Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Ik ben een ervaringsdeskundige. Had mijn woning begin 2019 gekocht, en vlak na de verhuizing in juni dat jaar, werd ook mij medegedeeld dat de eigenaar van de woning naast ons (dus niet de bewoners, dat zijn huurders) ingrijpend ging verbouwen (dakterras/aanbouw etc). Ook wij wilden goede buren zijn, en we wisten van het ladderrecht.

De mededeling hield in dat de gehele tuinomheining (hek) aan de zijde van de eigenaar, welke op onze eigen grond stond, werd afgebroken, tuintegels werden eruit gehaald, schuurtje werd "verschoven", en bouwmateriaal werd in onze tuin gedeponeerd.

De gemeente kwam erachter dat een en ander zonder vergunning gedaan werd, en er kwam een bouwstop. De bouwstop heeft ruim 1 jaar geduurd. Na afgifte van de vergunning, is men met de verbouwing/aanbouw weer gestart. Af en toe kwamen er werklui.

Tot september 2020. Er werd beloofd dat onze tuintegels opnieuw gelegd zouden worden (vanwege de zware bouwmaterialen zijn de tegels verzakt) en dat alles netjes in orde gemaakt zou worden. Zware bouwmaterialen zouden worden verwijderd.

Dit moet tot op de dag van vandaag, juli 2021, nog in orde gemaakt worden. De eigenaar laat niets van zich horen, laat zich niet zien, de huurder weet van niets-ook niet wanneer de verbouwing nog verder gaat. De aanbouw is een bouwval, een bouwput, onze tuin is niet afgesloten, en zelf kunnen we, vanwege de vele zware bouwmaterialen die er liggen, geen gebruik maken van de tuin. Ik ben inmiddels het woonadres van de eigenaar te weten gekomen, door het raadplegen van het Kadaster.

Via Juridisch loket een voorbeeldbrief kunnen downloaden, en advies gekregen om een ingebrekestelling op te maken (onrechtmatige daad), aansprakelijkheidstelling voor de schade. Wat het Juridisch loket toevoegt, namelijk, verhaal laten halen op de WA verzekering van de eigenaar, klopt niet. Schade veroorzaakt door eigen toedoen/schuld is in de meeste gevallen niet verzekerd. Eigenaar is geen bedrijf, maar een particulier.

De 0 meting is duidelijk, toen we de woning betrokken zijn er veel foto's gemaakt, ook van de mooie tuin. Ook gedurende de werkzaamheden van de eigenaar en werklui zijn er foto's gemaakt. En wat het resultaat was/is.

Dus TS-ga aub geen "toestemming" verlenen voor iets dat U niet kunt vermoeden wat de gevolgen daarvan zijn. Onze achtertuin is nog steeds voor ons ontoegankelijk, een puinhoop, vreemden kunnen onze tuin gewoon binnenlopen, en onze honden kunnen niet naar buiten ivm weglopen, laat staan wat de waarde van de woning met een bouwval naast je doet. Behoedt U zichzelf voor zulke ellende.

Groet,
Liz

heerhugo
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 jul 2021 17:56

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door heerhugo »

Kolibrie schreef:
06 jul 2021 08:41
Als het rijtjeshuizen zijn staat de bestaande muur wel op de erfgrens?
Het zou best kunnen dat het muurtje aan één kant van de woning op uw grond staat en die aan de andere kant op de grond van de buren.
Dat is een goede invalshoek, nog niet echt over nagedacht!

Zijn deze gegevens bij het kadaster op te vragen want op de bouwtekening uit het jaar stilletjes kan ik het niet ontdekken?

Als ik het bekijk vanuit de hoekwoningen is in dit -denkbeeldige- geval, de linkse muur van mij zijn (de hoekpanden hebben dan resp ieder een rechter- en linker eindmuur die dan op hun eigen grond zou kunnen staan).

heerhugo
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 jul 2021 17:56

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door heerhugo »

Kolibrie schreef:
06 jul 2021 08:41
Als het rijtjeshuizen zijn staat de bestaande muur wel op de erfgrens?
Het zou best kunnen dat het muurtje aan één kant van de woning op uw grond staat en die aan de andere kant op de grond van de buren.
Dat is een goede invalshoek, nog niet aan gedacht!
Is zoiets bij het kadaster op te vragen? Op de bouwtekening uit het jaar stilletjes (1975) kan ik het niet ontdekken.

Als ik het bekijk vanuit de hoekwoningen in dit -denkbeeldige- geval, zal de linkse muur van mij zijn (de hoekpanden hebben dan resp ieder een rechter- en linkerkant die op hun eigen grond kan staan.

PS het lijkt erop dat dit bericht verwijderd cq onzichtbaar gemaakt is, excuses als het meerdere malen verschijnt

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt toch zo zien waar die muur begint tussen de twee huizen?

heerhugo
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 jul 2021 17:56

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door heerhugo »

heerhugo schreef:
06 jul 2021 13:05
Kolibrie schreef:
06 jul 2021 08:41
Als het rijtjeshuizen zijn staat de bestaande muur wel op de erfgrens?
Het zou best kunnen dat het muurtje aan één kant van de woning op uw grond staat en die aan de andere kant op de grond van de buren.
Dat is een goede invalshoek, nog niet aan gedacht!
Is zoiets bij het kadaster op te vragen? Op de bouwtekening uit het jaar stilletjes (1975) kan ik het niet ontdekken.

Als ik het bekijk vanuit de hoekwoningen in dit -denkbeeldige- geval, zal de linkse muur van mij zijn (de hoekpanden hebben dan resp ieder een rechter- en linkerkant die op hun eigen grond kan staan.

in de koopakte opgezocht: muren tussen de percelen zijn gezamenlijk eigendom!
hele geruststelling want even dacht ik CHIPS het zal toch niet waar waren ;-)

heerhugo
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 jul 2021 17:56

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door heerhugo »

Lizette60 schreef:
06 jul 2021 10:07
Ik ben een ervaringsdeskundige. Had mijn woning begin 2019 gekocht, en vlak na de verhuizing in juni dat jaar, werd ook mij medegedeeld dat de eigenaar van de woning naast ons (dus niet de bewoners, dat zijn huurders) ingrijpend ging verbouwen (dakterras/aanbouw etc). Ook wij wilden goede buren zijn, en we wisten van het ladderrecht.

De mededeling hield in dat de gehele tuinomheining (hek) aan de zijde van de eigenaar, welke op onze eigen grond stond, werd afgebroken, tuintegels werden eruit gehaald, schuurtje werd "verschoven", en bouwmateriaal werd in onze tuin gedeponeerd.

De gemeente kwam erachter dat een en ander zonder vergunning gedaan werd, en er kwam een bouwstop. De bouwstop heeft ruim 1 jaar geduurd. Na afgifte van de vergunning, is men met de verbouwing/aanbouw weer gestart. Af en toe kwamen er werklui.

Tot september 2020. Er werd beloofd dat onze tuintegels opnieuw gelegd zouden worden (vanwege de zware bouwmaterialen zijn de tegels verzakt) en dat alles netjes in orde gemaakt zou worden. Zware bouwmaterialen zouden worden verwijderd.

Dit moet tot op de dag van vandaag, juli 2021, nog in orde gemaakt worden. De eigenaar laat niets van zich horen, laat zich niet zien, de huurder weet van niets-ook niet wanneer de verbouwing nog verder gaat. De aanbouw is een bouwval, een bouwput, onze tuin is niet afgesloten, en zelf kunnen we, vanwege de vele zware bouwmaterialen die er liggen, geen gebruik maken van de tuin. Ik ben inmiddels het woonadres van de eigenaar te weten gekomen, door het raadplegen van het Kadaster.

Via Juridisch loket een voorbeeldbrief kunnen downloaden, en advies gekregen om een ingebrekestelling op te maken (onrechtmatige daad), aansprakelijkheidstelling voor de schade. Wat het Juridisch loket toevoegt, namelijk, verhaal laten halen op de WA verzekering van de eigenaar, klopt niet. Schade veroorzaakt door eigen toedoen/schuld is in de meeste gevallen niet verzekerd. Eigenaar is geen bedrijf, maar een particulier.

De 0 meting is duidelijk, toen we de woning betrokken zijn er veel foto's gemaakt, ook van de mooie tuin. Ook gedurende de werkzaamheden van de eigenaar en werklui zijn er foto's gemaakt. En wat het resultaat was/is.

Dus TS-ga aub geen "toestemming" verlenen voor iets dat U niet kunt vermoeden wat de gevolgen daarvan zijn. Onze achtertuin is nog steeds voor ons ontoegankelijk, een puinhoop, vreemden kunnen onze tuin gewoon binnenlopen, en onze honden kunnen niet naar buiten ivm weglopen, laat staan wat de waarde van de woning met een bouwval naast je doet. Behoedt U zichzelf voor zulke ellende.

Groet,
Liz
Dank je wel Liz,

Wat jij beschrijft, is mijn nachtmerrie!
Heel veel sterkte en heel erg bedankt voor jouw reactie!

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat uw buurman eigenaar is? Dan loopt dat dus niet zo’n vaart als bij @liz.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Lizette60, ik denk dat je geen rechtsbijstandverzekering hebt. Je kunt een advocaat inhuren, maar vermoedelijk kost dit meer dan de reparatie.

Lastig situatie om op te lossen.

sjj
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:25

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door sjj »

De buren mogen gewoon bouwen tot op de erfgrens.
Dus als de schutting op grond van uw beiden staat zullen ze in overleg moeten.
Het wordt dan en ja nee spel waarbij u bij de rechter aan het kortste eind zult trekken want de helft van de schutting staat op grond van de buren.
Zorg wel dat je op papier krijgt dat ze alle schade zullen vergoeden door de verbouwing😉 en een datum van oplevering.
Gewoon accepteren en hang er een paar plantjes tegen aan.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Je hebt van andermans eigendommen af te blijven. En gedeelde eigendommen zijn ook deels van een ander. Dus TS hoeft helemaal niets te accepteren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjj schreef:
07 jul 2021 16:06
Het wordt dan en ja nee spel waarbij u bij de rechter aan het kortste eind zult trekken want de helft van de schutting staat op grond van de buren.
Onjuist. De werkwijze van de buurman van TS wordt door een rechter echt niet beloond met een toewijzing. Je gebruikte argument ondersteunt je conclusie ook niet.
sjj schreef:
07 jul 2021 16:06
Gewoon accepteren en hang er een paar plantjes tegen aan.
Waarom zou je zoiets accepteren? Daar is geen enkele reden voor. Juridisch niet en praktisch evenmin.
snellie schreef:
07 jul 2021 16:21
Zo te lezen was het niet alleen de schutting, maar zou de gehele tuin van TS een bouwput worden. En daar zit niemand op te wachten.
Dat blijkt niet uit de OP.

sake1987

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door sake1987 »

Vergunning vrij bouwen wil niet zeggen dat je, je alles maar kan permitteren.
Ten eerste moet er overeenstemming met de buren zijn.
Moet het bouwen toch aan de gemeentelijke regels voldoen. Daarom is er waarschijnlijk wel een meldplicht.
Wij hebben bij onze vorige woning, samen met de buren een bijkeuken aan onze huizen gebouwd.
Dit was vergunning vrij.
Echter moesten we dit wel melden en werd er na de bouw wel een keuring door de gemeente uitgevoerd.
We hadden een dakkoepel geplaatst die werd afgekeurd op brandveiligheid.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

snellie schreef:
07 jul 2021 16:40
Lijkt me toch duidelijk. Hele tuin wordt waarschijnlijk een bouwput.
Dat is overduidelijk niet wat er staat. Er wordt slechts (waarschijnlijk plaatselijk) bestrating verwijderd en herplaatst. Dat is niet "een hele tuin die een bouwput wordt". Een tuin bestaat gelukkig uit heel wat meer dan straatwerk...

eigenmening
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jul 2021 16:56

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door eigenmening »

allereerst zal er zeer zeker niet geheid worden. Dit kan nml niet ivm risico op scheurvorming van de huizen.
Zal eerder gewerkt worden met grondverdringende palen (hsp palen) of boorpalen.
maar plaatfundering lijkt me in dit geval meer voor de hand liggend.
Dus voor dit, nodig de buurman eens uit voor bak koffie, vraag eens goed uit en zet dingen eventueel ondertekenend op papier.
wat betreft de rechtzaa, die ga je verliezen. zal even duren, maar legt het af. buren hebben immers een vergunning voor de kleur steen.
het vraagstuk toegang… Je moet buren toegang verlenen om zijn aanbouw neer te zetten. Jij bepaalt in welke periode dit jou uitkomt. Kun hakken in het zand zetten en weigeren, maar buren zullen dan ‘over de hand’ metselen’ dus vanuit hun kant, waarbij je dan nooit een strakke muur krijgt vanuit jouw perceel. zullen de voegen dan vlak trekken omdat ze ook niet kunnen voegen. geloof me. dit wil je echt niet!
De erfgrens is wel een leuke. de schansmuur staat nagenoeg zeker 5 cm op jouw grond en 5 cm op zijn grond.
Als hij de aanbouw zet mag hij NOOIT op jouw perceel staan. bebouwing telt niet als gezamelijke erfgrens.
anders is dit landje pik en pakt hij op de hele diepte van zijn aanbouw 5 cm grond van je af.
Dit geldt ook voor de fundering! ook die mag niet over de erfgrens( halvebreedte van de schansmuur) komen.
achter de aanbouw waar de schansmuur staat krijg je bij de overgang wel weer een sprongetje terug van 5 cm.
Verder is het de buurman zijn muur nadien en mag je in theorie hier nog geen spijker inslaan om iets op te hangen.
Over het openbreken van straatwerk ben ik niet zo thuis, dus doe ik geen uitspraak over.
De rest ben ik redelijk goed op de hoogte. zit 35 jaar in de bouw en heb ook een rijtjes huis uit 70-er jaren.
Tip. maak veel foto’s vooraf.(erfgrens,schutting,scheuren,straatwerk etc)
kost niks, en later goed te gebruiken als eventuele bewijslast.
Verder, probeer er samen uit te komen. goede buur is veel waard. Succes

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

eigenmening schreef:
07 jul 2021 17:16
wat betreft de rechtzaa, die ga je verliezen. zal even duren, maar legt het af. buren hebben immers een vergunning voor de kleur steen.
Onjuist. Allereerst is er überhaupt geen vergunning, en áls die er zou zijn is dat geen argument in de civiele procedure tussen buren. De rechtszaak zal op basis van wat bekend is hoogstwaarschijnlijk positief uitpakken voor TS.

sjj
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:25

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door sjj »

Je kunt Eigenhuis , de rechter of wie dan ook er bij halen.
Helaas ga je toch verliezen, ze mogen tot de scheiding bouwen en als ze de aangegeven maatvoering niet overschrijden die je vergunningloos mag bouwen hebben ze geen vergunning nodig.
Goed overleg was beter geweest dan de kont tegen de krib gooien, je trekt aan het kortste eind.
De schutting staat op de scheiding en ze hebben volgens de wet het recht om tot de scheiding te bouwen.
En hijpalen rammen ze er voor een uitbouw niet in dat wordt een schroeffundering.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door kuklos »

sjj schreef:
07 jul 2021 19:29
Goed overleg was beter geweest .......
Inderdaad, als je dit advies had gegeven aan de buurman die wil gaan bouwen. Die is namelijk diegene die niet overlegt en van alles en nog wat eist en gaat doen.

eigenmening
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jul 2021 16:56

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door eigenmening »

Moneyman schreef:
07 jul 2021 18:09
eigenmening schreef:
07 jul 2021 17:16
wat betreft de rechtzaa, die ga je verliezen. zal even duren, maar legt het af. buren hebben immers een vergunning voor de kleur steen.
Onjuist. Allereerst is er überhaupt geen vergunning, en áls die er zou zijn is dat geen argument in de civiele procedure tussen buren. De rechtszaak zal op basis van wat bekend is hoogstwaarschijnlijk positief uitpakken voor TS.
Wat betreft het woord vergunning heb je gelijk. Zal helaas voor TS niet veel afdoen aan uitslag

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

eigenmening schreef:
07 jul 2021 20:10
Moneyman schreef:
07 jul 2021 18:09
eigenmening schreef:
07 jul 2021 17:16
wat betreft de rechtzaa, die ga je verliezen. zal even duren, maar legt het af. buren hebben immers een vergunning voor de kleur steen.
Onjuist. Allereerst is er überhaupt geen vergunning, en áls die er zou zijn is dat geen argument in de civiele procedure tussen buren. De rechtszaak zal op basis van wat bekend is hoogstwaarschijnlijk positief uitpakken voor TS.
Wat betreft het woord vergunning heb je gelijk. Zal helaas voor TS niet veel afdoen aan uitslag
Sorry, maar deze keer heeft Moneyman het wel aan het rechte eind. Kansloze zaak voor de buurman.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door arvandongen »

Het mooie muurtje afbreken, lijkt mij kansloos als je 50% eigenaar bent en het tegenhoudt.

Het neerzetten van een uitbouw in een ongewenste kleur steen door de buurman op zijn eigen grond, kan je moeilijker tegenhouden. Vooral als de buurman binnen zijn erfgrens blijft. Misschien zijn er nog (gemeentelijke-)regels dat nieuwe bebouwing op een bepaalde afstand van de erfgrens moet komen. Echter, overleg met de buurman is hier het beste.

Gesloten