Vragen over deze plattegrond

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Helper777
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 apr 2021 16:42

Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door Helper777 »

Goede dag beste mensen van het forum,

Ik heb een klein vraagje.
Het gaat om deze plattegrond.
De vragen zijn:
wat is een verblijfsruimte?
Hoeveel lampen moet ik ophangen?

https://scye010.nl/object/677-s-gravelandseweg-3119xt/

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een verblijfsruimte is eigenlijk heel simpel uit te leggen. Het is een slaapkamer, maar dan zonder ramen. En zonder ramen mogen ze het dus geen slaapkamer noemen.

Helper777
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 apr 2021 16:42

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door Helper777 »

Aan hoeveel lampen moet ik denken?
woonkamer,slaapkamer,verblijfsruimte,badkamer en WC?
dus 5?

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door Emcede »

Nijogeth schreef:
08 jun 2021 21:04
Een verblijfsruimte is eigenlijk heel simpel uit te leggen. Het is een slaapkamer, maar dan zonder ramen. En zonder ramen mogen ze het dus geen slaapkamer noemen.
Dat denk ik toch niet… Als dat zo zou zijn, dan heeft de slaapkamer ook geen ramen in dit geval.

Ik denk aan de tekening te zien dat dit een balkon is. Kijk eens op google Maps / streetview, daar zie je een heel gewoon balkon, onzin om dat ‘verblijfsruimte’ te noemen.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door Emcede »

Helper777 schreef:
08 jun 2021 21:21
Aan hoeveel lampen moet ik denken?
woonkamer,slaapkamer,verblijfsruimte,badkamer en WC?
dus 5?
Nee, meer. In de verblijfsruimte hoeft geen lamp, dat is een balkon. Dus: slaapkamer, berging, wc, badkamer, keuken en diverse lampen in de woonkamer. Maar die hoeven niet te hangen, in de woonkamer kun je ook wandarmaturen of staande lampen gebruiken.

Maar wat maakt jou het aantal lampen nu uit? Dat zie je toch wel als je er woont?!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door moederslink »

Helper777 schreef:
08 jun 2021 21:21
Aan hoeveel lampen moet ik denken?
woonkamer,slaapkamer,verblijfsruimte,badkamer en WC?
dus 5?
Ja, sowieso in elke ruimte een plafonnière o.i.d.
De rest is aan jou.
Ik denk, aan de plaatjes te zien, dat je deze " verblijfsruimte " als extra eetkamer oid kunt gebruiken.
Beetje moeilijk te duiden.
Nooit eerder het woord " verblijfsruimte " gehoord.
Laatst gewijzigd door moederslink op 08 jun 2021 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hmm ja, inderdaad. Apart. Bij mijn appartement is het inderdaad zo dat de slaapkamer geen raam naar buiten heeft en dat werd dus op de officiële plattegrond aangeduid met verblijfsruimte. Andere ruimtes zonder raam hadden dat niet, alleen slaapkamer. Maar inderdaad zie ik dat bij Helper er ook geen ramen op de slaapkamer zitten. Zou het dan een loggia (inpandig balkon, om het maar even te duiden) zijn?

Een snelle zoekopdracht op google levert echter op dat een verblijfsruimte een slaapkamer, woonkamer of eetkamer is.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door Kokka1 »

holy fuckarony wat een geld voor een 1 slaapkamer appartement. en dan moet je ook nog eens 50 euro per maand betalen om je auto te parkeren. Heb je al eens gekeken of je niet iets kan kopen? voor zo'n appartement betaal je natuurlijk ook wel flink tegenwoordig maar je hypotheeklasten zijn maar de helft van wat je nu aan huur betaald.

om op je vraag terug te komen, het aantal lampen wat je ophangt wordt bepaald door de lichtinval en het gebruik van de ruimte. ik begrijp niet waarom je je daar nu al druk om maakt, er zal sowieso maar 1 lichtpunt zijn in die kamer. de rest van de lampen die je eventueel wil gebruiken sluit je aan op je stopcontact

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Deze woning is niet beschikbaar
Heeft u deze woning al toegezegd gekregen? Verder kan niemand van ons aangeven waar er lampen moeten komen. Aan een plattegrond kunnen wij niet zien waar er inbouwdozen zitten.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door witte angora »

Een verblijfsruimte is iedere ruimte waar je kunt verblijven, in tegenstelling tot bergruimtes, doorgangen, toilet, badkamer en dergelijke. Dus woonkamer, slaapkamer, hobbykamer, balkon. In dit geval is het een balkon, en het zou zelfs een serre kunnen zijn. Het is in ieder geval overdekt, en dat is best wel fijn. Scheelt een hoop zon door je ramen, en als het regent kun je er evengoed je was lekker drogen.

Wat lampen betreft zou ik in het begin niet zo moeilijk doen. In het plafond vind je een aantal aansluitpunten voor lampen. Hang daar gewoon even een verhuisfitting in of iets wat er op lijkt. Dan heb je in ieder geval licht, en als je eenmaal over bent kun je eens op je gemak kijken wat je wil. Ik geef je een Bol-link, maar je kunt ze ook in de bouwmarkt kopen.

https://www.bol.com/nl/p/10-stuks-verhu ... SYQAvD_BwE

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door riddert »

Helper777 schreef:
08 jun 2021 20:56
Goede dag beste mensen van het forum,

Ik heb een klein vraagje.
Het gaat om deze plattegrond.
De vragen zijn:
wat is een verblijfsruimte?
Hoeveel lampen moet ik ophangen?

https://scye010.nl/object/677-s-gravelandseweg-3119xt/
Gefeliciteerd met je nieuwe woning!

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door Jablan »

Emcede schreef:
08 jun 2021 21:22
Ik denk aan de tekening te zien dat dit een balkon is. Kijk eens op google Maps / streetview, daar zie je een heel gewoon balkon, onzin om dat ‘verblijfsruimte’ te noemen.
Dichtgemaakt balkon, zodat de flat meer vierkante meters woonoppervlak heeft. Multifunctioneel te gebruiken.

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dat is een nieuw type balkon .

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
08 jun 2021 22:21
Dichtgemaakt balkon, zodat de flat meer vierkante meters woonoppervlak heeft. Multifunctioneel te gebruiken.
Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Op Streetview zijn nog balkons te zien, maar die opnamen zijn mogelijk van voor de (recente?) aanpassing. Op de plattegrond staan ook ramen getekend en geen borstwering.

Omdat het balkon nu is dichthgemaakt met glas, is het balkon ineens een verblijfsruimte (van 6,3 m²) geworden en gaat het ineens om een 3-kamerappartement van 61m² en niet meer van een 2-kamerappartement van 55 m².

De verblijfsruimte is te gebruiken als serre, maar de kans is groot dat het er bij zonnig weer erg warm wordt.

Houd rekening met de ventilatie op de slaapkamer. Frisse buitenlucht moet eerst door de verblijfsruimte, dus daar moet ook een raampje of ventilatieopening open.

Kastruimte is er nauwelijks (met wasmachine, stofzuiger, de reiskoffer, enz. is de berging wel vol), de wc opent rechtstreeks in de woonkeuken. Denk goed na over dat soort praktische aspecten, want u zult zelf voldoende kasten moeten hebben.

Over de lampen is inmiddels genoeg gezegd :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Helper777 schreef:
08 jun 2021 21:21
Aan hoeveel lampen moet ik denken?
woonkamer,slaapkamer,verblijfsruimte,badkamer en WC?
dus 5?

Ik denk dat je 6 lampen nodig hebt, in het woongedeelte zit een lichtpunt en bij de keuken ongetwijfeld ook. Wat leuke vloer- en tafellampen bij de Ikea kopen en klaar ben je. Wel lekker dat het kant en klaar wordt opgeleverd. Ziet er goed uit.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik mag toch aannemen dat u de woning bezichtigd heeft alvorens het te accepteren. Dan hebt u toch kunnen zien wat dat verblijfruimte is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door moederslink »

Deze woningen zijn nog niet eens opgeleverd. Vermoedelijk 3e kwartaal 2021.

V045
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2020 02:21

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door V045 »

Verhuisfittingen aanschaffen, lampen ophangen komt pas na de verhuizing.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Scheelt wel gordijnen, een slaapkamer zonder raam.

Meestal heeft een huis in elk kamer een lamp aan de plafond hangen. Hoeveel extra lampen je nodig hebt is afhankelijk van de licht inval, de kleur verf aan de muur, de sterkte van je lampen (Lumen) en natuurlijk je persoonlijke wensen.

Het beste kan je LED lampen kopen. Ietsjes duurder dan spaarlamp, maar veel energie zuiniger en gaat langer mee.

En laat het even weten wanneer je klaar bent met verhuizen? Dan kom ik op de koffie. Je adres staat in de afbeelding.

(Zoals gezegd, kopen is (meestal) voordeliger dan huren)

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vragen over deze plattegrond

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

moederslink schreef:
08 jun 2021 23:47
Deze woningen zijn nog niet eens opgeleverd. Vermoedelijk 3e kwartaal 2021.
Dan zal er echt wel een computerimpressie zijn laten zien. En dan zal er echt wel gezien zijn dat het een inpandig balkon is en dat de slaapkamer een raam heeft naar dat balkon.

Gesloten