Huisbeveiliging, inbraken

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisbeveiliging, inbraken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Justmeagain schreef:
22 jun 2021 05:24
@Moor, grappig want ik heb nog nooit een Nest Hello of Ring de kant van de voordeur op zien staan.
De bedoeling van de deurbel is zien wie er voor de deur staat - en niet meer dan dat. Dat is wat bedoeld wordt met "op de deur gericht staan".
Justmeagain schreef:
22 jun 2021 05:24
Een voordeur bel met videofunctie is gewoon toegestaan. Ook als deze de straat filmt.
Nee hoor. Het filmen van de openbare ruimte is in beginsel niet toegestaan.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huisbeveiliging, inbraken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
22 jun 2021 10:51
Nee hoor. Het filmen van de openbare ruimte is in beginsel niet toegestaan.
Dat is een te absoluut standpunt. Er moet onderscheid gemaakt worden tussen draagbare en aangebrachte camera's. Voor draagbare camera's geld dat hiermee de openbare ruimte mag worden gefilmd, omdat dit onder de vrijheid van informatiegaring valt. Voor aangebrachte camera's geldt dat dit mag onder voorwaarden. Het European Data Protection Board (EDPB) heeft daar richtlijnen voor opgesteld.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisbeveiliging, inbraken

Ongelezen bericht door Moneyman »

We hebben het hier over deurbellen, dus vaste camera's. Uitgangspunt is dat de openbare weg zo min mogelijk in beeld wordt gebracht. Dat is waarom ik "in beginsel" schrijf, en daar is niet veel absoluuts aan ;)

Natuurlijk kan ik de beginselen allemaal uitwerken, maar dat is hier helemaal niet nodig: het doel was slechts om de vrijbrief die in de post waarop ik reageerde werd gegeven te weerleggen.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huisbeveiliging, inbraken

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Justmeagain geeft een vrijbrief, u keert dat 179 graden om en alfa geeft aan hoe het werkelijk zit. Niets op af te dingen dus.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huisbeveiliging, inbraken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
22 jun 2021 13:26
We hebben het hier over deurbellen, (...)
Jij hebt het over het filmen van de openbare ruimte zonder dat tot het filmen met de deurbelcamera te beperken. Dat maakt je standpunt te absoluut.
Moneyman schreef:
22 jun 2021 13:26
het doel was slechts om de vrijbrief die in de post waarop ik reageerde werd gegeven te weerleggen.
Het weerleggen van een standpunt vereist meer dan daar een ander standpunt tegenover zetten. Om iets te weerleggen moet je: (a) aangeven wat er niet klopt; en (b) aangeven waarom dat niet klopt. Dat laatste kun je doen door aan te geven: (i) dat er bij de opname sprake is van persoonsgegevens; (ii) dat de uitzondering van huishoudelijk gebruik niet opgaat bij aangebrachte camera's; (iii) dat het verwerken van persoongegevens alleen mag als aan één van de gronden uit de AVG wordt voldaan; (iv) dat het gerechtvaardigd belang het beste past; en (v) dat gerechtvaardigd belang vereist dat er een belangenafweging per geval wordt gemaakt waarbij rekening wordt gehouden met de verwachtingen van zij die worden opgenomen en er rekening wordt gehouden wat noodzaak voor het doel. Ter onderbouwing kun je dan nog het wetsartikel uit de AVG geven en de richtlijn waar ik naar verwees.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huisbeveiliging, inbraken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, dat neem je mee in je belangenafweging en het noodzakelijkheidscriterium.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisbeveiliging, inbraken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
22 jun 2021 14:50
Moneyman schreef:
22 jun 2021 13:26
We hebben het hier over deurbellen, (...)
Jij hebt het over het filmen van de openbare ruimte zonder dat tot het filmen met de deurbelcamera te beperken. Dat maakt je standpunt te absoluut.
Moneyman schreef:
22 jun 2021 13:26
het doel was slechts om de vrijbrief die in de post waarop ik reageerde werd gegeven te weerleggen.
Het weerleggen van een standpunt vereist meer dan daar een ander standpunt tegenover zetten. Om iets te weerleggen moet je: (a) aangeven wat er niet klopt; en (b) aangeven waarom dat niet klopt. Dat laatste kun je doen door aan te geven: (i) dat er bij de opname sprake is van persoonsgegevens; (ii) dat de uitzondering van huishoudelijk gebruik niet opgaat bij aangebrachte camera's; (iii) dat het verwerken van persoongegevens alleen mag als aan één van de gronden uit de AVG wordt voldaan; (iv) dat het gerechtvaardigd belang het beste past; en (v) dat gerechtvaardigd belang vereist dat er een belangenafweging per geval wordt gemaakt waarbij rekening wordt gehouden met de verwachtingen van zij die worden opgenomen en er rekening wordt gehouden wat noodzaak voor het doel. Ter onderbouwing kun je dan nog het wetsartikel uit de AVG geven en de richtlijn waar ik naar verwees.

Het is dan maar te hopen dat bij aankoop van zo’n deurbel niet alleen de gebruiksaanwijzing wordt meegeleverd, maar ook de toepasselijke teksten uit de AVG. :lol:

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisbeveiliging, inbraken

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
22 jun 2021 14:50
Moneyman schreef:
22 jun 2021 13:26
We hebben het hier over deurbellen, (...)
Jij hebt het over het filmen van de openbare ruimte zonder dat tot het filmen met de deurbelcamera te beperken. Dat maakt je standpunt te absoluut.
Je vergeet alleen dat ik dat zeg en doe in een topic én reagerend op een reactie die gaat over deurbelcamera's. Als je m'n reactie volkomen uit de context trekt wordt het te absoluut inderdaad - maar hij staat wél in die context.
alfatrion schreef:
22 jun 2021 14:50
Moneyman schreef:
22 jun 2021 13:26
het doel was slechts om de vrijbrief die in de post waarop ik reageerde werd gegeven te weerleggen.
Het weerleggen van een standpunt vereist meer dan daar een ander standpunt tegenover zetten.
Dat hangt er maar net vanaf. Als iemand een oneliner neerzet, is het niet altijd het beste antwoord om daar een half wetboek tegenover te zetten. Voor het punt wat ik wilde maken, was mijn korte reactie informatief genoeg. Ik had niet de intentie er een workshop "deurbellen, AVG en privacy" van te maken :wink:

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huisbeveiliging, inbraken

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

scontra schreef:
15 jun 2021 17:52
Moneyman schreef:
15 jun 2021 16:39
Ik moest wel even lachen om de samenhang tussen deze uitspraken:
scontra schreef:
15 jun 2021 15:11
Begin nooit en te nimmer aan een speciaal sleutelkastje bij bijv. de voordeur, die dingen zijn heel eenvoudig te kraken, ook de hele dure zijn binnen 30 seconden te openen.
en
scontra schreef:
15 jun 2021 15:11
Bij ons zit de noodgevallen sleutel in het deksel van de regenton en de thuiszorg is hiervan op de hoogte.
Die regenton is heel wat makkelijker te kraken dan die kluis :D
Toch leuk als een reactie zoals reeds verwacht wordt geplaatst, ik had hem alleen van iemand anders verwacht. :wink:

Maar om het nog exacter te maken, de sleutel zit verwerkt in de handgreep van een Scottisch deksel en in voor 99.8 % niet direct zichtbaar.
Het lijkt misschien wel zo, maar we zijn toch echt niet ... meneer !!
Ga er maar gerust vanuit dat een beetje inbreker al dat soort dingen wel weet.

Gesloten