LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
RR6
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2021 11:26

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door RR6 »

Als inwoner van Almere (Stad) zit ik en tienduizenden andere gezinnen ook verplicht vast aan de Stadsverwarming en Warm water van Vattenfall (voorheen NUON). Ook hier geldt dat Vattenfall simpelweg het maximale van wat in rekening gebracht mag worden ook daadwerkelijk in rekening brengt, de hoofdprijs dus. En dit allemaal mede dankzij de Gemeente Almere die als aandeelhouder van het toenmalige NUON een mooi verdienmodel had aan de consequent maximale prijs die er voor verwarming/warm water berekend wordt.
Dus voor wat betreft ontkoppeling van de gasprijs en het vaststellen van een nieuw gemaximaliseerd tarief (kostprijs + kleine winsttoeslag); JA en het liefst met terugwerkende kracht.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Wat ik niet begrijp in al deze discussies over iedereen van het gas af in 2050 is het volgende:
Er worden op veel plaatsen huizen gebouwd zonder gas aansluiting, maar wel met een vaak maar
half werkend warmte pomp systeem. Er wordt op veel plaatsen al geexperimenteerd met milieu
vriendelijk gas zoals bijvoorbeeld waterstof gas. Kennelijk zijn de bedrijven die WKO systemen
leveren bang voor waterstofgas op de langere termijn. immers de beste manier om te zorgen dat
een klant niet overstapt naar eventueel toekomstig milieuvriendelijk gas is ervoor te zorgen dat er
geen concurrentie mogelijk is. En dus complete nieuwe wijken laten bouwen zonder gasleidingen.
Als er maar vaak genoeg wordt geroepen van "iedereen moet van het gas af voor 2050" doet over
een paar jaar niemand meer een poging tot het ontwikkelen van milieu vriendelijk gas. Maar ja
je moet als WKO bedrijf iets doen om de komende 30 jaar (wat verteld werd in de uitzending van
8 Februari 2021) verzekerd te zijn van een fors inkomen.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door rvjapio »

ik moet helemaal niks. Dus ook niet van het gas af.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
09 feb 2021 06:56
Een klein nadeeltje wordt niet benoemd: Verbranding van dat schone gas levert CO2, met als gevolg klimaatverandering.
Kijkend naar hoe panisch de media en heel veel mensen reageren op het huidige weer, mag ons klimaat wel richting tropisch gaan. Lijkt me zelf ook wel fijn, dan kan ik begin mei of eind september gewoon op vakantie in eigen land zonder me druk te moeten maken of het weer wel goed is.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
09 feb 2021 14:35

Kijkend naar hoe panisch de media en heel veel mensen reageren op het huidige weer, mag ons klimaat wel richting tropisch gaan. Lijkt me zelf ook wel fijn, dan kan ik begin mei of eind september gewoon op vakantie in eigen land zonder me druk te moeten maken of het weer wel goed is.
Weer is iets anders dan klimaat. En extreme weersomstandigheden zijn een van de gevolgen van klimaatverandering

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Extreme weersomstandigheden? Tip: het boek Extreem weer! van Jan Buisman, helaas alleen nog tweedehands verkrijgbaar.

Zijn reeks Duizend jaar weer, wind en water in de Lage Landen is nog indrukwekkender, al vrees ik dat hij die niet zelf zal kunnen voltooien. Er moet minimaal nog een deel komen over de rest van de 19e eeuw en een deel waarin de beide wereldoorlogen voorkomen. En dan zijn er nog ruim 70 jaar te gaan voor we min of meer in het heden zitten. In Trouw stond een aardig stukje over de heer Buisman, bij de verschijning van deel 7 in 2019; toen was hij al 94!

renemooij
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2021 19:44

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door renemooij »

Verhouding vastrecht warmte verbruik is helemaal scheef hier in Almere Poort.

In Almere poort waren we verplicht door de gemeente om aan te sluiten op het warmte net ( toen NUON) die aansluiting bedroeg toen ca 6000 euro ( voor bouw eigen woning) Deze prijs was dus beduidend hoger dan de ca 800 euro die (gemiddeld) gerekend werd voor een gas aansluiting, onderbouwing hiervan was mede dat het over een periode van dertig jaar het zelfde zou zijn als dat je een CV ketel zou hebben ( die je ca elke 10 jaar moest vervangen).

Hier valt nog mee te leven, als je echter naar het vastrecht gaat kijken betalen we vastrecht voor zowel warm water als verwarming terwijl het een systeem is, en als je zoals ik een goed geïsoleerd huis hebt betekend dat de energie rekening voor 2/3 uit vast recht bestaat.

Hiermee wordt je dus gestraft voor het zuinig met energie omgaan, ik vindt dat er in de nieuwe warmte wet rekening gehouden moet worden met de ratio tussen energie verbruik en vastrecht.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

rvjapio schreef:
09 feb 2021 13:59
ik moet helemaal niks. Dus ook niet van het gas af.
Als de gaskraan naar uw wijk dichtgedraaid wordt, merkt u dat vanzelf.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat kan nog wel een jaar of 30 duren. Hier aan de overkant gaan ze in een drietal grote flats beginnen; daarna, en dan ben je zo een paar jaar verder, gaan ze eens kijken wat er met de naastgelegen wijk moet gebeuren. Ben je ook weer zo een paar jaar verder. Over een jaar of 10 op zijn vroegst zijn 'wij' aan de beurt. En dan moet de rest van het dorp nog, hebben we het alleen over de sociale huur.

Die data van 2030 en 2050, ik moet het allemaal nog maar zien. Ik vermoed zo dat er een gigantische lappendeken ontstaat waar er wel en waar er geen gas is. En dan is het er eigenlijk overal wel.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef:
10 feb 2021 08:18
Als de gaskraan naar uw wijk dichtgedraaid wordt, merkt u dat vanzelf.
Dan gaat het gesleep met butagas flessen floreren. Vrees ik.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
10 feb 2021 09:03
Ivo.w schreef:
10 feb 2021 08:18
Als de gaskraan naar uw wijk dichtgedraaid wordt, merkt u dat vanzelf.
Dan gaat het gesleep met butagas flessen floreren. Vrees ik.
Met deze temperaturen is de lol daar snel vanaf, wanneer je dat flessengas gebruikt voor de verwarming van een woning.
10kg flessengas heeft ongeveer dezelfde energie als 14 a 15m³ aardgas. Ik zie mensen echt niet structureel elke winter met meerdere gasflessen per week slepen.

15% van het gemiddeld jaarlijkse gasverbruik in een huishouden (1400m3) wordt in januari verbruikt. Dat is 210m³, ofwel 14 volle caravan-gasflessen. 3 per week.

En dan de kosten: bijna 3 euro per kg flessengas. Dat is omgerekend naar de energie van een m3 aardgas dus ongeveer 2 euro. Ofwel: 2,5 keer zo duur!
Zelfs het verwarmen met elektrische kacheltjes van de bouwmarkt is dan voordeliger.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar van die flessen gas zoals in Oostenrijk tijdens de winter op een camping. :P

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gas genoeg. Alleen nog even die pijp afmaken en deze niet aan Maarten geven:

https://duitslandinstituut.nl/artikel/4 ... -stilstand

henriette.verheul
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2020 16:48

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door henriette.verheul »

Maar ondertussen blijven de rekeningen hoog, ook al loop ik met sneeuwboots door mijn huis en heb ik een dikke trui aan, om de verwarming niet zo hoog te zetten ivm de kosten..

Ik hoop echt dat er een compensatie regeling komt..
In sommige gemeentes komen ze de consument tegemoed met een korting..

Helaas levert mijn gebel met versch. Instanties niets op...
Ondertussen blijven de rekingen hoog, terwijl de gemeente de vraag bij woonstede legt en deze legt het weer bij het warmtebedrijf en warmtebedrijf zegt, we houden ons aan de richtlijnen van de overheid

Ik zit in een sociale huurwoning, wat inhoud dat ik verstandig met mijn geld moet omgaan.(ik wil niet klagen, ik red me goed en ben blij met deze woning)..maar door deze verplichte stadsverwarming ben ik niet beter uit..

Erg teleurstellend, en ik voel me zo machteloos en niet gehoord..

Wordt dit net zo iets als die toeslag fraude...eerst moet je diep in de schulden zitten voordat er gekeken gaat worden of de regels aangepast moeten worden...

Henriette uit ede..

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
10 feb 2021 23:53
Gas genoeg.
Tekort aan gas is ook niet het probleem

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... er was er hier een die dacht dat hij het met gasflessen kon fixen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... is-oorzaak

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ivo.w schreef:
09 feb 2021 07:35
BL2 schreef:
09 feb 2021 00:31
Gas is relatief goedkoop, hoog rendement, veilig en in overvloed.
Het is een bizar en extreem duur plan om miljoenen huizen van het gas af te halen.

Hier moeten we ons massaal tegen verzetten !
Gas verbranden in een elektriciteitscentrale en de elektriciteit vervolgens gebruiken voor een warmtepomp, levert 1,5 tot 2 keer hoger rendement dan gas verbranden in een cv-ketel.
Hier jubelt men ook over de warrmtepomp. https://energiepionier.nl/warmtepomp-oo ... ige-vorst/.
Dat rendement dondert in elkaar als de temperatuurverschillen groter worden.
Bij -7ºC is de COP nog maar ~2 a 2,5.
Kortom als het er op aan komt, zoals nu, dan slurp je stroom.
En met stroom(warmtepomp) ben je kwa energieverbruik met deze kou (vorstperiode februari 2021) duurder uit dan met gas.

Ik ga er even van uit dat je geen gesaldeerde stroom hebt van zonnepanelen. Dus dat je gewone energieprijzen betaalt.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar dan ga je er vanuit dat mensen met een warmtepomp geen zonnepanelen hebben en dat lijkt me niet terecht.
Daarnaast zijn de momenten in een jaar dat de temperatuur onder de -7 komen op een hand te tellen ( en dan is gas maar ietsje goedkoper ) terwijl 99,9% van de tijd de warmtepomp wel goedkoper is..

Ga je van die 0,01% uit of van de 99,9%?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Tel de hele maand februari ( voor mijn part tot nu toe ) eens op en vergelijk de uren onder de -7 eens met de uren erboven en welke kosten je dan met welke energiebron maakt. Kom je dan überhaupt positief uit voor gas?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Alle woningen van het gas af: energietransitie leidt tot hoge facturen en in de kou zitten

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

angel1978 schreef:
11 feb 2021 12:13
Maar dan ga je er vanuit dat mensen met een warmtepomp geen zonnepanelen hebben en dat lijkt me niet terecht.
Zonnepanelen lijken mij geen voorwaarde.
Daarnaast zijn de momenten in een jaar dat de temperatuur onder de -7 komen op een hand te tellen ( en dan is gas maar ietsje goedkoper ) terwijl 99,9% van de tijd de warmtepomp wel goedkoper is..

Ga je van die 0,01% uit of van de 99,9%?
De meeste tijd is die warmtepomp wel goedkoper, alleen heb je dan nauwelijks warmtebehoefte. De korte tijd dat hij niet goedkoper is heb je juist veel warmtebehoefte.
Als je 21 graden binnen wilt hebben heb je 28x zo veel energie nodig bij -7 in vergelijking met die 1 graad verschil die je de rest van het jaar moet overwinnen.
Ik hou het al jaren bij, en er is elk jaar 1 of 2 korte koude periodes waar ik het leeuwendeel (50% ofzo) van mijn stookkosten maak.
Die 'voordelige' warmtepomp kwa energierendement laat het dus afweten juist op het moment dat het er op aan komt. (Goed lezen: hij kan dan wel verwarmen, maar het kost je relatief veel stroom)
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 11 feb 2021 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten