Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
heerhugo
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 jul 2021 17:56

Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door heerhugo »

Onlangs kreeg ik van de buurtjes een bericht; er zijn plannen voor een aanbouw. heel leuk voor het jonge gezinnetje om het huis wat te vergroten! zij blij, iedereen blij!

Zijn bouwbedrijf moet vanuit mijn tuin werken, dat mag, indien noodzakelijk.

Echter, dat daarbij de schutting tussen de huizen afgebroken dient te worden is in het bericht een "mededeling" van hem aan mij. géén vraag, geen voorstel & géén punt van discussie.

De muur wordt afgebroken; datum voorjaar 2022. Deze schutting, een gemetselde muur staat op de erfgrens.

De gemeente Heerhugowaard is geen partij in deze want de aanbouw is vergunningsvrij en afbraak van een schutting is een privaatrechtelijke kwestie.

De muur zal door hen worden vervangen door de muur van de aanbouw, in een andere steensoort/kleur dan waarvan de woning, het bijgebouw én de schutting zijn gebouwd.

Rode baksteen, lichtgrijze cementen voeg, de aanbouw wordt uit zwarte stenen met donkere voeg opgetrokken.
Een warme muur zal dat worden in een stadstuin op het zuiden ;-(

En passant volgt de mededeling dat er heipalen de grond in moeten omdat de ondergrond dat vereist.

Daarvoor moet op mijn grond een deel van het fundament gegraven worden (inderdaad op de plaats waar de schutting nu staat).
de bestrating van mijn tuin dient daardoor verwijdert en herplaatst te worden.
Een en ander gaat 10 tot 15 werkdagen duren, in het voorjaar.

Ik gun iedereen het beste maar is het nu zo dat ik dit allemaal over mijn kant moet laten gaan? Ook is er vrees voor schade aan de woning als er heipalen in de grond geslagen gaan worden.

En het afbreken en vervangen van een keurige gemetselde schutting die er al 45 jaar staat en nog niet versleten is, zie ik totaal niet zitten.
Mijn tuin wordt er natuurlijk niet mooier op als een deel van de schutting afgebroken wordt (we weet valt daardoor de andere helft dan ook om) én dan een andere steensoort (tegen de erfgrens).

Kan en mag ik van buur vragen (eisen) niet tot sloop van de muur over te gaan en zijn bouwplannen te herzien zodat hij binnen de erfgrens te bouwt zodat ik geen (of zo min mogelijk) hinder ondervind, mijn muur behoud en geen zwarte stenen aan de zichtzijde van mijn tuin krijg.

Ik hoor het graag van ervaringsdeskundigen, wat wijsheid is,
Bij voorbaat hartelijk dank!

[Hoofdletters toegevoegd door de mod.]

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Natuurlijk mag dat, erfafscheiding is gezamenlijk eigendom, dat mag de buurman niet zomaar slopen. Ook het graven in je tuin is niet vanzelfsprekend.
Ik zou het er met de buurman over hebben, en anders bezwaar aantekenen en toestemming weigeren om de muur te slopen en in jou tuin te werken.
Dat kost je wel je relatie met de buren!

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door madfred »

Ik vind eerlijk gezegd dat de buren wel heel veel "medewerking" van je verlangen zonder overleg.
Afhankelijk van hoe belangrijk je de (toekomstige) verstandhouding met de buren vind kun je of toegeven of op je strepen gaan staan.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als de schutting op de erfgrens staat, is die gezamenlijk eigendom en mag de buurman die niet zonder jouw instemming afbreken en op de erfgrens een uitbouw plaatsen. Hij zou zonder toestemming hooguit tot de erfgrens mogen bouwen, bijvoorbeeld tegen de huidige schutting aan.

Als jij en je buurman er niet uitkomen in een goed constructief gesprek, rest slechts de weg naar een mediator of de rechter.

Klinkt niet als een hele meedenkend buurman, want hij heeft totaal geen rekening gehouden met jouw belangen. Hij eisten gewoon wat hij nodig heeft. Houd er dus rekening mee dat je zelf een verbod bij de rechter zult moeten vorderen omdat hij gewoon begint.

Het is verstandig om, als een gesprek niets oplevert, alvast een schriftelijke ingebrekestelling te verzenden waarin je de buurman aansprakelijk stelt voor eventuele schade aan de schutting en jouw pand. Zorg dat je dat aantoonbaar doet! En denk even na over de optie om een deurwaarder een procesverbaal van constatering te laten maken, waarin de huidige situatie goed vastgelegd wordt.

Maar ik hoop dat je er gewoon uitkomt, want burenruzie is echt beroerd.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij mijn weten moet je, ingeval van noodzakelijk onderhoud, toegang tot je tuin verlenen. Maar volgens mij is dat heel wat anders dan de bestrating er uit roppen en dan maar hopen dat het exact zo teruggelegd gaat worden. Staand op jouw grond de muren voegen kan, net als schilderen. Maar meer als dat moet het toch niet worden.

Als er inderdaad geheid gaat worden, zou ik een inventarisatie van je woning laten maken, of hoe dat ook heten mag. Hier vlakbij is ook geheid; het gevolg is dat in de meeste appartementen zowel in de badkamer als de wc aardig wat tegels zijn gebarsten. Schade die wordt veroorzaakt zal gewoon vergoed moeten worden, maar dan moet het wel aantoonbare schade zijn.

Edit: tijdens het schrijven van dit bericht heeft Moneyman ook al een en ander uitgelegd.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door sylvesterb »

heerhugo schreef:
05 jul 2021 17:59
De muur zal door hen worden vervangen door de muur van de aanbouw, in een andere steensoort/kleur dan waarvan de woning, het bijgebouw én de schutting zijn gebouwd.
Meest verstandige is om gewoon met de buren in gesprek te gaan over steensoort/kleur omdat dit uw grootste bezwaar is. Zij zien deze muur toch niet, dus waarom zouden ze hier bezwaar tegen hebben. Alternatief is dat ze gewoon tegen de bestaande muur aanbouwen zodat het op hun grond staat.
heerhugo schreef:
05 jul 2021 17:59
Ik gun iedereen het beste maar is het nu zo dat ik dit allemaal over mijn kant moet laten gaan? Ook is er vrees voor schade aan de woning als er heipalen in de grond geslagen gaan worden.
Dit is vervelend maar als hun willen heien op hun eigen grond kunt u dat niet tegenhouden, ook kan die fundering u voordelen opleveren in de waarde van de woning als u zelf ooit een uitbouw wilt of als u de woning verkoopt.
heerhugo schreef:
05 jul 2021 17:59
Kan en mag ik van buur vragen (eisen) niet tot sloop van de muur over te gaan en zijn bouwplannen te herzien zodat hij binnen de erfgrens te bouwt zodat ik geen (of zo min mogelijk) hinder ondervind, mijn muur behoud en geen zwarte stenen aan de zichtzijde van mijn tuin krijg.
Ja dit kunt u omdat de muur uw beide eigendom is, echter kan de buurman besluiten toch iets te bouwen op zijn eigen grond waardoor u geen inspraak heeft. Mijn advies is ga met de buren om tafel, praat met ze en probeer tot een oplossing te komen. De steensoort aan de buitenzijde lijkt het grootste struikelpunt, leg dit voor en mogelijk doen ze u verbazen en zijn ze enkel op de verkeerde wijze begonnen.

Van een burenruzie wordt niemand vrolijk...

sake1987

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door sake1987 »

Bij woningen gebeurt het heien via boren dit om schade te voorkomen.
Laat voor aanvang van de bouw een nul meting uitvoeren, eis dit van de buurman.
Vraag bij de buurman de plan van aanpak aan en zorg ervoor dat u bij het bouwoverleg wordt betrokken.
Wordt lid van Vereniging Eigen Huis, www.eigenhuis.nl en vraag hun om bijstand.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door kuklos »

Een aantal mensen heeft het over de relatie met de buurman goed houden. Maar dat moet van twee kanten komen. En dat gebeurt dus niet. Buurman mag schijnbaar alles bepalen en TS heeft het maar te slikken, dan is de relatie goed, zo niet, dan is de relatie verpest. Zo werkt het niet.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat dacht je van zeldzame flora in de voegen? Ik meen in Utrecht groeien er zeldzame varens in de kademuren, om wat te noemen. Dordrecht volgens mij ook.

Maar ik vrees dat dit soort 'oplossingen' enkel vertragend zal werken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nu staat er een roodstenen muur, maar die zal niet hoger zijn dan twee meter. En staat die muur op de hele afscheiding? Neem ook in ogenschouw dat als de buurman op eigen grond een hele nieuwe muur zet er dus een flink stuk zwarte muur boven uit zal steken.

Beter maar eens met de buren om de tafel gaan zitten en bespreken waar u wel mee kunt leven.

heerhugo
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 jul 2021 17:56

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door heerhugo »

Dank allemaal! Heel fijn dat hart onder de riem!

Aan buur ga ik een broodnodige grens aangeven.

De tijd van om de tafel zitten is helaas al voorbij.

Dus; sorry Buurman, ik kan je geen toestemming geven om de muur te slopen, blijf ajb op je eigen erf, binnen de muur én please bouw in dezelfde steensoort als onze huizen/schuttingen, bijgebouwen en garages zijn.
Mocht dat extra kosten met zich meebrengen (de ene steen is nu eenmaal kostbaarder dan de andere) dan bied ik aan het meerdere graag bij te betalen.

VEH ga ik beslist inschakelen en een zgn voorschouw of nulmeting ga ik in overweging nemen want schade achteraf is niet makkelijk te bewijzen maar de kosten die dit met zich meebrengt zullen ook niet mals zijn.... ;-)

een deurwaarder snap ik niet helemaal maar ga ik me morgen in verdiepen!

Nogmaals Bedankt!!!

J. Deltoer
Berichten: 3035
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Deurwaarder is inderdaad onzin, is preken voor eigen parochie. Succes en ga er gerust met gestrekt been in, ze verdienem niet anders.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met een gestrekt been kom je nergens.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Justmeagain »

J. Deltoer schreef:
05 jul 2021 23:51
Deurwaarder is inderdaad onzin, is preken voor eigen parochie. Succes en ga er gerust met gestrekt been in, ze verdienem niet anders.
Alsof Moneyman in Heerhugowaard werkt. Het is juist een goed idee om op voorhand de deurwaarder in te schakelen als je voor schade vreest. Alles is dan immers gerapporteerd en vastgelegd. Dat gaat veel ellende schelen mocht er schade ontstaan.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of https://www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/ voor advies en hulp. Dit kan je nu al doen aangezien het probleem nu bekend is.

Als de schutting op de erfgrens staat, dan zijn jullie allebei eigenaar en hebben jullie allebei evenveel te zeggen.

Laat door de juristen controleren of de uitbouw vergunning vrij gemaakt mag worden. Ook kan in APV iets staan waardoor de bouw niet door kan gaan/aangepast moet worden.

sake1987

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door sake1987 »

Zou zo wie zo een paar zaken goed zwart op wit zetten.
Niet heien maar boren.
0 meting.
Zij muur in de zelfde kleur als de nu bestaande muur ( kunnen ze de rest zwart doen)
Na plaatsen muur uw tuin gelijk terug brengen in oorspronkelijke staat.
Melden wanneer er in uw tuin wordt gewerkt.
U werkt de bouw niet tegen, maar beroept u op uw rechten.
En misschien is een bouw vergunning niet nodig, maar veel gemeenten hebben wel een melding plicht.

J. Deltoer
Berichten: 3035
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lady1234 schreef:
05 jul 2021 23:59
Met een gestrekt been kom je nergens.
Met de hoed in de hand
komt ge door het ganse land.
Maar praat ge tegen een muur van steen
help alleen een gestrekt been.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Als het rijtjeshuizen zijn staat de bestaande muur wel op de erfgrens?
Het zou best kunnen dat het muurtje aan één kant van de woning op uw grond staat en die aan de andere kant op de grond van de buren.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 06 jul 2021 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

J. Deltoer
Berichten: 3035
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik weet er nog wel een paar....
Wat ge niet wilt dat u geschied, doe dat ook bij een ander niet
Oog om oog, tand om tand
De heer heeft vreemde kostgangers.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

heerhugo schreef:
05 jul 2021 23:10
VEH ga ik beslist inschakelen en een zgn voorschouw of nulmeting ga ik in overweging nemen want schade achteraf is niet makkelijk te bewijzen maar de kosten die dit met zich meebrengt zullen ook niet mals zijn.... ;-)

een deurwaarder snap ik niet helemaal maar ga ik me morgen in verdiepen!
Ik zal 'm even toelichten: een gerechtsdeurwaarder maakt vooraf (en eventueel achteraf) een proces-verbaal van constatering op. Daarin wordt de staat van de schutting en je woning vastgelegd middels omschrijvingen en foto's. Als er dan schade optreedt, heb je een proces-verbaal (opgemaakt door een beëdigd ambtenaar) waarmee je je bewijslast al grotendeels voor elkaar hebt, als je de eventuele schade wilt gaan verhalen. De deurwaarder verzorgt dus de nulmeting voor je.

En nogmaals, voor de zekerheid: zorg dat je alles wat je communiceert ook schriftelijk doet (en kunt bewijzen).

Gesloten