iedereen bedankt voor de genomen moeite om te reageren!

Een paar extra opmerkingen mijnerzijds:
- Wij koken inmiddels al weer jaren op gas, dus verwijzingen naar elektrisch koken gaan niet op
- Ik heb het verbruik al eens over een langere tijd laten monitoren en dat leverde een groot sluimerverbruik op; ook op momenten dat we niet eens thuis waren
- De verlagingen zijn allemaal verklaarbaar door maatregelen die we hebben genomen, waarbij de daling vanaf oktober 2018 het duidelijkst is en natuurlijk met de zonnepanelen te maken heeft; de verlaging van rond 2007 had te maken met aanschaf van LED lampen

Ik kende het begrip "meggeren" niet en heb even gegoogled en dat lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing. Ik ga hiermee aan de slag en zal een installateur inschakelen.
Zodra ik meer weet laat ik het horen.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou alle kabels maar eens langslopen of er niets naar de buren gaat. Dit grote verbruik komt echt niet door slechte isolatie,

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ga maar via enelogic je stroomverbruik continu monitoren. Voor 20 euro per jaar monitor je per kwartier. In te zien vanaf de volgende dag. Ik krijg zelfs een mail als er s'nachts een lamp op zolder aangebleven is. Let op Theo, je hebt onverwacht stroomverbruik.
Hebben je buren een plantage? Heb je een bubbelbad met continue verwarming? Ik heb vorige maand 200 kWh teruggeleverd. Dat wordt het deze maand ook.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Is er niets makkelijker dan meggeren? Alle groepen aan, alle verbruikers uit of loskoppelen, dan behoort verbruik nul te zijn.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat lijkt mij ook. Eerst alle groepen uitschakelen en dan eerst groep voor groep controleren. Als er een verdachte groep wordt gevonden, dan daar per verbruiker.
En het verloop van het verbruik over een etmaal bekijken. Met een slimme meter is dat een peuleschil.

Als er al zo lang zo veel (duizenden kWh) zou weglekken door slechte isolatie, dan was er toch al lang kortsluiting of brand geweest?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Langs isolatie weglekken is echt onmogelijk. Dan heb je continu de aardlekschakelaar eruit liggen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dan heeft meggeren, hoe spannend het ook klinkt, dus weinig zin.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Juist voor die mensen waar continue de aardlek eruit gaat is dat de enigste weg. Heel moeilijk. Maar hier is dat zinloos.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door rattaplan »

Maak even een lijstje voor jezelf met alle apparaten in je huis. Je kunt daar al heel snel wat inzicht mee krijgen.
Overzichtje met continu apparaten die energie verbruiken denk aan:
Koelkast, vrieskist, WTW-unit, mechanische ventilatie, CV ketel, waterbed, warmtepomp, zwembad/vijverpomp, Aquarium, NAS, router etc.
Overige zaken waar een stekker aanzit zoals TV's, laders, pc's, wasmachine, droger, zonnebank enz.

Er zijn zat zaken waar je soms net even niet aan denkt die ook stroom verbruiken.

Overigens vindt ik 3500 kwh nou ook weer niet zo heel spannend qua verbruik

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar daar zijn de zonnepanelen al van af.

En een koelkast en vriezer gebruiken niet continue.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nou, 3500 netto verbruik voor twee personen, na allerlei besparende maatregelen, met zonnepanelen en met koken op gas? Dan vind ik het erg veel hoor.
Het historisch verbruik is gewoon krankjorum.

Gesloten